beantwoord

keuzedagen tot en met

  • 20 October 2023
  • 102 reacties
  • 1629 Bekeken


Toon eerste bericht

102 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik gaf alleen maar het principe aan. Door het woordje ‘t/m’ te vervangen door ‘tot’ denkt de NS een probleem opgelost te hebben, maar dat is dus niet het geval.

Als er ‘tot 30 november’ staat dan kan je hem op de 30e niet meer ophalen (want de volgende per 1 december is al klaargezet), maar als je hem de 29e ophaalt durf ik te wedden dat je hem de 30e nog gewoon kunt gebruiken.

Neen dat kan niet, want er staat expliciet te gebruiken tot.

Badge +3

Neen dat kan niet, want er staat expliciet te gebruiken tot.

Dat zeggen ze, maar is simpelweg niet waar. Bovendien staat in je Mijn NS overzicht gewoon t/m (en dat klopt natuurlijk).

Leg mij anders uit waarom je een Keuzedag die geldig is vanaf 1 december 2023 niet meer zou kunnen gebruiken op 30 november 2024? Dat kan natuurlijk gewoon, alleen lukt het ophalen niet meer op die dag!

Men moet gewoon stoppen met volgende Keuzedagen eerder klaar te zetten, dus gewoon op te halen per de eerste dag van geldigheid (1 december en niet al op 30 november), daarmee is alles opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

Neen dat kan niet, want er staat expliciet te gebruiken tot.

Dat zeggen ze, maar is simpelweg niet waar. Bovendien staat in je Mijn NS overzicht gewoon t/m (en dat klopt natuurlijk).

Leg mij anders uit waarom je een Keuzedag die geldig is vanaf 1 december 2023 niet meer zou kunnen gebruiken op 30 november 2024? Dat kan natuurlijk gewoon, alleen lukt het ophalen niet meer op die dag!

Men moet gewoon stoppen met Keuzedagen eerder klaar te zetten, dus gewoon op te halen per de eerste dag van geldigheid (1 december en niet al op 30 november), daarmee is alles opgelost.

Probleem lost zich vanzelf op, want alle abonnementen met 2 maandelijkse keuzedagen worden bij verlenging omgezet naar 7 in 1x.

Badge +3

Te gebruiken/geldig tot een bepaalde datum betekent inclusief (uiterlijk, dus tot en met)… en is iets anders dan ‘te gebruiken vóór’ natuurlijk. Schiet mij maar lek! 😅

Waarom zou je in hemelsnaam op een product dat t/m 28 november geldig is zetten ‘te gebruiken tot 29 november’ (dus 29 november heb je pech)? 🙄😣🤔 

Maar dat is precies wat de NS doet (wegens een woordje veranderen naar ‘tot’ in de mail, terwijl je verstand en je Mijn NS overzicht gewoon t/m zeggen).

@Erryt NS succes ermee… Het zal in Mijn NS worden aangepast 🤣

 

Badge +3

In Sesamstraat/jip-en-janneketaal het ‘probleem’:

Sinterklaas is bijna weg met de Wintercity stoomtrein (als het lukt die te starten) maar hoera, vanaf woensdag 6 december tot zondag 31 december is elke derde oliebol gratis (2+1)! Let op: we sluiten die dag om 20.00u onze kraam en het kan erg druk zijn.

Dus daar sta je dan om 10.00u… Helaas Robert, er staat ‘tot’ dus je had de 30e moeten komen of vooraf moeten bestellen (ophaalverzoek of bezorgmoment) via onze app/website 🤣

Beetje klaar mee, geldig tot datum X hoort gewoon inclusief die dag te zijn (en is het ook gewoon, maar het systeem werkt dus niet mee om een Keuzedag op die laatste dag nog op te kunnen halen).

