Focum in Combinatie met NS

  • 20 January 2022
  • 62 reacties
  • 2739 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Waaruit blijkt dat onze woordvoerder iets heeft ontkend of geen verstand van deze zaken heeft?

De oplossing is eenvoudig naast de flex producten gewoon alle abonnementen aanbieden met betalen op saldo als de NS wil volharden met Focum. Dit systeem werkte goed maar is verdwenen met flex

De Tweede Kamer wilde geen reizen op saldo meer. 

Het was puur een grap inderdaad, al denk ik dat het best dicht in de buurt van de waarheid komt te liggen.

 

Okay, het contract voor de overname van vorderingen zal niet met Focum direct zijn, maar met een bepaald ander bedrijf dat onder dezelfde groep valt.

@marv87  Dan zie ik graag het wetsartikel waarin staat dat je geen gebruik mag maken van krediet beoordelingen en op basis daarvan wel of geen krediet mag verlenen. Want van alle wat grotere bedrijven is bekend dat ze op die basis werken met afnemers.

Dat je iemand krediet weigert is geen discriminatie aangezien er nog andere manieren zijn om te reizen. Wel kun je een vraagteken zetten bij het feit dat niet alle abonnementen beschikbaar zijn met prepaid.

 

@Macklobell  De NS hoeft dat niet op deze communitie aan te tonen, aangeven dat het zo is zou al afdoende moeten zijn. Contracten zijn uiteraard niet voor jou ter inzage, een verklaring van het bedrijf is afdoende in eerste aanleg. 

Ondanks dat ik geen jurist ben mag ik toch geïnteresseerd zijn in het wetsartikel, zeker aangezien de kredietcheck gewoon bijna standaard is in het bedrijfsleven. En ik heb hier zelf veel mee te maken gehad in mijn vorige baan aangezien ik daar zelf toetsingen deed voor leveringen op rekening.

En blijkbaar ben jij jurist aangezien je je hier dan wel over uit mag laten net als de andere die reageren op dit topic, dus zie ik graag een linkje.

@Macklobell  De NS hoeft dat niet op deze communitie aan te tonen, aangeven dat het zo is zou al afdoende moeten zijn. Contracten zijn uiteraard niet voor jou ter inzage, een verklaring van het bedrijf is afdoende in eerste aanleg. 

Zoals je in het artikel kan lezen, werken we inderdaad samen met Focum.

Ben ik geheel met je eens. Ik vraag mij alleen even af wie daar debet aan is. Wij die NS wijzen op hun verantwoordelijkheden of NS die allerlei topics maar op zijn beloop laat en totaal niet met antwoorden komt.

Denice haar reactie volstaat. Wij hebben hier niet meer informatie over dan al op de community staat of is besproken met de woordvoerder. Gaan we ook niet krijgen als moderators. Het staat een ieder vrij contact op te nemen met de woordvoerders of consumentenbond. 

Volgens de wet AVG mogen er namelijk geen algoritmische beslissingen worden gemaakt zonder menselijk interventie. “Een persoon moet hebben meegekeken bij het besluit tot het aanmerken van een risicoprofiel”, legt Nadya Purtova, hoogleraar recht, innovatie en technologie aan de Universiteit Utrecht uit.

Dat daar vanuit NS geen openbare reactie op volgt vind ik persoonlijk zeer zorgelijk. Het lijkt dan dez te meer dat ze iets te verbergen hebben.

Wij weten het gewoon niet, Henkpeetersen. Ik verberg niks.

@Robert B   Heb je enig idee hoeveel bedrijven waar jij aan betaald je betaalgedrag doorgeeft of gebruik maakt van een verkocht debiteuren beheer?  Ik denk dat je daarvan schrikt want er is best wat informatie beschikbaar bij de firma's van de krediet checks, zo ook controles op naam en adres en zelfs vorige bewoners van het adres e.d.

Het BKR is een andere instantie waar niet jouw betaalgedrag bekend is, wel je onvermogen om te betalen en geregistreerde schulden.

 

@Macklobell   Als je dan scherp wilt reageren dan heb je wel iets gemist de afgelopen tijd op dit forum. Inmiddels ben ik al enige tijd een EX collega die in dit geval de reactie van Laura geheel snapt en herkend. De like was dan ook bedoeld als steun voor de gegeven reactie waarvan de inhoud herkenbaar is.  Het feit dat ik geen collega meer ben heeft ook alles te maken met de cultuur in het management bij de NS.

