Tarieven 2023


Reputatie 4

Vandaag heeft de NS de tarieven voor het jaar 2023 vastgesteld.

Dat er een prijsverhoging aan zat te komen had ik wel verwacht, maar de prijs van mijn abonnement (NS Flex Dal Vrij 1e Klas) gaat met maar liefst 17 procent omhoog! Is dat niet een beetje exorbitant en oneerlijk? 

Het wordt al jaren gestimuleerd om te spreiden en de spits te mijden, maar zo ga je hier niet voor zorgen.


114 reacties

Reputatie 7

Dat kun je zo in zijn algemeenheid niet stellen. Relevant is bijvoorbeeld de bezettingsgraad in beide klassen. Bij gebrek aan capaciteit in de 2e klas zullen vanzelfsprekend reizigers de trein mijden omdat de eventuele capaciteit in de 1e klas niet gebruikt kan worden en tegelijkertijd zouden deze reizigers wel instappen indien deze capaciteit gebruikt zou kunnen worden.

En over de bijdrage van beide klassen aan het resultaat valt bijzonder weinig te zeggen zonder de exacte cijfers te kennen.

Reputatie 7
Badge +3

Eerste klas is leuk verdienen voor NS omdat er geen reiziger is die de trein zal mijden omdat er eerste klas is.

Tegelijkertijd zal er geen reiziger meer in de trein komen wanneer de eerste klas wordt afgeschaft. Het zal waarschijnlijk zelfs leiden tot tariefsverhogingen omdat het verlies van het niet meer verkopen van eerste klas zal moeten worden goedgemaakt.

Badge +3

Door het afschaffen van het verschil tussen 1e en 2e klas (welke klasse je afschaft doet er niet toe, iedereen mag overal zitten) zullen er marginaal meer zitplaatsen zijn voor reizigers die nu moeten staan.

Dat kan je ‘beter’ doen door de 1e klas alleen vrij te geven bij drukte (in feite dus zodra er een paar mensen moeten staan). Op die manier heeft een 1e klas reiziger nog een redelijke kans op een zitplaats met een tafeltje en wat rust, behalve als de trein al vol is dus.

Maar ja, de 1e klas reizigers zullen dan al gauw afhaken. Dat kost NS alleen maar geld.

Rekenvoorbeeldje (uit de losse pols) hier. Bij meer dan 65% 1e klas toeslag (is in 2022 al 67% geworden) wordt het verschil nog kleiner.

Reputatie 7

Kan de gekwelde 1e klas-reizigers die zich zorgen maken over de bescherming van hun territorium, in deze zware tijden een beetje geruststellen.

De motie van de SP om de 2e klas af te schaffen, blijkt vanmiddag in de Tweede Kamer te zijn verworpen.

Dat snap ik wel. Als je de 2e klas afschaft, hou je de (te) dure 1e klas over.

 

Nee hoor. Door de 2e klas af te schaffen zou de 1e klas zijn meerwaarde (o.a. lege stoelen) verliezen. Bovendien zou het bij de SP waarschijnlijk niet de reiziger zijn die zou gaan betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Kan de gekwelde 1e klas-reizigers die zich zorgen maken over de bescherming van hun territorium, in deze zware tijden een beetje geruststellen.

De motie van de SP om de 2e klas af te schaffen, blijkt vanmiddag in de Tweede Kamer te zijn verworpen.

Dat snap ik wel. Als je de 2e klas afschaft, hou je de (te) dure 1e klas over.

Reputatie 7

Kan de gekwelde 1e klas-reizigers die zich zorgen maken over de bescherming van hun territorium, in deze zware tijden een beetje geruststellen.

De motie van de SP om de 2e klas af te schaffen, blijkt vanmiddag in de Tweede Kamer te zijn verworpen.

Reputatie 4

De discussie is intussen al bijna een week op stoom, maar ik heb nog niemand van de NS gezien met een reactie… Ik zou graag wat meer conducteurs horen over het gebrek aan controle.

Reputatie 7
Badge +1

Dat aanspreken is inderdaad een probleem voor een generatie prinsjes die gewend is nooit te worden aangesproken op het gedrag. Een tijdje terug een heel vervelende woordenwisseling gehad met een jongeman die ik vriendelijk vroeg of hij zijn voeten van de bank wilde halen. Daar was het heerschap bepaald niet van gediend. Wat een mentaliteit.

