Reisoverzicht MijnNS blijft incompleet | NS Community
beantwoord

Reisoverzicht MijnNS blijft incompleet


Reputatie 5

Ik heb sinds een maand NS Flex Dal Vrij. Het valt me op dat in mijn reisoverzicht meerdere reizen als incompleet gemarkeerd blijven. Bv. deze recente reis van Arnhem naar Den Haag:

 

Ik ben correct in- en uitgecheckt, zoals ik ook kan zien op www.ov-chipkaart.nl, waar ik de kaart ook heb gekoppeld:

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Ik heb meerdere zulke ‘open’ reizen in MijnNS staan, tot een maand geleden. Het merkwaardige is dat in al deze gevallen ik onderweg controle heb gehad, en begin te vermoeden dat er een verband is?

icon

Beste antwoord door Andyret2 13 July 2022, 13:00

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7

Ook eens even gekeken. Ik reis iedere dag met Flex Dal Vrij en de laatste rit die vermeld staat is van 8 juli. Dus van de laatste vier dagen staat er nog helemaal niets……… Gisteren had ik vertraging op de reis van Zwolle naar Breda, dus claimen kan nu niet. Ik ga dit niet op een onhandige andere manier doen of speciaal weer naar een servicebalie, dus heb het nu maar opgeschreven ter herinnering en hoop dat ik het dit weekend in kan dienen. 

Claimen vanuit Mijn NS zal inderdaad (nog) niet lukken, maar via het formulier (zonder Mijn NS) kan het natuurlijk wel. Zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

👍 Inmiddels maar via formulier gedaan. Maar ik vind het te gek voor woorden dat er nu op dit moment, 14 juli, sinds 8 juli geen enkele reis meer vermeld staat in Mijn NS-account, terwijl ik iedere dag één of meerdere reizen maak met Dal Vrij. Dat deze digitale verwerking nu al bijna een week duurt, we leven in 2022. Lachwekkend.

Ik heb verder teruggekeken en zag een maand geleden een reis Breda - Arnhem staan, waarbij bij Arnhem verder niets vermeld staat, dus gemiste uitcheck. Die blijft dus denk ik incompleet. De terugreis staat wel goed.

Reputatie 6

Het is ergerlijk dat er regelmatig reizen niet compleet in de reishistorie staan en dat ook de factuur daardoor soms niet klopt. Ik noteer tegenwoordig al mijn reizen en kosten. Een “incomplete” reis die 12 dagen bleef staan, ook op de factuur als 0,00 vermeld stond en pas op de rekening van een maand later verscheen. Ik vertrouw de NS zijn administratie en systemen niet niet echt meer, door de vaak lange wachttijden bij de klantenservice ben je soms meer belkosten kwijt dan het bedrag wat je terug wil vorderen. 1 x 20 minuten in de wacht, 12 minuten gesprek, 1 x 23 minuten in de wacht ,7 minuten gesprek en 1 x 18 minuten in de wacht, 5 minuten gesprek om een fout van € 12,50 te corrigeren. 

Reputatie 6

Ik kan sinds 6 juli niets terugzien terwijl ik daarna nog meerdere reizen heb gemaakt. Door een foutieve incheck hij blauwnet heb ik 20 euro via mijn NS ov chipkaart teruggevraagd, is volgens ov chip uitcheck gemist goedgekeurd maar zie ik ook niet terug in mijn NS. Straks wordt dat dus onterecht gefactureerd. Ik vind dit heel bezwaarlijk. 

Als het goed is gekeurd zal het correcte bedrag worden gefactureerd. Als deze al is afgeschreven zal de restitutie in de vorm van een verrekening op de volgende factuur verschijnen. Je ziet de correctie niet in je reishistorie verschijnen maar wel op de factuur.

Badge +3

Als het goed is gekeurd zal het correcte bedrag worden gefactureerd. Als deze al is afgeschreven zal de restitutie in de vorm van een verrekening op de volgende factuur verschijnen. Je ziet de correctie niet in je reishistorie verschijnen maar wel op de factuur.

Een correctie zou toch ook in je Reishistorie moeten staan, met een negatief bedrag?

Dit in ieder geval als je een correctie doet via Uitcheckgemist (geen NS rit dus).

