beantwoord

wanneer gaat mijn abonnements wijziging in?

  • 19 March 2023
  • 33 reacties
  • 2922 Bekeken

Ik heb nu een Dal Voordeel abbonement, en ik ga dit wijzigen naar een Weekend vrij abbonement van € 34,95 per maand. Wanneer zou het nieuwe abbonement ingaan als ik het nu zou veranderen?

 

Want ik dacht dat het dan vanaf april in zou gaan, en dan de hele maand april. Of gaat het meteen in voor een periode van 31 dagen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 19 March 2023, 18:52

Bekijk origineel

33 reacties

Badge +3

Dat is nog eens een lifesaver zeg… 🤣

Oh, en GTbV voor die dag (21 december) gewoon krijgt op basis van voltarief maar dat geldt voor alle kortingsabonnementen.

Reputatie 7
Badge +3
  • Eén dag Altijd Voordeel (€ 0,89) cadeau krijgt

Daar kun je toch de Kerst afwas mee doen (water even niet meegerekend).

 

Badge +3

Ik denk dat we het er over eens zijn dat als @Zjuuls99 na reizen met Altijd Voordeel op 21 december (dat zal wel woon-werk en ergens in de middag/spits geweest zijn, waarom heb je anders dat abonnement?) en een wissel naar Basis later op de avond:

  • De toepasbare 20/40% korting krijgt op alle reizen voorafgaand aan de wissel
  • Vanaf 21 december geen abonnementskosten hoeft te betalen
  • Een creditfactuur krijgt voor de abonnementskosten, waarbij 21 december inbegrepen is
  • Dus één dag Altijd Voordeel (€ 0,89) cadeau krijgt
  • Op elk moment weer kan wisselen van Basis naar een ander abonnement
Reputatie 7
Badge +3

Er was toch niet zo lang geleden ook nog een topic dat het bij iemand wel met terugwerkende kracht was. Verklaring van een moderator was toen dat er mogelijk te weinig tijd tussen uitchecken en wijzigen zat waardoor de reis wel volgens het nieuwe abonnement (Basis) werd berekend. 

Reputatie 7
Badge +3

Oh ja, daar was ook nog een topic over… iets met GTbV claimen voor een reis op een dag waar het abonnement later van gewijzigd was (voor die hele dag, volgens het systeem)… maar daar ging het @Zjuuls99 niet om.

Maar het laat wel duidelijk zien dat de reis voorafgaand aan de wijziging nog valt onder het eerdere abonnement en dat de wijziging niet met terugwerkende kracht is. Die persoon reisde eerder die dag nog wel volgens het abonnement. 

 

Reputatie 7
Badge +3

I stand corrected, andersom zou het wel werken. Je hebt niet betaald voor een Weekend Vrij reis maar had ‘die dag’ Basis volgens het systeem dus volledige ritprijs vergoed.🤣

Ja, maar dan rekent NS wel weer abonnementskosten voor die dag. Dus die vlieger gaat ook niet helemaal op 😁

Badge +3

Dat was dit topic, en kan bij vertraging op een dag waarop je wisselt van een vrij reizen abonnement naar Basis dus alleen maar gunstig zijn.

Nee, want je hebt ook niet betaald voor je reis, dus NS zegt gewoon: je hebt niks betaald. Niet voor abonnement en niet voor reis. Dus je kunt ook niks terugkrijgen.

I stand corrected, andersom zou het wel werken. Je hebt niet betaald voor een Weekend Vrij reis maar had ‘ (later op) die dag’ Basis, en krijgt volgens het systeem dus volledige ritprijs vergoed.🤣

Reputatie 7
Badge +3

  

Klopt, en die tekst impliceert ook dat je na wijzigen naar Flex Basis in een ‘wijzigingsperiode’ van een maand terecht zou komen.

Ja, maar er is hier ook al eens aangegeven dat dat ‘officieel’ ook nog steeds zo is, ookal laten zelfs de systemen het tegenwoordig toe al eerder te ‘upgraden’.

Badge +3

Overigens vind ik die zinnen sowieso een beetje vreemd. Want het suggereert dat je tijdens een wijzigingsperiode wel kunt wijzigen, maar dat het dan nog niet direct ingaat. Ik zou het andersom zeggen: U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit. Een Wijziging treedt direct in werking.

Klopt, en die tekst impliceert ook dat je na wijzigen naar Flex Basis in een ‘wijzigingsperiode’ van een maand terecht zou komen.

Wijzigingsperiode: De periode na ingang van een Wijziging die standaard één maand duurt waarin u geen nieuwe of andere Wijzigingen kunt doorvoeren.

