Tarieven 2023



Toon eerste bericht

114 reacties

Natuurlijk is het kostendekkend. Er reist namelijk niemand niet met de trein omdat die eerste klas heeft. 

Nee, maar loze capaciteit moet je wel beschikbaar stellen. Als dat 10% van de capaciteit is heb je bij afschaffing per saldo 10% minder treinstellen nodig.

Reputatie 7

@Rene74

 

Waarom zou NS je die ruimte moeten bieden, zeker nu de krapte qua capaciteit naar verwachting alsmaar zal toe toenemen. Dit gesteld dat hier sprake is van een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden.?

En vind je, dat dit soort tweedelingen ook in andere basisvoorzieningen zoals bijvoorbeeld de reguliere zorg en het onderwijs (her)ingevoerd zouden moeten worden ?

Er zijn mensen die wel bereid zijn om voor de 1e klas te betalen. De mensen die zeuren over tweedeling zijn de mensen die er niet extra voor willen betalen. Dat is een keuze, dan maak je dus geen gebruik van wat duurder wordt aangeboden vanwege bepaalde extra's.

 

Behoor zelf tot die mensen die betalen voor de 1e klas en toch zeur ik over een niet goed functionerende basisvoorziening. Vreemd ?

 

 

Tweedeling bestaat overal in de maatschappij dus ook in zorg en onderwijs. Mensen die er meer geld voor over hebben kunnen betere/duurdere zorg inkopen of de kinderen naar scholen laten gaan met een hogere ouderbijdrage voor leukere extra's.

Dat is geen probleem, juich het zelfs toe. Dit voor zover de basisvoorziening maar in orde is.

 

 

Meer geld er voor over hebben is iets anders dan meer geld hebben. Het blijft een keuze waar je jouw geld aan wilt besteden. Mensen die zeuren over tweedeling willen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten.

Waar mijn belastinggeld aan wordt besteed heb ik niet voor het kiezen. Zou wel graag zien dat dit wordt besteed aan goed functionerende basisvoorzieningen waarbij de schaarse middelen evenredig worden verdeeld. Mensen die het hardst zeuren over meer controle in de eerste klas zitten daar vaak voor een dubbeltje.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk is het kostendekkend. Er reist namelijk niemand niet met de trein omdat die eerste klas heeft. 

Nee, maar loze capaciteit moet je wel beschikbaar stellen. Als dat 10% van de capaciteit is heb je bij afschaffing per saldo 10% minder treinstellen nodig.

Die loze capaciteit is voor iedereen die de daarvoor geldende prijs wilt betalen betalen beschikbaar. In treinen waar de 1e klas grotendeels leeg is, zijn er vaak genoeg  vrije zitplaatsen in de 2e klas.

Natuurlijk is het kostendekkend. Er reist namelijk niemand niet met de trein omdat die eerste klas heeft. 

Nee, maar loze capaciteit moet je wel beschikbaar stellen. Als dat 10% van de capaciteit is heb je bij afschaffing per saldo 10% minder treinstellen nodig.

Die loze capaciteit is voor iedereen die de daarvoor geldende prijs wilt betalen betalen beschikbaar. 

Buiten de Randstad is de eerste klas ook in de spits vaak grotendeels leeg terwijl de tweede klas dan overvol is. Een berucht voorbeeld daarvan zijn bijv. de intercity's Zwolle-Roosendaal.

Mensen die zeuren over meer controle in de eerste klas zitten daar vaak voor een dubbeltje.

 

 

Dat valt me inderdaad ook vaak op. Ook als NS van die gratis upgrades van 2 naar 1 uitdeelde waren het altijd de mensen die zelf het minste betaalden voor hun 1e klas stuntabonnement die het hardste liepen te klagen over het onrecht dat hen zou worden aangedaan.

 

@Rene74

Het is natuurlijk NS dat deze discussies veroorzaakt. Het product eerste klas is in zijn huidige generieke vorm achterhaald maar NS weigert het te hervormen. Iedereen ziet dat het in sprinters geen zin meer heeft (wat de regionale vervoerders al jaren geleden ontdekt hebben) maar in intercity's ook commercieel nog zeker bestaansrecht heeft maar dan meer via bijv. een toeslag op het huidige kaartje (net als bij intercity Direct) dan via een gescheiden tarief.