Aangezien je aantoonbaar bewijs hebt zal dat dan wel kloppen. De laatste keer dat ik hiermee te maken had en navraag had gedaan was dit nog niet het geval en was de correctie alleen op de factuur terug te vinden.

Reputatie 7
Badge +4

Ik kom ook een merkwaardig fenomeen tegen. Ik ben in Deventer uitgecheckt, heb geld opgenomen en ben redelijk kort daarna weer ingecheckt in Deventer en uitgecheckt in Rijssen. Ik ben weer ingestapt in Goor. Dit gedeelte van Deventer naar Rijssen is niet na bijna een week nog niet verschenen en het is een reis met NS.

Kent iemand dit verschijnsel? Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben in Deventer door de poortjes gegaan en in Rijssen heb ik zonder meer uitgecheckt.

 

 

Bij mij staat de eerder niet vermelde reis van Deventer naar Rijssen er nu wel. Een NS-reis en dan is het wel vreemd dat die pas na acht dagen zichtbaar wordt, terwijl de overige dat wel zijn. Kennelijk kunnen we er toch vanuit gaan dat de reizen uiteindelijk wel worden vermeld, al is het dus een kwestie van geduld. Het duurt wel lang en dit was onverklaarbaar.

Badge +3

Erg verwarrend inderdaad, zeker als er nog ritten ontbreken en je ondertussen een factuur krijgt.

Dan zou Deventer - Rijssen pas op je volgende factuur komen, en krijg je dit soort verwarring:

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij staat de eerder niet vermelde reis van Deventer naar Rijssen er nu wel. Een NS-reis en dan is het wel vreemd dat die pas na acht dagen zichtbaar wordt, terwijl de overige dat wel zijn. Kennelijk kunnen we er toch vanuit gaan dat de reizen uiteindelijk wel worden vermeld, al is het dus een kwestie van geduld. Het duurt wel lang en dit was onverklaarbaar.

Hier komt er nu ook beweging in. De terugreis met NS trein na middernacht staat er nu wel in, ook de metrorit heen in de middag. Maar nog steeds ontbreekt de treinreis heen van Leiden naar Rotterdam van vrijdagmiddag.

 

Reputatie 6

Het lijkt erop dat het weer werkt, al mijn reizen staan er nu netjes in!

Reputatie 7
Badge +3

Mijn treinreis van vrijdagmiddag 8 juli ontbreekt nog steeds.

Reputatie 6

Blijft vreemd. 

Reputatie 5

Dank voor alle reacties. Het is ook mijn ervaring dat de reisoverzichten op MijnNS tergend traag worden bijgewerkt.

Maar ik blijf zitten met de vraag waarom sommige reizen dan niet compleet worden weergegeven, als ze na een week of twee eindelijk verschijnen. Nog een voorbeeld :

Volgens MijnNS ben ik nooit uitgecheckt, of althans pas na 17 uur en 34 minuten. Dientengevolge werkt de Geld terug bij vertraging knop ook niet. En dit alles terwijl ik gewoon correct ben in- en uitgecheckt:

En het gekke is dat ergens in de database van MijnNS een veld rond de uitcheck toch correct lijkt gevuld. Er staat immers Arnhem Centraal als uitcheck gemarkeerd, maar niet de uitchecktijd of de vervoerder.

@NS: misschien iets om door te zetten naar de IT afdeling?

In dat geval is er een automatische correctie achteraf toegepast. N.a.v. de heenreis heeft het systeem die aanname gemaakt en hem voor je ingevuld. Als deze klopt, hoef je niks te doen, als hij niet klopt, neem je even contact op met onze Klantenservice. Maar dat is dan in ieder geval wel de reden dat je de vervoerder en de tijd niet ziet van de uitcheck.

Reputatie 5

Maar waarom zou er een automatische correctie worden toegepast? Ik ben immers gewoon op Arnhem Centraal uitgecheckt om 16.47 (zie tweede plaatje). En als ik correct ben uitgecheckt zou er geen enkele reden mogen zijn om later alsnog met de klantenservice contact op te nemen om iets recht te zetten.

Alleen lijkt deze informatie nooit in het MijnNS systeem te zijn aangekomen.

