Tarieven 2023


Reputatie 4

Vandaag heeft de NS de tarieven voor het jaar 2023 vastgesteld.

Dat er een prijsverhoging aan zat te komen had ik wel verwacht, maar de prijs van mijn abonnement (NS Flex Dal Vrij 1e Klas) gaat met maar liefst 17 procent omhoog! Is dat niet een beetje exorbitant en oneerlijk? 

Het wordt al jaren gestimuleerd om te spreiden en de spits te mijden, maar zo ga je hier niet voor zorgen.


114 reacties

Reputatie 7

Het tegen een meerprijs met meer ruimte en rust kunnen reizen zou weinig bezwaarlijk hoeven te zijn mits een ieder in de rest van de trein met een gegarandeerde zitplaats zou kunnen reizen. Nu niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan acht ik het niet volledig gebruiken van de beschikbare capaciteit even asociaal als het gedrag van zogenaamde treinhooligans.

Asociaal vind ik het juist als men bewust met een 2e klasvervoerbewijs in de 1e gaat zitten omdat de 2e klas naar eigen mening te vol is of dat je moet staan. Dan heb je dus blijkbaar maling aan alles en maak je je eigen regels. Als je tegen 1e klas bent vanwege het niet optimaal gebruiken van de ruimte, moet je je beklag bij NS doen over dit "restant" uit vervlogen tijden dat overal ter wereld nog in veel intercity’s, meerdere stoptreinen en in een enkele metro aanwezig is (niet voor niks lijkt me). Maar zolang NS het laat bestaan, dient men dat dus ook te respecteren en er niet oneigenlijk en onbetaald gebruik van te maken met een dikke vinger naar anderen.

 

Reputatie 4

Een hele maand onbeperkt reizen in de daluren en dan ook nog wel in de 1e klas gaat in 2023   € 159,95 per maand kosten en voor 65+ € 87,95 per maand

Dat is eigenlijk geen geld, zeker als je bedenkt dat een enkele dagkaart 1e klas met dalvoordeel al zo’n €60 gaat kosten.

Het ook om de kwaliteit van het gebodene. Als dat prima is, is het een faire prijs. Helaas vind ik de prijs voor DalVrij 1e klas in relatie tot hoe het in de 1e klas er tegenwoordig aan toegaat, te hoog.

 

Wat zou je nu dan als een faire prijs ervaren ? Men betaalt nu € 4,53 (65+ € 2,45) per dag om onbeperkt te reizen in de 1e klas, dat is toch al nagenoeg gratis. En dan wil je er voor dat geld ook nog een conducteur bij hebben om het reservaat af te schermen. Gekker moet het toch niet worden.

De reden dat ik dit topic startte heeft niet zozeer te maken met het feit dat de prijs van het abonnement te hoog is. Het gaat me erom dat ik deze prijsverhoging niet fair vind vergeleken met de verhogingen van de andere abonnementen. 

En voor dat geld een conducteur die het reservaat afschermt, om in deze bewoordingen te spreken? Het enige eerlijke antwoord hierop is een volmondig JA. Dat behoort tot zijn/haar taken. Mensen die het geld ervoor willen neerleggen een zitplaats bieden, ook al lijkt het misschien dat deze mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Asociale reizigers die weigeren in de 2e klas te gaan zitten willen immers slechts een stuiver betalen voor diezelfde eerste rang. 

Bovendien, het is misschien weliswaar maar 4,50 per persoon per dag, maar in een gemiddelde 1e klas coupé kunnen zeker 40 mensen zitten. 180 euro vind ik wel een controle door een NS-medewerker waard.

Zoals ik hierboven al aangaf: Ik vind het een lichte schoffering naar je clientèle als je bepaalt dat je meer moet gaan betalen voor minder aanbod en kwalitatief verslechterde dienstverlening. Slechte controle, treinen die lukraak stations voorbij rijden, spontaan uitvallende ritten, wekenlange wachttijden bij vertragingsclaims, en ga zo maar door. Jarenlang heb ik meer dan 50.000 kilometer jaarlijks met de trein afgelegd, maar 2023 gaat het eerste jaar worden waarbij ik misschien meer met de auto moet gaan afleggen.

