Risico meerdere keren correctietarief

  • 17 August 2023
  • 59 reacties
  • 1288 Bekeken

Reputatie 7

Nou vandaag was het mijn beurt hoor…

Ik heb een correctietarief gekregen. Kennelijk is inchecken niet goedgegaan, maar ik kwam er pas achter toen ik probeerde uit te checken (wat dus een incheck werd). Onderweg gecontroleerd en wel, maar geen woord van meneer de conducteur. Slechte een vrolijke “fijne dag nog!”.

Voor de bekenden hier op het forum is dit geen nieuws, en dat het nu mij gebeurt maakt het niet opeens absurd, dat was het natuurlijk altijd al.

Een vraag hierover: Wat als ik op dezelfde reis nog een keer was gecontroleerd? Ik zou nog steeds onwetend zijn, zou ik dan nogmaals een correctietarief krijgen?

En voor de conducteurs: Als jullie graag respect willen hebben, dan is dit echt een hele goede manier om dit streven enorme schade toe te brengen. Ik weet even niet zo goed hoe ik weer vertrouwen kan vinden in de conducteurs-vakgroep. Decennia lang betaal ik netjes, en dan wordt je zo behandeld. Het mooiste is nog dat ik had kunnen aantonen dat ik niet buiten mijn abonnementstijden aan het reizen was: het was na negen uur ‘s ochtends, en de trein waar ik in zat was na negen uur vertrokken van een station waar NS geen andere lijnen heeft lopen.

De conducteur vandaag heeft een gesprek succesvol ontweken, maar mijn frustratie kan nu alleen nog gekanaliseerd worden richting de conducteurs die ik de komende tijd tegen ga komen. Vanzelfsprekend blijf ik bij nette verbale communicatie, maar de irritatie is groot en daardoor zullen hier meer conducteurs last van gaan krijgen dan dat die ene man zichzelf heeft weten te besparen.


59 reacties

Reputatie 6

Of krijgt de Hc dat niet te zien?

Daar durf ik geen antwoord op te geven. In de onderstaande situaties moet de conducteur de situatie registreren:

  • Geen incheck
  • 1e klas met 2e klas vervoerbewijs, dan wel reisklasse niet duidelijk ‘?’;
  • Reis tegen de reisrichting in;
  • Reis met Intercity direct reist tussen Schiphol en Rotterdam of v.v. en de toeslag ontbreekt.
  • Samenreiskorting zonder meereizen met een abonnementhouder.

In principe hoort elke situatie te resulteren in een correctietarief (op ‘reisklasse onduidelijk’ na), maar in hoeverre de conducteur ook daadwerkelijk ziet of dat het geval is en zo ja hoeveel weet ik niet. Ik ga er zelf van uit van niet, gezien die prijsbepaling later gebeurt via het NS Flex system.

Hoe dan ook ben ik het er mee eens dat het netjes is om de melden dat er iets onjuist is geconstateerd. Ik hielp laatst een reiziger die in de 1e klas had gereisd met de weg=weg upgrade en daarnaast 2e klas was ingecheckt met NS Flex. Die was gecontroleerd, geregistreerd (want 1e klas met 2e klas incheck) en dus correctietarief als gevolg. Als de conducteur had gemeld van “u zit in de 1e klas met 2e klas incheck” dan had de reiziger de upgrade kunnen tonen met een voorkomen van het correctietarief.

Echter, ik kan me ook goed voorstellen dat die melding kan resulteren in discussie of zelfs agressie, wellicht heeft de betreffende medewerker dat zelfs al eens meegemaakt. De keuze om het niet te melden wordt dan een stuk begrijpelijker, naar mijn idee.

We kunnen heel veel zien Stijn. Als alles ingeladen is, zien we ook of iemand vrij reizen heeft in spits, dal en of weekend. Of korting. We kunnen de incheck historie zien tot laatste 10 geloof ik. Laatst iemand die elke keer incheckte in Boxtel en gelijk weer uit en reisde naar Den Bosch. Die zei dat het niet zo was maar ik kon aantonen van wel. Gelijk schaakmat gezet en voorzien van een UVB. 

