beantwoord

Prijsverhoging Dal Voordeel abonnement

  • 15 November 2023
  • 52 reacties
  • 880 Bekeken

Afgelopen week een mail ontvangen van NS waarin werd aangekondigd dat mijn abonnement in prijs omhoog gaat van nu € 98,90 naar in 2024 € 205,20. Een prijsverhoging van meer dan 100%. 

Is dat normaal??? Het gaat om een Dal Voordeel abonnement met 7 keuzedagen op papier 2e klas.

 

Ik dacht dat ze ‘ouderen’ wilden motiveren om de auto te laten staan en het openbaar vervoer te nemen. Op deze manier gaat dat niet lukken, want als dit klopt zeg ik per direct mijn abonnement op!

 

Zijn er meer mensen die met zo'n exorbitant hoge prijsverhoging te maken hebben?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 15 November 2023, 12:41

Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Die €94,70 is wel degelijk het tarief van 2023. Per 1 januari 2023 kost Dal Voordeel op saldo €67,20 en Keuzedagen 2e klas €27,50, zie screenprint hieronder. Dat is samen die €94,70. Voor alle jaarbabonnementen die in de loop van 2023 verlengt worden geldt dat de prijs verhoogd wordt naar het tarief wat op 1 januari is ingegaan, maakt niet uit of die verlenging in januari was of in december.

De €87,70 die u noemt was het tarief per 1 januari 2022.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een vreemde zaak. Stel dat het zo is, waarom komen ze daar dan nu pas mee? Ik kan voorlopig niet verder terugkijken in mijn mail dan eind 2020, en toen stond er verlenging op de rol van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021. Alle volgende jaren ging het zo. Dus nu zijn we drie jaar verder en volgt er een kronkel van een ingreep om mij “gelijk te stellen”, zoiets?

Het is niet dat er nu na 3 jaar een kronkel is om u gelijk te stellen, qua tariefsverhogingen loopt u denk ik al meerdere jaren een jaar achter. Als u met de verlenging van 2 januari 2023 het bedrag van €87,70 bent gaan betalen was dat het tarief wat een jaar eerder, per 1 januari 2022, inging. Het tarief wat per 1 januari 2023 inging gaat u nu pas vanaf januari 2024 betalen. Nu zal NS in 2024 geen tariefsverhoging doorvoeren, wat dan voor u zal beteken dat u met de verlenging hierna per 2 januari 2025 geen tariefsverhoging krijgt.

Even op een rijtje wat de tarieven waren de afgelopen paar jaar:

  • per 1 - 1 - 2020: €56,00 + €26,00 = €82,00
  • per 1 - 1 - 2021: €60,00 + €26,00 = €86,00
  • per 1 - 1 - 2022: €61,20 + €26,50 = €87,70
  • per 1 - 1 - 2023: €67,20 + €27,50 = €94,70
  • per 1 - 1- 2024: €67,20 + €27,50 = €94,70 (blijft gelijk aan 2023)

Misschien kunt u via uw bankafschriften nog nagaan welk bedrag wanneer is afgeschreven.

 

Dat u hier nu pas na een aantal jaar achter komt, komt vanwege het feit dat er in 2024 geen tariefsverhoging plaats vindt. Zou het tarief wel in 2024 verhoogd worden dan had het voor u gewoon de jaarlijkse verhoging geweest en was het niet opgevallen. Maar nu valt het op vanwege de vervallen verhoging van 2024, wat voor u dan pas gaat gelden bij de verlenging 2 januari 2025.

Het verwarrende aan het geheel is dat voor u de verlenging begin januari 2024 is en dat dan pas de prijs van 2023 gaat gelden. Waarom dat is kunnen we hier niet nagaan, we kunnen er alleen naar gokken. Wilt u het echt uitgezocht hebben dan kunt u het beste contact opnemen met de klantenservice. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat er krom aan is, is dat NS het niet duidelijk genoeg heeft weergegeven. De mail zegt dat de prijs in 2024 niet verhoogd wordt, terwijl het zo is dat tarief niet per 1 januari 2024 verhoogd wordt en dus gelijk blijft aan het tarief van 2023, waarbij er een, weliswaar kleine, groep abonnementhouders is die nu nog het tarief van 2022 betalen. En die gaan dus nu bij verlenging begin januari 2024 het tarief van 2023 betalen en krijgen geen verhoging als het abonnement in januari 2025 weer wordt verlengd, omdat voor hen dan pas het tarief van 2024 ingaat. In de mails zou dit duidelijk moeten zijn aangegeven. 