Ik las op social media (onder één van de berichten over volle NS treinen en dienstregeling) zelfs klachten over het feit dat er boetes werden uitgedeeld aan hen die in de eerste klas zaten met een tweedeklas-vervoersbewijs… 

Het moet toch niet gekker worden. 😅

Badge +3

Alle keren dat ik in de trein zat en er was controle, dan werd de reiziger er op geattendeerd dat hij/zij onterecht in de 1e klas zat en moest dan vertrekken naar de 2e klas, dus nooit een boete. Staat dus geen enkele sanctie op, ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik kan me zelfs voorstellen dat er mensen zijn die met een 2e klas abonnement 1e klas gaan reizen, bij controle even verhuizen naar de 2e klas en dat is het dan.

Dat is bij reizen op saldo, want anders zou er een UvB (boete) van 50 euro plus het verschil 1e/2e klas uitgeschreven moeten worden en daar heeft men geen tijd voor/zin in.

Bij NS Flex is het één druk op een knop en voilá, de reiziger krijgt automatisch een correctie van 20 euro op zijn factuur en mag blijven zitten (in dit geval onterecht staan, want er waren zitplaatsen en je hebt vanaf het moment van controle 1e klas reisrecht).

Reputatie 7
Badge +3

Dat aanspreken is inderdaad een probleem voor een generatie prinsjes die gewend is nooit te worden aangesproken op het gedrag. Een tijdje terug een heel vervelende woordenwisseling gehad met een jongeman die ik vriendelijk vroeg of hij zijn voeten van de bank wilde halen. Daar was het heerschap bepaald niet van gediend. Wat een mentaliteit.

Reputatie 7

De eerste klas heeft wel zin, maar alleen als er ook gecontroleerd wordt. Als het druk is wordt er nooit gecontroleerd, en juist dan zitten er mensen zonder kaartje voor de 1e klas. Al controleren ze maar één passagier. Het duurt al zo'n 10 minuten om een bon uit te schrijven. In die tijd loopt de hele 1e klas leeg.

Vanochtend heb ik vanuit de 2e klas door het klapdeurtje een jongen aangesproken die ik met veel bombarie hoorde zeggen tegen z'n maat dat ze wel 1e klas kunnen gaan zitten want de trein is "overvol" en dan mag dat dus. De trein was druk maar niet overvol. Het aanspreken was geen succes ("Ik ken jou niet dus spreek niet tegen mij!") Ze zijn met z'n tweeën (met de voeten op de bank) van Breda naar Tilburg gereisd. Dagelijkse kost.

Reputatie 7

@BrunoEst Dat heb ik al aangegeven in dit verband. Is er weinig vraag naar eerste klas? Dan de prijzen lager. Is er veel vraag naar eerste klas? Dan de toeslag hoger.

Als voorbeeld gaf ik de Zeeuwse Lijn. Daar is het waanzin om een toeslag van 67% te heffen voor een rit in de de eerste klas. Maar met een toeslag van bijvoorbeeld 25% zijn er misschien wel reizigers die willen betalen voor eerste klas. NS zou meer geld met de 1e klas kunnen verdienen door te toeslag veel flexibeler in te zetten. NS zou dat ook kunnen doen in de avond op stille trajecten.

Er is van alles denkbaar. Maar standaard 67% extra heffen zorgt alleen maar voor lege zitplaatsen op rustige momenten.

 

Begrijp dat je specifiek doelt op de prijsvorming en werking van het prijsmechanisme.

De term marktwerking wordt vandaag de dag voornamelijk gebruikt om de mate van concurrentiedruk en transparantie aan te geven. Goed werkende markten zorgen, idealiter, voor de totstandkoming van optimale prijs/kwaliteit verhoudingen mbt hetgeen wordt aangeboden. Het moge duidelijk zijn dat op de Nederlandse spoormarkt voor het personenvervoer (nagenoeg) geen marktwerking  aanwezig is.

Mbt de prijsvorming valt op te merken dat NS slechts in beperkte mate een eigen prijsbeleid kan voeren. Dit omdat de tarieven, middels de concessie, in belangrijke mate worden gereguleerd door de overheid. Daarbij valt te signaleren dat er momenteel politieke druk wordt uitgeoefend om NS de tariefbevoegdheid zelfs te ontnemen.

