Risico meerdere keren correctietarief

  • 17 August 2023
  • 59 reacties
  • 1288 Bekeken

Reputatie 7

Nou vandaag was het mijn beurt hoor…

Ik heb een correctietarief gekregen. Kennelijk is inchecken niet goedgegaan, maar ik kwam er pas achter toen ik probeerde uit te checken (wat dus een incheck werd). Onderweg gecontroleerd en wel, maar geen woord van meneer de conducteur. Slechte een vrolijke “fijne dag nog!”.

Voor de bekenden hier op het forum is dit geen nieuws, en dat het nu mij gebeurt maakt het niet opeens absurd, dat was het natuurlijk altijd al.

Een vraag hierover: Wat als ik op dezelfde reis nog een keer was gecontroleerd? Ik zou nog steeds onwetend zijn, zou ik dan nogmaals een correctietarief krijgen?

En voor de conducteurs: Als jullie graag respect willen hebben, dan is dit echt een hele goede manier om dit streven enorme schade toe te brengen. Ik weet even niet zo goed hoe ik weer vertrouwen kan vinden in de conducteurs-vakgroep. Decennia lang betaal ik netjes, en dan wordt je zo behandeld. Het mooiste is nog dat ik had kunnen aantonen dat ik niet buiten mijn abonnementstijden aan het reizen was: het was na negen uur ‘s ochtends, en de trein waar ik in zat was na negen uur vertrokken van een station waar NS geen andere lijnen heeft lopen.

De conducteur vandaag heeft een gesprek succesvol ontweken, maar mijn frustratie kan nu alleen nog gekanaliseerd worden richting de conducteurs die ik de komende tijd tegen ga komen. Vanzelfsprekend blijf ik bij nette verbale communicatie, maar de irritatie is groot en daardoor zullen hier meer conducteurs last van gaan krijgen dan dat die ene man zichzelf heeft weten te besparen.


59 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Na lezen van bovenstaande heb ik een hoop geleerd over de voordelen van NS Flex voor de NS. Ik leef mee met de conducteurs die een registratie maken zonder die aan de reiziger te melden om agressie en discussie te vermijden. Als vaste, betalende reiziger voel ik me toch onaangenaam verrast dat dit gebeurd is.

 

Ik reisde net na het ophalen van mijn NS Flex met de trein, zoals altijd eerste klas. Ik zag mijn abonnement nog niet, en kon dus niet upgraden. Ik wist niet of ik nog op mijn oude of nieuwe Altijd Voordeel reisde en gaf aan de conducteur aan dat ik benieuwd was wat hij zag op het apparaatje. Hij zei Prima, fijne dag. Bleek het later tweede klas Flex te zijn met correctie. Kan je terugvragen, ja. Had ik alle kleine lettertjes gelezen, nee. Gelukkig kan ik altijd nog terug naar een ouderwetse Altijd Voordeel, denk ik dan maar.

Je bedoelt terug naar altijd voordeel op saldo? Vergeet het maar, dat bestaat niet meer.

Het was niet zo slim om 1e klas te gaan zitten terwijl je het abonnement nog niet op 1e klas had kunnen zetten. Voordeel abonnementen staan standaard 2e klas.

Reputatie 7
Badge

Gelukkig kan ik altijd nog terug naar een ouderwetse Altijd Voordeel, denk ik dan maar.

Ja, wat een mazzel, zou ik meteen doen. Helaas zou voor Traject Vrij een (3)maandkaart me 20% extra kosten dus zit ik zelf min of meer vast aan NS Flex-meuk.

Na lezen van bovenstaande heb ik een hoop geleerd over de voordelen van NS Flex voor de NS. Ik leef mee met de conducteurs die een registratie maken zonder die aan de reiziger te melden om agressie en discussie te vermijden. Als vaste, betalende reiziger voel ik me toch onaangenaam verrast dat dit gebeurd is.

 

Ik reisde net na het ophalen van mijn NS Flex met de trein, zoals altijd eerste klas. Ik zag mijn abonnement nog niet, en kon dus niet upgraden. Ik wist niet of ik nog op mijn oude of nieuwe Altijd Voordeel reisde en gaf aan de conducteur aan dat ik benieuwd was wat hij zag op het apparaatje. Hij zei Prima, fijne dag. Bleek het later tweede klas Flex te zijn met correctie. Kan je terugvragen, ja. Had ik alle kleine lettertjes gelezen, nee. Gelukkig kan ik altijd nog terug naar een ouderwetse Altijd Voordeel, denk ik dan maar.

