beantwoord

OV-verklaring fiscus

  • 13 November 2020
  • 37 reacties
  • 1713 Bekeken


Toon eerste bericht

37 reacties

Ik struikel nog steeds over dit https://community.ns.nl/abonnementen-2/ov-verklaring-belastingdienst-67067?postid=473560#post473560

Ik kan helaas niets anders melden dat wij die niet gaan leveren. Dit mogen wij niet omdat wij geen beschikking hebben over een BSN nummer van de reiziger. Je kan als reiziger de facturen en reishistorie downloaden en opsturen. Ik had liever wat anders gecommuniceerd.

Ik heb dit even nagevraagd gezien ik het zelf ook even niet snapte. Erryt had de vraag waarop hij antwoordde geïnterpreteerd als waarom wij de OV-verklaring niet naar de belastingdienst sturen. Het gegeven antwoord is dan ook niet geheel juist gezien het niet een geval is dat dit niet mag, maar dat er dus geen garantie is dat de opgestuurde gegevens correct gekoppeld worden aan de juiste persoon, door de afwezigheid van een BSN aan onze kant. Zie het gemarkeerde antwoord van Laura. Waarom een OV-verklaring op verzoek niet meer gestuurd wordt naar een klant zelf hebben we geen antwoord op.

De reden waarom wij het topic hebben gesloten is omdat het gemarkeerde antwoord in het gelinkte topic de woordvoeringslijn is die wij hebben gekregen. Zoals ook al aangegeven snappen we dat dit niet het antwoord of de reactie is die jullie graag hadden willen zien, maar wij kunnen niets anders aangeven. Om valse hoop op verdere informatie uit onze kant te voorkomen is daarom het topic gesloten.

Reputatie 7
Badge +3

De vragen liggen nu blijkbaar bij de Juridische Afdeling. Benieuwd of ze tot meer in staat zijn dan het toevoegen van het woord “vaak” aan voorwaarden.

Ik ben er ook niet van gecharmeerd, maar de vragen in dit topic ontstonden vanuit een andere gedachte en invalshoek. Bespaar het me alsjeblieft dat ik meerdere topics moet openen omdat ze telkens gesloten worden omdat men een discussie wil afkappen die ik expliciet niet wil aanwakkeren.

Badge +3

Wel een zwaktebod dat NS een discussie afkapt waarin de administratieve incompetentie van NS wordt besproken.

Topic sluiten is inderdaad een zwaktebod. Totale verbazing was mijn eerste (instinctieve) reactie ook, want er stonden nog wat ontbeantwoord(bar)e vragen open toch?!

Topic closed? No deal. Game on! :sleeping:

 

Excuses voor mijn late reactie, Henk_NL.

 

Dit is inderdaad wel een lastige. Ik heb jouw vragen bij de Juridische afdeling neergelegd, omdat zij hier veel meer over kunnen zeggen dan ik. 

Als ik een reactie heb, dan laat ik het weten. Alvast bedankt voor je geduld! :blush:

Laat maar weten, ik wilde ongeveer dezelfde mensen mailen anders gok ik zo 😂

Reputatie 7
Badge +3

Wel een zwaktebod dat NS een discussie afkapt waarin de administratieve incompetentie van NS wordt besproken.

Badge +3

Ik struikel nog steeds over dit https://community.ns.nl/abonnementen-2/ov-verklaring-belastingdienst-67067?postid=473560#post473560

Ik kan helaas niets anders melden dat wij die niet gaan leveren. Dit mogen wij niet omdat wij geen beschikking hebben over een BSN nummer van de reiziger. Je kan als reiziger de facturen en reishistorie downloaden en opsturen. Ik had liever wat anders gecommuniceerd.

Maar dat ging toch ‘vaak’ prima zonder BSN vanaf 2016? En wil je mijn BSN, ook prima, maar wel meteen vernietigen!

Dus als een reiziger zélf zo’n verklaring wil van NS (omdat de Belastingdienst dat wil/eist) is daar toch geen bezwaar tegen om het (zonder BSN, dat weten we immers niet) naar de klant zelf te sturen?

