Tarieven 2023



Toon eerste bericht

114 reacties

Reputatie 7

Kan de gekwelde 1e klas-reizigers die zich zorgen maken over de bescherming van hun territorium, in deze zware tijden een beetje geruststellen.

De motie van de SP om de 2e klas af te schaffen, blijkt vanmiddag in de Tweede Kamer te zijn verworpen.

Dat snap ik wel. Als je de 2e klas afschaft, hou je de (te) dure 1e klas over.

 

Nee hoor. Door de 2e klas af te schaffen zou de 1e klas zijn meerwaarde (o.a. lege stoelen) verliezen. Bovendien zou het bij de SP waarschijnlijk niet de reiziger zijn die zou gaan betalen.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/economie/6233786/ns-verhoogt-prijzen-los-treinkaartje-wordt-55-procent-duurder.html

 

“Een abonnement waarmee onbeperkt in de daluren gereisd kan worden kost nu 107,90 euro per maand. Die prijs stijgt volgend jaar met ruim 10 procent tot 119,95 euro. “

 

Heel jammer, dit. Ik zou juist hopen dat, nu er dus een tekort is aan treinpersoneel en dus minder en kortere treinen rijden, er nog meer reden is om de reizigers zoveel mogelijk te spreiden buiten de spits. NS denkt er helaas anders over.

Zegt iemand die dagelijks reist met Dal vrij.

Reputatie 5

Ik heb nu (nog) 1e klas Dal Vrij, reis naast het werk ook vaak met mijn gezin in de daluren: vrouw met samenreiskorting 1e klas. Mijn twee kinderen worden de komende twee jaar 11+. En dan houden wij het bij NS voorlopig voor gezien. In het weekend is/wordt weekend-autohuur nu meestal voordeliger, en dan heb je ook geen gehannes met samenreiskorting-koppelcodes.

Dit ondanks dat NS in het antwoord aan LOCOV stelt dat er voor 'jonge gezinnen’ (wat dat ook mag zijn) voldoende goedkope reisopties zijn.

Reputatie 7

Ik heb nu (nog) 1e klas Dal Vrij, reis naast het werk ook vaak met mijn gezin in de daluren: vrouw met samenreiskorting 1e klas. Mijn twee kinderen worden de komende twee jaar 11+. En dan houden wij het bij NS voorlopig voor gezien. In het weekend is/wordt weekend-autohuur nu meestal voordeliger, en dan heb je ook geen gehannes met samenreiskorting-koppelcode

Daarvoor heeft NS het groepsticket uitgevonden: thans € 70 voor 4 pers. retour. Geen gedoe met verzekeringen etc.

Badge +3

Door het afschaffen van het verschil tussen 1e en 2e klas (welke klasse je afschaft doet er niet toe, iedereen mag overal zitten) zullen er marginaal meer zitplaatsen zijn voor reizigers die nu moeten staan.

Dat kan je ‘beter’ doen door de 1e klas alleen vrij te geven bij drukte (in feite dus zodra er een paar mensen moeten staan). Op die manier heeft een 1e klas reiziger nog een redelijke kans op een zitplaats met een tafeltje en wat rust, behalve als de trein al vol is dus.

Maar ja, de 1e klas reizigers zullen dan al gauw afhaken. Dat kost NS alleen maar geld.

Rekenvoorbeeldje (uit de losse pols) hier. Bij meer dan 65% 1e klas toeslag (is in 2022 al 67% geworden) wordt het verschil nog kleiner.

Reputatie 7
Badge +3

Eerste klas is leuk verdienen voor NS omdat er geen reiziger is die de trein zal mijden omdat er eerste klas is.

Tegelijkertijd zal er geen reiziger meer in de trein komen wanneer de eerste klas wordt afgeschaft. Het zal waarschijnlijk zelfs leiden tot tariefsverhogingen omdat het verlies van het niet meer verkopen van eerste klas zal moeten worden goedgemaakt.

Reputatie 5

Daarvoor heeft NS het groepsticket uitgevonden: thans € 70 voor 4 pers. retour. Geen gedoe met verzekeringen etc.

Maar die bestaat niet in een 1e klas variant, en heb je ook niets aan als je op dag 1 heen gaat (naar familie verder weg) en op dag 2 terug. En dan zijn er nog kosten voor natransport. Een weekendhuur bij Hertz is dan echt goedkoper.   

Reputatie 7

Daarvoor heeft NS het groepsticket uitgevonden: thans € 70 voor 4 pers. retour. Geen gedoe met verzekeringen etc.

Maar die bestaat niet in een 1e klas variant, en heb je ook niets aan als je op dag 1 heen gaat (naar familie verder weg) en op dag 2 terug. En dan zijn er nog kosten voor natransport. Een weekendhuur bij Hertz is dan echt goedkoper.   

Het groepsticket enkele reis voor 4 pers. kost € 35. De ene dag heen en de andere terug maakt dus € 70. Kan mij niet voorstellen dat een weekend met Hertz, alles inclusief, daar tegenop kan.

Als je uitsluitend 1e klas wil reizen dan ligt het anders.

Reputatie 7

Een hele maand onbeperkt reizen in de daluren en dan ook nog wel in de 1e klas gaat in 2023   € 159,95 per maand kosten en voor 65+ € 87,95 per maand

Dat is eigenlijk geen geld, zeker als je bedenkt dat een enkele dagkaart 1e klas met dalvoordeel al zo’n €60 gaat kosten.