De groep abonnementhouders die dit betreft betaalt waarschijnlijk al jaren iedere keer het tarief van het jaar ervoor en dat was nooit opgevallen. En als het wel iemand opgevallen was, hebben ze daar nooit op gereageerd omdat ze het misschien zagen als een foutje van NS in hun voordeel en dan moet je vooral geen slapende honden wakker maken.😁

Adembenemend.

Ik dank u allen zeer voor uw tijd en uitleg. Het heeft iets heel bizars dat ik nu blijkbaar het juiste tarief ga betalen omdat er geen tariefsverhoging plaatsvindt. En dat NS zoiets blijkbaar niet wil of kan realiseren in elk ander jaar. (Bij mij is daadwerkelijk al die jaren het tarief van het voorgaande jaar afgeschreven.) Het kost het bedrijf immers geld? Zeker ga ik het nog voorleggen aan Klantenservice, maar de van diverse kanten aangedragen staatjes met tarieven zijn al eenduidig. Een goedenavond!

Reputatie 7
Badge +3

En het bedrijf blijft maar doorprutsen. Is daar nu niemand die een keer aan kwaliteitscontrole doet voor een mail verstuurd wordt. Het antwoord is zoals we allen weten natuurlijk: Nee dat doet NS niet. Maar dat is natuurlijk behoorlijk shocking voor zo'n groot bedrijf. 

Ik kan er ook echt met m'n pet niet bij hoe vaak dit soort dingen voorkomt. NS maakt het zichzelf zo ongelooflijk moeilijk, want zo'n foutieve mail is natuurlijk niet naar een tiental klanten verstuurd, maar waarschijnlijk naar duizenden. Zou me niks verbazen als minimaal de helft daarvan duidelijkheid wil van de klanteNService. Niet gek dus dat zelfs met 800(!) klanteNService-medewerkers de bereikbaarheid nog steeds slecht is.

Reputatie 7
Badge +3

Hey Marion2 en welkom bij de NS Community! 

Dat lijkt niet helemaal te kloppen. Jouw abonnementsprijs zou voor het nieuwe jaar € 67,20 moeten blijven. Dit bedrag heb je (als het goed is) afgelopen jaar ook betaald. Je kunt het beste even contact opnemen met onze klantenservice om jouw abonnementskosten na te laten kijken.

Marion2 noemt geen prijs. Wat als de oude prijs €61,20 is en de nieuwe prijs €67,20? €61,20 is de prijs per 1 januari 2022 en €67,20 is per 1 januari 2023, en die €67,20 blijft per 1 januari 2024 gelijk. Verschil is dan de genoemde €6. Dat zou dan een zelfde situatie zijn als voor mdaane hierboven.

Ik vraag me af wat voor prijs iemand betaalt (of betaalde) wanneer het abonnement is afgesloten eind december maar met een ingangsdatum begin januari. Een nieuw abonnement op een nieuwe kaart kan tot 14 dagen in de toekomst ingaan en in het verleden kon je het zelfs langer van tevoren bestellen (ik heb bv in 2014 mijn Traject Vrij meer dan een maand voor de gewenste ingangsdatum besteld). Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Reputatie 7
Badge +3

Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Het tarief van de besteldatum wordt dan direct betaald bij de bestelling. In dit geval is het dan de prijs van 2022! 

Dat kan dan een verklaring zijn voor het feit dat er nu al meerdere abonnementhouder zijn waarvan een abonnement begin januari verlengd worden en toch een prjsverhoging krijgen, die gaan dan pas de prijs van 2023 betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me niet voorstellen dat die €49,89 de ingecaluleerde prijs was (en dat gaf ik ook aan in dat andere topic), dat zou een wel een erg grote verhoging zijn, qua verhoging het dubbele zijn dan in 2023 en daarbij niet logisch qua bedrag omdat het tot nu toe altijd afgerond op 5 of 10 cent was. Als NS er zo'n potje van maakt is het voor niemand nog te snappen. 

Reputatie 7
Badge +3

Waardeloos systeem. Bij NS klanten service weten ze niets van mail, waarin staat dat er geen prijsverhoging plaatsvindt. Chatbox is nog erger, alleen maar wachten. Ik kreeg begin november mail dat mijn abonnement incl.keuzedagen per 13 december 2023 94,70 euro word. Mijn abonnement is 88,70. Het scheelt niet veel maar het klopt niet met de laatst ontvangen mail. Ik blijf bellen totdat ze het corrigeren 

De prijs van €94,70 is gewoon de juiste prijs. Dat is het tarief vanaf 1 januari 2023 en geldt voor alle abonnementen die in 2023 verlengd worden. Er is geen prijsverhoging per 1 janauari 2024, wat dus betekent dat de prijs bij verlening volgend jaar december gelijk blijft.

