beantwoord

Prijsverhoging Dal Voordeel abonnement

  • 15 November 2023
  • 52 reacties
  • 880 Bekeken

Afgelopen week een mail ontvangen van NS waarin werd aangekondigd dat mijn abonnement in prijs omhoog gaat van nu € 98,90 naar in 2024 € 205,20. Een prijsverhoging van meer dan 100%. 

Is dat normaal??? Het gaat om een Dal Voordeel abonnement met 7 keuzedagen op papier 2e klas.

 

Ik dacht dat ze ‘ouderen’ wilden motiveren om de auto te laten staan en het openbaar vervoer te nemen. Op deze manier gaat dat niet lukken, want als dit klopt zeg ik per direct mijn abonnement op!

 

Zijn er meer mensen die met zo'n exorbitant hoge prijsverhoging te maken hebben?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 15 November 2023, 12:41

Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat er krom aan is, is dat NS het niet duidelijk genoeg heeft weergegeven. De mail zegt dat de prijs in 2024 niet verhoogd wordt, terwijl het zo is dat tarief niet per 1 januari 2024 verhoogd wordt en dus gelijk blijft aan het tarief van 2023, waarbij er een, weliswaar kleine, groep abonnementhouders is die nu nog het tarief van 2022 betalen. En die gaan dus nu bij verlenging begin januari 2024 het tarief van 2023 betalen en krijgen geen verhoging als het abonnement in januari 2025 weer wordt verlengd, omdat voor hen dan pas het tarief van 2024 ingaat. In de mails zou dit duidelijk moeten zijn aangegeven. 

De groep abonnementhouders die dit betreft betaalt waarschijnlijk al jaren iedere keer het tarief van het jaar ervoor en dat was nooit opgevallen. En als het wel iemand opgevallen was, hebben ze daar nooit op gereageerd omdat ze het misschien zagen als een foutje van NS in hun voordeel en dan moet je vooral geen slapende honden wakker maken.😁

Inderdaad, ik betaalde dit hele jaar 61,20 en in 2024 67,20. Ik begrijp uit deze discussie dat ik nu dus overga van de prijs van 2022 naar de prijs van 2023. Maar het blijft krom dat je dan eerst een mail ontvangt dat de prijs niet zal stijgen.

Badge +3

Dan heb je dus nu een probleem bij diegene die voor het eerst zijn gaan betalen in 2023. NS kan en mag de prijs niet verhogen in 2024. Bedrijf heeft zelf gecommuniceerd dat de prijzen in 2024 niet stijgen. Januari 2024 ligt toch ook echt in 2024. Verhoging is derhalve uit den boze.

Bij een verlenging in 2024 blijf (of ga) je de prijs van 2023 betalen.

Als je (om welke reden dan ook) heel 2023 nog de prijs van 2022 betaald hebt lijkt dat inderdaad een verhoging, maar is zeker niet uit den boze.

Je loopt dan in feite ‘een jaar achter’ qua abonnementsprijs, wat betekent dat bij verlenging eind 2024 (of heel vroeg in 2025) de prijs niet verhoogd mag/zal worden 🤔

Reputatie 7
Badge +1

Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Het tarief van de besteldatum wordt dan direct betaald bij de bestelling. In dit geval is het dan de prijs van 2022! 

Dan heb je dus nu een probleem bij diegene die voor het eerst zijn gaan betalen in 2023. NS kan en mag de prijs niet verhogen in 2024. Bedrijf heeft zelf gecommuniceerd dat de prijzen in 2024 niet stijgen. Januari 2024 ligt toch ook echt in 2024. Verhoging is derhalve uit den boze.

Reputatie 7
Badge +3

Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Het tarief van de besteldatum wordt dan direct betaald bij de bestelling. In dit geval is het dan de prijs van 2022! 

Dan heb ik de afgelopen jaren te veel betaalde. Mijn bestelling met datum eind maart was eind december, maar betaalde in maart 23 de verhoging van 1-1-23 en niet die van 2022

Eind december bestellen en in laten gaan eind maart is wel heel lang van tevoren, dat kan nu niet meer dus moet al langer geleden zijn. Weet je nog welk tarief je het eerste jaar dan betaalde? Het tarief van het jaar dat je het bestelde (in december) of het tarief van het jaar dat het inging (maart)? Misschien was het in de tijd dat je langer vooruit kon bestellen niet zo dat je dan nog het tarief van het oude jaar betaalde. 

Het is nu vreemd dat als mensen voor de jaarwisseling een abonnement betalen wat pas na de jaarwisseling in gaat dat ze dan het oude bedrag betalen. Daarmee vraag je om verwarring 

Reputatie 7
Badge +3

Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Het tarief van de besteldatum wordt dan direct betaald bij de bestelling. In dit geval is het dan de prijs van 2022! 

