Ik heb een weekend vrij abonnement, nu ben ik gestrand in Groningen. Dat kost mij een dure hotelovernachting. Die gaat de ns niet-vergoede. Moet ik als ik maandag terugreis dan ook nog betalen voor de terugreis, of mag ik door de overmacht op mijn weekend vrij terug? Of kan ik het geld terugvragen voor de reis als ik toch betaal.
Mijn reis ben ik om 8.30 begonnen, was voor 12u in Groningen, dus niet gaan reizen was geen optie, want ik was al weg. Met mijn weekend vrij had ik recht op vervoer terug, door overmacht moet ik nu en een hotel en en de terugreis zelf extra betalen?
Dacht het niet. Betalen zullen ze.
Die thuisbrengplicht geldt alleen als je onderweg strandt. Als NS al heeft opgeroepen om thuis te blijven (was om 12.00 uur) en je wilt daarna een reis beginnen dan geldt die thuisbrengplicht niet.
Ook deze reiziger blijkt weg van huis gestrand te zijn en was al weg van huis toen NS die oproep deed.
De NS heeft een thuisbrengplicht en zal dus gewoon een taxi van Groningen naar waar je maar wilt moeten regelen! Of je hotelovernachting vergoeden.
Dat wel ná overleg met de NS zelf, dus niet zomaar een taxi of een duur hotel nemen en dan achteraf (proberen te) laten vergoeden.
Die thuisbrengplicht geldt alleen als je onderweg strandt. Als NS al heeft opgeroepen om thuis te blijven (was om 12.00 uur) en je wilt daarna een reis beginnen dan geldt die thuisbrengplicht niet.
Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar.
Inmiddels vlogen de goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers
Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 Groningen Wijchen] voor ze bij.
Waar kan ik die indienen NS?
Ik vrees dat u die kosten wellicht zelf gaat betalen. NS is wettelijk sowieso niet verplicht vervolgschade (lees: hotel) te betalen
Zo mag je dat niet stellen, zie EU-Verordening 1371/2007. NS is verplicht zijn gestrande reizigers te helpen met vervangend vervoer of een overnachting. Als NS dat, zoals hier, expliciet weigert, dan zit er voor die reizigers niets anders op dan zelf tegen redelijke kosten iets te regelen en dat daarna terug te claimen. Desnoods via de geschillencommissie OV of de rechter.
Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar.
Inmiddels vlogen de goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers
Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 Groningen Wijchen] voor ze bij.
Waar kan ik die indienen NS?
Ik vrees dat u die kosten wellicht zelf gaat betalen. NS is wettelijk sowieso niet verplicht vervolgschade (lees: hotel) te betalen
Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar.
Inmiddels vlogen de goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers
Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 Groningen Wijchen] voor ze bij.
Waar kan ik die indienen NS?
Op Twitter zie ik veel toezeggingen van couponcodes voor een ticket op maandag. Nu heb ik de NS klantenservice zonet telefonisch gesproken en krijg ik te horen dat dit persoonlijk toegezegd is? Hoe zit dit voor mij, ik zit in precies dezelfde situatie. En moet voor nu een slaapplek regelen en morgen gaan reizen ipv in het weekend met mijn weekendvrij.
De NS heeft een thuisbrengplicht en zal dus gewoon een taxi van Groningen naar waar je maar wilt moeten regelen! Of je hotelovernachting vergoeden.
Dat wel ná overleg met de NS zelf, dus niet zomaar een taxi of een duur hotel nemen en dan achteraf (proberen te) laten vergoeden.
Dat is allemaal niet zo simpel. Het was een interne storing bij NS en andere bus/treinvervoerders zullen morgen dus sowieso gewoon betaling eisen. Het zal dus wel betalen worden en eventueel de kosten bij NS proberen te claimen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.