Risico meerdere keren correctietarief

  • 17 August 2023
  • 59 reacties
  • 1278 Bekeken

Reputatie 6

Nou vandaag was het mijn beurt hoor…

Ik heb een correctietarief gekregen. Kennelijk is inchecken niet goedgegaan, maar ik kwam er pas achter toen ik probeerde uit te checken (wat dus een incheck werd). Onderweg gecontroleerd en wel, maar geen woord van meneer de conducteur. Slechte een vrolijke “fijne dag nog!”.

Voor de bekenden hier op het forum is dit geen nieuws, en dat het nu mij gebeurt maakt het niet opeens absurd, dat was het natuurlijk altijd al.

Een vraag hierover: Wat als ik op dezelfde reis nog een keer was gecontroleerd? Ik zou nog steeds onwetend zijn, zou ik dan nogmaals een correctietarief krijgen?

En voor de conducteurs: Als jullie graag respect willen hebben, dan is dit echt een hele goede manier om dit streven enorme schade toe te brengen. Ik weet even niet zo goed hoe ik weer vertrouwen kan vinden in de conducteurs-vakgroep. Decennia lang betaal ik netjes, en dan wordt je zo behandeld. Het mooiste is nog dat ik had kunnen aantonen dat ik niet buiten mijn abonnementstijden aan het reizen was: het was na negen uur ‘s ochtends, en de trein waar ik in zat was na negen uur vertrokken van een station waar NS geen andere lijnen heeft lopen.

De conducteur vandaag heeft een gesprek succesvol ontweken, maar mijn frustratie kan nu alleen nog gekanaliseerd worden richting de conducteurs die ik de komende tijd tegen ga komen. Vanzelfsprekend blijf ik bij nette verbale communicatie, maar de irritatie is groot en daardoor zullen hier meer conducteurs last van gaan krijgen dan dat die ene man zichzelf heeft weten te besparen.


59 reacties

Reputatie 4

Ben je nu kwaad om het correctietarief van het poortje of omdat de conducteur het niet goed heeft gezien/ zijn apparaatje misschien niet goed gewerkt/ je gematst heeft?

Of bedoel je dat je Reizen op Rekening hebt. De conducteur heeft dit geregistreerd en daar krijg je nu de rekening van en een verhoging van 50 EUR? 

 

Het correctietarief met een paaltje is vanwege de gemiste check out. Dat is een schatting en wordt er momenteel volgens mij 20 euro afgeschreven. Dit gaat automatisch. Als je je facturen checkt kan je de gemiste check out terug zien. Dit staat er meestal na een dag of 2 al op en kan je ook online corrigeren.

Gaat het om de registratie van de conducteur dan zou ik even de Klantenservice bellen. Dit is namelijk een community voor reizigers. Hier zit de KS niet. 

 

 

Reputatie 6

dit gaat om de registratie van de conducteur, die me even 50 euro afneemt en niet eens het fatsoen heeft om me te vertellen dat ik een fout heb gemaakt. Daar kwam ik pas achter bij het uitchecken. Maar k weet dat NS financiële problemen heeft maar dit lijkt me niet echt een redelijke oplossing daarvoor. 

Ik heb de klantenservice al gecontacteerd. De email met het correctietarief heb ik al maar ze konden niks omdat ze m'n gegevens pas over een paar dagen kunnen inzien. Dat is prima, met dat geld zal het wel goedkomen. Zoveel vertrouwen heb ik na al dit nog wel. Vertrouwen in conducteurs, dat niet meer. 

Reputatie 4

Die 50 euro krijg je idd wel terug als het je eerste keer is. Ik snap dat het zuur is, maar een UVBtje heeft hetzelfde effect. Ook dan krijg je 50 euro bovenop de ritprijs, maar het zou fijn zijn als dat je idd even werd meegedeeld voordat de registratie plaats zou vinden. 

 

Dat betekent echter niet dat ze allemaal zo zijn natuurlijk. Of dat ze het verdienen om een bepaalde reactie te krijgen. Ik zat laatst in de trein en daar werd het wel netjes gezegd tegen een reiziger bij de registratie. Eerste keer, contacteer klantenservice, extra 50 euro bladiebla. Alleen krijg je daar dan volgens mij een email van of dien je het zelf id gaten te houden. Dat weet ik niet. 