Tegelijkertijd moet je als NS dan wel nadenken over wat de toevoegde voorzieningen van zo'n product zijn en zorgen dat je die ook biedt. En dan dus ook stoppen met gratis upgrades want daarmee ondermijn je gewoon keihard je eigen product.

Reputatie 7

Dat ben ik geheel met je eens. Wat mij betreft verdwijnt het ook uit Sprinters. In intercity’s is het wel fijn en in een toeslag zie ik ook wel wat. Maar zolang het nog bestaat zoals nu, en met deze tarieven en abonnementen, dienen we ons daarin wel te voegen en niet alsnog eigen regels te maken omdat het zo druk is of er toch niemand komt controleren. Ondertussen kan je protesteren en argumenteren bij NS. De bal ligt daar.

Reputatie 7

Je mag ervan vinden wat je wil, maar zolang 1e klas bestaat in de trein en je daarvoor wilt betalen kan je erin reizen. 

Zeker en dat doe ik dan ook. Neemt niet weg dat ik de indeling in klassen, gezien de krapte, ter discussie kan en mag stellen. Je geeft echter geen antwoord op mijn vragen.

 

Nee, die enorme drukte is niet fijn, en ik snap ook dat een half-of bijna lege 1e klas raar lijkt als de 2e overvol is, maar ga dan rechtstreeks (weer) klagen bij NS (zij willen de 1e klas gewoon houden) of de conducteur of weet ik veel welke consumentenorganisatie dat het systeem zo niet vindt deugen, maar ga niet demonstratief toch daar zitten of staan met een houding van dat bepaal ik zelf wel en niemand doet me wat. Dat vind ik asociaal. En dan is 50 euro correctietarief ook eigen schuld.

Mijn standpunt is niet nieuw, maar ben niet degene die hier bijna dagelijks elke gelegenheid aangrijpt om met bijna identieke berichten zijn beklag te doen. Daar kunnen wij en/of de moderatie toch niets mee.

Vraag mij dus af waarom je zelf niet rechtstreeks in contact treedt met NS en/of weet ik veel welke consumentenorganisatie om aan te geven dat je voor die 95 cent toch echt wel veel meer verwacht te ontvangen en je dus bekocht voelt. De conducteur zou ik dat besparen.

Reputatie 7

De privatisering is mislukt als deze bagger van nu het resultaat is. Het is nog nooit zo slecht gegaan - en Bommel komt nog uit de tijd van kartonnen perronkaartjes.

 

Het is een wijdverbreid en hardnekkig misverstand om te spreken van een privatisering, die dan ook nog eens mislukt zou zijn. Van een privatisering spreek je als een publiek eigendom overgaat naar een private partij. De aandelen van NS bevinden zich nog immer in handen van de Staat en van de oorspronkelijke privatiseringsplannen lijkt niet veel meer over te zijn. Wel is NS “verzelfstandigd” maar daar is niet veel van te merken, de bemoeienis van de overheid gaat tot in het kleinste detail. Het resultaat van deze innige samenwerking kan bagger genoemd worden, maar heeft dus helemaal niets te maken met een privatisering.

Op het Nederlandse spoor zijn, bij mijn weten, slechts twee private vervoersbedrijven actief. Samen vertegenwoordigen deze bedrijven, voorlopig, een minuscuul marktaandeel.

 

 

Reputatie 7

Het is natuurlijk NS dat deze discussies veroorzaakt. Het product eerste klas is in zijn huidige generieke vorm achterhaald maar NS weigert het te hervormen. Iedereen ziet dat het in sprinters geen zin meer heeft (wat de regionale vervoerders al jaren geleden ontdekt hebben) maar in intercity's ook commercieel nog zeker bestaansrecht heeft maar dan meer via bijv. een toeslag op het huidige kaartje (net als bij intercity Direct) dan via een gescheiden tarief.

Tegelijkertijd moet je als NS dan wel nadenken over wat de toevoegde voorzieningen van zo'n product zijn en zorgen dat je die ook biedt. En dan dus ook stoppen met gratis upgrades want daarmee ondermijn je gewoon keihard je eigen product.

 

Aan welke toegevoegde voorzieningen denk je ?