Mbt de 1e klas lijkt NS thans, relatief gezien, de meeste mogelijkheden te hebben om tarieven te differentiëren. Daar heeft men echter te maken met de paradoxale situatie dat naarmate de bezettingsgraad toeneemt de meerwaarde in de vorm van ruimte (kans op een zitplaats) afneemt. Het optimum ligt dan ook waarschijnlijk op een niveau waarbij er structureel sprake is van onderbezetting

Reputatie 3

De eerste klas heeft wel zin, maar alleen als er ook gecontroleerd wordt. Als het druk is wordt er nooit gecontroleerd, en juist dan zitten er mensen zonder kaartje voor de 1e klas. Al controleren ze maar één passagier. Het duurt al zo'n 10 minuten om een bon uit te schrijven. In die tijd loopt de hele 1e klas leeg.

Reputatie 6

 

Nogmaals het gaat met name ook om de waarde van 1e klas. Ik heb op zich geen problemen met een wat duurder abonnement, ook al kost Dal Vrij 1e klas straks misschien 180 euro p/m. Mits het dan ook meerwaarde heeft en niet dat iedere dag allerlei  niet betalende klanten en scholieren op weg naar school bewust in de 1e klas plaatsnemen en profiteren van het feit dat er toch nauwelijks of geen controle op is. Daar draait het om. Anders kan je net zo goed 2e klas nemen! Je betaalt toch niet nog eens tientjes extra per maand om bovenstaande straks nog veelvuldiger mee te maken.

Vanaf 2023 wordt de prijs nu echter zo hoog dat prijs/prestatie écht totaal uit balans gaat. Daarom mijn overstap naar 2e klas. Zou er structurele controle komen, stap ik gelijk weer over naar de 1e.

Ik denk er net zo over! Meer betalen is oké, maar ik vind een verhoging van 20% te gortig in relatie tot de huidige meerwaarde van de 1e klas. Ik klaag niet en ik kan het ook wel betalen, maar ik ga toch vanaf 2023 mijn abonnement wijzigen naar 2e klas. Het is het me niet meer waard en dan hoef ik me ook niet meer te ergeren aan het veelvuldig onterechte gebruik van de 1e klas.

Reputatie 6

De argumenten om met zo'n forse verhoging van het Dal Vrij abonnement te komen snap ik wel enigszins, maar het 1e klas Dal Vrij 65+ gaat met maar liefst bijna 20% omhoog en dat vind ik toch wel erg gortig om dat zo in één keer toe te passen.

Ik ervaar telkens als ik in de trein zit dat de meerwaarde voor die 1e klas steeds minder wordt. Stiltecoupé wordt lang niet altijd gerespecteerd. Er is weinig controle en er zitten regelmatig mensen zonder 1e klas kaartje. Alle keren dat ik in de trein zat en er was controle, dan werd de reiziger er op geattendeerd dat hij/zij onterecht in de 1e klas zat en moest dan vertrekken naar de 2e klas, dus nooit een boete. Staat dus geen enkele sanctie op, ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik kan me zelfs voorstellen dat er mensen zijn die met een 2e klas abonnement 1e klas gaan reizen, bij controle even verhuizen naar de 2e klas en dat is het dan.

Reputatie 7

Mijn standpunt is niet nieuw, maar ben niet degene die hier bijna dagelijks elke gelegenheid aangrijpt om met bijna identieke berichten zijn beklag te doen. 

Vraag mij dus af waarom je zelf niet rechtstreeks in contact treedt met NS en/of weet ik veel welke consumentenorganisatie om aan te geven dat je voor die 95 cent toch echt wel veel meer verwacht te ontvangen en je dus bekocht voelt. De conducteur zou ik dat besparen.

🤣 Jouw standpunt is zeker bekend. Maar ach wie herhaalt hier niet regelmatig steeds weer hetzelfde? Dezelfde onderwerpen keren steeds terug; dat komt omdat er nooit een afdoende oplossing voor komt. E-tickets met per ongeluk fout ingegeven datum, conducteur niet zichtbaar/geen controle, treinen die recht voor je neus wegrijden bij overstappen, rookverbod negeren op stations. Dezelfde argumenten en stokpaardjes worden steeds gerecycled naar aanleiding van weer een klacht of vraag over hetzelfde….  