Reputatie 7
Badge +3

Wel schokkend om te lezen dat reizigers met NS Flex die nota bene met naam en toenaam bij NS bekend zijn niet in staat zijn zich te gedragen. 

Reputatie 6

Ik zou graag het verhaal van @Stijn NS bevestigd zien door een Hc. 

Ik reis zelf met een OV-chipkaart op saldo en bij controle kan de Hc altijd zien of ik ingecheckt ben. Het zou me zeer verbazen wanneer de Hc dat bij Flex niet meteen zou zien. Maar het zou natuurlijk kunnen. Dat zou dan meteen verklaren waarom mensen correctietarieven in rekening gebracht krijgen en de Hc daar niets over gezegd heeft.

Hier een HC!

 

Hoe het werkt? Op het moment dat wij een NS Flex kaart scannen die niet is ingecheckt bij NS zien wij een rode balk te zien met "registreer situatie"

Wij hebben dan 2 knoppen met "IC Direct" en "Overig". Vervolgens geven wij de Reisklasse aan en dan is het voltooid. Wij krijgen deze melding soms ook onterecht door bijvoorbeeld verbindingsproblemen. De backoffice gaat vervolgens kijken of het correctietarief moet worden toegepast en verwerkt dit. 

 

Wij zien dus wel dat er niet is ingecheckt maar hoeven dit niet te vermelden. Als klant van NS Flex ben je akkoord gegaan met de voorwaarden waarin staat dat je een correctietarief kan krijgen in bepaalde situaties. Dit is daar één van. Ik ben het met een ieder eens die zegt dat het wel netjes is om te vermelden, maar ik wil graag ook benoemen dat dit vermelden aan reizigers agressie kan opleveren. De tijden zijn anders en alles wordt aangegrepen om ons maar te kleineren. Ik maak gemiddeld 2 meldingen per dienst van enige vorm van agressie. Ik zeg daarom ook niet altijd meer dat ik een registratie maak. De registratie van de eerste klas vermeld ik überhaupt niet meer. Het is niet verplicht gesteld door NS. 

Reputatie 7
Badge +3

 

De conducteur vandaag heeft een gesprek succesvol ontweken, maar mijn frustratie kan nu alleen nog gekanaliseerd worden richting de conducteurs die ik de komende tijd tegen ga komen. Vanzelfsprekend blijf ik bij nette verbale communicatie, maar de irritatie is groot en daardoor zullen hier meer conducteurs last van gaan krijgen dan dat die ene man zichzelf heeft weten te besparen.

Beste @Tonny.s Een conducteur maakt een registratie dat hij geen geldige incheck kan vinden. Aan de backoffice om uit te zoeken of je een abonnement hebt en zoja welke. De conducteur hoeft jou dit niet vertellen en als lid van deze community zou je dat ongetwijfeld een keer hebben gelezen. Het is vervelend dat het jou is overkomen, maar jouw door mij geciteerde reactie laat zien, waarom het goed was dat deze conducteur niets vertelde. Iemand vertellen dat hij/zij mogelijk een correctietarief krijgt kan een vervelende discusie opleveren en zelfs agressie. Ik mag hopen dat jij jouw frustratie nu niet op andere ns-medewerkers gaat botvieren.

Als het de 1e keer was dan zou je de correctie kunnen laten corrigeren naar de werkelijke ritprijs.

Ik heb het inmiddels gevonden en moet toch terugkomen op mijn eerdere bericht. Blijkbaar heb ik nog verouderde procedures in mijn hoofd.

Er hoort wel direct getoond te worden of er is ingecheckt of niet. Tevens wordt de ingestelde reisklasse direct getoond, mits die opgehaald kan worden uit de backoffice. Het is vervolgens ook mogelijk om te zien welk kortingsproduct er actief is, maar daar is wel een extra handeling voor nodig.

Dit zou het eerste scherm moeten zijn na scannen

Het zou dan dus toch gaan om een bewuste keuze om niet te melden dat er geen incheck is gemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Of krijgt de Hc dat niet te zien?

