beantwoord

Inchecken met Dal Voordeel

  • 21 December 2015
  • 59 reacties
  • 132821 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 7
Badge +3

ik heb dus mee gemaakt dat ik te vroeg heb ingecheckt met mijn kortingskaart  had juist mijn keuze dag opgehaald ! Er was een vreselijke drukte op het station Boxtel do 30 sept er was een treinongeluk gebeurt richting Eindhoven .maar men kan gewoon in de reishistorie zien hoe men reist .mijn trein ging 10 over 9 dus op de tijd dat ik mag reizen !!! al met al was mijn keuze dag reis duurder als dat ik normaal zou reizen kan dit niet correct vinden . 


Incheck tijd is bepalend, niet de vertrektijd. Wanneer er in de spits wordt ingecheckt, wordt spitstarief gerekend. Je had bij inchecken op het scherm kunnen zien dat vol tarief gerekend zou worden. Bij keuzedag kan er uitgecheckt worden en bij dal opnieuw ingecheckt worden en wordt keuzedag actief. Bij alle andere abonnementen blijft de 1e incheck gelden als er binnen 35 minuten omgecheckt wordt.

ik heb dus mee gemaakt dat ik te vroeg heb ingecheckt met mijn kortingskaart  had juist mijn keuze dag opgehaald ! Er was een vreselijke drukte op het station Boxtel do 30 sept er was een treinongeluk gebeurt richting Eindhoven .maar men kan gewoon in de reishistorie zien hoe men reist .mijn trein ging 10 over 9 dus op de tijd dat ik mag reizen !!! al met al was mijn keuze dag reis duurder als dat ik normaal zou reizen kan dit niet correct vinden . 

@ Pe_pe: misschien ter voorkoming van klachten van mensen waarvan hun horloge niet exact de NS-tijd aangeeft?

Goede suggestie. Wel jammer dat ze dan alsnog de trein missen. 😉
Reputatie 2
@ Pe_pe: misschien ter voorkoming van klachten van mensen waarvan hun horloge niet exact de NS-tijd aangeeft?
Weet iemand eigenlijk waar die 5 minuten marge na afloop van de Daluren voor dient?
Reputatie 6
Badge +2
al geef ik toe dat ik niet meteen weet hoe ik het duidelijker zou neerzetten in 1 zin.
Zo is het geloof ik wel goed: "Checkt u in tijdens daluren of in de 5 minuten ervoor of erna? Dan reist u gewoon met 40% korting, ook als u in de spitsuren uitcheckt", of beter: "U reist met 40% korting als u tijdens daluren of in de 5 minuten ervoor of erna incheckt , ook als u in de spitsuren uitcheckt".
@Pe_pe: Ja, ik bedoel dus dat ik om 15u30 incheck in pakweg Rotterdam Centraal om de trein van 15u35 richting Groningen te nemen. Dan stap ik uit op dat traject en check uit tijdens de spitsuren. Ik begrijp dat die rit dan volledig met korting zou gebeuren.


Ik gokte er inderdaad al op dat je tot 16u05 kon inchecken, dank voor verduidelijking. Ik vind het wel erg dubbelzinnig verwoord op de site, al geef ik toe dat ik niet meteen weet hoe ik het duidelijker zou neerzetten in 1 zin.
Er staat dus alvast dat je tijdens de daluren mag inchecken en tijdens de spitsuren uitchecken.
Ik mag dus bijvoorbeeld om 15u30 inchecken en om 18u uitchecken.

Nee, want binnen een half uur na het inchecken moet u (volgens dienstregeling) aan de reis beginnen.

Daarnaast staat er (hoe ik het lees) dat je 5 minuten vóór de daluren (dus tijdens de spitsuren) mag inchecken en tijdens de spitsuren uitchecken. Dit zou dus betekenen dat je om 08u55 's ochtends (want dat is 5 minuten vóór de daluren) mag inchecken en dan zou reizen tot 18u 's avonds en dan reis je met korting. Maar dit is toch een volledig onrealistisch scenario?

Een andere mogelijke interpretatie is dat je om 15u55 mag inchecken en om 18u uitchecken, wat logischer is. Maar dan zie ik niet goed hoe het nuttig is om dat zo expliciet te vermelden.

Wat bedoeld wordt is dat 1) het incheckmoment het tarief bepaalt, wanneer u uitcheckt doet er niet toe (behalve dat het binnen 6 uur na het inchecken moet zijn) en 2) dat de Daluren voor de paaltjes en poortjes 5 minuten eerder beginnen en 5 minuten later eindigen dan wordt vermeld.
Badge +3
Het tijdstip van inchecken bepaalt het kortingspercentage voor de hele reis. Als u incheckt in de daluren, dan maakt het niet uit hoe laat u uitcheckt: uw hele reis maakt u dan met 40 procent korting. Ook als u uitcheckt in de spitsuren. Als u, zoals in uw voorbeeld, op een werkdag om 15.30 uur incheckt en om 18.00 uur uitcheckt, dan krijgt u dus 40 procent korting op de ritprijs voor die reis.

Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen. Omdat sommige stations bij het begin van de hal of perrontunnel poortjes hebben waar u moet inchecken, wordt het dan wel lastig de trein van 9.00 uur te halen. De marge zorgt ervoor dat u vanaf 8.55 uur kunt inchecken met korting, zodat u de trein van 9.00 uur nog kunt halen. En als u een eerdere trein kunt halen, die voor negen uur vertrekt, mag u die ook nemen.

Hetzelfde geldt bij de andere overgang van spits naar dal (inchecken vanaf 18.25 uur geeft korting), en bij de overgangen van dal naar spits (inchecken tot 6.35 uur en tot 16.05 uur geeft korting).

Reageer