beantwoord

keuzedagen tot en met

  • 20 October 2023
  • 102 reacties
  • 1618 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12213 reacties

Regelmatig komt hier op de community het probleem voorbij van het niet kunnen gebruiken van een keuzedag op de laatste geldigheidsdag. In een ander topic gaf een moderator aan dat sinds een aantal maanden het overzicht is aangepast naar geldig tot. Ik ben benieuwd vanaf wanneer, want in mijn overzicht van 1-4-23 staat nog steeds tot en met.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 December 2023, 10:13

Bekijk origineel

102 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft echt zo ontzettend amateuristisch dit. Kan er werkelijk niet bij 😪

Reputatie 7
Badge +3

Pff, het enige dat NS dus aangepast heeft is de tekst “tot en met” in de communicatie wijzigen in “tot”. Leuk geprobeerd, maar zo werkt het natuurlijk niet. Dan zijn de keuzedagen zoals MoDe terecht aangeeft dus een dag minder lang geldig.

Ik heb alles nu doorgezet. Ik hoop snel met een update te komen.

Reputatie 7
Badge +3

Dus ze worden een dag minder lang geldig? Dat is in strijd met de voorwaarden.

364 dagen is geen jaar.

Badge +3

Zou je mij daarvan een print screen willen sturen?

Een screenshot van 20 oktober uit ditzelfde topic (heb er al een paar keer naar gelinkt) 

⬆bovenstaande is een screenshot⬆

De keuzedag die op 20 oktober (2023) eigenlijk nog klaar zou moeten staan was verdampt… maar je kunt een couponcode krijgen.

En tot 20 oktober 2024 betekent bij NS tegenwoordig uiterlijk 19 oktober, dus dan heb je weer pech (of haal hem maar uiterlijk de 19e op, want die werkt echt nog wel de 20e). 🙄

Je zou nog (terminologie OV-chipkaart) kunnen zeggen ‘geldig tussen 21 oktober 2023 en 20 oktober 2024’, maar daar is 20 oktober natuurlijk gewoon inbegrepen.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen, hoor. Ben nog niet oud genoeg voor Keuzedagen 😉

Zoals ik het begreep krijg je nu Keuzedagen die volgens de communicatie een jaar lang geldig zijn, maar op de laatste dag niet meer op te halen. Door de tekst in de mails en op de site aan te passen verandert er niks aan dat probleem.

Badge +3

Voorbeeld: een Keuzedag die geldig is van 24-11-2022 t/m 23-11-2023 is volgens de aangepaste ‘tot’ voorwaarden niet meer geldig op 23-11-2023 (of in ieder geval niet meer op te halen)!

Een volgende Keuzedag wordt klaargezet per 23-11-2023 maar is pas geldig vanaf 24-11-2023 (dat staat zo in de mail, je kunt hem pas morgen gebruiken!).

Dus op 23-11-2023 kan je niet met een Keuzedag reizen, alhoewel ik bijna zeker weet dat als je hem eerder ophaalt hij gewoon zal werken op 23-11-2023 😥

Teug naar de tekentafel… 

Reputatie 7
Badge +3

Dit betrof de mailing bij verlenging met alle keuzedagen. Ik zie in mijn laatste servicebericht dat het aangepast is naar tot. Er staat nu vanaf 1 oktober 2023 tot 30 september 2024, maar in de serviceberichten tot met 31 mei 2023 staat tot en met. Dat gaat nog een leuke discussie opleveren. De keuzedagen daarna geven tot aan. Blijkbaar is dat per 1 juli 2023 gewijzigd en kan men 1 dag minder gebruik maken van de keuzedag.

Badge +3

Tja, je kunt het natuurlijk niet ‘even’ proberen maar het zou me niets verbazen dat als je op de ‘tot’ datum (voor jou 29 september) een Keuzedag laadt, je er de dag erna nog gewoon mee kunt reizen.

Het is dan dus een manco in het systeem, dat door een aanpassing in een tekstje ‘opgelost’ is.