Reputatie 7
Badge +3

Naar alle waarschijnlijkheid dus het tarief van 2022. NS en communicatie zijn niet elkaars vrienden. NS heeft volgens mij de uitspraak gedaan dat de tarieven in 2024 niet verhoogd worden. Dus als klanten vervelend gaan doen, lijkt mij dit toch echt een probleem voor NS

Dat lijkt me niet een probleem voor NS. De prijs worden niet verhoogd per 1 januari 2024, maar degenen die hun abonnement dan ooit eind december hebben besteld met een ingangsdatum (en dus ook verlengdatum) begin januari, gaan nu de prijs die geldt per 1 januari 2023 betalen. Wat NS wel kan en moet doen is duidelijk communiceren waarom de prijs wordt verhoogd. 

Reputatie 7
Badge +3

Nou ja, in de mail stond: "Goed nieuws: de prijs van NS-abonnementen en treinkaartjes stijgen niet in 2024 en blijven dus gelijk aan de prijzen van dit jaar. Dat betekent dus dat de prijs van uw abonnement op saldo bij verlenging in 2024 hetzelfde blijft."

Voor deze mensen gaat de prijs bij verlenging in 2024 omhoog, dus is de tekst gewoon onjuist.

We hebben er nu een (mogelijke) verklaring voor gevonden. En uiteindelijk hebben de betreffende mensen er alleen maar voordeel van. Maar het is wel weer ontzettend krom natuurlijk.

Het is nu vreemd dat als mensen voor de jaarwisseling een abonnement betalen wat pas na de jaarwisseling in gaat dat ze dan het oude bedrag betalen. Daarmee vraag je om verwarring 

Reputatie 7
Badge +3

Kan het zijn dat het abonnement ooit is aangeschaft met een ingangsdatum van 31 december en dat dit door NS is aangepast naar begin januari, waarbij dan wel het oorspronkelijke tarief van de eerdere ingangsdatum is gehanteerd? En dat om te voorkomen dat je ineens een tariefverhoging van 2 jaren tegelijk voor je kiezen krijgt je altijd een jaartje achterloopt met de verhoging?

In een ouder topic gaf @MoDe aan dat haar nieuw aangeschafte Dal Voordeel + keuzedagen ineens van ingangsdatum 31-12-19 gewijzigd werd naar 1-1-20. 

Inderdaad, ik betaalde dit hele jaar 61,20 en in 2024 67,20. Ik begrijp uit deze discussie dat ik nu dus overga van de prijs van 2022 naar de prijs van 2023. Maar het blijft krom dat je dan eerst een mail ontvangt dat de prijs niet zal stijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Het kost het bedrijf immers geld? 

Dat ligt eraan. Als u het abonnement ooit heeft afgesloten met een oorspronkelijke ingangsdatum van 31 december en NS om wat voor reden dan ook de verlengingsdatum heeft verlegd naar begin januari, zou het juist u geld kosten als de tariefsverhoging ieder jaar in zou gaan op de door NS aangepaste datum. Misschien heeft u toendertijd wel heel bewust 31 december gekozen als ingangsdatum met de gedachte dat u dan mooi nog een jaar lang de oude prijs zou betalen. Want met 1 dag later laten ingaan zou u een paar euro meer hebben betaald. Dan zou het best zuur zijn als u, door het aanpassen van de datum door NS, bij verlenging ineens een dubbele tariefsverhoging zou krijgen. Dat zou dan een reden kunnen zijn dat NS voor de verhoging de oorspronkelijke datum nog gebruikt. 

Als de klantenservice een goede verklaring kan geven, ben ik er wel benieuwd naar. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Rmiddeldorp,

Helaas heeft NS weer eens verkeerde bedragen in de e-mail vermeld. Het juiste bedrag wordt € 67,20 voor het abonnement + € 27,50 voor de keuzedagen = € 94,70. Daar komt volgens mij nog een klein bedrag bij voor de papieren keuzedagen, maar dat bedrag kan ik zo snel niet vinden.*

Zie ook de tarievenlijst.

 

*) Ik vermoed dat het bedrag in de mail het dubbele van de echte prijs is. Dan zou de totale prijs dus € 102,60 zijn. Dat zou betekenen dat je voor de keuzedagen op papier nog € 7,90 extra betaalt. Kan iemand dat bevestigen?

Reputatie 7
Badge +3

De tarievenlijst in de link van @mrfreeze  verwijzen naar 2023, terwijl dit topic over 2024 gaat.

