Risico meerdere keren correctietarief

  • 17 August 2023
  • 59 reacties
  • 1278 Bekeken

Reputatie 6

Nou vandaag was het mijn beurt hoor…

Ik heb een correctietarief gekregen. Kennelijk is inchecken niet goedgegaan, maar ik kwam er pas achter toen ik probeerde uit te checken (wat dus een incheck werd). Onderweg gecontroleerd en wel, maar geen woord van meneer de conducteur. Slechte een vrolijke “fijne dag nog!”.

Voor de bekenden hier op het forum is dit geen nieuws, en dat het nu mij gebeurt maakt het niet opeens absurd, dat was het natuurlijk altijd al.

Een vraag hierover: Wat als ik op dezelfde reis nog een keer was gecontroleerd? Ik zou nog steeds onwetend zijn, zou ik dan nogmaals een correctietarief krijgen?

En voor de conducteurs: Als jullie graag respect willen hebben, dan is dit echt een hele goede manier om dit streven enorme schade toe te brengen. Ik weet even niet zo goed hoe ik weer vertrouwen kan vinden in de conducteurs-vakgroep. Decennia lang betaal ik netjes, en dan wordt je zo behandeld. Het mooiste is nog dat ik had kunnen aantonen dat ik niet buiten mijn abonnementstijden aan het reizen was: het was na negen uur ‘s ochtends, en de trein waar ik in zat was na negen uur vertrokken van een station waar NS geen andere lijnen heeft lopen.

De conducteur vandaag heeft een gesprek succesvol ontweken, maar mijn frustratie kan nu alleen nog gekanaliseerd worden richting de conducteurs die ik de komende tijd tegen ga komen. Vanzelfsprekend blijf ik bij nette verbale communicatie, maar de irritatie is groot en daardoor zullen hier meer conducteurs last van gaan krijgen dan dat die ene man zichzelf heeft weten te besparen.


59 reacties

Reputatie 6

Het is natuurlijk wel een ondermijning van het vakmanschap van de Hc als allerlei correctietarieven automatisch getrieerd worden door simpelweg een kaart te controleren. Geen idee overigens of dat nu gebeurt, maar je moet bedrijven niet op slechte ideeën brengen.

Nee alleen als we echt zelf de registratie starten. Bij enkel scannen gebeurt er niks. 

 

Er zijn er genoeg die bewust niet inchecken en daar vaak mee weg komen. Ik heb in de trein wel horen zeggen na een controle dat het weer gelukt is om (deels) gratis reizen na smoes dat paaltje het waarschijijk niet deed en op volgende station (wat eindstation bleek) van conducteur te mogen inchecken.

Klopt en dat hoor ik ook vaker terug van reizigers. Daarom ben ik zelf wat strikter geworden en neemt het aantal uitstellen van betaling dat ik schrijf en het aantal registraties dat ik maak toe. Tegenwoordig geef ik mensen ook nog de optie om een kaartje te kopen vanaf het eerste station van de huidige trein tot aan hun eindbestemming. Is wel wat duurder, maar de andere optie is dan een UVB met 50 euro wettelijke verhoging. Dan kiezen mensen toch voor het iets duurdere kaartje.

Kleinigheidje wat betreft de reacties op de eerste pagina, maar citeren werkt van geen kant op dit forum:

 

De backoffice is geen bemenste afdeling maar een stuk software. Alle menselijke maat ontbreekt daar behalve dus de vooraf geprogrammeerde criteria. Er kijkt pas een mens naar wanneer de klant actief komt klagen. 
 

Verder is het een technische keuze om altijd live tegen een database te willen praten en dus te moeten wachten. Zaken kunnen ook prima in batches gesynchroniseerd worden en daarmee lokaal op de handheld staan. Dat is iets complexer om te bouwen, maar stabieler. 

Badge +3

Kleinigheidje wat betreft de reacties op de eerste pagina, maar citeren werkt van geen kant op dit forum:

Op een mobiel is quoten lastig, maar zat daar niet een knopje voor ‘desktop-versie’?

