beantwoord

Hoe kan iemand anders een abonnement voor mij betalen?

  • 18 October 2021
  • 65 reacties
  • 2923 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Bedankt voor je antwoord, maar ik ben al 27, dus dit gaat helaas niet voor mij op. Ik heb de klantenservice gebeld en zij konden niet zien waardoor ik ben afgewezen. Focom (het kredietcheckbedrijf) hanteert een verwerkingstijd van 5 werkdagen, dus ondanks dat ik dit met spanning ga afwachten, zal dit sowieso voor mij te laat zijn.

Daarom zou ik graag willen dat mijn vriend het abonnement voor mij afsluit, maar ik weet niet precies hoe dat moet en ik kan het ook niet op de website van NS vinden.

Ik denk dat het misschien mee te maken kan hebben omdat je nog studieschuld kan hebben. Als mensen schulden hebben kun je het ook niet eerder gaan afsluiten. Maar waarom van Groningen iedere dag naar Leiden met een Dal Vrij? :thinking: A good neighbour is better than a far-dwelling kinsman. :innocent:

Badge +3

Die Focum check is nogal schimmig, op adres en zo.

Gaat nergens over en dus snel mee stoppen graag NS!

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Onze schulden, weet de Nederlander, worden bijgehouden bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel.

Informeer daar dan beste NS! :rolling_eyes:

Die Focum check is nogal schimmig, op adres en zo.

Gaat nergens over en dus snel mee stoppen graag NS!

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Onze schulden, weet de Nederlander, worden bijgehouden bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel.

Informeer daar dan beste NS! :rolling_eyes:

Beste Robert:

Vraag NS via Twitter:

Ik heb een vraagje. Stel dat ik 27 jaar ben. En ik heb nog een studieschuld van nog € 1.000,00 open staan, kan ik wel evengoed een NS Flex abonnement voor gaan afsluiten of staat dat geregistreerd bij BKR in Tiel?

 

Op Twitter heb ik geïnformeerd maar volgens hun:

Een studieschuld staat los van het NS Flex abonnement. Deze kun je dus wel bestellen. ^SH. Maar waarom Irene dan niet lukt is mij dan toch anders een raadsel. :thinking: Zijn er experts op dit gebied?
 
 
 

Het kan misschien ook zijn dat het oude Mijn NS account helaas niet meer doet. En dat was mij namelijk een keer overkomen. Ik had daarom het oude NS account moeten verwijderen en een nieuw Mijn NS account laten aanmaken. Misschien is dit mogelijk de oorzaak? :thinking:

@Spoor 21 

De reden voor een negatieve kredietcheck is meestal eerder in gebreken blijven bij betalingen. Denk aan telefoonrekeningen, postorderbedrijven, huur, nutsbedrijven, verzekeringen, etc.

BIj de kredietcheck van NS gaat het niet om de vraag of je al andere schulden hebt zoals bij een hypotheekaanvraag maar om de betalingsdiscipline. NS wil gewoon niet steeds iedere maand eindeloos achter zijn  geld aan moeten rennen 

Reputatie 1

Wow, wat veel reacties! Bedankt allemaal voor het meedenken.

@Robert B Ik heb nu inderdaad een Dal Voordeel abonnement op saldo, hopelijk kan ik dit dan zonder al te veel problemen overzetten als Flex abonnement. Bedankt voor het artikel, erg schimmige bedoeling allemaal.

@Spoor 21 Ik hoef gelukkig niet dagelijks op en neer naar Leiden, alleen dinsdag heen en woensdag terug, en ik vind het zonde om daarvoor een kamer te nemen.

Als het goed is wordt studieschuld nergens anders geregistreerd dan op DUO, zeker niet bij BKR. Als dit wel het geval was, zou half Nederland ongeveer een registratie moeten hebben.

Het ligt inderdaad ook niet aan mijn MijnNS account, deze werkt al sinds 2017 en ik heb daar ook nooit problemen mee gehad. Ik ben bang dat @Tamzin ook niet helemaal goed zat, ik heb zelf nergens rekeningen openstaan. Dit werd zojuist bevestigd door Focum, die aangeeft dat het de schuld is van mijn adres dat ik ben afgewezen. Ik moet ook zeggen dat ik het een beetje kortzichtig vind (van Focum) om te zeggen dat iedereen die wel eens een rekening te laat heeft betaald of iets in betalingstermijnen heeft moeten betalen neer te zetten als wanbetaler. Niet iedereen heeft het privilege van een goede baan en een gevulde spaarrekening. Ik heb de toelichting van Focum hieronder toegevoegd, dan heeft iedereen een idee hoe zoiets eruit ziet. Ik woon trouwens sinds mei op dit adres.

 

Reputatie 7

@IreneR : Omdat er dus voor mei een wanbetaler op uw adres heeft gewoond, sluit NS u dus uit van het Flex product. Ik zou hierover zeker een klacht indienen want dit is gewoon discriminatie op basis van postcode huisnummer. Heeft niets met jou te maken maar alles met de vorige bewoner.