Zoals je zelf al aangeeft blijven de prijzen gelijk in 2024. Het abonnement van Rmiddeldorp wordt dus waarschijnlijk nog ergens eind dit jaar verlengd.

Reputatie 7
Badge +3

In een eerder topic over een verkeerde prijs voor verleninging van een saldo abonnement gaf een modarator dit aan:

In dit geval is er natuurlijk een andere fout gemaakt. Want ook met de prijsverhoging die ingecalculeerd was zou dit abonnement geen € 205,20 gaan kosten 😏

 

Reputatie 7
Badge +1

En het bedrijf blijft maar doorprutsen. Is daar nu niemand die een keer aan kwaliteitscontrole doet voor een mail verstuurd wordt. Het antwoord is zoals we allen weten natuurlijk: Nee dat doet NS niet. Maar dat is natuurlijk behoorlijk shocking voor zo'n groot bedrijf. 

Reputatie 7
Badge +3

Mijn abonnement wordt inderdaad op 22 december van dit jaar verlengd

Dan geldt vanaf dat moment de prijs van 2023. Volgend jaar zal er geen prijsverhoging plaatsvinden, dus het nieuwe bedrag zal t/m 21-12-2025 gelden.

Ik heb op 15 november een mail gehad waarin staat dat de prijs van mijn Dal Voordeelabonnement in 2024 gelijk blijft en vandaag, 2 weken later, krijg ik een mail dat hij met 6 euro stijgt. Hoe kan dat? Mijn abonnement wordt per 5 januari 2024 verlengd, dus het is geen oude prijsstijging. Komt een beetje wonderlijk over.

Reputatie 6
Badge +2

Hey Marion2 en welkom bij de NS Community! 

Dat lijkt niet helemaal te kloppen. Jouw abonnementsprijs zou voor het nieuwe jaar € 67,20 moeten blijven. Dit bedrag heb je (als het goed is) afgelopen jaar ook betaald. Je kunt het beste even contact opnemen met onze klantenservice om jouw abonnementskosten na te laten kijken.

Reputatie 6
Badge +2

Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Het tarief van de besteldatum wordt dan direct betaald bij de bestelling. In dit geval is het dan de prijs van 2022! 

Reputatie 7
Badge +1

Hey Marion2 en welkom bij de NS Community! 

Dat lijkt niet helemaal te kloppen. Jouw abonnementsprijs zou voor het nieuwe jaar € 67,20 moeten blijven. Dit bedrag heb je (als het goed is) afgelopen jaar ook betaald. Je kunt het beste even contact opnemen met onze klantenservice om jouw abonnementskosten na te laten kijken.

Marion2 noemt geen prijs. Wat als de oude prijs €61,20 is en de nieuwe prijs €67,20? €61,20 is de prijs per 1 januari 2022 en €67,20 is per 1 januari 2023, en die €67,20 blijft per 1 januari 2024 gelijk. Verschil is dan de genoemde €6. Dat zou dan een zelfde situatie zijn als voor mdaane hierboven.

Ik vraag me af wat voor prijs iemand betaalt (of betaalde) wanneer het abonnement is afgesloten eind december maar met een ingangsdatum begin januari. Een nieuw abonnement op een nieuwe kaart kan tot 14 dagen in de toekomst ingaan en in het verleden kon je het zelfs langer van tevoren bestellen (ik heb bv in 2014 mijn Traject Vrij meer dan een maand voor de gewenste ingangsdatum besteld). Concreet, wat betaalde iemand die op 29 december 2022 een abonnement bestelde met een ingangsdatum van 5 januari 2023? Het tarief van 2022 of het tarief van 2023?

Naar alle waarschijnlijkheid dus het tarief van 2022. NS en communicatie zijn niet elkaars vrienden. NS heeft volgens mij de uitspraak gedaan dat de tarieven in 2024 niet verhoogd worden. Dus als klanten vervelend gaan doen, lijkt mij dit toch echt een probleem voor NS

Reputatie 7
Badge +3

In een eerder topic over een verkeerde prijs voor verleninging van een saldo abonnement gaf een modarator dit aan:

In dit geval is er natuurlijk een andere fout gemaakt. Want ook met de prijsverhoging die ingecalculeerd was zou dit abonnement geen € 205,20 gaan kosten 😏

 

In dat andere topic stond in de mail dat iemand voor een 1e klas Weekend Vrij 1e klas (met 65+ korting) van €30,50 naar €49,89 ging. Die €49,89 klopt ook niet. 

Reageer