En waarom ondermijnen de upgrades keihard het eigen product ? Dit voor zover er sprake is van voldoende capaciteit.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is met de eerste klas eigenlijk net als met parkeertarieven. Als er veel vrije plekken zijn dan is het (te) duur. Is het overvol dan is het te goedkoop.

Voor NS is er het lastige probleem dat het bedrijf in het hele land actief is en dat maatregelen die voor de Randstad bedacht zijn totaal niet werken op de Zeeuwse Lijn. 
Voor bijvoorbeeld de Zeeuwse Lijn zou NS heel gerichte marketing kunnen doen door bijvoorbeeld maar een toeslag van 25% bovenop de tweede klas te rekenen. Maar probeer dergelijke lokale marketing maar eens in de geautomatiseerde systemen te krijgen…….

Het is met de eerste klas eigenlijk net als met parkeertarieven. Als er veel vrije plekken zijn dan is het (te) duur. Is het overvol dan is het te goedkoop.

Voor NS is er het lastige probleem dat het bedrijf in het hele land actief is en dat maatregelen die voor de Randstad bedacht zijn totaal niet werken op de Zeeuwse Lijn. 
Voor bijvoorbeeld de Zeeuwse Lijn zou NS heel gerichte marketing kunnen doen door bijvoorbeeld maar een toeslag van 25% bovenop de tweede klas. Maar probeer dergelijke lokale marketing maar eens in de geautomatiseerde systemen te krijgen…….

Juist in geautomatiseerde systemen zijn dat soort oplossingen op maat relatief eenvoudig in te bouwen. Het vereist alleen een flexibele, klantgericht manier van denken die haaks staat op de logge centraal gestuurde bedrijfsgerichte manier van denken die NS hanteert.

Ik heb het idee dat ondanks de mogelijkheden die automatisering biedt, de invoering van de OV-chipkaart alleen maar tot marketingverstarring heeft geleid bij NS. Het heeft ook helemaal niets met marktwerking te maken wat NS doet. Er wordt alleen maar een percentage uit de lucht geplukt om te berekenen hoeveel duurder een reis in de eerste klas zou moeten zijn. Dit alles zonder te kijken wat de waarde is van de eerste klas in een bepaalde regio of treincategorie.

De ov-chipkaart is een gedrocht dat is geïntroduceerd door en voor de vervoerders. Bij twijfel is het altijd de consument die betaalt. Reiziger checkt in, wacht een uur tevergeefs op een trein en keert huiswaarts? Kassa, correctietarief? GPS in de bus werkt niet goed? Boeiend, dan betaalt de reiziger toch gewoon wat meer, kassa!

Dat je geen abonnementen kan combineren op dezelfde ov-chipkaart waardoor heel veel forensen zitten te klooien met een business card voor werk en een persoonlijke kaart voor privé is enkel en alleen het gevolg van een log bedrijf dat weigert te denken in het belang van de klant. Nu komen ze weer met onzin als het inchecken via je telefoon of je betaalpas, allemaal zaken waar de meeste reizigers helemaal niet op zitten te wachten, die willen gewoon een simpel systeem dat op basis van de verschillende abonnementen (zowel zakelijk als privé) de goedkoopste optie kiest.

Het is allemaal kinderlijk eenvoudig, het vergt alleen wat bereidheid van de vervoerders en die is er niet, want zijn zien het niet als hun probleem als ze nu ten onrechte regelmatig te veel geld ontvangen omdat een reiziger met de verkeerde kaart incheckt.

Reputatie 7

@iMark 

Het zou misschien wel handig zijn als je aangeeft wat jij onder marktwerking verstaat.

Badge +3

Ik heb het idee dat ondanks de mogelijkheden die automatisering biedt, de invoering van de OV-chipkaart alleen maar tot marketingverstarring heeft geleid bij NS. Het heeft ook helemaal niets met marktwerking te maken wat NS doet. Er wordt alleen maar een percentage uit de lucht geplukt om te berekenen hoeveel duurder een reis in de eerste klas zou moeten zijn. Dit alles zonder te kijken wat de waarde is van de eerste klas in een bepaalde regio of treincategorie.

De 1e klas toeslag bepalen de vervoerders helemaal zelf.