Daar durf ik geen antwoord op te geven. In de onderstaande situaties moet de conducteur de situatie registreren:

  • Geen incheck
  • 1e klas met 2e klas vervoerbewijs, dan wel reisklasse niet duidelijk ‘?’;
  • Reis tegen de reisrichting in;
  • Reis met Intercity direct reist tussen Schiphol en Rotterdam of v.v. en de toeslag ontbreekt.
  • Samenreiskorting zonder meereizen met een abonnementhouder.

In principe hoort elke situatie te resulteren in een correctietarief (op ‘reisklasse onduidelijk’ na), maar in hoeverre de conducteur ook daadwerkelijk ziet of dat het geval is en zo ja hoeveel weet ik niet. Ik ga er zelf van uit van niet, gezien die prijsbepaling later gebeurt via het NS Flex system.

Hoe dan ook ben ik het er mee eens dat het netjes is om de melden dat er iets onjuist is geconstateerd. Ik hielp laatst een reiziger die in de 1e klas had gereisd met de weg=weg upgrade en daarnaast 2e klas was ingecheckt met NS Flex. Die was gecontroleerd, geregistreerd (want 1e klas met 2e klas incheck) en dus correctietarief als gevolg. Als de conducteur had gemeld van “u zit in de 1e klas met 2e klas incheck” dan had de reiziger de upgrade kunnen tonen met een voorkomen van het correctietarief.

Echter, ik kan me ook goed voorstellen dat die melding kan resulteren in discussie of zelfs agressie, wellicht heeft de betreffende medewerker dat zelfs al eens meegemaakt. De keuze om het niet te melden wordt dan een stuk begrijpelijker, naar mijn idee.

De reiziger had zittend in de 1e klas met de upgrade de upgrade moeten laten zien naast het 2e klas vervoersbewijs. De conducteur is in dat geval niets te verwijten.

Badge +3

Het hele probleem zou (in ieder geval voor @Tonny.s) opgelost zijn door bij controle toch maar even te melden dat er een afwijking was, die bij NS Flex mogelijk tot een correctietarief kan leiden.

“Ik heb je bij deze ingecheckt, goede reis verder!” is natuurlijk gewoon liegen/ontwijken.

Reputatie 6

Dat weet ik natuurlijk, maar het gebeurt regelmatig als ik de verhalen hier en op social media lees.

Soms is de communicatie anders, zoals “het is goed zo” of iets van die strekking, zelfs als iemand aangeeft dat die een incheck mist (poortjes werkten niet) of het niet zeker weet.

Vervolgens krijgt de beste reiziger 50 euro aan de broek, en mag moeite gaan doen om aan te tonen dat dat onterecht is (trein van 9:01 uit Maastricht met Dal Vrij) dus het is helemaal niet goed zo. Bij een 1e klas registratie natuurlijk wél (blijf lekker zitten, het systeem zoekt het wel uit).

Tja, leuk is anders. Maar toch vind ik dat het ergens wel de verantwoordelijkheid blijft van de reiziger zelf. Ik ben de moeilijkste niet, maar mijn collega's staan in hun goed recht. 

 

Dat jij als HC de moeite neemt om met iemands kaart op een volgend station even in te checken bij een paaltje (je moet toch de trein uit om te fluiten) siert je.

Ik doe dat alleen als ik daar ook tijd voor heb. Bij vertraging ga ik de vertraging er niet voor laten oplopen. Als mensen het echt een keer vergeten zijn, kunnen we ze ook een e-ticket in de app laten kopen en de kosten daarvan (bij vrij reizen of met korting een deel) terugvragen via klantenservice onder het mom van abonnement vergeten (toch @Stijn NS?). Wat ik ook nog wel eens doe in het geval van vrij reizen is een kosteloze Uitstel van Betaling opmaken (echt zeer uitzonderlijk, bijvoorbeeld als iemand studentenOV niet bij zich heeft, is vergeten in te checken met een Altijd vrij abonnement of de ov-chipkaart NFC chip die het begeven heeft) Daarmee heeft de reiziger een vervoerbewijs voor A naar B op dat moment en hoeft die zich ook geen zorgen te maken over inchecken bij overstap of iets dergelijks. (tenzij andere vervoerder natuurlijk, want onze UVB's schrijven we alleen voor NS treinen)

Ik heb het idee dat sommige conducteurs serieus niet weten wat een registratie eigenlijk doet, en misschien triggert je controlehandeling het systeem zelfs zonder dat je iets registreert met een knop?