Dan heb ik de afgelopen jaren te veel betaald. Mijn bestelling met datum eind maart was eind december, maar betaalde in maart 23 de verhoging van 1-1-23 en niet die van 2022

Reputatie 7
Badge +3

Nou ja, in de mail stond: "Goed nieuws: de prijs van NS-abonnementen en treinkaartjes stijgen niet in 2024 en blijven dus gelijk aan de prijzen van dit jaar. Dat betekent dus dat de prijs van uw abonnement op saldo bij verlenging in 2024 hetzelfde blijft."

Voor deze mensen gaat de prijs bij verlenging in 2024 omhoog, dus is de tekst gewoon onjuist.

We hebben er nu een (mogelijke) verklaring voor gevonden. En uiteindelijk hebben de betreffende mensen er alleen maar voordeel van. Maar het is wel weer ontzettend krom natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Naar alle waarschijnlijkheid dus het tarief van 2022. NS en communicatie zijn niet elkaars vrienden. NS heeft volgens mij de uitspraak gedaan dat de tarieven in 2024 niet verhoogd worden. Dus als klanten vervelend gaan doen, lijkt mij dit toch echt een probleem voor NS

Dat lijkt me niet een probleem voor NS. De prijs worden niet verhoogd per 1 januari 2024, maar degenen die hun abonnement dan ooit eind december hebben besteld met een ingangsdatum (en dus ook verlengdatum) begin januari, gaan nu de prijs die geldt per 1 januari 2023 betalen. Wat NS wel kan en moet doen is duidelijk communiceren waarom de prijs wordt verhoogd. 

Reputatie 7
Badge +3

Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Het tarief van de besteldatum wordt dan direct betaald bij de bestelling. In dit geval is het dan de prijs van 2022! 

Dat kan dan een verklaring zijn voor het feit dat er nu al meerdere abonnementhouder zijn waarvan een abonnement begin januari verlengd worden en toch een prjsverhoging krijgen, die gaan dan pas de prijs van 2023 betalen. 

Reputatie 7
Badge +1

Hey Marion2 en welkom bij de NS Community! 

Dat lijkt niet helemaal te kloppen. Jouw abonnementsprijs zou voor het nieuwe jaar € 67,20 moeten blijven. Dit bedrag heb je (als het goed is) afgelopen jaar ook betaald. Je kunt het beste even contact opnemen met onze klantenservice om jouw abonnementskosten na te laten kijken.

Marion2 noemt geen prijs. Wat als de oude prijs €61,20 is en de nieuwe prijs €67,20? €61,20 is de prijs per 1 januari 2022 en €67,20 is per 1 januari 2023, en die €67,20 blijft per 1 januari 2024 gelijk. Verschil is dan de genoemde €6. Dat zou dan een zelfde situatie zijn als voor mdaane hierboven.

Ik vraag me af wat voor prijs iemand betaalt (of betaalde) wanneer het abonnement is afgesloten eind december maar met een ingangsdatum begin januari. Een nieuw abonnement op een nieuwe kaart kan tot 14 dagen in de toekomst ingaan en in het verleden kon je het zelfs langer van tevoren bestellen (ik heb bv in 2014 mijn Traject Vrij meer dan een maand voor de gewenste ingangsdatum besteld). Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Naar alle waarschijnlijkheid dus het tarief van 2022. NS en communicatie zijn niet elkaars vrienden. NS heeft volgens mij de uitspraak gedaan dat de tarieven in 2024 niet verhoogd worden. Dus als klanten vervelend gaan doen, lijkt mij dit toch echt een probleem voor NS

Reputatie 6
Badge +2

Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Het tarief van de besteldatum wordt dan direct betaald bij de bestelling. In dit geval is het dan de prijs van 2022! 

Reputatie 7
Badge +3

Hey Marion2 en welkom bij de NS Community! 

Dat lijkt niet helemaal te kloppen. Jouw abonnementsprijs zou voor het nieuwe jaar € 67,20 moeten blijven. Dit bedrag heb je (als het goed is) afgelopen jaar ook betaald. Je kunt het beste even contact opnemen met onze klantenservice om jouw abonnementskosten na te laten kijken.

Marion2 noemt geen prijs. Wat als de oude prijs €61,20 is en de nieuwe prijs €67,20? €61,20 is de prijs per 1 januari 2022 en €67,20 is per 1 januari 2023, en die €67,20 blijft per 1 januari 2024 gelijk. Verschil is dan de genoemde €6. Dat zou dan een zelfde situatie zijn als voor mdaane hierboven.

