Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Badge +3

Als je niet door de kredietcheck komt ligt dat meestal aan wat Focum weet over je adres.

Je kunt dan gewoon NS Flex bestellen op een ander adres, bijv. van familie of van je werk.

Verander dus je adres in Mijn NS https://www.ns.nl/mijnns#/persoonsgegevens en wacht vervolgens een dag met bestellen van Flex. Daarna kan je het weer terug veranderen.

En in het uiterste geval maak je een nieuwe Mijn NS account aan (met ander e-mailadres) en bestel je NS Flex op een nieuwe kaart, die is meestal gratis.

Ingangsdatum is dan minimaal een week na de besteldatum en eventueel Dal Voordeel op saldo kan je dan (binnen 14 dagen herroepingsrecht of na één maand) stoppen.

Het is inderdaad erg suf dat mensen meer kwijt zijn met Dal Voordeel dan met Dal Vrij of ander abonnement, maar daar heeft NS natuurlijk geen boodschap aan.

Reputatie 7

Handig dat Flex. Had bij abonnementen de keuze gelaten tussen op saldo of Flex - dat is pas écht klantvriendelijk en dat wil NS toch graag zijn? Dat credo van de reiziger op 1, 2 en 3. Er zullen heel veel vaste abonnementsreizigers zijn die liefst gelijk afrekenen, in plaats van maandelijk achteraf alles tegelijk laten incasseren van je rekening. Anderen vinden Flex handiger of fijner. Laat mensen in ieder geval keuzevrijheid hierin. Maar nee. Twee vormen te duur of onduidelijk? Ach. 

Belangrijk: NS-flex aanbieding voor Bij-abonnementen per 1 maart 2022

Houders van een bij-abonnement worden losgekoppeld; dat lijkt me geen probleem.

NS heeft voor deze abonnementshouders iets bijzonders bedacht; een kortingsactie!

Maar: deze actie is nogal misleidend; mijn partner is 65+ en heeft nu een Dalvrij-abonnement voor 46 euro/mnd. Volgens deze bijzondere (korting!)-actie wordt dat 70,13 / mnd.

Na langdurig overleg met NS-klantenservice blijkt: maak vooral geen gebruik van deze actie; mijn partner kan gewoon met een eigen account via ns.nl een Dalvrij abonnement bestellen, voor 46 euro/mnd.

Badge +3

Na langdurig overleg met NS-klantenservice blijkt: maak vooral geen gebruik van deze actie; mijn partner kan gewoon met een eigen account via ns.nl een Dalvrij abonnement bestellen, voor 46 euro/mnd.

Voor 60+ is die actie (een jaar korting na ‘verflexen’ van een bijabonnement) inderdaad grote onzin.

Jongere gezinsleden (die nu een bijabonnement hebben) kunnen* per 1 maart 2022 ‘profiteren’ van 35% korting voor een jaar. Bij Dal Vrij kost dat dan ineens 23 euro per maand extra.

* Niet omdat het kan, maar omdat het moet.. :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +3

Na langdurig overleg met NS-klantenservice blijkt: maak vooral geen gebruik van deze actie; mijn partner kan gewoon met een eigen account via ns.nl een Dalvrij abonnement bestellen, voor 46 euro/mnd.

Voor 60+ is die actie (een jaar korting na ‘verflexen’ van een bijabonnement) inderdaad grote onzin.

Voor 65+ 

Badge +3

Voor 65+ 

Oh ja.. :laughing:

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnenemt besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

Reputatie 6
Badge +2

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnement besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

De mail zou wel binnen een uur binnen moeten zijn. Je kunt hiervoor het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Dan kunnen ze de bestelling voor je nakijken.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnenemt besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

Heb je flex (reizen op rekening) of reizen op saldo (jaarabonnement) besteld? Bij Flex is het abonnement pas zichtbaar op de dag dat hij ingaat. Daarbij moet je als je flex of reizen op saldo voor het eerst bestelt op een bestaande kaart eerst langs een automaat om het op de kaart te zetten. Bestel je flex of reizen op saldo op een nieuwe kaart dan staan deze er gelijk op. De kaart ontvang je binnen 5 werkdagen.

i entered my date of birth incorrectly and i can not correct if.so how can i fix it now.

 

Reputatie 7
Badge +3

i entered my date of birth incorrectly and i can not correct if.so how can i fix it now.

 

Contact the customer service by phone, Twitter, Facebook or chat.

Goeiemiddag,heb mijn flex abonnement gewijzigd naar weekend vrij moet ik dan mijn ov chipkaart nog activeren?

Badge +3

Goeiemiddag,heb mijn flex abonnement gewijzigd naar weekend vrij moet ik dan mijn ov chipkaart nog activeren?