Wat je (of iemand anders) wel kunt doen is een Keuzedag laden en bij OV-chipkaart kijken tot (en met) wanneer je die kunt gebruiken. Wellicht staat daar ook nog info over de geldigheid van gebruikte Keuzedagen?

Ik ontving vandaag een mail dat een nieuwe keuzedag klaarstaat. In deze mail staat de volgende zin: “Ermee reizen kan pas vanaf 21 oktober 2023 tot 20 oktober 2024.”.

Kijk ik dan in mijnNS, dan lees ik: “Keuzedag  Geldig t/m 20 okt 2024". 

Vandaag bestaat er dus nog een verschil tussen de tekst in de mail en de tekst in mijnNS.

Reputatie 7
Badge +4

Als het ‘tot’ is valt er elke keer een gat van een dag, terwijl daar geen logische oorzaak voor is. Het is ook niet uit te leggen. Indertijd was een dergelijke dag er niet en het is ook nergens voor nodig. Ik heb nog geen enkel argument voorbij zien komen om een dergelijke keuzedagvrije dag te rechtvaardigen.

 

Als de laatste dag nog zo laat klaar zou staan, dan neem je niet van te voren een dag op. Als je de service wilt geven dat dit kan en je offert er de eerdere keuzedag voor op, dan ben je niet goed wijs. 

Er moet elke dag een keuzedag op te nemen zijn. Het is niet uit te leggen en aan senioren die dit niet gewend zijn al helemaal niet.

Schaf deze onzin af. Vroeger pakte ik gewoon een geldige keuzedag en hoefde ik niet te kijken of het een van de zes dagen is dat ik die niet op kan nemen. Hoezo vriendelijk voor oudere mensen?

 

Ik vraag me werkelijk af of de Vindicatachtigen die dit bedacht hebben zich wel realiseren hoe hard het verlies van keuzedag aankomt bij veel wat minder bemiddelde ouderen. Sociaal denken en handelen moet niet ondergeschikt zijn aan systemen die nog fout zijn geprogrammeerd ook.

Badge +3

Zie ook 

Je krijgt op 20 oktober dus een Keuzedag te zien die je pas vanaf 21 oktober kunt gebruiken (zo staat het in de mail, zie reactie van @bdh) 😥

En de vorige Keuzedag (geldig t/m 20 oktober) is ‘verdampt’ (want tot 20 oktober is uiterlijk de 19e).

Er klopt toch echt iets niet (zoals anderen al zeiden) want op deze manier kan je op 20 oktober met geen enkele Keuzedag reizen.

Badge +3

Dus ze worden een dag minder lang geldig? Dat is in strijd met de voorwaarden.

Bovendien lopen reizigers die hun Keuzedagen per 2 maanden krijgen tegen het probleem aan dat er elke 2 maanden een gat van een dag valt waarop ze niet met een Keuzedag kunnen reizen!

Omdat de volgende een dag eerder klaargezet wordt, maar er ‘morgen’ pas mee gereisd kan worden.

Dus ten eerste moet de tekst ‘tot’ in de e-mail terug aangepast worden naar ‘tot en met’, en ten tweede moet die volgende Keuzedag niet een dag te vroeg klaargezet worden, maar pas op de eerste dag van geldigheid (zodat je de vorige op de ‘tot en met’ dag nog kunt ophalen en gebruiken, want die is op die dag natuurlijk nog gewoon geldig).

Reputatie 7
Badge +3

Fijn dat het klopt bij de keuzedagen die je alle 7 tegelijk krijgt (afgesloten vanaf december 2022), maar het probleem deed zich voor bij keuzedagen besteld voor december 2022. En daar klopt in ieder geval de tekst niet op de website. Mijn keuzedagen besteld voor december zijn 2022 (in 2019, 2 maandelijks) zijn bij verlenging omgezet naar keuzedagen besteld na december 2022 (7 in 1x). Volgens de website zou dat 2 maandelijks blijven en aangezien ik geen nieuwe voorwaarden per 1-1-2023 heb ontvangen met deze wijziging is voor mij de website leidend.

 Ik zou graag mijn onlangs verlengde keuzedagenabonnement wat door NS naar 7 dagen in 1x is gewijzigd teruggezet zien naar 2 maandelijkse keuzedagen conform de tekst op de website.