Bij de NS is dat (2022) 67% maar bij Blauwnet (Keolis/Syntus/Arriva en zo) is het gewoon 70%, voor zover die 1e klas hebben. NS Flex gaat daar soms (structureel/reproduceerbaar) enorm de mist mee in, maar dat is een ander topic.

https://www.keolisblauwnet.nl/tarieven

Reputatie 7

Mijn standpunt is niet nieuw, maar ben niet degene die hier bijna dagelijks elke gelegenheid aangrijpt om met bijna identieke berichten zijn beklag te doen. 

Vraag mij dus af waarom je zelf niet rechtstreeks in contact treedt met NS en/of weet ik veel welke consumentenorganisatie om aan te geven dat je voor die 95 cent toch echt wel veel meer verwacht te ontvangen en je dus bekocht voelt. De conducteur zou ik dat besparen.

🤣 Jouw standpunt is zeker bekend. Maar ach wie herhaalt hier niet regelmatig steeds weer hetzelfde? Dezelfde onderwerpen keren steeds terug; dat komt omdat er nooit een afdoende oplossing voor komt. E-tickets met per ongeluk fout ingegeven datum, conducteur niet zichtbaar/geen controle, treinen die recht voor je neus wegrijden bij overstappen, rookverbod negeren op stations. Dezelfde argumenten en stokpaardjes worden steeds gerecycled naar aanleiding van weer een klacht of vraag over hetzelfde….  

Je bent in ieder geval goed in het op ieder duidelijk gegeven antwoord weer doorvragen met een waarom en de bal weer terugkaatsen. Ik vind het wel vermakelijk. Eens worden we het niet, maar dat hoeft ook niet.

Omdat mensen relatief (erg) goedkoop in de 1e klas reizen mag je dus schijnbaar eigenlijk niks verwachten van controle. En klachten en opmerkingen hebben over gebrek aan handhaving en incalculerende en bewust profiterende mensen die eigen regels maken, NS benadelen en die de “95 cent” waar je het over hebt blijkbaar niet kunnen of willen betalen, wordt geschaard onder de noemer “zeuren"…… zeer opmerkelijk.

 

Reputatie 7

@BrunoEst Dat heb ik al aangegeven in dit verband. Is er weinig vraag naar eerste klas? Dan de prijzen lager. Is er veel vraag naar eerste klas? Dan de toeslag hoger.

Als voorbeeld gaf ik de Zeeuwse Lijn. Daar is het waanzin om een toeslag van 67% te heffen voor een rit in de de eerste klas. Maar met een toeslag van bijvoorbeeld 25% zijn er misschien wel reizigers die willen betalen voor eerste klas. NS zou meer geld met de 1e klas kunnen verdienen door te toeslag veel flexibeler in te zetten. NS zou dat ook kunnen doen in de avond op stille trajecten.

Er is van alles denkbaar. Maar standaard 67% extra heffen zorgt alleen maar voor lege zitplaatsen op rustige momenten.

 

Begrijp dat je specifiek doelt op de prijsvorming en werking van het prijsmechanisme.

De term marktwerking wordt vandaag de dag voornamelijk gebruikt om de mate van concurrentiedruk en transparantie aan te geven. Goed werkende markten zorgen, idealiter, voor de totstandkoming van optimale prijs/kwaliteit verhoudingen mbt hetgeen wordt aangeboden. Het moge duidelijk zijn dat op de Nederlandse spoormarkt voor het personenvervoer (nagenoeg) geen marktwerking  aanwezig is.

Mbt de prijsvorming valt op te merken dat NS slechts in beperkte mate een eigen prijsbeleid kan voeren. Dit omdat de tarieven, middels de concessie, in belangrijke mate worden gereguleerd door de overheid. Daarbij valt te signaleren dat er momenteel politieke druk wordt uitgeoefend om NS de tariefbevoegdheid zelfs te ontnemen.

Mbt de 1e klas lijkt NS thans, relatief gezien, de meeste mogelijkheden te hebben om tarieven te differentiëren. Daar heeft men echter te maken met de paradoxale situatie dat naarmate de bezettingsgraad toeneemt de meerwaarde in de vorm van ruimte (kans op een zitplaats) afneemt. Het optimum ligt dan ook waarschijnlijk op een niveau waarbij er structureel sprake is van onderbezetting

Badge +3

Alle keren dat ik in de trein zat en er was controle, dan werd de reiziger er op geattendeerd dat hij/zij onterecht in de 1e klas zat en moest dan vertrekken naar de 2e klas, dus nooit een boete. Staat dus geen enkele sanctie op, ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik kan me zelfs voorstellen dat er mensen zijn die met een 2e klas abonnement 1e klas gaan reizen, bij controle even verhuizen naar de 2e klas en dat is het dan.