Om de schuld dan af te schuiven op de reiziger of de Belastingdienst (er is geen match dus het gaat blijkbaar mis) is onzin. Het is jarenlang goed gegaan.

Fijn dat de engelstalige pagina nog gewoon de juiste info geeft. Het woordje ‘vaak’ ineens even spontaan achteraf toevoegen op een webpagina ontslaat de NS niet ineens van hun eerdere verplichtingen/toezeggingen (of wettelijke dingen, zoals @Henk_NL al aangaf).

Geen idee of de ‘media’ (zag Telegraaf al voorbij komen) er iets mee kunnen of gaan doen.

Topic open en game on dus! :rolling_eyes:

Dit gaat het topic achterna waarbij er incasso's plaatsvinden zonder dat er facturen ter inzage zijn voor de klant. Die facturen op verzoek even nasturen was in dat geval (probleem speelt bij velen al een half jaar) dan geen enkel probleem maar nu ineens wél! Waarom dan (en waar staat dat?!) nu ineens niet meer mogelijk per e-mail (of post)?

Nee, want dat had nooit gemogen! En zakelijke klanten dan? Ja Robert, die krijgen alleen een voorblad (mét precies alle gegevens die NS zo eng vindt om per mail te versturen er op!) Nooit de volledige factuur met reistransacties als bijlage in een mail!

Dat durven we niet.. Yeah right! Henk_NL kom er maar in, ik kan het zelf niet controleren of je allen een ‘voorblad’ krijgt… :sweat_smile:

Excuses voor mijn late reactie, Henk_NL.

 

Dit is inderdaad wel een lastige. Ik heb jouw vragen bij de Juridische afdeling neergelegd, omdat zij hier veel meer over kunnen zeggen dan ik. 

Als ik een reactie heb, dan laat ik het weten. Alvast bedankt voor je geduld! :blush:

No worries, ik dacht al, volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd haha.

 

Voor zover mij bekend is er voor OV-bedrijven geen wettelijke verplichting om deze informatie door te geven, maar is dit vanuit gemak voor klant en OV-bedrijf zo ingericht. Alleen de klant heeft vanuit de Nederlandse wetgeving gezien de verplichting om zaken aan te leveren aan de fiscus.

 

Hoor het wel of Rizana iets kan vinden. Mocht het complex zijn, laat het dan ook weten en bespaar je de tijd, dan ga ik zelf wat mailen namelijk.

Daarom gaf ik ook expliciet aan dat ik niet opnieuw de oude discussie wil opstarten

Excuus, het woord 'niet’ gemist. 

 

Het is een wettelijke verplichting dus, begrijp ik goed? Het is mij niet direct bekend dat er een wettelijke verplichting is voor NS om deze gegevens uit te wisselen met de fiscus, zodoende?

Zo lees ik het wel. Ik ga vragen aan mijn collega @Rizana NS of ze dit iets verder uitpluist, aangezien mijn dienst er nu op zit. 

Daarom gaf ik ook expliciet aan dat ik niet opnieuw de oude discussie wil opstarten, maar dit lijkt mij een separate vraag die gewoon gesteld kan worden. Of moet ik hem rechtstreeks bij de DPO neerleggen?

 

Het is een wettelijke verplichting dus, begrijp ik goed? Het is mij niet direct bekend dat er een wettelijke verplichting is voor NS om deze gegevens uit te wisselen met de fiscus, zodoende?

Nee, we openen niet opnieuw de discussie, maar ik help je nog even met je vraag. 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1605039675318/content/assets/ns-nl/privacy/ns-privacy-statement pagina 38:

"Welke persoonsgegevens gebruiken wij?

NS moet voldoen aan verschillende wettelijke verplichtingen. Hiervoor kan het noodzakelijk zijn dat wij persoonsgegevens verwerken zoals uw contactgegevens of transactiegegevens.

Waarvoor gebruiken wij uw persoonsgegevens?

De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van een wettelijke verplichting

Wij dienen te voldoen aan wettelijke verplichtingen die op ons rusten. Hier valt te denken aan bijvoorbeeld belastingwetgeving en spoorwegwetgeving.”

Reageer