Reputatie 7
Badge +2

Op een mobiel is quoten lastig, maar zat daar niet een knopje voor ‘desktop-versie’?

Dat zit wel in mobiele browsers ja, maar je hebt er niks aan. Een geneste quote kan je alleen verwijderen door 'm te selecteren en op “delete” te drukken, maar op mobiel gaat het selecteren wel echter heb je daar geen “delete”knop op je toetsenbord.

Kleinigheidje wat betreft de reacties op de eerste pagina, maar citeren werkt van geen kant op dit forum:

Op een mobiel is quoten lastig, maar zat daar niet een knopje voor ‘desktop-versie’?

Dat inSided haar troep fixt. 

Badge +3

Tegenwoordig geef ik mensen ook nog de optie om een kaartje te kopen vanaf het eerste station van de huidige trein tot aan hun eindbestemming. Is wel wat duurder, maar de andere optie is dan een UVB met 50 euro wettelijke verhoging. Dan kiezen mensen toch voor het iets duurdere kaartje.

Geweldig, maar daar ga je natuurlijk niet op staan wachten. Dat is dus een gevalletje ‘kom zometeen wel bij je terug’ en dan kan de vogel inmiddels al gevlogen zijn (tenzij in een drukke coupé waar je het boefje in de gaten kunt houden) 🤣

Badge +3

Kleinigheidje wat betreft de reacties op de eerste pagina, maar citeren werkt van geen kant op dit forum:

Op een mobiel is quoten lastig, maar zat daar niet een knopje voor ‘desktop-versie’?

Kleinigheidje wat betreft de reacties op de eerste pagina, maar citeren werkt van geen kant op dit forum:

 

De backoffice is geen bemenste afdeling maar een stuk software. Alle menselijke maat ontbreekt daar behalve dus de vooraf geprogrammeerde criteria. Er kijkt pas een mens naar wanneer de klant actief komt klagen. 
 

Verder is het een technische keuze om altijd live tegen een database te willen praten en dus te moeten wachten. Zaken kunnen ook prima in batches gesynchroniseerd worden en daarmee lokaal op de handheld staan. Dat is iets complexer om te bouwen, maar stabieler. 

Reputatie 6

Het is natuurlijk wel een ondermijning van het vakmanschap van de Hc als allerlei correctietarieven automatisch getrieerd worden door simpelweg een kaart te controleren. Geen idee overigens of dat nu gebeurt, maar je moet bedrijven niet op slechte ideeën brengen.

Nee alleen als we echt zelf de registratie starten. Bij enkel scannen gebeurt er niks. 

 

Er zijn er genoeg die bewust niet inchecken en daar vaak mee weg komen. Ik heb in de trein wel horen zeggen na een controle dat het weer gelukt is om (deels) gratis reizen na smoes dat paaltje het waarschijijk niet deed en op volgende station (wat eindstation bleek) van conducteur te mogen inchecken.

Klopt en dat hoor ik ook vaker terug van reizigers. Daarom ben ik zelf wat strikter geworden en neemt het aantal uitstellen van betaling dat ik schrijf en het aantal registraties dat ik maak toe. Tegenwoordig geef ik mensen ook nog de optie om een kaartje te kopen vanaf het eerste station van de huidige trein tot aan hun eindbestemming. Is wel wat duurder, maar de andere optie is dan een UVB met 50 euro wettelijke verhoging. Dan kiezen mensen toch voor het iets duurdere kaartje.

Reputatie 6

Dat weet ik natuurlijk, maar het gebeurt regelmatig als ik de verhalen hier en op social media lees.

Soms is de communicatie anders, zoals “het is goed zo” of iets van die strekking, zelfs als iemand aangeeft dat die een incheck mist (poortjes werkten niet) of het niet zeker weet.

Vervolgens krijgt de beste reiziger 50 euro aan de broek, en mag moeite gaan doen om aan te tonen dat dat onterecht is (trein van 9:01 uit Maastricht met Dal Vrij) dus het is helemaal niet goed zo. Bij een 1e klas registratie natuurlijk wél (blijf lekker zitten, het systeem zoekt het wel uit).