Badge +3

Zie vandaag op X deze voorbijkomen.

 

Daar gaat dit hele topic inderdaad over.

Als je die Keuzedag op 30 maart ophaalt is hij gewoon geldig op de 31e, maar op die datum ophalen lukt niet meer want dan staat de volgende (geldig vanaf 1 april) al voor je klaar.

Omdat er tegenwoordig nog maar één Keuzedag klaar kan staan ben je die van t/m 31 maart dus simpelweg kwijt. Je kunt daarvoor wel een couponcode krijgen.

Reputatie 7
Badge +1

Zie vandaag op X deze voorbijkomen.

 

Daar gaat dit hele topic inderdaad over.

Als je die Keuzedag op 30 maart ophaalt is hij gewoon geldig op de 31e, maar op die datum ophalen lukt niet meer want dan staat de volgende (geldig vanaf 1 april) al voor je klaar.

Omdat er tegenwoordig nog maar één Keuzedag klaar kan staan ben je die van t/m 31 maart dus simpelweg kwijt. Je kunt daarvoor wel een couponcode krijgen.

Maar dan moet je dus als NS niet zeggen dat het probleem is opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

De mail over de wijziging is gaande jaar verstuurd. Iedereen heeft deze gehad en voor iedereen gaat deze wijziging bij de verlenging in. 

De aankondiging van 2021 waar NS zich op basseerd hebben mijn partner (krijgt alles per brief) en ik niet gehad. Wel heb ik de mail 6 weken voor verlenging gehad met wijziging en deze is niet rechtsgeldig omdat wijzigingen zoals deze ruim van te voren bekend gemaakt moeten worden. Op de website staat iets anders, dus zonder nieuwe voorwaarden is die leidend.

Badge +3

Het probleem met de tekst in e-mails zou in ieder geval nu opgelost moeten zijn door te vermelden dat (alle) Keuzedagen geldig zijn van bijv. 15 januari 2024 tot 15 januari 2025.

Maar dat neemt niet weg (als het bij nieuwe stijl ook zo werkt) dat als er op 14 januari 2025 al een nieuwe Keuzedag klaar wordt gezet ’ermee reizen kan pas vanaf 15 januari’ want dan valt er alsnog een gat, tenzij je die oude Keuzedag al eeder op je kaart gezet hebt.

Reputatie 7
Badge +3

De wijziging gaat bij iedereen in en ik ben blij dat ze nog steeds een jaar lang geldig blijven waar dat altijd maar 2 maanden was. De huidige Keuzedagen die nu nog actief zijn die kunnen gewoon tot de einddatum worden gebruikt. Als je na de verlenging gaat reizen dan zal de automaat automatisch de Keuzedag pakken met de kortste datum. 

De 2 maandelijkse keuzedagen zijn al een paar jaar per stuk een jaar geldig.

In de nieuwe opzet zijn ze niet allemaal 1 jaar geldig, maar alleen keuzedag 1. Ze zijn geldig tot verlenging en als keuzedag 7 pas na 11 maanden beschikbaar komt is deze nog maar 1 maand geldig. Want de nieuwe keuzedag komt in het nieuwe systeem pas beschikbaar als de voorgaande verbruikt is.

 

Badge +3

@Robert B Je kunt niet kiezen, de 1e die verloopt staat klaar. Je kunt een keuzedag pas ophalen op de dag dat de geldigheid begint.

Oh ja? Dat zou inderdaad de oplossing zijn!

Maar waarom krijgt iemand dan op de 20e een e-mail dat er een nieuwe Keuzedag klaar staat (met nota bene als opmerking “Ermee reizen kan pas vanaf 21 oktober 2023 tot 20 oktober 2024”)?

En vervolgens is de vorige Keuzedag foetsie, dus op de 20e kan je niet reizen op een Keuzedag tenzij je die op de 19e of eerder opgehaald hebt (want die is natuurlijk gewoon nog geldig op de 20e).