Reputatie 7
Badge +3

In dat geval is er een automatische correctie achteraf toegepast. N.a.v. de heenreis heeft het systeem die aanname gemaakt en hem voor je ingevuld. Als deze klopt, hoef je niks te doen, als hij niet klopt, neem je even contact op met onze Klantenservice. Maar dat is dan in ieder geval wel de reden dat je de vervoerder en de tijd niet ziet van de uitcheck.

Maar wat is nou de reden dat die uitcheck niet in de reishistorie staat?

Reputatie 7
Badge +3

Zo'n automatische correctie zou toch alleen gebeuren als een in of uitcheck ontbreekt? In dit geval is er wel uitgecheckt in Arnhem wat staat in het 2e screenprintje, wat zo te zien van OV-cipkaart.nl is. Die uitcheck was om 16:47 en dat is niet 17 uur en 34 minuten na de check-in van 15:16 in Leiden. Dan gaat er toch iets mis in de NS systemen dat deze uitcheck er niet met de juiste tijd instaat. De uitcheck ontbreekt dan wel in de reishistorie maar niet omdat er niet is uitgecheckt maar door iets wat in het NS systeem niet goed gaat. 

Ik had niet zo snel moeten kijken, even wat meer aandacht aan de screenshot moeten besteden. Ik zie inderdaad dat alleen de check-uit nog niet is verwerkt. En dat is inderdaad gek. Het kan wel langer duren voordat de reis is geladen, maar dan betreft het altijd de hele reis, in 1x. 

Reputatie 5

En zo heb ik er nu dus drie in MijnNS staan, allen in de afgelopen anderhalve maand. Allemaal met correcte in- en uitcheck (volgens OV-Chipkaart.nl), maar incompleet (niet geregistreerde check-out) in MijnNS. En zoals eerder gemeld, een intrigerende bijkomstigheid is dat ik al deze drie keer controle heb gehad. 

Lijkt mij een interessante casus voor iemand bij de IT-afdeling. Ik kan me immers niet voorstellen dat ik de enige ben bij wie zo'n probleem speelt.

Reputatie 7
Badge +3

Op de ene trein reis die tot nu toe wel in mijn reishistorie staat heb ik controle gehad, HC controleerde de kaart van iedereen voordat je in mocht stappen. Ik heb niet zo'n incomplete reis. 

 

Reputatie 5

Ik heb ook 1 reis waar ik controle heb gehad die wel compleet in MijnNS staat.

Maar ik ben opgeleid als statisticus: Ik ben op zo'n 30 reizen de afgelopen maand in totaal vier keer gecontroleerd. Na die vier controles verschijnen drie reizen incompleet in MijnNS. Dat is een correlatie die zo hoog is dat het geen toeval meer kan zijn.

Maar omgekeerd: ik kan ook geen enkele plausible verklaring verzinnen waarom controle dan zou leiden tot een incomplete vermelding in MijnNS.

Nee, dat vind ik opzich ook wel wat vreemd. Ik heb toch net even gebeld met de IT-afdeling over deze case, maar ze konden met vertellen dat je niet alleen bent en dat ze op de hoogte zijn van dit soort situaties. Dit zou volgens hen niks te maken hebben met controle (al vind ik hem in dit geval wel héél toevallig natuurlijk), maar dat ze dus wel al bezig zijn met dit fenomeen. 

Reputatie 5

OK, dankjewel voor het navragen. 

Reputatie 7
Badge +3

Eindelijk is na meer dan 3 weken is mijn reis van vrijdagmiddag 8 juli vandaag verschenen in mijn reishistorie. Zal net op tijd zijn om nog op de factuur mee te kunnen die ik als het goed is vannacht ontvang. 

Reputatie 5

Dankzij de tip van @mrfreeze in mijn andere topic breng ik mijn soortgelijke ervaring op deze plek ook even onder de aandacht. Ik had op 31 juli exact hetzelfde. Een simpele reis met uitsluitend NS die gewoon met de juiste in- en uitchecktijden in het transactieoverzicht van de kaart verschijnt, maar nu (meer dan 10 dagen later) nog steeds incompleet (zonder uitcheck, vervoerder en klasse) in mijn reishistorie staat. Ook ik had onderweg kaartcontrole.

Reageer