Reputatie 4

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Op www.ns.nl/tarieven zijn alle tarieven voor 2023 te zien. Voor meer informatie over de tariefverhoging kunt u de adviesaanvraag van NS, het advies van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) en het besluit van NS lezen.

In de eerste plaats is de eerste klas niet '’iets'’ meer verhoogd dan de tweede klas. De eerste klas is 17 procent gestegen, de tweede klas met 10 procent. Dat is niet '’iets'’, maar '’significant'’ meer.

Daarbij sluit ik mij aan bij wat de vorige schrijver ook meldt: ALS de NS al tot een dergelijk besluit moet komen, dan verwacht ik daar ook aanzienlijk betere dienstverlening bij. Want hoe je het ook wendt of keert, in de praktijk lijkt het vooralsnog op dit scenario:

Even ter vergelijking, ik ben actief als muzikant. Als je het bovenstaande vertaalt naar mijn beroep, komt het erop neer dat ik vanaf 1 januari mijn tarief voor een concert zou verhogen van 250 euro per 60 minuten naar 270 euro per 45 minuten, en daarbij ook nog eens minder goede kwaliteit aflever.

Reputatie 4

Dan resteert nog steeds het punt van de service/dienstverlening. Als je de prijs van een eerste klas abonnement betaalt, om vervolgens te moeten staan temidden van mensen die weigeren daarvoor te betalen maar er wel gebruik van maken, zonder een conducteur in de buurt die iedereen weg stuurt die er niet hoort te zijn, kun je dan de frustratie van die mensen door hebben?

En anders zou er nog een andere constructie kunnen zijn, waarbij je het roer radicaal omgooit: Je snijdt de dienstregeling door de helft, met nog maar twee intercity’s en twee sprinters per uur maximaal, maar dan wel met fatsoenlijke personeelsbezetting en de maximaal mogelijke lengte van een trein.

 

 

Reputatie 7

Zou je nu eens precies kunnen aangeven welke meerwaarde je verwacht ?

Gaat het enkel om het weren van niet betalende reizigers zodat er meer ruimte onbenut blijft ?

Ik ben destijds 1e klas gaan reizen omdat:

1. Een heel grote zitplaatskans 

2. Zo goed als altijd rustig kunnen reizen (let wel: rustig. Niet perse stil). Dus niet tussen massa's lawaaierige scholieren en studenten zitten zoals ik voorheen gewend was en horen en zien je vaak vergaat( harde muziek etc)

Voor mij is dat de meerwaarde. Dit is tegenwoordig veelal afwezig, aangezien velen zomaar ergens gaan zitten, al dan niet bewust. Of hun telefoon even komen opladen (groepjes scholieren etc). 

Sinds dat regelmatig het geval is, raakt de meerwaarde voor mij zoek. De rust /relaxedheid is steeds vaker weg. Heb al een paar maal moeten staan omdat de 1e klas stoelen bezet waren door mensen die luid lieten weten dat NS maar moet zorgen voor langere treinen want ze gaan echt niet staan op de trap etc, dus bekijk het maar, ik ga lekker hier zitten, er komt toch geen controle. Ik kan me daar ongelooflijk aan ergeren. En dat wil ik niet meer. Echter NS vindt het wel best zo en vraagt straks nog eens 17% meer. Terwijl dit alles straks alleen nog maar erger wordt in de nieuwe dienstregeling.

Daarom.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat aanspreken is inderdaad een probleem voor een generatie prinsjes die gewend is nooit te worden aangesproken op het gedrag. Een tijdje terug een heel vervelende woordenwisseling gehad met een jongeman die ik vriendelijk vroeg of hij zijn voeten van de bank wilde halen. Daar was het heerschap bepaald niet van gediend. Wat een mentaliteit.

Ik las op social media (onder één van de berichten over volle NS treinen en dienstregeling) zelfs klachten over het feit dat er boetes werden uitgedeeld aan hen die in de eerste klas zaten met een tweedeklas-vervoersbewijs… 

Het moet toch niet gekker worden. 😅

Reputatie 7
Badge +4

Wat zou je nu dan als een faire prijs ervaren ? Men betaalt nu € 4,53 (65+ € 2,45) per dag om onbeperkt te reizen in de 1e klas, dat is toch al nagenoeg gratis. En dan wil je er voor dat geld ook nog een conducteur bij hebben om het reservaat af te schermen. Gekker moet het toch niet worden.