Reputatie 7
Badge +3

 

De conducteur vandaag heeft een gesprek succesvol ontweken, maar mijn frustratie kan nu alleen nog gekanaliseerd worden richting de conducteurs die ik de komende tijd tegen ga komen. Vanzelfsprekend blijf ik bij nette verbale communicatie, maar de irritatie is groot en daardoor zullen hier meer conducteurs last van gaan krijgen dan dat die ene man zichzelf heeft weten te besparen.

Beste @Tonny.s Een conducteur maakt een registratie dat hij geen geldige incheck kan vinden. Aan de backoffice om uit te zoeken of je een abonnement hebt en zoja welke. De conducteur hoeft jou dit niet vertellen en als lid van deze community zou je dat ongetwijfeld een keer hebben gelezen. Het is vervelend dat het jou is overkomen, maar jouw door mij geciteerde reactie laat zien, waarom het goed was dat deze conducteur niets vertelde. Iemand vertellen dat hij/zij mogelijk een correctietarief krijgt kan een vervelende discusie opleveren en zelfs agressie. Ik mag hopen dat jij jouw frustratie nu niet op andere ns-medewerkers gaat botvieren.

Als het de 1e keer was dan zou je de correctie kunnen laten corrigeren naar de werkelijke ritprijs.

Reputatie 6

Je verhaal klopt niet. In de eerste plaats heeft die "backoffice" niet uitgezocht of ik een abonnement heb, anders had men (lees: de code) kunnen concluderen dat ik vrij reizen had op dat moment. In de tweede plaats heb ik dat als lid van deze community niet gelezen.

Het idee dat elk gesprek met een conducteur ongewenst is verklaard is echt abject.

Maargoed, als NS liever heeft dat ik nu lastige vragen ga stellen aan andere conducteurs dan aan de conducteur van gisteren waar het eigenlijk om gaat, dan doe ik dat natuurlijk. Normaal gedrag moet wel van twee kanten komen.

Het idee dat elk gesprek met een conducteur ongewenst is verklaard is echt abject.

Maargoed, als NS liever heeft dat ik nu lastige vragen ga stellen aan andere conducteurs dan aan de conducteur van gisteren waar het eigenlijk om gaat, dan doe ik dat natuurlijk. Normaal gedrag moet wel van twee kanten komen.

Wat is het nut om de conducteur met jou in discussie te laten gaan? Je wil je toch alleen maar er onderuit proberen te kletsen waarom je niet was ingecheckt. Zoals al die mensen die niet hebben ingecheckt en hier dan op hoge poten een topic openen met als titel "onterechte boete".

Reputatie 6

Tuurlijk, na decennia netjes te betalen voor het eerst een keer een incheck mislukt.

Je hebt gelijk, daar wil ik me inderdaad onderuit kletsen. Dat dat alleen via de backoffice kan is op zich wel begrijpelijk, die hebben natuurlijk een beter overzicht of ik vaker dit soort “fouten” maak. 

Dat een conducteur helemaal nooit coulant kan zijn is wel een beetje raar: als me gisteren een gesprek was gegund, had ik zonderenige twijfel kunnen aantonen dat ik niet te weinig betaalde. Maar zelfs als dat de manier van doen was geweest, en hij me had gezegd “ik moet dit doen, neem svp contact op met de klantenservice”, had ik daar vrede mee gehad. Ik heb nu eenmaal iets niet goed gedaan. En ja, NS heeft teveel medewerkers, dus ik snap wel dat ze op zoek zijn naar werk.

 

Maar als zo’n gesprek al te eng is, is conducteur zijn misschien niet het juiste vak voor die persoon. Het is overal waar mensen met klanten omgaan heel gebruikelijk om in gesprek te gaan. Dus dat zal ik bij NS niet anders doen dan in een supermarkt, restaurant of waar dan ook. Het enige wat hiermee bereikt is, is dat iemand anders dit te horen krijgt dan de dader zelf. De persoon in kwestie heeft z’n collega’s een mooie dienst bewezen. 

 

Edit: Zo’n “correctietarief”, bestaat dat alleen als je reist op rekening? Ik vraag me af hoeveel agressie er komt van vaste klanten die op rekening reizen, versus andere reizigers. Als je bewust niet wilt betalen heeft het niet zoveel zin om op rekening te reizen lijkt me.

Reputatie 2

Maar Hé, je bent gecontroleerd in de trein! Toch een positief puntje. Snap dat je boos bent of teleurgesteld, je kunt natuurlijk altijd in gesprek gaan met een conducteur, maar zou het niet op de toon zoals je het hier doet. Verbale agressie is ook gewoon agressie. Het is hun schuld ook niet dat het systeem niet werkt zoals wij als reizigers zouden verwachten.