Badge +3

Tegenwoordig geef ik mensen ook nog de optie om een kaartje te kopen vanaf het eerste station van de huidige trein tot aan hun eindbestemming. Is wel wat duurder, maar de andere optie is dan een UVB met 50 euro wettelijke verhoging. Dan kiezen mensen toch voor het iets duurdere kaartje.

Geweldig, maar daar ga je natuurlijk niet op staan wachten. Dat is dus een gevalletje ‘kom zometeen wel bij je terug’ en dan kan de vogel inmiddels al gevlogen zijn (tenzij in een drukke coupé waar je het boefje in de gaten kunt houden) 🤣

Kleinigheidje wat betreft de reacties op de eerste pagina, maar citeren werkt van geen kant op dit forum:

Op een mobiel is quoten lastig, maar zat daar niet een knopje voor ‘desktop-versie’?

Dat inSided haar troep fixt. 

Reputatie 7
Badge +2

Op een mobiel is quoten lastig, maar zat daar niet een knopje voor ‘desktop-versie’?

Dat zit wel in mobiele browsers ja, maar je hebt er niks aan. Een geneste quote kan je alleen verwijderen door 'm te selecteren en op “delete” te drukken, maar op mobiel gaat het selecteren wel echter heb je daar geen “delete”knop op je toetsenbord.

Na lezen van bovenstaande heb ik een hoop geleerd over de voordelen van NS Flex voor de NS. Ik leef mee met de conducteurs die een registratie maken zonder die aan de reiziger te melden om agressie en discussie te vermijden. Als vaste, betalende reiziger voel ik me toch onaangenaam verrast dat dit gebeurd is.

 

Ik reisde net na het ophalen van mijn NS Flex met de trein, zoals altijd eerste klas. Ik zag mijn abonnement nog niet, en kon dus niet upgraden. Ik wist niet of ik nog op mijn oude of nieuwe Altijd Voordeel reisde en gaf aan de conducteur aan dat ik benieuwd was wat hij zag op het apparaatje. Hij zei Prima, fijne dag. Bleek het later tweede klas Flex te zijn met correctie. Kan je terugvragen, ja. Had ik alle kleine lettertjes gelezen, nee. Gelukkig kan ik altijd nog terug naar een ouderwetse Altijd Voordeel, denk ik dan maar.

Reputatie 7
Badge

Gelukkig kan ik altijd nog terug naar een ouderwetse Altijd Voordeel, denk ik dan maar.

Ja, wat een mazzel, zou ik meteen doen. Helaas zou voor Traject Vrij een (3)maandkaart me 20% extra kosten dus zit ik zelf min of meer vast aan NS Flex-meuk.

Reputatie 7
Badge +3

Na lezen van bovenstaande heb ik een hoop geleerd over de voordelen van NS Flex voor de NS. Ik leef mee met de conducteurs die een registratie maken zonder die aan de reiziger te melden om agressie en discussie te vermijden. Als vaste, betalende reiziger voel ik me toch onaangenaam verrast dat dit gebeurd is.

 

Ik reisde net na het ophalen van mijn NS Flex met de trein, zoals altijd eerste klas. Ik zag mijn abonnement nog niet, en kon dus niet upgraden. Ik wist niet of ik nog op mijn oude of nieuwe Altijd Voordeel reisde en gaf aan de conducteur aan dat ik benieuwd was wat hij zag op het apparaatje. Hij zei Prima, fijne dag. Bleek het later tweede klas Flex te zijn met correctie. Kan je terugvragen, ja. Had ik alle kleine lettertjes gelezen, nee. Gelukkig kan ik altijd nog terug naar een ouderwetse Altijd Voordeel, denk ik dan maar.

Je bedoelt terug naar altijd voordeel op saldo? Vergeet het maar, dat bestaat niet meer.

Het was niet zo slim om 1e klas te gaan zitten terwijl je het abonnement nog niet op 1e klas had kunnen zetten. Voordeel abonnementen staan standaard 2e klas.

Reageer