Badge +3

Reiziger: Beste NS, ik heb hier iets dat heel 2024 geldig is en ik moet een dag kiezen, welke datum mag ik kiezen?
NS: Uhh… kies er maar eentje, tussen 1 januari en 31 december (zolang het maar in 2024 is dus)
Reiziger: Maar 31 december werkt niet!
NS: Oh ja, dat klopt want wij zeggen tegenwoordig (zie onze e-mails, dat hebben we aangepast!) van 1 januari tot 31 december, dus een jaar loopt bij oNS tot en met 30 december
Reiziger: Waarom zeggen jullie dan niet van 1 januari 2024 tot 1 januari 2025?
NS: Omdat mensen dan misschien (terecht of niet) gaan denken dat het uiterlijk 1 januari 2025 ook nog wel geldig zal zijn…
Reiziger: Dus heel 2024 moet ik lezen als ‘tot en met 30 december 2024’?
NS: Ja, uiterlijk tot (en niet met) 31 december, dus die dag telt niet (meer) mee
Reiziger: Hoe kunnen jullie dat verdedigen?
NS: Nou ja, doe maar een dagje Klassewissel of (Flex) Samenreizen voor 3 december, dat is geldig tot 04:00 op 4 december. Of neem de 5-minuten spitsmarge, je kunt op daltarief inchecken tot 16:05
Reiziger: Aha! Maar daar staat een tijdstip bij (uiterlijk geldig tot tijdstip X op datum Y)…
NS: Precies! Vanaf dat tijdstip (of als er geen tijdstip staat 00:00 op datum Y) is het niet meer geldig, dus waar wij zeggen ‘[het hele jaar] van 1 januari tot 31 december’ houdt het voor oNS op 30 december om 23:59:59 gewoon op!
Reiziger: 😫😴😪

Ik ga er nogmaals achteraan!

Ik heb nog geen antwoord vernomen. Ik heb een reminder verstuurd om navraag te doen hoe we er nu voor staan.

Reputatie 7
Badge +3

Deze nieuwe 2 maandelijkse keuzedag is nu 364 dagen geldig ☹️

Reputatie 7
Badge +3

Op 27 november 2023 werd onderstaand bericht ontvangen:

Als je 7 keuzedagen tegelijk krijgt zijn ze vanaf dag 1 365 dagen geldig. Overigens is dat keuzedagenabonnement in 2019 afgesloten en zou volgens de NS website niet alle 7 dagen tegelijk krijgen. Want voor december 2022.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 5

>vanaf 1 december 2023 tot 30 november 2024

Deze nieuwe 2 maandelijkse keuzedag is nu 364 dagen geldig ☹️

2024 is een schrikkeljaar dus het zijn 365 dagen 😉

Reputatie 7
Badge +3

>vanaf 1 december 2023 tot 30 november 2024

Deze nieuwe 2 maandelijkse keuzedag is nu 364 dagen geldig ☹️

2024 is een schrikkeljaar dus het zijn 365 dagen 😉

Dan is er nog 1 dag te kort, want volgens het overzicht wat bij verlenging ontvangen was, was het eerst tot met 30 november 2024.

Badge +3

Nog steeds benieuwd of een Keuzedag die op te halen is ‘tot’ datum X niet alsnog werkt als je die een dag van tevoren (of eerder) ophaalt. Weet eigenlijk zeker van wel.

Het probleem is dus niet de geldigheid maar dat het ophalen op de laatste dag niet meer kan (omdat de volgende dan al klaar staat).

De oplossing is om een Keuzedag pas op de eerste dag van geldigheid te kunnen laden, al is er wel wat voor te zeggen om het een dag eerder te kunnen doen (stel, de enige automaat op het station werkt niet op je geplande reisdag).

Het gaat om de mailing. De huidige mailing is inmiddels aangepast. Ik wist niet dat het in het overzicht ook fout stond. Ik ga er gelijk achteraan!

Met de serviceberichten bedoel je de berichten in Mijn NS?

Zoals ik het begrijp zijn ze wel een jaar lang geldig en was de tekst juist verkeerd omdat ze anders een jaar en een dag geldig waren.

Reputatie 7
Badge +3

Met de serviceberichten bedoel je de berichten in Mijn NS?

Nee de mails, die ik elke 2 maanden krijg dat er een keuzedag klaar staat.

In Mijn NS staat tot en met 30 september 2024

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik het begrijp zijn ze wel een jaar lang geldig en was de tekst juist verkeerd omdat ze anders een jaar en een dag geldig waren.