Reputatie 6

klassiek probleem van grote bedrijven: De veroorzaker van het probleem krijg je niet te spreken, het is onderdeel van het vak van ieder die klantcontact heeft om feedback op te vangen.

Hoewel ik hier mijn ongenoegen duidelijk uit lijkt het me niet dat ik ergens aggresief ben. Maar uiteraard als iets van persoon tot persoon gaat is het anders dan als het onpersoonlijk is zoals hier. 

Het is overigens wel de schuld van de conducteur in kwestie dat hij me niks zei. Again, het correctietarief val ik niet over, ik ben zelf schuldig aan een onsuccesvolle incheck. Het gaat me om net doen alsof er niks aan de hand is. Tenzij hem specifiek gevraagd wordt om schone schijn te spelen is dat een keuze van hemzelf. Als hem dat wel gevraagd wordt van zijn werkgever, dan zijn we weer terug bij de eerste alinea van deze post😊

Wanneer er gebruik gemaakt wordt van NS Flex hoeft een conducteur niet per se te zien dát er niet is ingecheckt. Volgens mij kunnen ze dat wel, maar in eerste instantie wordt er puur gemarkeerd dat er controle heeft plaatsgevonden in de betreffende trein en gereisde klasse. Voor de conducteur is het bij NS Flex geheel niet relevant of er een incheck is gemaakt of niet, want een conducteur zal in die situatie geen boete uitschrijven. Er wordt achteraf in het NS Flex systeem gecontroleerd of er sprake was van een geldig vervoerbewijs op het moment van controle. Zo niet, dan krijg je een correctietarief in rekening gebracht.

Je maakt nu een onjuiste aanname dat een conducteur altijd ziet dat er geen incheck is gemaakt en er bewust voor kiest om daar niets van te zeggen. Dat is lang niet altijd het geval.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou graag het verhaal van @Stijn NS bevestigd zien door een Hc. 

Ik reis zelf met een OV-chipkaart op saldo en bij controle kan de Hc altijd zien of ik ingecheckt ben. Het zou me zeer verbazen wanneer de Hc dat bij Flex niet meteen zou zien. Maar het zou natuurlijk kunnen. Dat zou dan meteen verklaren waarom mensen correctietarieven in rekening gebracht krijgen en de Hc daar niets over gezegd heeft.

Ik was intern al aan het zoeken naar afbeeldingen of werkinstructies voor de apparatuur, want ik weet niet of het inmiddels is veranderd. Bij reizen op saldo wordt er inderdaad direct getoond of er is ingecheckt of niet, maar bij NS Flex, of het ‘reizen op rekening’ reisproduct niet. Daarnaast, dat reizen op rekening product is hetzelfde voor alle NS Flex abonnementen, dus zelfs als de conducteur een incheck ziet, weet deze alsnog niet of er sprake is van een geldig vervoerbewijs. Puur aan de hand van het reisproduct op de kaart kan er geen onderscheid gemaakt worden tussen een Dal Vrij, Dal Voordeel, Traject Vrij, etc.

Ik meen te herinneren dat er wel een mogelijkheid is om ‘verder’ te kijken, waarbij er dan gekeken kan worden of er sprake is van een incheck en waarbij ook verdere informatie opgehaald wordt uit achterliggende systemen, maar daar twijfel ik inmiddels over. Voor zover ik me kan herinneren is dat echter altijd een optionele actie voor het treinpersoneel.

Reputatie 7
Badge +3

Maar bij controle in de eerste klas moet de Hc toch zien dat het Flex-vervoerbewijs geldig is in de eerste klas? Of moet de Hc dan dieper in het systeem kijken? En eventueel een correctietarief triggeren in het systeem?

Het lijkt me heel vreemd dat een Hc niet zou kunnen zien of er wel met een geldig vervoerbewijs wordt gereisd en alleen maar ‘reizen op rekening’ te zien krijgt. Maar als dat zo is dan is het niet anders. 

Ik heb het inmiddels gevonden en moet toch terugkomen op mijn eerdere bericht. Blijkbaar heb ik nog verouderde procedures in mijn hoofd.

Er hoort wel direct getoond te worden of er is ingecheckt of niet. Tevens wordt de ingestelde reisklasse direct getoond, mits die opgehaald kan worden uit de backoffice. Het is vervolgens ook mogelijk om te zien welk kortingsproduct er actief is, maar daar is wel een extra handeling voor nodig.