Linkje naar de betreffende reactie (in dit topic).  That does not compute/make sense 🙄

Bovendien blijf ik erbij dat het tot en met 20 oktober 2024 moet zijn, anders mis je simpelweg een dag.

Reputatie 5

Ik zie nu op mijn NS bij mijn keuzedagen dat, waar eerst tot en met de laatstse van de maand (28,30 of 31) stond, er nu staat tot de eerste van de volgende maand (1). Er is dus iets aangepast en ik mis geen dag. Maar ik blijf de voorkeur geven aan tot en met.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nu op mijn NS bij mijn keuzedagen dat, waar eerst tot en met de laatstse van de maand (28,30 of 31) stond, er nu staat tot de eerste van de volgende maand (1). Er is dus iets aangepast en ik mis geen dag. Maar ik blijf de voorkeur geven aan tot en met.

Heb je oude systeem (2 maandelijks) of nieuw systeem (7 tegelijk). Bij het oude systeem mis ik een dag bij het nieuwe niet.

Reputatie 5

Ik zie nu op mijn NS bij mijn keuzedagen dat, waar eerst tot en met de laatstse van de maand (28,30 of 31) stond, er nu staat tot de eerste van de volgende maand (1). Er is dus iets aangepast en ik mis geen dag. Maar ik blijf de voorkeur geven aan tot en met.

Heb je oude systeem (2 maandelijks) of nieuw systeem (7 tegelijk). Bij het oude systeem mis ik een dag bij het nieuwe niet.

Oei, ik keek niet goed. Moet dit niet 's nachts doen...: Alleen het nieuwe systeem geeft "tot de eerste van de volgende maand", wat dus betekent tot en met de laatste van de maand ervoor. Mijn abo loopt precies per kalendermaand. Maar het oude systeem zegt "tot de laatste van de maand”, waarmee ik een dag zou missen. Het servicebericht van 30 juni dit jaar zei “tot en met", op 31 augustus was het “tot". Precies zoals ik bij jouw eerdere bericht las.
Is er iemand die daadwerkelijk zo een dag heeft gemist? Ik heb niet alle berichten uitgespeld. Of is dit een storm in een glas water doordat iemand bij NS het verschil tussen "tot" en "tot en met" niet kent?

Badge +3

Ik gaf alleen maar het principe aan. Door het woordje ‘t/m’ te vervangen door ‘tot’ denkt de NS een probleem opgelost te hebben, maar dat is dus niet het geval.

Als er ‘tot 30 november’ staat dan kan je hem op de 30e niet meer ophalen (want de volgende, geldig per 1 december is al klaargezet).

Maar als je hem de 29e ophaalt durf ik te wedden dat je hem de 30e nog gewoon kunt gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nu op mijn NS bij mijn keuzedagen dat, waar eerst tot en met de laatstse van de maand (28,30 of 31) stond, er nu staat tot de eerste van de volgende maand (1). Er is dus iets aangepast en ik mis geen dag. Maar ik blijf de voorkeur geven aan tot en met.

Heb je oude systeem (2 maandelijks) of nieuw systeem (7 tegelijk). Bij het oude systeem mis ik een dag bij het nieuwe niet.

Oei, ik keek niet goed. Moet dit niet 's nachts doen...: Alleen het nieuwe systeem geeft "tot de eerste van de volgende maand", wat dus betekent tot en met de laatste van de maand ervoor. Mijn abo loopt precies per kalendermaand. Maar het oude systeem zegt "tot de laatste van de maand”, waarmee ik een dag zou missen. Het servicebericht van 30 juni dit jaar zei “tot en met", op 31 augustus was het “tot". Precies zoals ik bij jouw eerdere bericht las.
Is er iemand die daadwerkelijk zo een dag heeft gemist? Ik heb niet alle berichten uitgespeld. Of is dit een storm in een glas water doordat iemand bij NS het verschil tussen "tot" en "tot en met" niet kent?

Er zijn meerdere topics die gaan over het feit dat de keuzedag op de laatste dag (wat eerst tot/met was en nu wordt aangegeven als tot-dag) niet meer opgehaald kan worden. Ik had dat in voorjaar 2022.

Reageer