Nee ze zouden volgens servicebericht 1 dag minder geldig zijn. Tot 30 september betekent dat de laatste dag dat deze te gebruiken is 29 september is dus 364 dagen ipv 365 dagen geldig. Op te halen vanaf 1 oktober te gebruiken tot 30 september = tot met 29 september reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gisteren met een Keuzedag gereisd. Na ophalen heb ik een e-mail ontvangen met daarin de volgende tekst:

“Vanaf vandaag staat er een nieuwe Keuzedag voor u klaar bij de kaartautomaat op het station of bij een ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart. 
Dit is de 2e van de 7 Keuzedagen die u kunt gebruiken tot 1 november 2024.”

Dit klopt dus. Mijn Dal Voordeelabonnement loopt van 1 november 2023 t/m 31 oktober 2024. Als ik NS was dan zou ik kiezen voor t/m 31 oktober in plaats van tot 1 november. Maar in ieder geval klopt het bericht in de servicemail en zou ik op 31 oktober 2024 van mijn laatste keuzedag gebruik kunnen maken.

Ik vind het overigens geen enkel probleem dat je tegenwoordig de 7 keuzedagen in één keer krijgt. Dat geeft je als gebruiker veel meer flexibiliteit. Als je een keer drie dagen achter elkaar op pad wilt dan kan dat. En als je zes maanden geen reisplannen hebt vervallen er geen keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark ik heb 2 keuzedagenabonnementen. Een is bij verlenging ineens omgezet naar 7 dagen en daar staat inderdaad tot op de dag van verlenging. Het andere abonnement heeft nog 2 maandelijkse dagen en staat sinds juli tot de dag voor de verlenging, wat eerst tot met was. Daar mis ik een dag.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, je kunt het natuurlijk niet ‘even’ proberen maar het zou me niets verbazen dat als je op de ‘tot’ datum (voor jou 29 september) een Keuzedag laadt, je er de dag erna nog gewoon mee kunt reizen.

Het is dan dus een manco in het systeem, dat door een aanpassing in een tekstje ‘opgelost’ is.

Wat je (of iemand anders) wel kunt doen is een Keuzedag laden en bij OV-chipkaart kijken tot (en met) wanneer je die kunt gebruiken. Wellicht staat daar ook nog info over de geldigheid van gebruikte Keuzedagen?

Zou het kunnen doen eind november, maar eerlijk gezegd wil ik die discussie die ik dan weer met de klantenservice moet voeren niet aan. Heb momenteel al een discussie over wijziging van 2 maandelijks naar alle 7 tegelijk. Daar zou ik in oktober 2021 een mail over gehad hebben. Nooit ontvangen. Op de website staat ook dat er een verschil is in keuzedagenabonnementen voor december 22 en na december 2022 aangeschaft.

Badge +3

Ik ontving vandaag een mail dat een nieuwe keuzedag klaarstaat. In deze mail staat de volgende zin: “Ermee reizen kan pas vanaf 21 oktober 2023 tot 20 oktober 2024.”

Dat geeft dus eigenlijk al aan dat een volgende Keuzedag een dag ‘te vroeg’ wordt klaargezet, waardoor een vorige Keuzedag (die geldig zou zijn t/m vandaag) niet meer op te halen is?

Pech, dan had je die gisteren maar op moeten halen… maar ja, zo werkt het natuurlijk niet.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dat heb je al meerdere keren uitgelegd.

Maar wat is nu precies het probleem met het omzetten naar 7 dagen i.p.v. een dag per twee maanden + vrije keuzedag. 7 vrije keuzedagen is dan toch juist een verbetering?

De einddatum die verkeerd staat is een andere kwestie.

Badge +3

Zou het kunnen doen eind november, maar eerlijk gezegd wil ik die discussie die ik dan weer met de klantenservice moet voeren niet aan.

Heb je een Mijn OV-chip account? Dan ben ik wel benieuwd wat er bij Producten staat (voor een gebruikte Keuzedag, als die daar nog getoond worden). Bijvoorbeeld (heb zelf geen Keuzedagen):

Dat is dus de ‘tot en met’ datum

 

Reageer