Dit zou het eerste scherm moeten zijn na scannen

Het zou dan dus toch gaan om een bewuste keuze om niet te melden dat er geen incheck is gemaakt.

Reputatie 6

@Stijn NS Bedankt, ik waardeer dat je hier tijd in stak!

Reputatie 7
Badge +3

Het zou dan wel netjes zijn wanneer een Hc meldt wanneer een correctietarief getriggerd is, bijvoorbeeld vanwege niet inchecken of niet betaald hebben voor eerste klas. Of krijgt de Hc dat niet te zien?

Reputatie 6

Eerste klas wordt gecontroleerd, ik hoor regelmatig van conducteurs dat de controle wat langzamer is door die check. 

Of krijgt de Hc dat niet te zien?

Daar durf ik geen antwoord op te geven. In de onderstaande situaties moet de conducteur de situatie registreren:

  • Geen incheck
  • 1e klas met 2e klas vervoerbewijs, dan wel reisklasse niet duidelijk ‘?’;
  • Reis tegen de reisrichting in;
  • Reis met Intercity direct reist tussen Schiphol en Rotterdam of v.v. en de toeslag ontbreekt.
  • Samenreiskorting zonder meereizen met een abonnementhouder.

In principe hoort elke situatie te resulteren in een correctietarief (op ‘reisklasse onduidelijk’ na), maar in hoeverre de conducteur ook daadwerkelijk ziet of dat het geval is en zo ja hoeveel weet ik niet. Ik ga er zelf van uit van niet, gezien die prijsbepaling later gebeurt via het NS Flex system.

Hoe dan ook ben ik het er mee eens dat het netjes is om de melden dat er iets onjuist is geconstateerd. Ik hielp laatst een reiziger die in de 1e klas had gereisd met de weg=weg upgrade en daarnaast 2e klas was ingecheckt met NS Flex. Die was gecontroleerd, geregistreerd (want 1e klas met 2e klas incheck) en dus correctietarief als gevolg. Als de conducteur had gemeld van “u zit in de 1e klas met 2e klas incheck” dan had de reiziger de upgrade kunnen tonen met een voorkomen van het correctietarief.

Echter, ik kan me ook goed voorstellen dat die melding kan resulteren in discussie of zelfs agressie, wellicht heeft de betreffende medewerker dat zelfs al eens meegemaakt. De keuze om het niet te melden wordt dan een stuk begrijpelijker, naar mijn idee.

Reputatie 7
Badge +3

Jouw voorbeeld van de upgrade geeft wel aan wat het risico is van het zonder verdere communicatie registreren van een ‘afwijking’. 
De keuze van een Hc om niks te zeggen is misschien begrijpelijk maar zeker niet goed te praten en zelfs onwenselijk.
 

Reputatie 6

Ik zou graag het verhaal van @Stijn NS bevestigd zien door een Hc. 

Ik reis zelf met een OV-chipkaart op saldo en bij controle kan de Hc altijd zien of ik ingecheckt ben. Het zou me zeer verbazen wanneer de Hc dat bij Flex niet meteen zou zien. Maar het zou natuurlijk kunnen. Dat zou dan meteen verklaren waarom mensen correctietarieven in rekening gebracht krijgen en de Hc daar niets over gezegd heeft.

Hier een HC!

 

Hoe het werkt? Op het moment dat wij een NS Flex kaart scannen die niet is ingecheckt bij NS zien wij een rode balk te zien met "registreer situatie"

Wij hebben dan 2 knoppen met "IC Direct" en "Overig". Vervolgens geven wij de Reisklasse aan en dan is het voltooid. Wij krijgen deze melding soms ook onterecht door bijvoorbeeld verbindingsproblemen. De backoffice gaat vervolgens kijken of het correctietarief moet worden toegepast en verwerkt dit. 

 

Wij zien dus wel dat er niet is ingecheckt maar hoeven dit niet te vermelden. Als klant van NS Flex ben je akkoord gegaan met de voorwaarden waarin staat dat je een correctietarief kan krijgen in bepaalde situaties. Dit is daar één van. Ik ben het met een ieder eens die zegt dat het wel netjes is om te vermelden, maar ik wil graag ook benoemen dat dit vermelden aan reizigers agressie kan opleveren. De tijden zijn anders en alles wordt aangegrepen om ons maar te kleineren. Ik maak gemiddeld 2 meldingen per dienst van enige vorm van agressie. Ik zeg daarom ook niet altijd meer dat ik een registratie maak. De registratie van de eerste klas vermeld ik überhaupt niet meer. Het is niet verplicht gesteld door NS. 