Nou nou, reservaat. Een beetje creatief taalgebruik daar hou ik wel van, maar: het zijn mensen die iets terugwillen voor de meerprijs voor de eerste klas, bijvoorbeeld kunnen zitten gezien de leeftijd, en geen wilde dieren. Daar reken ik de treinhooligans die niet betalen en bij controle agressief en denigrerend worden als norm hebben eerder toe.

Uw berekening is rekenkundig wel juist, maar geeft het reisgedrag van de 65-80 jarige niet juist weer. In die groep zitten geen reizigers die elke dag reizen. Mensen werken veelal niet meer en de reizen zijn voor sociale contacten, wandelen en culturele uitingen. Het statistisch gegeven dat de gezondheid bij het ouder worden geleidelijk afneemt, nodigt ook minder uit en NS kan deze groep nog lokken met een lager tarief. Dat zijn inkomsten van mensen die na 1 januari echt geen 159,95 per maand op willen  gaan brengen.

Senioren tussen de 65 en 80 zo ongeveer hebben niet het gedrag van een achttienjarige die de wereld gaat veroveren. Ik heb wel eens maanden dat het lang niet uit kan. Maar het idee dat ik elk moment kan gaan reizen, is me wel wat waard. Ik vrees dat veel ouderen toch zouden kunnen afhaken met een verhoging van een vijfde, zeker gezien de opgelopen kosten van levensonderhoud. Ook senioren kunnen hun geld maar eenmaal uitgeven. Naast levensmiddelen en energie is treinreizen al snel eerder luxe. Het is een ander type reiziger. Ik weet dat als  voormalig langeafstandsforens heel zeker, ;-)

 

Wat betreft die eerste vraag: het was inderdaad beter geweest als ze uw abonnementskosten de afgelopen jaren geleidelijk hadden verhoogd in plaats van in het verleden de rekening steeds te leggen bij de forenzen.

Reputatie 4

Geen wonder dat de waardering achterblijft. De reden is iedere dag te zien. Wil NS meer mensen in de 1e klas krijgen, moet het de meerwaarde hebben die men verwacht en dan heb ik het niet over een iets ruimere stoel en een klaptafeltje🤣. 

 

Zou je nu eens precies kunnen aangeven welke meerwaarde je verwacht ?

Gaat het enkel om het weren van niet betalende reizigers zodat er meer ruimte onbenut blijft ?

 

Het gaat er niet om of ruimte onbenut blijft of niet! Of er nog wel een 1e klas bestaan moet is een andere discussie. Er zijn regels gesteld, en die dienen gehandhaafd te worden. Heb je geen ticket, dan heb je daar niks te zoeken, ook al zorgt het voor lege stoelen. Ik vraag me waarom hier überhaupt over gediscussieerd wordt. Ik reis ook regelmatig in Duitsland met de trein, daar moet je het niet in je hoofd halen om zoeits te proberen, dan heb je meteen zonder waarschuwing een boete aan je broek.

Reputatie 7
Badge +3

Dat aanspreken is inderdaad een probleem voor een generatie prinsjes die gewend is nooit te worden aangesproken op het gedrag. Een tijdje terug een heel vervelende woordenwisseling gehad met een jongeman die ik vriendelijk vroeg of hij zijn voeten van de bank wilde halen. Daar was het heerschap bepaald niet van gediend. Wat een mentaliteit.

Reputatie 2

Mijn man en ik hebben ook een dal vrij abonnement 1e klas. Was er de laatste tijd al niet over te spreken vanwege de drukte en vele "zwartrijders"in de 1e klas, waar niets aan wordt gedaan. Het wordt voor ons, en velen met ons,nu wel heel onaantrekkelijk gemaakt om nog langer met de trein te reizen.  En dat terwijl we het ov, mede vanwege milieuw overwegingen, een warm hart toe dragen. Toch wordt voor ons de auto nu een serieus alternatief, omdat we daar in ieder geval nog rustig zitten, en ik denk voor velen met ons.is dat wat de NS wil, alleen nog forenzen in de trein?