Sorry, ik irriteerde me iets teveel aan het goedpraten van deze discriminatie. 

Auw, dat is geen Nederlands.

Reputatie 7

@Robert B

Nogmaals, doe gewoon een BKR toetsing, dan duurt het maar wat langer eventueel.

 

Een BKR-toetsing duurt ongeveer 15 seconde. Ik kan mij niet indenken dat de toetsing door Focum sneller is.

 

Vraag mij af of @Myrthe al een compensatie heeft gehad voor de door haar teveel betaalde kosten van de afgelopen maanden. Dat stond namelijk niet in het krantenartikel.

 

Overigens ik vind er wel een verschil tussen zitten als een commercieel bedrijf gegevens aan Focum verkoopt of NS dat toch een monopolist is en waarbij vaak sprake is van gedwongen winkelnering.

Badge +3

Een BKR-toetsing duurt ongeveer 15 seconde. Ik kan mij niet indenken dat de toetsing door Focum sneller is.

Oh, uit een eerdere reactie begreep ik dat er eigenlijk een persoon betrokken zou moeten zijn bij een (definitieve) beslissing, dus dat zou in zo’n geval iemand bij de NS moeten zijn.

Vergelijk het maar met een GTbV claim die automatisch afgewezen wordt, daar kan altijd op gereageerd worden (met uitleg) en dan kijkt er een persoon naar.

De opening van het artikel in de Groene Amsterdammer zegt eigenlijk al genoeg:

Toen Gemma navraag deed, bleek wat het euvel was. Ze had jarenlang een opvang in het Gelderse Epse waar ze zo’n twintig daklozen een thuis bood. Acht jaar geleden werd de thuislozenopvang gesloten en het huis gesloopt. Er rest nog slechts een tuin. Een tuin met schulden, wel te verstaan. Vanwege die schuldentuin kan Arendsen-Driessen geen energiecontract afsluiten. ‘Dat de mensen die ik heb opgevangen schulden maakten, maakt mij nog geen wanbetaler’. 

Met verderop in het artikel nog iets belangrijks:

Verzekeringsbedrijf Aon laat in een reactie weten de situatie te betreuren maar zegt geen inzicht te hebben in de gegevens van Focum.

Dus Focum geeft een negatief advies, maar waarop dat gebaseerd is (persoon, adres, postcodegebied) vertellen ze er niet bij aan de NS?

Ik vind dat de NS daar dan maar andere afspraken over moet maken (adres mag niet meewegen), anders dan de persoon zelf contact op te laten nemen met Focum om gegevens op te vragen en vervolgens enorm veel moeite te moeten doen om onjuiste zaken te verwijderen. Daar gaan weken of zelfs maanden overheen.

Badge +3

Misschien een hersenspinsel,

Als je Traject Vrij kunt krijgen bij een automaat (daarbuiten reis je op saldo) dan zou dat misschien ook wel kunnen voor Dal Vrij?

Bij NS Flex betaal je het (vrij reizen) abonnement namelijk altijd vooruit, dat verschilt niet van een klassiek abonnement. Alleen de bijkomende reiskosten (bus tram metro en reizen buiten je periode/traject) is een risico bij Flex. Maar als je 100+ euro per maand betaalt voor een abonnement kunnen die extra kosten voor bus/tram/metro er ook wel bij, toch?

Mocht je dan in de spits willen inchecken (zonder reizen op rekening want oh wee je komt niet door de kredietcheck) dan vraag maar om saldo! En dat werkt naadloos… voor bus/tram/metro sowieso (NS zet het BTM deel van Flex uit).

Zelfde als dat trajectabonnement uit een automaat dus, of bij gebruik van een Keuzedag met een incheck in de spits. Saldo graag!

Oh wacht, dan is het geen Flex abonnement meer, maar een saldo-abonnement en die bestaan niet meer (althans niet meer te koop uitgezonderd Dal Voordeel, en per maand te beëindigen net zoals Flex).

Ik wil een maand Dal Voordeel: Da's prima en kost je € 5,10 voor een maand. Kom niet door de kredietcheck:  Oh dan moet je € 61,20 betalen (borg) maar na een maand opzegbaar hoor!

Weet je wat, Dal Vrij is goedkoper voor mij (€ 107,90 voor een maand) dus doe dat maar. Oh wacht, die kredietcheck: Dan moet je even € 1294,80 betalen (voor een jaar) maar is het ook na een maand opzegbaar hoor!

Ik zie mogelijkheden… :rolling_eyes:

Reageer