Reputatie 6

Eerste klas wordt gecontroleerd, ik hoor regelmatig van conducteurs dat de controle wat langzamer is door die check. 

Klopt het systeem is soms 5 seconden bezig om alles in te laden of geeft foutmeldingen waardoor het opnieuw moet. Laatst zat er een storing in het systeem. Heel irritant 

Reputatie 6

Of krijgt de Hc dat niet te zien?

Daar durf ik geen antwoord op te geven. In de onderstaande situaties moet de conducteur de situatie registreren:

  • Geen incheck
  • 1e klas met 2e klas vervoerbewijs, dan wel reisklasse niet duidelijk ‘?’;
  • Reis tegen de reisrichting in;
  • Reis met Intercity direct reist tussen Schiphol en Rotterdam of v.v. en de toeslag ontbreekt.
  • Samenreiskorting zonder meereizen met een abonnementhouder.

In principe hoort elke situatie te resulteren in een correctietarief (op ‘reisklasse onduidelijk’ na), maar in hoeverre de conducteur ook daadwerkelijk ziet of dat het geval is en zo ja hoeveel weet ik niet. Ik ga er zelf van uit van niet, gezien die prijsbepaling later gebeurt via het NS Flex system.

Hoe dan ook ben ik het er mee eens dat het netjes is om de melden dat er iets onjuist is geconstateerd. Ik hielp laatst een reiziger die in de 1e klas had gereisd met de weg=weg upgrade en daarnaast 2e klas was ingecheckt met NS Flex. Die was gecontroleerd, geregistreerd (want 1e klas met 2e klas incheck) en dus correctietarief als gevolg. Als de conducteur had gemeld van “u zit in de 1e klas met 2e klas incheck” dan had de reiziger de upgrade kunnen tonen met een voorkomen van het correctietarief.

Echter, ik kan me ook goed voorstellen dat die melding kan resulteren in discussie of zelfs agressie, wellicht heeft de betreffende medewerker dat zelfs al eens meegemaakt. De keuze om het niet te melden wordt dan een stuk begrijpelijker, naar mijn idee.

We kunnen heel veel zien Stijn. Als alles ingeladen is, zien we ook of iemand vrij reizen heeft in spits, dal en of weekend. Of korting. We kunnen de incheck historie zien tot laatste 10 geloof ik. Laatst iemand die elke keer incheckte in Boxtel en gelijk weer uit en reisde naar Den Bosch. Die zei dat het niet zo was maar ik kon aantonen van wel. Gelijk schaakmat gezet en voorzien van een UVB. 

Reputatie 7
Badge +3

Wel schokkend om te lezen dat reizigers met NS Flex die nota bene met naam en toenaam bij NS bekend zijn niet in staat zijn zich te gedragen. 

Reputatie 6

Exact dat @iMark. Zijn dat echt de mensen waar het gross van de problemen vandaan komen? 

Worden mensen zonder flex wel nog direct aangesproken, of wordt er dan ook meteen doorgelopen als het niet in orde is?

“Je bent akkoord gegaan met de voorwaarden” is juridisch juist maar kom op toch. Nogmaals, normaal gedrag mag verwacht worden van reizigers, maar wederkerig hoeft het kennelijk niet te zijn want “niet verplicht”.

Welke overweging kan een conducteur hebben om niet even het abonnement op te zoeken, te constateren dat er sprake is van vrij reizen op het moment van de check, een ferme “foei” te geven en het daarbij te laten? Flex reizigers zijn de vaste klanten…

Ik besef me heel goed dat reizigers geen “recht” hebben op coulance, maar als oprechte vraag: Welke redenen zijn er om die coulance niet te geven?

 

 

Reputatie 5

Welke overweging kan een conducteur hebben om niet even het abonnement op te zoeken, te constateren dat er sprake is van vrij reizen op het moment van de check, een ferme “foei” te geven en het daarbij te laten? Flex reizigers zijn de vaste klanten…

Flex is juist mede ingevoerd, en NS heeft graag zoveel mogelijk reizigers met Flex, om dit soort 'discussies' in de trein te voorkomen met een ongemerkte registratie.

Klantenservice is niet zo moeilijk met het corrigeren van correctietarieven, zolang het maar niet (te) vaak gebeurt. De klantenservice heeft hier natuurlijk een veel beter beeld van dan de conducteur in de trein en beter bepalen of coulance op zijn plaats is. 

Reageer