Je bent in ieder geval goed in het op ieder duidelijk gegeven antwoord weer doorvragen met een waarom en de bal weer terugkaatsen. Ik vind het wel vermakelijk. Eens worden we het niet, maar dat hoeft ook niet.

Omdat mensen relatief (erg) goedkoop in de 1e klas reizen mag je dus schijnbaar eigenlijk niks verwachten van controle. En klachten en opmerkingen hebben over gebrek aan handhaving en incalculerende en bewust profiterende mensen die eigen regels maken, NS benadelen en die de “95 cent” waar je het over hebt blijkbaar niet kunnen of willen betalen, wordt geschaard onder de noemer “zeuren"…… zeer opmerkelijk.

 

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst Dat heb ik al aangegeven in dit verband. Is er weinig vraag naar eerste klas? Dan de prijzen lager. Is er veel vraag naar eerste klas? Dan de toeslag hoger.

Als voorbeeld gaf ik de Zeeuwse Lijn. Daar is het waanzin om een toeslag van 67% te heffen voor een rit in de de eerste klas. Maar met een toeslag van bijvoorbeeld 25% zijn er misschien wel reizigers die willen betalen voor eerste klas. NS zou meer geld met de 1e klas kunnen verdienen door te toeslag veel flexibeler in te zetten. NS zou dat ook kunnen doen in de avond op stille trajecten.

Er is van alles denkbaar. Maar standaard 67% extra heffen zorgt alleen maar voor lege zitplaatsen op rustige momenten.

Badge +3

Ik heb het idee dat ondanks de mogelijkheden die automatisering biedt, de invoering van de OV-chipkaart alleen maar tot marketingverstarring heeft geleid bij NS. Het heeft ook helemaal niets met marktwerking te maken wat NS doet. Er wordt alleen maar een percentage uit de lucht geplukt om te berekenen hoeveel duurder een reis in de eerste klas zou moeten zijn. Dit alles zonder te kijken wat de waarde is van de eerste klas in een bepaalde regio of treincategorie.

De 1e klas toeslag bepalen de vervoerders helemaal zelf.

Bij de NS is dat (2022) 67% maar bij Blauwnet (Keolis/Syntus/Arriva en zo) is het gewoon 70%, voor zover die 1e klas hebben. NS Flex gaat daar soms (structureel/reproduceerbaar) enorm de mist mee in, maar dat is een ander topic.

https://www.keolisblauwnet.nl/tarieven

Reputatie 7

@iMark 

Het zou misschien wel handig zijn als je aangeeft wat jij onder marktwerking verstaat.

Ik heb het idee dat ondanks de mogelijkheden die automatisering biedt, de invoering van de OV-chipkaart alleen maar tot marketingverstarring heeft geleid bij NS. Het heeft ook helemaal niets met marktwerking te maken wat NS doet. Er wordt alleen maar een percentage uit de lucht geplukt om te berekenen hoeveel duurder een reis in de eerste klas zou moeten zijn. Dit alles zonder te kijken wat de waarde is van de eerste klas in een bepaalde regio of treincategorie.

De ov-chipkaart is een gedrocht dat is geïntroduceerd door en voor de vervoerders. Bij twijfel is het altijd de consument die betaalt. Reiziger checkt in, wacht een uur tevergeefs op een trein en keert huiswaarts? Kassa, correctietarief? GPS in de bus werkt niet goed? Boeiend, dan betaalt de reiziger toch gewoon wat meer, kassa!

Dat je geen abonnementen kan combineren op dezelfde ov-chipkaart waardoor heel veel forensen zitten te klooien met een business card voor werk en een persoonlijke kaart voor privé is enkel en alleen het gevolg van een log bedrijf dat weigert te denken in het belang van de klant. Nu komen ze weer met onzin als het inchecken via je telefoon of je betaalpas, allemaal zaken waar de meeste reizigers helemaal niet op zitten te wachten, die willen gewoon een simpel systeem dat op basis van de verschillende abonnementen (zowel zakelijk als privé) de goedkoopste optie kiest.