Reputatie 7

Mijn man en ik hebben ook een dal vrij abonnement 1e klas. Was er de laatste tijd al niet over te spreken vanwege de drukte en vele "zwartrijders"in de 1e klas, waar niets aan wordt gedaan. Het wordt voor ons, en velen met ons,nu wel heel onaantrekkelijk gemaakt om nog langer met de trein te reizen. 

Dat klopt helemaal. Wij hadden Flex Dal Vrij 1e klas, maar hebben dat al gewijzigd naar 2e klas, want 1e klas reizen is helemaal niets meer tegenwoordig. Het is gewoon als een 2e klas met cijfer 1 op de wand. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar nog voor betaalt. Vanaf half december met de nog meer versoberde nieuwe dienstregeling wordt het nog erger, dat kan je op je vingers natellen.

En deze prijsverhoging van Dal Vrij 1e klas jaagt straks nog meer mensen weg. 

Wij hadden als vaste klanten zonder auto eerst vele jaren een hoofdabonnement + bijabonnement, dat was ideaal. De bijabonnementen zijn opgeheven en als pleister op de wonde kreeg degene die het bijabonnement had een jaar 35% korting op vol tarief, maar vanaf februari wordt dat de volle mep. In twee jaar tijd zijn onze ov- reiskosten daardoor enorm gestegen. Helaas is de kwaliteit zeker niet meegestegen. Downgraden naar 2e klas was de eerste stap, maar we denken ook na over een auto voor in de toekomst.

 

Reputatie 7

Een hele maand onbeperkt reizen in de daluren en dan ook nog wel in de 1e klas gaat in 2023   € 159,95 per maand kosten en voor 65+ € 87,95 per maand

Dat is eigenlijk geen geld, zeker als je bedenkt dat een enkele dagkaart 1e klas met dalvoordeel al zo’n €60 gaat kosten.

Het ook om de kwaliteit van het gebodene. Als dat prima is, is het een faire prijs. Helaas vind ik de prijs voor DalVrij 1e klas in relatie tot hoe het in de 1e klas er tegenwoordig aan toegaat, te hoog.

Reputatie 7
Badge +4

Enige nuancering van het bericht ‘Gewone kaartjes worden duurder en abonnementen worden goedkoper’, is wel op zijn plaats.

Een Dalvrijabonnement eerste klas voor senioren gaat van €73,30 naar €87,95. Toen ik nog naar school ging en er geen moderne communicatie was, was dit nog een verhoging van 19,98 procent. 

De geleidelijke verlaging van het opslagpercentage voor de eerste klas werd geleidelijk naar beneden gebracht, maar is nu weer 70 procent.

Bommel betaalt het echt wel en is het nog steeds een mooi abonnement voor de doelgroep, maar de verhoging is zelfs ver boven de huidige inflatie.

De rekensom valt dan toch anders uit dan gemiddeld vier a vijf procent voor een abonnement, dat voor mensen in de spits goedkoper wordt.

Dat laatste is natuurlijk wel zeer verstandig. De forenzen brengen het geld op.

 

Soms is het reken en huiver. Er treedt een grote discrepantie op tussen wat de consument met het reizen in de trein ervaart en de veelheid aan argumenten voor prijsverhoging.  

De consument ervaart veel minder treinen, die nog voller zijn, maar moet meer betalen, terwijl de plaatsen worden ingenomen door mensen die echt die 70 procent extra niet opbrengen. 

Als deze groep daadwerkelijk in de portemonnee: boete? kaartje kopen en betalen?, wordt getroffen, is het zo opgelost. Extra inkomsten, geen aanbod van niet-betalers, meer vrije zitplaatsen, een win-win situatie voor iedereen, behalve voor de parasieten en wanbetalers. Deze laatste groep moet de macht worden ontnomen.

De echte tarieven, zonder de afdeling Communicatie:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1667395638415/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf

 

Reputatie 7
Badge +4

Ach, Tamzin, ik blijf altijd eerste klas reizen en betaal gewoon. Als het een keer niet uit kan, soit. Andere maanden kan dat wel. Ik ben mijn hele leven afgekocht reisrecht gewend, en de leeftijd neemt nu eenmaal alleen maar toe. Ik betaal voor mijn product en zou alleen willen dat meer mensen dat deden. Zonder eerste klas ga ik niet meer met de trein.