Ik vraag me af wat voor prijs iemand betaalt (of betaalde) wanneer het abonnement is afgesloten eind december maar met een ingangsdatum begin januari. Een nieuw abonnement op een nieuwe kaart kan tot 14 dagen in de toekomst ingaan en in het verleden kon je het zelfs langer van tevoren bestellen (ik heb bv in 2014 mijn Traject Vrij meer dan een maand voor de gewenste ingangsdatum besteld). Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Reputatie 6
Badge +2

Hey Marion2 en welkom bij de NS Community! 

Dat lijkt niet helemaal te kloppen. Jouw abonnementsprijs zou voor het nieuwe jaar € 67,20 moeten blijven. Dit bedrag heb je (als het goed is) afgelopen jaar ook betaald. Je kunt het beste even contact opnemen met onze klantenservice om jouw abonnementskosten na te laten kijken.

Ik heb op 15 november een mail gehad waarin staat dat de prijs van mijn Dal Voordeelabonnement in 2024 gelijk blijft en vandaag, 2 weken later, krijg ik een mail dat hij met 6 euro stijgt. Hoe kan dat? Mijn abonnement wordt per 5 januari 2024 verlengd, dus het is geen oude prijsstijging. Komt een beetje wonderlijk over.

Badge +3

In dit geval is het juist gunstig. Je betaalde in januari 2023 dan alsnog het tarief van 2022

En pas per 2024 het tarief van 2023. Dus het aanpassen van de ingangsdatum (maar niet de prijs) heeft vanuit de NS gezien geen enkel nut.

Als men dat niet gedaan had namelijk hetzelfde. Cadeautje van de zaak (heel 2023 op tarief van 2022!)… en per eind 2024 of januari 2025 zien we wel verder… 😴

Reputatie 7
Badge +3

Het kost het bedrijf immers geld? 

Dat ligt eraan. Als u het abonnement ooit heeft afgesloten met een oorspronkelijke ingangsdatum van 31 december en NS om wat voor reden dan ook de verlengingsdatum heeft verlegd naar begin januari, zou het juist u geld kosten als de tariefsverhoging ieder jaar in zou gaan op de door NS aangepaste datum. Misschien heeft u toendertijd wel heel bewust 31 december gekozen als ingangsdatum met de gedachte dat u dan mooi nog een jaar lang de oude prijs zou betalen. Want met 1 dag later laten ingaan zou u een paar euro meer hebben betaald. Dan zou het best zuur zijn als u, door het aanpassen van de datum door NS, bij verlenging ineens een dubbele tariefsverhoging zou krijgen. Dat zou dan een reden kunnen zijn dat NS voor de verhoging de oorspronkelijke datum nog gebruikt. 

Als de klantenservice een goede verklaring kan geven, ben ik er wel benieuwd naar. 

 

Adembenemend.

Ik dank u allen zeer voor uw tijd en uitleg. Het heeft iets heel bizars dat ik nu blijkbaar het juiste tarief ga betalen omdat er geen tariefsverhoging plaatsvindt. En dat NS zoiets blijkbaar niet wil of kan realiseren in elk ander jaar. (Bij mij is daadwerkelijk al die jaren het tarief van het voorgaande jaar afgeschreven.) Het kost het bedrijf immers geld? Zeker ga ik het nog voorleggen aan Klantenservice, maar de van diverse kanten aangedragen staatjes met tarieven zijn al eenduidig. Een goedenavond!

Reputatie 7
Badge +3

Wat een vreemde zaak. Stel dat het zo is, waarom komen ze daar dan nu pas mee? Ik kan voorlopig niet verder terugkijken in mijn mail dan eind 2020, en toen stond er verlenging op de rol van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021. Alle volgende jaren ging het zo. Dus nu zijn we drie jaar verder en volgt er een kronkel van een ingreep om mij “gelijk te stellen”, zoiets?

Het is niet dat er nu na 3 jaar een kronkel is om u gelijk te stellen, qua tariefsverhogingen loopt u denk ik al meerdere jaren een jaar achter. Als u met de verlenging van 2 januari 2023 het bedrag van €87,70 bent gaan betalen was dat het tarief wat een jaar eerder, per 1 januari 2022, inging. Het tarief wat per 1 januari 2023 inging gaat u nu pas vanaf januari 2024 betalen. Nu zal NS in 2024 geen tariefsverhoging doorvoeren, wat dan voor u zal beteken dat u met de verlenging hierna per 2 januari 2025 geen tariefsverhoging krijgt.

Even op een rijtje wat de tarieven waren de afgelopen paar jaar:

  • per 1 - 1 - 2020: €56,00 + €26,00 = €82,00
  • per 1 - 1 - 2021: €60,00 + €26,00 = €86,00
  • per 1 - 1 - 2022: €61,20 + €26,50 = €87,70
  • per 1 - 1 - 2023: €67,20 + €27,50 = €94,70
  • per 1 - 1- 2024: €67,20 + €27,50 = €94,70 (blijft gelijk aan 2023)

Misschien kunt u via uw bankafschriften nog nagaan welk bedrag wanneer is afgeschreven.