Tja, leuk is anders. Maar toch vind ik dat het ergens wel de verantwoordelijkheid blijft van de reiziger zelf. Ik ben de moeilijkste niet, maar mijn collega's staan in hun goed recht. 

 

Dat jij als HC de moeite neemt om met iemands kaart op een volgend station even in te checken bij een paaltje (je moet toch de trein uit om te fluiten) siert je.

Ik doe dat alleen als ik daar ook tijd voor heb. Bij vertraging ga ik de vertraging er niet voor laten oplopen. Als mensen het echt een keer vergeten zijn, kunnen we ze ook een e-ticket in de app laten kopen en de kosten daarvan (bij vrij reizen of met korting een deel) terugvragen via klantenservice onder het mom van abonnement vergeten (toch @Stijn NS?). Wat ik ook nog wel eens doe in het geval van vrij reizen is een kosteloze Uitstel van Betaling opmaken (echt zeer uitzonderlijk, bijvoorbeeld als iemand studentenOV niet bij zich heeft, is vergeten in te checken met een Altijd vrij abonnement of de ov-chipkaart NFC chip die het begeven heeft) Daarmee heeft de reiziger een vervoerbewijs voor A naar B op dat moment en hoeft die zich ook geen zorgen te maken over inchecken bij overstap of iets dergelijks. (tenzij andere vervoerder natuurlijk, want onze UVB's schrijven we alleen voor NS treinen)

Ik heb het idee dat sommige conducteurs serieus niet weten wat een registratie eigenlijk doet, en misschien triggert je controlehandeling het systeem zelfs zonder dat je iets registreert met een knop?

 

Ik denk dat er collega's zijn die oprecht niet weten wat het doet. Ik moet ook wel zeggen, met de verkorte opleiding heb ik ook mijn twijfels of je de kans krijgt om alles goed te leren, maar dat ter zijde. Het lezen van de kaart triggert niets. Enige dat het doet is op de chip (en dus bij NS flex ook naar backoffice) een registratie sturen dat de ov-chipkaart geïnspecteerd is. Die zie je wel terug op de kaartautomaat bijvoorbeeld maar niet in MijnNS.

 

Maar je hebt ook geen knop ‘laat maar zitten, volgende klant’, of wel? Dan nog zou het netjes zijn om de reiziger erop te wijzen dat er bij uitchecken dingen mis gaan (je uitcheck wordt een incheck of een poortje registreert alsnog een reis zonder incheck).

Maar goed, je gaf al aan dat ermee gesjoemeld wordt zoals die gast uit Boxtel die dacht gratis naar Den Bosch (geen poortjes) te kunnen. Dat kost € 3,50 dus is pas lucratief als je 15 keer niet gecontroleerd wordt 😂

Nee die knop hebben we niet, maar als we geen registratie voltooien gebeurt er voor de klant helemaal niks. Dus in principe is volgende kaart scannen het gewenste in dit geval. En wat betreft Boxtel Den Bosch, als je 10 enkele reizen per week maakt en vrijwel nooit controle krijgt dan zou je daar misschien best wel winst op kunnen maken. Dat zelfde voor Den Haag - Leiden Centraal. Tijdje terug eentje die gewoon eerlijk toegaf nooit een kaartje te kopen, elke dag reist en dat niet doet omdat hij nooit personeel ziet. Hij vertelde dat hij misschien 1x per 2 maanden controle kreeg. Het is absoluut niet goed om zonder geldig VVB te reizen, maar ik snap de gedachtengang dan wel (ook al zeg ik dat niet)

 

Reputatie 7
Badge +3

Robert stop met "ik heb je bij deze ingecheckt".dit kunnen wij niet. Een registratie zorgt niet voor een incheck.

Dat weet ik natuurlijk, maar het gebeurt regelmatig als ik de verhalen hier en op social media lees.

Soms is de communicatie anders, zoals “het is goed zo” of iets van die strekking, zelfs als iemand aangeeft dat die een incheck mist (poortjes werkten niet) of het niet zeker weet.

Vervolgens krijgt de beste reiziger 50 euro aan de broek, en mag moeite gaan doen om aan te tonen dat dat onterecht is (trein van 9:01 uit Maastricht met Dal Vrij) dus het is helemaal niet goed zo. Bij een 1e klas registratie natuurlijk wél (blijf lekker zitten, het systeem zoekt het wel uit).