Reputatie 7

Dat zijn inkomsten van mensen die na 1 januari echt geen 159,95 per maand op willen  gaan brengen.

Als je dat niet kunt of wil betalen kun je ook voor tweede klas kiezen. Ik ga ook niet in een sterrenrestaurant eten als ik niet meer kan of wil betalen dan bij McDonalds. 

 

De 1e klas in Nederland zou ik nu écht niet willen vergelijken met een sterrenrestaurant 😅

159,95 euro voor Flex Dal Vrij 1e klas vind ik persoonlijk echt teveel voor wat je ervoor krijgt - zeker als je ervaring is dat Jan en alleman met bijv. Jongerendagkaarten, zwartrijders of simpelweg 2e klasbetalers die anders moeten staan in de 2e klas, hier zomaar plaatsnemen en daarmee zo goed als altijd wegkomen. Nee......dat rechtvaardigt geen 17,5% prijsverhoging voor zo'n abonnement, om je vervolgens vanaf half december nog meer iedere dag te gaan ergeren in de 1e klas. Gelukkig was ik al uitgestapt en reis nu 2e klas. Ik verwacht dat meer mensen dat gaan doen ( of gewoon de trein links gaan laten liggen), scheelt NS weer veel inkomsten.

Reputatie 1

Nou nou, reservaat. Een beetje creatief taalgebruik daar hou ik wel van, maar: het zijn mensen die iets terugwillen voor de meerprijs voor de eerste klas, bijvoorbeeld kunnen zitten gezien de leeftijd, en geen wilde dieren. Daar reken ik de treinhooligans die niet betalen en bij controle agressief en denigrerend worden als norm hebben eerder toe.

 

Reservaat omdat het een restant is uit vervlogen tijden waarbij men dacht er goed aan te doen om het vermeende klasseverschil tevens in het treinvervoer tot uiting te brengen.

Het tegen een meerprijs met meer ruimte en rust kunnen reizen zou weinig bezwaarlijk hoeven te zijn mits een ieder in de rest van de trein met een gegarandeerde zitplaats zou kunnen reizen. Nu niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan acht ik het niet volledig gebruiken van de beschikbare capaciteit even asociaal als het gedrag van zogenaamde treinhooligans.

Het betreft tenslotte openbaar vervoer en het openbare leven is divers van aard. Voor degene die daar moeite mee hebben en meer willen en kunnen betalen bestaan toch zeker voldoende alternatieven.

Daarbuiten is het evident dat reizigers met een beperking, gezien leeftijd etc., sowieso zouden moeten kunnen zitten. Dit geldt ook voor de huidige overvolle 2e klas.

 

Misschien eens Noord-Korea of een andere communistische heilstaat proberen als je zo graag een wereld wil waarin er geen verschillen bestaan?

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74

 

Waarom zou NS je die ruimte moeten bieden, zeker nu de krapte qua capaciteit naar verwachting alsmaar zal toe toenemen. Dit gesteld dat hier sprake is van een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden.?

En vind je, dat dit soort tweedelingen ook in andere basisvoorzieningen zoals bijvoorbeeld de reguliere zorg en het onderwijs (her)ingevoerd zouden moeten worden ?

Er zijn mensen die wel bereid zijn om voor de 1e klas te betalen. De mensen die zeuren over tweedeling zijn de mensen die er niet extra voor willen betalen. Dat is een keuze, dan maak je dus geen gebruik van wat duurder wordt aangeboden vanwege bepaalde extra's.

Tweedeling bestaat overal in de maatschappij dus ook in zorg en onderwijs. Mensen die er meer geld voor over hebben kunnen betere/duurdere zorg inkopen of de kinderen naar scholen laten gaan met een hogere ouderbijdrage voor leukere extra's.

Meer geld er voor over hebben is iets anders dan meer geld hebben. Het blijft een keuze waar je jouw geld aan wilt besteden. Mensen die zeuren over tweedeling willen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten.

Reputatie 7

Wat een gedoe weer over 1e klas. Elders in de media en op andere fora steekt deze discussie ook weer de kop op.