 

Dit toont dus aan dat deze manier van krediet toetsen niet werkt. NS zou zich moeten aansluiten bij BKR en daar de toetsingen doen. Dan wordt echt de persoon zelf gecheckt.

@Macklobell

Het BKR heeft een heel ander doel namelijk om te voorkomen dat mensen te veel schulden aangaan die ze later niet meer kunnen afbetalen. Bij de kredietcheck van Focum gaat het om de betalingsmoraal.

De opmerking "Ik moet ook zeggen dat ik het een beetje kortzichtig vind (van Focum) om te zeggen dat iedereen die wel eens een rekening te laat heeft betaald of iets in betalingstermijnen heeft moeten betalen neer te zetten als wanbetaler. Niet iedereen heeft het privilege van een goede baan en een gevulde spaarrekening.". Die opmerking geeft iets aan over de betalingsmoraal  die sommige mensen bij het aangaan van financiële verplichtingen hebben. 

Ik neem toch aan dat een NS moderator hier het voor je gaat regelen?

Zo niet, dan zou ik aangifte doen van discriminatie en een klacht indienen bij de OV Ombudsman. Vooral niet zomaar accepteren dat je gediscrimineerd wordt. De overheid heeft uitgebreide informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-ik-gediscrimineerd-word

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

Wanneer je inzage gedaan hebt bij Focum en denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kan er een correctieverzoek ingediend worden. Foutieve gegevens worden direct verwijderd wanneer aangetoond is dat deze onjuist zijn. Correctieverzoeken kunnen naar inzage@focum.nl of Postbus 2178, 3800 CD Amersfoort. Je ontvangt vervolgens binnen 30 dagen een reactie. Bezwaar indienen moet met een nieuwe kopie van je identiteitsbewijs en een zo goed mogelijke onderbouwing van de gewenste correctie.

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

De privacywetgeving verbiedt dat medewerkers bij de gegevens kunnen dus een terechte opmerking.

Reputatie 7
Badge +3

@IreneR de opmerking dat niet iedereen het privilege heeft van een goede baan en gevulde spaarrekening zegt al iets over hoe jij denkt over het (gemak van) aangaan van schulden. Een minder gevulde bankrekening is geen reden om dan maar vrij baan te geven om alles met achteraf betalen te doen. Neemt niet weg dat een kredietcheck alleen op adres en niet op persoon hoort plaats te vinden.

 

Reputatie 7

Beste Irene,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Focum en de NS! Ook ik wil een abonnement afsluiten, maar kan dit niet doen door het falen van de kredietcheck - ondanks dat ik geen schulden, betaalachterstanden, of wat dan ook in die trant heb. Zie deze Twitter berichten: https://twitter.com/myrthereuver/status/1450398986980974595

Ik vermoed dat de voormalig huurder van mijn woning hier wel eens de oorzaak van kan zijn, die kreeg Vesting incassos geadresseerd en zo.

Inmiddels ben ik een soortgelijke aanvraag aan het doen bij Focum, om die informatie in te zien en recht te zetten - maar ik lees dat dat nogal moeizaam gaat?

Inmiddels kost dit mij trouwens best veel geld, het reizen op saldo is aanzienlijk duurder dan het Dal Vrij abonnement dat ik wilde aanschaffen (dus het moet voor de NS ook duidelijk zijn dat ik dit wel kan betalen - ik betaal nu immers MEER dan ik met een abbo zou doen).

Ik denk er ook over om, naast een klacht bij de NS over de procedure, ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij de instanties die hierboven genoemd worden - dit is inderdaad de verkoop van (foutieve!) persoonsgegevens door een bedrijf zonder mijn toestemming! Echt bizar dat de NS hiermee in zee gaat.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

 

Ik zou jullie willen adviseren dit bij de belbus van Kassa aan te brengen. Ook Tros Radar is een mogelijkheid. Ik vind mensen uitsluiten op basis van postcode wel heel erg ver gaan.

Badge +3

Ik zou bij Focum vragen om je recht op vergetelheid, neem zomaar aan dat ze daar aan mee moeten werken (AVG) maar dat zal wellicht niet gelden over hun gegevens over een adres (of de buurt waarin je woont, wat is dat nu voor suffe toetsing!). Geef in ieder geval aan dat je daar pas enkele maanden woont en alle oudere gegevens gewist mogen worden.

Voor zowel @MyrtheER en @IreneR, ik zou gewoon NS Flex aanvragen op een ander adres (van je ouders of ander familielid of van je werk of zo) en daarbij aanmelden als nieuwe klant (ander e-mail adres gebruiken).

Het feit dat je nu aan reiskosten (met Dal Voordeel) meer kwijt bent dan aan een Flex Dalvrij abonnement zegt in principe genoeg over je financiële draagkracht.

Lukt het trouwens niet om een Dal Vrij op Saldo om te zetten naar Flex? Dat ging een tijd terug prima (ook al gaf Focum eerder een NEE), en NS zelf zei ook dat een bestaande klant bij een (gedwongen) overstap naar Flex niet met strenge kredietchecks te maken zou krijgen.

Badge +3

Er is inmiddels wat nieuws (helaas niet vanuit NS). 

 

Reageer