 

Ik denk dat er collega's zijn die oprecht niet weten wat het doet. Ik moet ook wel zeggen, met de verkorte opleiding heb ik ook mijn twijfels of je de kans krijgt om alles goed te leren, maar dat ter zijde. Het lezen van de kaart triggert niets. Enige dat het doet is op de chip (en dus bij NS flex ook naar backoffice) een registratie sturen dat de ov-chipkaart geïnspecteerd is. Die zie je wel terug op de kaartautomaat bijvoorbeeld maar niet in MijnNS.

 

Maar je hebt ook geen knop ‘laat maar zitten, volgende klant’, of wel? Dan nog zou het netjes zijn om de reiziger erop te wijzen dat er bij uitchecken dingen mis gaan (je uitcheck wordt een incheck of een poortje registreert alsnog een reis zonder incheck).

Maar goed, je gaf al aan dat ermee gesjoemeld wordt zoals die gast uit Boxtel die dacht gratis naar Den Bosch (geen poortjes) te kunnen. Dat kost € 3,50 dus is pas lucratief als je 15 keer niet gecontroleerd wordt 😂

Nee die knop hebben we niet, maar als we geen registratie voltooien gebeurt er voor de klant helemaal niks. Dus in principe is volgende kaart scannen het gewenste in dit geval. En wat betreft Boxtel Den Bosch, als je 10 enkele reizen per week maakt en vrijwel nooit controle krijgt dan zou je daar misschien best wel winst op kunnen maken. Dat zelfde voor Den Haag - Leiden Centraal. Tijdje terug eentje die gewoon eerlijk toegaf nooit een kaartje te kopen, elke dag reist en dat niet doet omdat hij nooit personeel ziet. Hij vertelde dat hij misschien 1x per 2 maanden controle kreeg. Het is absoluut niet goed om zonder geldig VVB te reizen, maar ik snap de gedachtengang dan wel (ook al zeg ik dat niet)

 

Kleinigheidje wat betreft de reacties op de eerste pagina, maar citeren werkt van geen kant op dit forum:

 

De backoffice is geen bemenste afdeling maar een stuk software. Alle menselijke maat ontbreekt daar behalve dus de vooraf geprogrammeerde criteria. Er kijkt pas een mens naar wanneer de klant actief komt klagen. 
 

Verder is het een technische keuze om altijd live tegen een database te willen praten en dus te moeten wachten. Zaken kunnen ook prima in batches gesynchroniseerd worden en daarmee lokaal op de handheld staan. Dat is iets complexer om te bouwen, maar stabieler. 

Reputatie 4

Die 50 euro krijg je idd wel terug als het je eerste keer is. Ik snap dat het zuur is, maar een UVBtje heeft hetzelfde effect. Ook dan krijg je 50 euro bovenop de ritprijs, maar het zou fijn zijn als dat je idd even werd meegedeeld voordat de registratie plaats zou vinden. 

 

Dat betekent echter niet dat ze allemaal zo zijn natuurlijk. Of dat ze het verdienen om een bepaalde reactie te krijgen. Ik zat laatst in de trein en daar werd het wel netjes gezegd tegen een reiziger bij de registratie. Eerste keer, contacteer klantenservice, extra 50 euro bladiebla. Alleen krijg je daar dan volgens mij een email van of dien je het zelf id gaten te houden. Dat weet ik niet. 

Reputatie 7

Tuurlijk, na decennia netjes te betalen voor het eerst een keer een incheck mislukt.

Je hebt gelijk, daar wil ik me inderdaad onderuit kletsen. Dat dat alleen via de backoffice kan is op zich wel begrijpelijk, die hebben natuurlijk een beter overzicht of ik vaker dit soort “fouten” maak. 