Het is allemaal kinderlijk eenvoudig, het vergt alleen wat bereidheid van de vervoerders en die is er niet, want zijn zien het niet als hun probleem als ze nu ten onrechte regelmatig te veel geld ontvangen omdat een reiziger met de verkeerde kaart incheckt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het idee dat ondanks de mogelijkheden die automatisering biedt, de invoering van de OV-chipkaart alleen maar tot marketingverstarring heeft geleid bij NS. Het heeft ook helemaal niets met marktwerking te maken wat NS doet. Er wordt alleen maar een percentage uit de lucht geplukt om te berekenen hoeveel duurder een reis in de eerste klas zou moeten zijn. Dit alles zonder te kijken wat de waarde is van de eerste klas in een bepaalde regio of treincategorie.

Het is met de eerste klas eigenlijk net als met parkeertarieven. Als er veel vrije plekken zijn dan is het (te) duur. Is het overvol dan is het te goedkoop.

Voor NS is er het lastige probleem dat het bedrijf in het hele land actief is en dat maatregelen die voor de Randstad bedacht zijn totaal niet werken op de Zeeuwse Lijn. 
Voor bijvoorbeeld de Zeeuwse Lijn zou NS heel gerichte marketing kunnen doen door bijvoorbeeld maar een toeslag van 25% bovenop de tweede klas. Maar probeer dergelijke lokale marketing maar eens in de geautomatiseerde systemen te krijgen…….

Juist in geautomatiseerde systemen zijn dat soort oplossingen op maat relatief eenvoudig in te bouwen. Het vereist alleen een flexibele, klantgericht manier van denken die haaks staat op de logge centraal gestuurde bedrijfsgerichte manier van denken die NS hanteert.

Reputatie 7
Badge +3

Het is met de eerste klas eigenlijk net als met parkeertarieven. Als er veel vrije plekken zijn dan is het (te) duur. Is het overvol dan is het te goedkoop.

Voor NS is er het lastige probleem dat het bedrijf in het hele land actief is en dat maatregelen die voor de Randstad bedacht zijn totaal niet werken op de Zeeuwse Lijn. 
Voor bijvoorbeeld de Zeeuwse Lijn zou NS heel gerichte marketing kunnen doen door bijvoorbeeld maar een toeslag van 25% bovenop de tweede klas te rekenen. Maar probeer dergelijke lokale marketing maar eens in de geautomatiseerde systemen te krijgen…….

Reputatie 7

Het is natuurlijk NS dat deze discussies veroorzaakt. Het product eerste klas is in zijn huidige generieke vorm achterhaald maar NS weigert het te hervormen. Iedereen ziet dat het in sprinters geen zin meer heeft (wat de regionale vervoerders al jaren geleden ontdekt hebben) maar in intercity's ook commercieel nog zeker bestaansrecht heeft maar dan meer via bijv. een toeslag op het huidige kaartje (net als bij intercity Direct) dan via een gescheiden tarief.

Tegelijkertijd moet je als NS dan wel nadenken over wat de toevoegde voorzieningen van zo'n product zijn en zorgen dat je die ook biedt. En dan dus ook stoppen met gratis upgrades want daarmee ondermijn je gewoon keihard je eigen product.

 

Aan welke toegevoegde voorzieningen denk je ?

En waarom ondermijnen de upgrades keihard het eigen product ? Dit voor zover er sprake is van voldoende capaciteit.

 

Reputatie 7

De privatisering is mislukt als deze bagger van nu het resultaat is. Het is nog nooit zo slecht gegaan - en Bommel komt nog uit de tijd van kartonnen perronkaartjes.

 

Het is een wijdverbreid en hardnekkig misverstand om te spreken van een privatisering, die dan ook nog eens mislukt zou zijn. Van een privatisering spreek je als een publiek eigendom overgaat naar een private partij. De aandelen van NS bevinden zich nog immer in handen van de Staat en van de oorspronkelijke privatiseringsplannen lijkt niet veel meer over te zijn. Wel is NS “verzelfstandigd” maar daar is niet veel van te merken, de bemoeienis van de overheid gaat tot in het kleinste detail. Het resultaat van deze innige samenwerking kan bagger genoemd worden, maar heeft dus helemaal niets te maken met een privatisering.

Op het Nederlandse spoor zijn, bij mijn weten, slechts twee private vervoersbedrijven actief. Samen vertegenwoordigen deze bedrijven, voorlopig, een minuscuul marktaandeel.

 

 

Reageer