Je mag ervan vinden wat je wil, maar zolang 1e klas bestaat in de trein en je daarvoor wilt betalen kan je erin reizen. Mensen die er niet voor willen betalen, dienen er weg te blijven, hoe druk het in de 2e klas ook is (tenzij de conducteur de 1e klas vrijgeeft) . Heel simpel. Het is blijkbaar een hondsmoeilijke opgave voor veel mensen om zich daaraan te conformeren. 

Dat er mensen in de 1e klas zitten met omgerekend spotgoedkope DalVrij abonnementen doet wat dit betreft niks ter zake. 

Nee, die enorme drukte is niet fijn, en ik snap ook dat een half-of bijna lege 1e klas raar lijkt als de 2e overvol is, maar ga dan rechtstreeks (weer) klagen bij NS (zij willen de 1e klas gewoon houden) of de conducteur of weet ik veel welke consumentenorganisatie dat het systeem zo niet vindt deugen, maar ga niet demonstratief toch daar zitten of staan met een houding van dat bepaal ik zelf wel en niemand doet me wat. Dat vind ik asociaal. En dan is 50 euro correctietarief ook eigen schuld.

Reputatie 6

 

Nogmaals het gaat met name ook om de waarde van 1e klas. Ik heb op zich geen problemen met een wat duurder abonnement, ook al kost Dal Vrij 1e klas straks misschien 180 euro p/m. Mits het dan ook meerwaarde heeft en niet dat iedere dag allerlei  niet betalende klanten en scholieren op weg naar school bewust in de 1e klas plaatsnemen en profiteren van het feit dat er toch nauwelijks of geen controle op is. Daar draait het om. Anders kan je net zo goed 2e klas nemen! Je betaalt toch niet nog eens tientjes extra per maand om bovenstaande straks nog veelvuldiger mee te maken.

Vanaf 2023 wordt de prijs nu echter zo hoog dat prijs/prestatie écht totaal uit balans gaat. Daarom mijn overstap naar 2e klas. Zou er structurele controle komen, stap ik gelijk weer over naar de 1e.

Ik denk er net zo over! Meer betalen is oké, maar ik vind een verhoging van 20% te gortig in relatie tot de huidige meerwaarde van de 1e klas. Ik klaag niet en ik kan het ook wel betalen, maar ik ga toch vanaf 2023 mijn abonnement wijzigen naar 2e klas. Het is het me niet meer waard en dan hoef ik me ook niet meer te ergeren aan het veelvuldig onterechte gebruik van de 1e klas.

Reputatie 7

De eerste klas heeft wel zin, maar alleen als er ook gecontroleerd wordt. Als het druk is wordt er nooit gecontroleerd, en juist dan zitten er mensen zonder kaartje voor de 1e klas. Al controleren ze maar één passagier. Het duurt al zo'n 10 minuten om een bon uit te schrijven. In die tijd loopt de hele 1e klas leeg.

Vanochtend heb ik vanuit de 2e klas door het klapdeurtje een jongen aangesproken die ik met veel bombarie hoorde zeggen tegen z'n maat dat ze wel 1e klas kunnen gaan zitten want de trein is "overvol" en dan mag dat dus. De trein was druk maar niet overvol. Het aanspreken was geen succes ("Ik ken jou niet dus spreek niet tegen mij!") Ze zijn met z'n tweeën (met de voeten op de bank) van Breda naar Tilburg gereisd. Dagelijkse kost.

Reputatie 7

Mijn man en ik hebben ook een dal vrij abonnement 1e klas. Was er de laatste tijd al niet over te spreken vanwege de drukte en vele "zwartrijders"in de 1e klas, waar niets aan wordt gedaan. Het wordt voor ons, en velen met ons,nu wel heel onaantrekkelijk gemaakt om nog langer met de trein te reizen.  En dat terwijl we het ov, mede vanwege milieuw overwegingen, een warm hart toe dragen. Toch wordt voor ons de auto nu een serieus alternatief, omdat we daar in ieder geval nog rustig zitten, en ik denk voor velen met ons.is dat wat de NS wil, alleen nog forenzen in de trein?

 

Een hele maand onbeperkt reizen in de daluren en dan ook nog wel in de 1e klas gaat in 2023   € 159,95 per maand kosten en voor 65+ € 87,95 per maand

Dat is eigenlijk geen geld, zeker als je bedenkt dat een enkele dagkaart 1e klas met dalvoordeel al zo’n €60 gaat kosten.