Dat jij als HC de moeite neemt om met iemands kaart op een volgend station even in te checken bij een paaltje (je moet toch de trein uit om te fluiten) siert je.

Ik heb het idee dat sommige conducteurs serieus niet weten wat een registratie eigenlijk doet, en misschien triggert je controlehandeling het systeem zelfs zonder dat je iets registreert met een knop?

Maar je hebt ook geen knop ‘laat maar zitten, volgende klant’, of wel? Dan nog zou het netjes zijn om de reiziger erop te wijzen dat er bij uitchecken dingen mis gaan (je uitcheck wordt een incheck of een poortje registreert alsnog een reis zonder incheck).

Maar goed, je gaf al aan dat ermee gesjoemeld wordt zoals die gast uit Boxtel die dacht gratis naar Den Bosch (geen poortjes) te kunnen. Dat kost € 3,50 dus is pas lucratief als je 15 keer niet gecontroleerd wordt 😂

Als er paaltjes op perron staan is het een kleine moeite om reiziger zelf even snel op het volgende station te laten inchecken. Dat kan bij stoptrein, maar bij intercity kan station later inchecken wel wat schelen.

Er zijn er genoeg die bewust niet inchecken en daar vaak mee weg komen. Ik heb in de trein wel horen zeggen na een controle dat het weer gelukt is om (deels) gratis reizen na smoes dat paaltje het waarschijijk niet deed en op volgende station (wat eindstation bleek) van conducteur te mogen inchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk wel een ondermijning van het vakmanschap van de Hc als allerlei correctietarieven automatisch getrieerd worden door simpelweg een kaart te controleren. Geen idee overigens of dat nu gebeurt, maar je moet bedrijven niet op slechte ideeën brengen.

Badge +3

Robert stop met "ik heb je bij deze ingecheckt".dit kunnen wij niet. Een registratie zorgt niet voor een incheck.

Dat weet ik natuurlijk, maar het gebeurt regelmatig als ik de verhalen hier en op social media lees.

Soms is de communicatie anders, zoals “het is goed zo” of iets van die strekking, zelfs als iemand aangeeft dat die een incheck mist (poortjes werkten niet) of het niet zeker weet.

Vervolgens krijgt de beste reiziger 50 euro aan de broek, en mag moeite gaan doen om aan te tonen dat dat onterecht is (trein van 9:01 uit Maastricht met Dal Vrij) dus het is helemaal niet goed zo. Bij een 1e klas registratie natuurlijk wél (blijf lekker zitten, het systeem zoekt het wel uit).

Dat jij als HC de moeite neemt om met iemands kaart op een volgend station even in te checken bij een paaltje (je moet toch de trein uit om te fluiten) siert je.

Ik heb het idee dat sommige conducteurs serieus niet weten wat een registratie eigenlijk doet, en misschien triggert je controlehandeling het systeem zelfs zonder dat je iets registreert met een knop?

Maar je hebt ook geen knop ‘laat maar zitten, volgende klant’, of wel? Dan nog zou het netjes zijn om de reiziger erop te wijzen dat er bij uitchecken dingen mis gaan (je uitcheck wordt een incheck of een poortje registreert alsnog een reis zonder incheck).

Maar goed, je gaf al aan dat ermee gesjoemeld wordt zoals die gast uit Boxtel die dacht gratis naar Den Bosch (geen poortjes) te kunnen. Dat kost € 3,50 dus is pas lucratief als je 15 keer niet gecontroleerd wordt 😂

Reputatie 4

Je had op Eijsden gestart kunnen zijn voor 09:00. Dat is bij een NS-paaltje.

Dat had ik niet op m'n netvlies, goed punt. blijft over dat ik na 9 uur gecontroleerd ben :)

Grappig trouwens dat NS paaltjes wel kunnen bestaan waar geen NS treinen rijden. Het systeem is zo onoverzichtelijk als wat, maar dat is een andere discussie. 

Maar tijdstip van controle maakt dus niet uit. Dat is juist het punt. Zonder check in heb je geen 100% zekerheid en kan je dus dat correctietarief krijgen.

 

 

En nee @Stijn NS dat kunnen ze niet zien dat tarief. Het is een registratie, That's it. De rest is niet voor de conducteur maar voor de BO. 