Dat een conducteur helemaal nooit coulant kan zijn is wel een beetje raar: als me gisteren een gesprek was gegund, had ik zonderenige twijfel kunnen aantonen dat ik niet te weinig betaalde. Maar zelfs als dat de manier van doen was geweest, en hij me had gezegd “ik moet dit doen, neem svp contact op met de klantenservice”, had ik daar vrede mee gehad. Ik heb nu eenmaal iets niet goed gedaan. En ja, NS heeft teveel medewerkers, dus ik snap wel dat ze op zoek zijn naar werk.

 

Maar als zo’n gesprek al te eng is, is conducteur zijn misschien niet het juiste vak voor die persoon. Het is overal waar mensen met klanten omgaan heel gebruikelijk om in gesprek te gaan. Dus dat zal ik bij NS niet anders doen dan in een supermarkt, restaurant of waar dan ook. Het enige wat hiermee bereikt is, is dat iemand anders dit te horen krijgt dan de dader zelf. De persoon in kwestie heeft z’n collega’s een mooie dienst bewezen. 

 

Edit: Zo’n “correctietarief”, bestaat dat alleen als je reist op rekening? Ik vraag me af hoeveel agressie er komt van vaste klanten die op rekening reizen, versus andere reizigers. Als je bewust niet wilt betalen heeft het niet zoveel zin om op rekening te reizen lijkt me.

Reputatie 2

Maar Hé, je bent gecontroleerd in de trein! Toch een positief puntje. Snap dat je boos bent of teleurgesteld, je kunt natuurlijk altijd in gesprek gaan met een conducteur, maar zou het niet op de toon zoals je het hier doet. Verbale agressie is ook gewoon agressie. Het is hun schuld ook niet dat het systeem niet werkt zoals wij als reizigers zouden verwachten.

Reputatie 7

Eerste klas wordt gecontroleerd, ik hoor regelmatig van conducteurs dat de controle wat langzamer is door die check. 

Of krijgt de Hc dat niet te zien?

Daar durf ik geen antwoord op te geven. In de onderstaande situaties moet de conducteur de situatie registreren:

  • Geen incheck
  • 1e klas met 2e klas vervoerbewijs, dan wel reisklasse niet duidelijk ‘?’;
  • Reis tegen de reisrichting in;
  • Reis met Intercity direct reist tussen Schiphol en Rotterdam of v.v. en de toeslag ontbreekt.
  • Samenreiskorting zonder meereizen met een abonnementhouder.

In principe hoort elke situatie te resulteren in een correctietarief (op ‘reisklasse onduidelijk’ na), maar in hoeverre de conducteur ook daadwerkelijk ziet of dat het geval is en zo ja hoeveel weet ik niet. Ik ga er zelf van uit van niet, gezien die prijsbepaling later gebeurt via het NS Flex system.

Hoe dan ook ben ik het er mee eens dat het netjes is om de melden dat er iets onjuist is geconstateerd. Ik hielp laatst een reiziger die in de 1e klas had gereisd met de weg=weg upgrade en daarnaast 2e klas was ingecheckt met NS Flex. Die was gecontroleerd, geregistreerd (want 1e klas met 2e klas incheck) en dus correctietarief als gevolg. Als de conducteur had gemeld van “u zit in de 1e klas met 2e klas incheck” dan had de reiziger de upgrade kunnen tonen met een voorkomen van het correctietarief.

Echter, ik kan me ook goed voorstellen dat die melding kan resulteren in discussie of zelfs agressie, wellicht heeft de betreffende medewerker dat zelfs al eens meegemaakt. De keuze om het niet te melden wordt dan een stuk begrijpelijker, naar mijn idee.

Reputatie 7
Badge +3

Jouw voorbeeld van de upgrade geeft wel aan wat het risico is van het zonder verdere communicatie registreren van een ‘afwijking’. 
De keuze van een Hc om niks te zeggen is misschien begrijpelijk maar zeker niet goed te praten en zelfs onwenselijk.
 

Reputatie 6

Eerste klas wordt gecontroleerd, ik hoor regelmatig van conducteurs dat de controle wat langzamer is door die check. 