 

Dat u hier nu pas na een aantal jaar achter komt, komt vanwege het feit dat er in 2024 geen tariefsverhoging plaats vindt. Zou het tarief wel in 2024 verhoogd worden dan had het voor u gewoon de jaarlijkse verhoging geweest en was het niet opgevallen. Maar nu valt het op vanwege de vervallen verhoging van 2024, wat voor u dan pas gaat gelden bij de verlenging 2 januari 2025.

Het verwarrende aan het geheel is dat voor u de verlenging begin januari 2024 is en dat dan pas de prijs van 2023 gaat gelden. Waarom dat is kunnen we hier niet nagaan, we kunnen er alleen naar gokken. Wilt u het echt uitgezocht hebben dan kunt u het beste contact opnemen met de klantenservice. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij stond in mijn bevestigingsmail 31-12-19 voor Dal voordeel en keuzedagen. Echter kreeg ik mijn 2e keuzedag niet op de laatste dag van februari maar op 1 maart. Dacht toen dat het met de maand te maken had, maar de rest van de keuzedagen kwam ook de 1e. Betreffende abonnement opgezegd vanwege coronapandemie en later opnieuw aangevraagd. Toen hetzelfde: oorspronkelijk eind maart aangevraagd, keuzedagen komen de 1e. Volgens verklaring klantenservice toen zet men alle abonnementen vanaf de 28e op de 1e de volgende maand.

Wat een vreemde zaak. Stel dat het zo is, waarom komen ze daar dan nu pas mee? Ik kan voorlopig niet verder terugkijken in mijn mail dan eind 2020, en toen stond er verlenging op de rol van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021. Alle volgende jaren ging het zo. Dus nu zijn we drie jaar verder en volgt er een kronkel van een ingreep om mij “gelijk te stellen”, zoiets?

Reputatie 7
Badge +3

Kan het zijn dat het abonnement ooit is aangeschaft met een ingangsdatum van 31 december en dat dit door NS is aangepast naar begin januari, waarbij dan wel het oorspronkelijke tarief van de eerdere ingangsdatum is gehanteerd? En dat om te voorkomen dat je ineens een tariefverhoging van 2 jaren tegelijk voor je kiezen krijgt je altijd een jaartje achterloopt met de verhoging?

In een ouder topic gaf @MoDe aan dat haar nieuw aangeschafte Dal Voordeel + keuzedagen ineens van ingangsdatum 31-12-19 gewijzigd werd naar 1-1-20. 

Dat zou een boel verklaren, maar is dus in het voordeel van de huidige ‘klagers’ die tussen eind 2023 en begin 2024 toch ineens een prijsverhoging zien. Die hebben heel 2023 de prijs van 2022 betaald! 🙄

Dat zou inderdaad een verklaring ervoor kunnen zijn, al is het natuurlijk wel vreemd dat NS zomaar even de ingangsdatum aanpast. Misschien staat dan wel ergens intern bij NS, wat de klant niet kan zien, de oorspronkelijke ingangsdatum en wordt aan de hand van die datum de tariefwijziging gehanteerd. 

Badge +3

Tja, en uit dat topic van augustus 2020 (gouwe ouwe!) nog een fraai stukje miscommunicatie…

 

Badge +3

Kan het zijn dat het abonnement ooit is aangeschaft met een ingangsdatum van 31 december en dat dit door NS is aangepast naar begin januari, waarbij dan wel het oorspronkelijke tarief van de eerdere ingangsdatum is gehanteerd? En dat om te voorkomen dat je ineens een tariefverhoging van 2 jaren tegelijk voor je kiezen krijgt je altijd een jaartje achterloopt met de verhoging?

In een ouder topic gaf @MoDe aan dat haar nieuw aangeschafte Dal Voordeel + keuzedagen ineens van ingangsdatum 31-12-19 gewijzigd werd naar 1-1-20. 

Dat zou een boel verklaren, maar is dus in het voordeel van de huidige ‘klagers’ die tussen eind 2023 en begin 2024 toch ineens een prijsverhoging zien. Die hebben heel 2023 de prijs van 2022 betaald! 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Kan het zijn dat het abonnement ooit is aangeschaft met een ingangsdatum van 31 december en dat dit door NS is aangepast naar begin januari, waarbij dan wel het oorspronkelijke tarief van de eerdere ingangsdatum is gehanteerd? En dat om te voorkomen dat je ineens een tariefverhoging van 2 jaren tegelijk voor je kiezen krijgt je altijd een jaartje achterloopt met de verhoging?

In een ouder topic gaf @MoDe aan dat haar nieuw aangeschafte Dal Voordeel + keuzedagen ineens van ingangsdatum 31-12-19 gewijzigd werd naar 1-1-20. 

Reageer