Reputatie 7
Badge +3

Je had op Eijsden gestart kunnen zijn voor 09:00. Dat is bij een NS-paaltje.

Dat had ik niet op m'n netvlies, goed punt. blijft over dat ik na 9 uur gecontroleerd ben :)

Grappig trouwens dat NS paaltjes wel kunnen bestaan waar geen NS treinen rijden. Het systeem is zo onoverzichtelijk als wat, maar dat is een andere discussie. 

Zo uit het hoofd is dat precies op één station: Eijsden. Het behoort tot de concessie van het Hoofdrailnet maar NS rijdt daar niet zelf. De stoptrein van de NMBS rijdt daar onder verantwoordelijkheid van NS.

Met slechts één uitzondering is het systeem nog niet zo onoverzichtelijk.
Wat wel een beetje verwarrend is: in de informatiesystemen staat deze treinserie vermeld als: NMBS stoptrein. In ieder geval staat er niet meer dat het AVR-NS niet van toepassing is. Dat is een verbetering.

Reputatie 6

We kunnen heel veel zien Stijn. Als alles ingeladen is, zien we ook of iemand vrij reizen heeft in spits, dal en of weekend. Of korting. We kunnen de incheck historie zien tot laatste 10 geloof ik. Laatst iemand die elke keer incheckte in Boxtel en gelijk weer uit en reisde naar Den Bosch. Die zei dat het niet zo was maar ik kon aantonen van wel. Gelijk schaakmat gezet en voorzien van een UVB. 

Yes, dat had ik inderdaad al gevonden. Het enige wat ik (nog) niet weet is of jullie ook zien dát er een correctietarief in rekening gebracht gaat worden en zo ja hoeveel.

 

Dat kunnen wij niet zien op de kaartlezer. Maar die info staat op NS.nl en in onze interne documentenapp

 

 

 

 

 

We kunnen heel veel zien Stijn. Als alles ingeladen is, zien we ook of iemand vrij reizen heeft in spits, dal en of weekend. Of korting. We kunnen de incheck historie zien tot laatste 10 geloof ik. Laatst iemand die elke keer incheckte in Boxtel en gelijk weer uit en reisde naar Den Bosch. Die zei dat het niet zo was maar ik kon aantonen van wel. Gelijk schaakmat gezet en voorzien van een UVB. 

Yes, dat had ik inderdaad al gevonden. Het enige wat ik (nog) niet weet is of jullie ook zien dát er een correctietarief in rekening gebracht gaat worden en zo ja hoeveel.

De reiziger had zittend in de 1e klas met de upgrade de upgrade moeten laten zien naast het 2e klas vervoersbewijs. De conducteur is in dat geval niets te verwijten.

Eens. Dit is naar mijn idee ook de juiste handelswijze, je zit in de 1e klas dus hoort ook direct je 1e klas vvb te tonen, ook al is dat een losse toeslag. Maar niet elke reiziger denkt op die manier.

Reputatie 6

Hier een HC!

 

Hoe het werkt? Op het moment dat wij een NS Flex kaart scannen die niet is ingecheckt bij NS zien wij een rode balk te zien met "registreer situatie

Je ziet toch ook onmiddellijk de klasse als iemand wél is ingecheckt ?

Nee, niet onmiddellijk. Met NS Flex moet de Reisklasse opgehaald worden uit de backoffice. Dit duurt meestal minder dan een seconde, maar soms duurt het erg lang. Er zit een timeout op (volgens mij na 5 seconden) en dan krijgen we een vraagteken. In dat geval kunnen we 2 dingen doen: registratie maken (als iemand dan eerste klas heeft dan krijgt reiziger GEEN correctietarief) of de kaart opnieuw scannen. Vaak werkt opnieuw scannen wel.

Badge +3

In tegenstelling tot de inchecktransactie staat de klasse bij NS Flex niet op de kaart zelf. Deze wordt opgehaald uit het achterliggende systeem met een mobiele gegevensverbinding. Dat duurt even en lukt soms niet.

Reputatie 7

Hier een HC!

 

Hoe het werkt? Op het moment dat wij een NS Flex kaart scannen die niet is ingecheckt bij NS zien wij een rode balk te zien met "registreer situatie

Je ziet toch ook onmiddellijk de klasse als iemand wél is ingecheckt ?