Het ook om de kwaliteit van het gebodene. Als dat prima is, is het een faire prijs. Helaas vind ik de prijs voor DalVrij 1e klas in relatie tot hoe het in de 1e klas er tegenwoordig aan toegaat, te hoog.

 

Wat zou je nu dan als een faire prijs ervaren ? Men betaalt nu € 4,53 (65+ € 2,45) per dag om onbeperkt te reizen in de 1e klas, dat is toch al nagenoeg gratis. En dan wil je er voor dat geld ook nog een conducteur bij hebben om het reservaat af te schermen. Gekker moet het toch niet worden.

Reputatie 7
Badge +3

Wel interessant natuurlijk dat NS aangeeft dat prijs van de treinkaartjes geen directe relatie heeft met de kwaliteit van de dienstverlening. Er zijn indertijd frequentieverhogingen doorgevoerd zonder prijsverhogingen en nu worden frequentieverlagingen doorgevoerd met prijsverhogingen. 

Vanuit NS geredeneerd volkomen logisch. Die marktwerking op het spoor werkt fantastisch.

Reputatie 7

Dat kun je zo in zijn algemeenheid niet stellen. Relevant is bijvoorbeeld de bezettingsgraad in beide klassen. Bij gebrek aan capaciteit in de 2e klas zullen vanzelfsprekend reizigers de trein mijden omdat de eventuele capaciteit in de 1e klas niet gebruikt kan worden en tegelijkertijd zouden deze reizigers wel instappen indien deze capaciteit gebruikt zou kunnen worden.

En over de bijdrage van beide klassen aan het resultaat valt bijzonder weinig te zeggen zonder de exacte cijfers te kennen.

Dat zijn inkomsten van mensen die na 1 januari echt geen 159,95 per maand op willen  gaan brengen.

Als je dat niet kunt of wil betalen kun je ook voor tweede klas kiezen. Ik ga ook niet in een sterrenrestaurant eten als ik niet meer kan of wil betalen dan bij McDonalds. Eerste klas reizen is natuurlijk wel een luxe, geen basisvoorziening.

 

Senioren tussen de 65 en 80 zo ongeveer hebben niet het gedrag van een achttienjarige die de wereld gaat veroveren. Ik heb wel eens maanden dat het lang niet uit kan.

Dan is het niet verstandig om een DalVrij abonnement aan te schaffen. Wellicht is DalVoordeel dan een betere optie.

Hoe vervelend ook, nu de forensen die in het verleden de dalurenreizigers subsidieerden hebben afgehaakt zullen de dalurenreizigers zelf meer moeten gaan betalen.

Dat zijn inkomsten van mensen die na 1 januari echt geen 159,95 per maand op willen  gaan brengen.

Als je dat niet kunt of wil betalen kun je ook voor tweede klas kiezen. Ik ga ook niet in een sterrenrestaurant eten als ik niet meer kan of wil betalen dan bij McDonalds. 

 

159,95 euro voor Flex Dal Vrij 1e klas is echt teveel voor wat je ervoor krijgt - zeker als je ervaring is dat Jan en alleman met bijv. Jongerendagkaarten, zwartrijders of simpelweg 2e klasbetalers die anders moeten staan in de 2e klas, hier zomaar plaatsnemen en daarmee zo goed als altijd wegkomen. Nee......dat rechtvaardigt geen 17% prijsverhoging voor zo'n abonnement, om je vervolgens vanaf half december nog meer iedere dag te gaan ergeren in de 1e klas. Gelukkig was ik al uitgestapt en reis nu 2e klas. Ik verwacht dat meer mensen dat gaan doen ( of gewoon de trein links gaan laten liggen), scheelt NS weer veel inkomsten.

Of je vindt dat de prijs-prestatie verhouding niet juist meer is moet iedereen voor zichzelf beoordelen. Hoewel ik best eerste klas kan betalen ben ik persoonlijk om die reden al jaren geleden overgestapt op tweede klas. Ik vind de eerste klas domweg geen 70% extra waard en besteed mijn geld liever ergens anders aan.

Als de meerderheid van de reizigers vindt dat NS zich met deze tariefsverhoging uit de markt prijst dan zal NS dat vanzelf merken bij de omzet komend jaar. Persoonlijk vind ik dat het "product trein" langzamerhand wel erg duur is geworden maar als anderen dat niet vinden en in 2023 gewoon blijven betalen dan zal ik de eerste zijn om te erkennen dat NS met deze tariefsverhoging goed heeft gegokt.

Reputatie 7

Of je vindt dat de prijs-prestatie verhouding niet juist meer is moet iedereen voor zichzelf beoordelen. Hoewel ik best eerste klas kan betalen ben ik persoonlijk om die reden al jaren geleden overgestapt op tweede klas. Ik vind de eerste klas domweg geen 70% extra waard en besteed mijn geld liever ergens anders aan.

Alleen de veel grotere kans op rustig reizen sprak me nog aan omdat 2e klasse overdag altijd en overal (erg) rumoerig was, ook in de stiltecoupé. En ik moet vaak langere afstanden reizen. Helaas is een beetje rustig reizen er in de 1e klas overdag vaak ook niet meer bij na corona, met die korte en (te) volle en smerige treinen en geen controle. Dat zorgde er mede voor dat de meerprijs, die ik ook best kon betalen, het niet meer waard was. Maar inderdaad moet iedereen dat voor zichzelf afwegen. Erg benieuwd hoe het eruit zal zien in de trein in 2023.

Reageer