Nee, wat er in Mijn NS (website) staat is geldig.

Reputatie 6
Badge +2

 

Goeiemiddag,heb mijn flex abonnement gewijzigd naar weekend vrij moet ik dan mijn ov chipkaart nog activeren?

Als je het NS Flex abonnement al op je OV-chipkaart hebt staan, hoef je alle wijzigingen binnen je NS Flex abonnement niet te activeren. Dus bijvoorbeeld een wijziging van NS Flex basis naar NS Flex Weekend Vrij zal automatisch op de OV-chipkaart staan.

Reputatie 3

“ Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. “

Nog niets van gemerkt. Wat zijn de voordelen van Flex? Welke abonnementen gaan niet over naar Flex?

Reputatie 7
Badge +3

Alle abonnement zijn intussen verkrijgbaar als Flex abonnement. Alleen Dal Voordeel is nu nog zowel als saldo als Flex abonnement nieuw af te sluiten. Verder kunnen Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij op saldo nog wel verlengd worden als je dit al had. Traject Vrij is al een tijdje geleden allemaal overgegaan naar Flex Traject Vrij. 

Voordeel (voor mij) van Flex is dat het geen jaarabonnement is en je makkelijk na een maand kan switchen van abonnement, ook dat je geen saldo nodig hebt maar op rekening reist. Anderen vinden het op rekening reizen juist een nadeel en reizen liever op saldo. Nadeel bij Flex is wel dat het erg lang kan duren voor je reizen in de reishistorie staan, wat erg onhandig is wanneer je je reizen moet declareren. En bij Flex heb je bij controle makkelijk een correctietarief te pakken wanneer je vergeten bent in te checken of onterecht in de 1e klas zit. 

Reputatie 3

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Reputatie 7
Badge +3

Als u bij inchecken ziet op welk tarief u reist heeft u nog een Dal Vrij op saldo. Bij Flex dal vrij zou u bij inchecken alleen zien dat u reist op rekening. U heeft dat Dal Vrij op saldo dan al langer en dit wordt nog ieder jaar verlengd.

Badge +3

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Bij NS Flex zie je tijdens het in-en uitchecken alleen Reizen op Rekening NS (trein of bus tram metro).

Het systeem bepaalt vervolgens de prijs van je reis aan de hand van het achterliggende abonnement, dat kan van een dag tot wel enkele weken duren.

Een correctietarief is iets wat een conducteur registreert bij een afwijking (zoals een missende incheck, incheck bij verkeerde vervoerder, onterecht 1e klas reizen, ontbrekende IC direct toeslag).

Bij reizen op saldo krijg je dan een handgeschreven UvB (uitstel van betaling), of men stuurt je weg uit de 1e klas.

Reputatie 7
Badge +1

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Ik neem aan dat u dan ook keuzedagen heeft en dan moet u sowieso niet overgaan naar Flex omdat dat systeem geen keuzedagen kent. 

Reputatie 7
Badge +3

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Ik neem aan dat u dan ook keuzedagen heeft en dan moet u sowieso niet overgaan naar Flex omdat dat systeem geen keuzedagen kent. 

Keuzedagen zijn alleen bij Dal Voordeel op saldo, niet bij Dal Vrij. 

Reputatie 3

Bedoel je dat je bij flex eerder een boete krijgt of dat het voor de conducteur eenvoudiger is er een uit te schrijven?

Prachtig eufemisme hoor, uitstel van betaling. Sommige mensen ontdekken thuis pas dat het een boete is.

Badge +3

Strikt genomen is een UvB geen (CJIB) boete, maar een vervoerbewijs dat je in de trein koopt tegen een flinke verhoging (meestal 50 euro, maar de IC direct toeslag is 10 euro).

Die schrijven kost tijd, dus bij onterecht 1e klas reizen krijg je vaak de keuze om naar de 2e klas te gaan.

Bij NS Flex is het één druk op een knop, waarna het systeem je een correctietarief oplegt.

Reputatie 7
Badge +1

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Ik neem aan dat u dan ook keuzedagen heeft en dan moet u sowieso niet overgaan naar Flex omdat dat systeem geen keuzedagen kent. 

Keuzedagen zijn alleen bij Dal Voordeel op saldo, niet bij Dal Vrij. 

Sorry verkeerd gelezen. Je hebt zoals bijna altijd helemaal gelijk Momo. 

Reputatie 7
Badge +3

Strikt genomen is een UvB geen (CJIB) boete, maar een vervoerbewijs dat je in de trein koopt tegen een flinke verhoging (meestal 50 euro).

En omdat je het niet direct in de trein betaalt maar thuis laat sturen, is het een Uitstel van betaling. Ik vraag me af of je het nog steeds contant in de trein kan betalen. 

 

Reageer