Reputatie 6

Het hele probleem zou (in ieder geval voor @Tonny.s) opgelost zijn door bij controle toch maar even te melden dat er een afwijking was, die bij NS Flex mogelijk tot een correctietarief kan leiden.

“Ik heb je bij deze ingecheckt, goede reis verder!” is natuurlijk gewoon liegen/ontwijken.

Robert stop met "ik heb je bij deze ingecheckt".dit kunnen wij niet. Een registratie zorgt niet voor een incheck.

Reputatie 6

Ik heb er een nogal dubbel gevoel over.

Aan de ene kant snap ik het verhaal om discussies uit de trein te houden en naar Klantenservice over te dragen. Aan de andere vind ik het nogal achterbaks om iemand die een fout heeft gemaakt niet even te uit te leggen wat er is misgegaan. Reizigers met NS Flex zijn geregistreerde klanten van NS en geen anonieme tariefontduikers. 

Vooral met de controles in de eerste klas is het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat wanneer je NS Flex hebt je de kans loopt om een correctietarief te krijgen. En dat terwijl anderen waarschijnlijk alleen maar weggestuurd worden omdat het te veel moeite en tijd kost een UVB uit te schrijven. Daar zou ik als achteraf beboete Flexreiziger heel boos over worden, zelfs als het correctietarief volkomen terecht is.

 

Ik kan je vertellen dat zodra ik iemand wegstuur uit eerste klas met 2e klas vvb, ik ook geen registraties maak voor eerste klas met flex (tenzij reiziger dat zelf wil)

Reputatie 6

Exact dat @iMark. Zijn dat echt de mensen waar het gross van de problemen vandaan komen? 

Worden mensen zonder flex wel nog direct aangesproken, of wordt er dan ook meteen doorgelopen als het niet in orde is?

“Je bent akkoord gegaan met de voorwaarden” is juridisch juist maar kom op toch. Nogmaals, normaal gedrag mag verwacht worden van reizigers, maar wederkerig hoeft het kennelijk niet te zijn want “niet verplicht”.

Welke overweging kan een conducteur hebben om niet even het abonnement op te zoeken, te constateren dat er sprake is van vrij reizen op het moment van de check, een ferme “foei” te geven en het daarbij te laten? Flex reizigers zijn de vaste klanten…

Ik besef me heel goed dat reizigers geen “recht” hebben op coulance, maar als oprechte vraag: Welke redenen zijn er om die coulance niet te geven?

 

 

Voor ik registraties maak, kijk ik altijd even wat er op de kaart staat (als het systeem wil inladen). Als iemand vrij reizen heeft op moment van reizen dan registreer ik niks. Dat vind ik een doorn in het oog naar onze betalende klant. Echter wordt er dus ook zoals ik aangaf gefraudeerd en dan doe ik het bewust. 

 

Communiceren naar reizigers wat er gebeurt doe ik persoonlijk vaak wel, maar inmiddels weet ik na een jaar of 3 ook wel in te schatten wie ik dat wel vertel en wie niet. Heb een tijdje terug nog (april ofso) een bedreiging gehad waar ik collega's van V&S voor nodig had. Aanleiding: een NS Flex kaart die niet was ingecheckt. Registratie gemaakt, reiziger kwam boos verhaal halen en scheld mij uit inclusief doodsbedreigingen. Tja, dan kan je donderop zeggen dat ik het tegen iedereen ga zeggen als het niet verplicht is

Reputatie 7

Je had op Eijsden gestart kunnen zijn voor 09:00. Dat is bij een NS-paaltje.

Dat had ik niet op m'n netvlies, goed punt. blijft over dat ik na 9 uur gecontroleerd ben :)

Grappig trouwens dat NS paaltjes wel kunnen bestaan waar geen NS treinen rijden. Het systeem is zo onoverzichtelijk als wat, maar dat is een andere discussie. 

Badge +3

Het hele probleem zou (in ieder geval voor @Tonny.s) opgelost zijn door bij controle toch maar even te melden dat er een afwijking was, die bij NS Flex mogelijk tot een correctietarief kan leiden.

“Ik heb je bij deze ingecheckt, goede reis verder!” is natuurlijk gewoon liegen/ontwijken.

Reageer