Met de auto kom je voor dat maandbedrag van € 159,95 niet verder dan 450 km, laten we zeggen éénmaal van Den Haag naar Groningen en terug. De auto van een 65 plusser komt voor het maandbedrag van € 87,95 niet verder dan 250 km, dat is enkel éénmaal van Den Haag naar Groningen en niet terug.

Kortom: reizen met Dalvrij is, eerlijk gezegd, spotgoedkoop en blijft spotgoedkoop.

Reputatie 5

Het groepsticket enkele reis voor 4 pers. kost € 35. De ene dag heen en de andere terug maakt dus € 70. Kan mij niet voorstellen dat een weekend met Hertz, alles inclusief, daar tegenop kan.

Als je uitsluitend 1e klas wil reizen dan ligt het anders.

Ik wil uitsluitend 1e klas reizen: dus de tariefverhoging vaan 17% voor 1e klas Dal Vrij, de prijsstijging voor losse kaartjes 1e klas, en de idioterie van koppelcodes voor samenreiskorting in de 1e klas zijn mijn referentiekader. Dan is een weekendhuur bij Hertz vanaf €108 voor een gezin met twee volwassenen en twee kinderen (11+) vele malen aantrekkelijker. 

Reputatie 7
  1. Voor de relatief goedkope dal-abonnementen die sinds introductie nauwelijks gestegen zijn is dit niet exorbitant.
  2. In de afgelopen jaren is de frequentie van het aantal treinen flink omhoog gegaan zonder dat daar een extra prijskaartje aan hing. Kosten stijgen en NS moet maatregelen nemen om de kosten in de hand te houden. Daarnaast heeft NS te maken met personeelstekort.

Voor de dalabonnementen is en blijft het wel ineens een enorme stijging, ook al is het als je 31 dagen per maand reist (wat niemand doet, ik reis ongeveer 20 dagen per maand per trein) omgerekend nog steeds goedkoop. Dat jaagt mensen wel weg, zeker als je geconfronteerd gaat worden met volle treinen en lagere frequenties van 1x per uur (ik denk maar even aan de sprinters in Brabant).

Of er veel forenzen terugkomen waag ik sterk te betwijfelen maar we zullen zien.

De laatste jaren zijn er meer treinen gaan rijden…. een heel algemene uitspraak. Ik denk met name aan de 10-minutentreinen). Helaas, op mijn veelgereisde trajecten is er nog nooit iets in frequentie verhoogd. Nog altijd 2x per uur en straks voor een redelijk deel 1x per uur, juist in de avonden en weekenden, wanneer ik vaak onderweg ben (ik heb geen 9 - 5 baan en werk ook in het weekend)  

Reputatie 4

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.
  1. Voor de relatief goedkope dal-abonnementen die sinds introductie nauwelijks gestegen zijn is dit niet exorbitant.
  2. In de afgelopen jaren is de frequentie van het aantal treinen flink omhoog gegaan zonder dat daar een extra prijskaartje aan hing. Kosten stijgen en NS moet maatregelen nemen om de kosten in de hand te houden. Daarnaast heeft NS te maken met personeelstekort.
  1. Dan heeft de NS de fout gemaakt door deze stijging jaar na jaar uit te stellen.
  2. Het aantal treinen is nauwelijks gestegen. Weliswaar zijn er op een paar trajecten frequenties verhoogd, maar meer zitplaatsen zijn er niet door ontstaan. Als je eerst 4 keer per uur met 3 bakken rijdt, en het jaar erop 6 keer per uur met 2 bakken (bij wijze van spreken), zorg je alleen voor wat spreiding, maar niet tot meer trein. 

    Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

    1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
    2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.

     

    ad 1. nee

    ad 2. NS verkeert in een overlevingsmodus

    Een overlevingsmodus die zij zelf gecreëerd hebben. Personeelstekort valt te voorspellen, er is niet op geanticipeerd, laat staan geacteerd. Er is geen enkel solide argument te bedenken om de reiziger de dupe te laten worden van matig broddelwerk vanuit het bedrijf. Management en bedrijfsleiding dienen verantwoordelijk te zijn. 

Reageer