Klopt het systeem is soms 5 seconden bezig om alles in te laden of geeft foutmeldingen waardoor het opnieuw moet. Laatst zat er een storing in het systeem. Heel irritant 

Reputatie 7

Exact dat @iMark. Zijn dat echt de mensen waar het gross van de problemen vandaan komen? 

Worden mensen zonder flex wel nog direct aangesproken, of wordt er dan ook meteen doorgelopen als het niet in orde is?

“Je bent akkoord gegaan met de voorwaarden” is juridisch juist maar kom op toch. Nogmaals, normaal gedrag mag verwacht worden van reizigers, maar wederkerig hoeft het kennelijk niet te zijn want “niet verplicht”.

Welke overweging kan een conducteur hebben om niet even het abonnement op te zoeken, te constateren dat er sprake is van vrij reizen op het moment van de check, een ferme “foei” te geven en het daarbij te laten? Flex reizigers zijn de vaste klanten…

Ik besef me heel goed dat reizigers geen “recht” hebben op coulance, maar als oprechte vraag: Welke redenen zijn er om die coulance niet te geven?

 

 

Reputatie 5

Welke overweging kan een conducteur hebben om niet even het abonnement op te zoeken, te constateren dat er sprake is van vrij reizen op het moment van de check, een ferme “foei” te geven en het daarbij te laten? Flex reizigers zijn de vaste klanten…

Flex is juist mede ingevoerd, en NS heeft graag zoveel mogelijk reizigers met Flex, om dit soort 'discussies' in de trein te voorkomen met een ongemerkte registratie.

Klantenservice is niet zo moeilijk met het corrigeren van correctietarieven, zolang het maar niet (te) vaak gebeurt. De klantenservice heeft hier natuurlijk een veel beter beeld van dan de conducteur in de trein en beter bepalen of coulance op zijn plaats is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb er een nogal dubbel gevoel over.

Aan de ene kant snap ik het verhaal om discussies uit de trein te houden en naar Klantenservice over te dragen. Aan de andere vind ik het nogal achterbaks om iemand die een fout heeft gemaakt niet even te uit te leggen wat er is misgegaan. Reizigers met NS Flex zijn geregistreerde klanten van NS en geen anonieme tariefontduikers. 

Vooral met de controles in de eerste klas is het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat wanneer je NS Flex hebt je de kans loopt om een correctietarief te krijgen. En dat terwijl anderen waarschijnlijk alleen maar weggestuurd worden omdat het te veel moeite en tijd kost een UVB uit te schrijven. Daar zou ik als achteraf beboete Flexreiziger heel boos over worden, zelfs als het correctietarief volkomen terecht is.

 

Reputatie 6

Ik heb er een nogal dubbel gevoel over.

Aan de ene kant snap ik het verhaal om discussies uit de trein te houden en naar Klantenservice over te dragen. Aan de andere vind ik het nogal achterbaks om iemand die een fout heeft gemaakt niet even te uit te leggen wat er is misgegaan. Reizigers met NS Flex zijn geregistreerde klanten van NS en geen anonieme tariefontduikers. 

Vooral met de controles in de eerste klas is het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat wanneer je NS Flex hebt je de kans loopt om een correctietarief te krijgen. En dat terwijl anderen waarschijnlijk alleen maar weggestuurd worden omdat het te veel moeite en tijd kost een UVB uit te schrijven. Daar zou ik als achteraf beboete Flexreiziger heel boos over worden, zelfs als het correctietarief volkomen terecht is.

 

Ik kan je vertellen dat zodra ik iemand wegstuur uit eerste klas met 2e klas vvb, ik ook geen registraties maak voor eerste klas met flex (tenzij reiziger dat zelf wil)

Reputatie 6

Het hele probleem zou (in ieder geval voor @Tonny.s) opgelost zijn door bij controle toch maar even te melden dat er een afwijking was, die bij NS Flex mogelijk tot een correctietarief kan leiden.

“Ik heb je bij deze ingecheckt, goede reis verder!” is natuurlijk gewoon liegen/ontwijken.