Dat is bij reizen op saldo, want anders zou er een UvB (boete) van 50 euro plus het verschil 1e/2e klas uitgeschreven moeten worden en daar heeft men geen tijd voor/zin in.

Bij NS Flex is het één druk op een knop en voilá, de reiziger krijgt automatisch een correctie van 20 euro op zijn factuur en mag blijven zitten (in dit geval onterecht staan, want er waren zitplaatsen en je hebt vanaf het moment van controle 1e klas reisrecht).

Reputatie 7
Badge +3

Het is weer een mooi staaltje communicatie. Die verhoging van 17% wordt natuurlijk niet vermeld, dat moet je zelf maar uitrekenen.

Het spitsmijden is voor NS verleden tijd. Ze hebben juist die spitsreizigers weer nodig om de sterk gedaalde omzet weer te verhogen. 

Badge +3

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Op www.ns.nl/tarieven zijn alle tarieven voor 2023 te zien. Voor meer informatie over de tariefverhoging kunt u de adviesaanvraag van NS, het advies van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) en het besluit van NS lezen.

Badge +3

In de eerste plaats is de eerste klas niet '’iets'’ meer verhoogd dan de tweede klas. De eerste klas is 17 procent gestegen, de tweede klas met 10 procent. Dat is niet '’iets'’, maar '’significant'’ meer.

U hebt gelijk. Ik keek naar de tarieven voor enkele reizen, maar bij abonnementen is het verschil groter.
 

ALS de NS al tot een dergelijk besluit moet komen, dan verwacht ik daar ook aanzienlijk betere dienstverlening bij.

De consumentenorganisaties hebben NS geadviseerd af te zien van de tariefverhoging gezien de daling in de kwaliteit van het treinvervoer. NS heeft daarop het volgende geantwoord:

U maakt een relatie met het afschalen van de dienstregeling. NS is hierover verbaasd. Ten eerste is NS gedwongen af te schalen vanwege personeelstekort, hier liggen geen andere motieven aan ten grondslag. Zodra het kan, schaalt NS uiteraard de dienstregeling op. Ten tweede is er geen relatie tussen de prijs van het treinkaartje en de dienstregeling. In de afgelopen tien jaar heeft NS zeer veel frequentieverhogingen doorgevoerd die ook niet gekoppeld waren aan een verhoging van het prijskaartje.

Reputatie 4

De discussie is intussen al bijna een week op stoom, maar ik heb nog niemand van de NS gezien met een reactie… Ik zou graag wat meer conducteurs horen over het gebrek aan controle.

Reputatie 7

Kan de gekwelde 1e klas-reizigers die zich zorgen maken over de bescherming van hun territorium, in deze zware tijden een beetje geruststellen.

De motie van de SP om de 2e klas af te schaffen, blijkt vanmiddag in de Tweede Kamer te zijn verworpen.

Reputatie 4

https://www.nu.nl/economie/6233786/ns-verhoogt-prijzen-los-treinkaartje-wordt-55-procent-duurder.html

 

“Een abonnement waarmee onbeperkt in de daluren gereisd kan worden kost nu 107,90 euro per maand. Die prijs stijgt volgend jaar met ruim 10 procent tot 119,95 euro. “

 

Heel jammer, dit. Ik zou juist hopen dat, nu er dus een tekort is aan treinpersoneel en dus minder en kortere treinen rijden, er nog meer reden is om de reizigers zoveel mogelijk te spreiden buiten de spits. NS denkt er helaas anders over.

Reputatie 7
Badge +3

Kan de gekwelde 1e klas-reizigers die zich zorgen maken over de bescherming van hun territorium, in deze zware tijden een beetje geruststellen.

De motie van de SP om de 2e klas af te schaffen, blijkt vanmiddag in de Tweede Kamer te zijn verworpen.

Dat snap ik wel. Als je de 2e klas afschaft, hou je de (te) dure 1e klas over.

Reageer