Robert stop met "ik heb je bij deze ingecheckt".dit kunnen wij niet. Een registratie zorgt niet voor een incheck.

Reputatie 6

Hier een HC!

 

Hoe het werkt? Op het moment dat wij een NS Flex kaart scannen die niet is ingecheckt bij NS zien wij een rode balk te zien met "registreer situatie

Je ziet toch ook onmiddellijk de klasse als iemand wél is ingecheckt ?

Nee, niet onmiddellijk. Met NS Flex moet de Reisklasse opgehaald worden uit de backoffice. Dit duurt meestal minder dan een seconde, maar soms duurt het erg lang. Er zit een timeout op (volgens mij na 5 seconden) en dan krijgen we een vraagteken. In dat geval kunnen we 2 dingen doen: registratie maken (als iemand dan eerste klas heeft dan krijgt reiziger GEEN correctietarief) of de kaart opnieuw scannen. Vaak werkt opnieuw scannen wel.

Reputatie 6

We kunnen heel veel zien Stijn. Als alles ingeladen is, zien we ook of iemand vrij reizen heeft in spits, dal en of weekend. Of korting. We kunnen de incheck historie zien tot laatste 10 geloof ik. Laatst iemand die elke keer incheckte in Boxtel en gelijk weer uit en reisde naar Den Bosch. Die zei dat het niet zo was maar ik kon aantonen van wel. Gelijk schaakmat gezet en voorzien van een UVB. 

Yes, dat had ik inderdaad al gevonden. Het enige wat ik (nog) niet weet is of jullie ook zien dát er een correctietarief in rekening gebracht gaat worden en zo ja hoeveel.

 

Dat kunnen wij niet zien op de kaartlezer. Maar die info staat op NS.nl en in onze interne documentenapp

 

 

 

 

 

Reputatie 6

Het is natuurlijk wel een ondermijning van het vakmanschap van de Hc als allerlei correctietarieven automatisch getrieerd worden door simpelweg een kaart te controleren. Geen idee overigens of dat nu gebeurt, maar je moet bedrijven niet op slechte ideeën brengen.

Nee alleen als we echt zelf de registratie starten. Bij enkel scannen gebeurt er niks. 

 

Er zijn er genoeg die bewust niet inchecken en daar vaak mee weg komen. Ik heb in de trein wel horen zeggen na een controle dat het weer gelukt is om (deels) gratis reizen na smoes dat paaltje het waarschijijk niet deed en op volgende station (wat eindstation bleek) van conducteur te mogen inchecken.

Klopt en dat hoor ik ook vaker terug van reizigers. Daarom ben ik zelf wat strikter geworden en neemt het aantal uitstellen van betaling dat ik schrijf en het aantal registraties dat ik maak toe. Tegenwoordig geef ik mensen ook nog de optie om een kaartje te kopen vanaf het eerste station van de huidige trein tot aan hun eindbestemming. Is wel wat duurder, maar de andere optie is dan een UVB met 50 euro wettelijke verhoging. Dan kiezen mensen toch voor het iets duurdere kaartje.

Na lezen van bovenstaande heb ik een hoop geleerd over de voordelen van NS Flex voor de NS. Ik leef mee met de conducteurs die een registratie maken zonder die aan de reiziger te melden om agressie en discussie te vermijden. Als vaste, betalende reiziger voel ik me toch onaangenaam verrast dat dit gebeurd is.

 

Ik reisde net na het ophalen van mijn NS Flex met de trein, zoals altijd eerste klas. Ik zag mijn abonnement nog niet, en kon dus niet upgraden. Ik wist niet of ik nog op mijn oude of nieuwe Altijd Voordeel reisde en gaf aan de conducteur aan dat ik benieuwd was wat hij zag op het apparaatje. Hij zei Prima, fijne dag. Bleek het later tweede klas Flex te zijn met correctie. Kan je terugvragen, ja. Had ik alle kleine lettertjes gelezen, nee. Gelukkig kan ik altijd nog terug naar een ouderwetse Altijd Voordeel, denk ik dan maar.

Reageer