Nu was het wel zo dat Flex Basis vroeger benoemd werd als ‘Zonder abonnement’… 

Reputatie 7
Badge +3

Dat was dit topic, en kan bij vertraging op een dag waarop je wisselt van een vrij reizen abonnement naar Basis dus alleen maar gunstig zijn.

Nee, dat is nooit gunstig, want je hebt ook niet betaald voor je reis, dus NS zegt gewoon: je hebt niks betaald. Niet voor abonnement en niet voor reis. Dus je kunt ook niks terugkrijgen.

Badge +3

Dat klopt niet helemaal, want je betaalt met terugwerkende kracht niet meer het bedrag van het abonnement wat je opzegt. Gevolg daarvan kan wel zijn dat je geen geld terug bij vertraging krijgt. Stel, je had Flex Weekend Vrij en op een weekenddag had je meer dan 30 minuten vertraging, maar je had ook die dag na de reis het Weekend Vrij gewijzigd naar Flex Basis, dat betaal je die dag niet voor het abonnement en krijg je ook geen geld terug voor de vertraging. Als je iets niet betaald heb is er ook geen sprake van terug betalen. 

Oh ja, daar was ook nog een topic over… iets met GTbV claimen voor een reis op een dag waar het abonnement later van gewijzigd was (voor die hele dag, volgens het systeem)… maar daar ging het @Zjuuls99 niet om.

Dat was dit topic, en kan bij vertraging op een dag waarop je wisselt van een vrij reizen abonnement naar Basis dus alleen maar gunstig zijn. Bij kortingsabonnementen (zoals Altijd Voordeel van @Zjuuls99) speelt dat verder niet.

 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens vind ik die zinnen sowieso een beetje vreemd. Want het suggereert dat je tijdens een wijzigingsperiode wel kunt wijzigen, maar dat het dan nog niet direct ingaat. Ik zou het andersom zeggen: U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit. Een Wijziging treedt direct in werking.

Reputatie 7
Badge +3

Artikel 12.1 van de productvoorwaarden NS Flex geven aan dat een wijziging direct ingaat, en dus niet met terugwerkende kracht.

12.1 U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen. Een Wijziging treedt direct in werking, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit.

 

Dat klopt niet helemaal, want je betaalt met terugwerkende kracht niet meer het bedrag van het abonnement wat je opzegt. Gevolg daarvan kan wel zijn dat je geen geld terug bij vertraging krijgt. Stel, je had Flex Weekend Vrij en op een weekenddag had je meer dan 30 minuten vertraging, maar je had ook die dag na de reis het Weekend Vrij gewijzigd naar Flex Basis, dat betaal je die dag niet voor het abonnement en krijg je ook geen geld terug voor de vertraging. Als je iets niet betaald hebt is er ook geen sprake van terug betalen. 

Badge +3

Als je op donderdag 21 december Altijd Voordeel hebt en daar om bijv. 8:30 en 17:00 mee reist en vervolgens om 19:00 wisselt naar Basis wegens vakantie of zo:

Dan kan de NS drie dingen doen…

  • De wijziging per de volgende dag (22 december) actief maken, je betaalt abonnementskosten tot en met 21 december en kan niet meteen met je nieuwe abonnement reizen
  • De wijziging per direct doen (stel je bestelt Weekend Vrij om 23:00 na een lange reisdag met veel kosten) en wil al je reizen voor die dag graag afgerekend zien op Weekend Vrij
  • De wijziging per direct doen en je eerdere reizen op 21 december alsnog zonder korting factureren (alles na 23:00 is Weekend Vrij)

Dat levert leuke (of onwenselijke) dingen op als je niet het laatste doet, dus doe maar gewoon per direct (abonnementskosten per dag) met behoud van korting op de dag van wijzigen zelf.

Is al veel over gezegd in andere topics, dus doe maar in het voordeel van de reiziger zoals @Momo al zei.

Gerelateerd: 

Eerdere reizen op die dag zullen dus niet met korting verrekend worden, en omgekeerd bij een wissel naar Basis verlies je dus niet de korting over eerdere reizen.

Wel zo eerlijk dus (maar de abonnementskosten voor één dag bij een wissel naar Basis krijg je dus cadeau)

Reputatie 7
Badge +3

Even een knip uit een archief topic van 4 jaar geleden waarbij iemand wel met terugwerkende kracht een reis berekend kreeg na stopzetten van het abonnement.

Ik kan even niet terug vinden wanneer het gewijzigd is. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

In het begin van NS Flex was het wel met terugwerkende kracht en kregen sommige reizigers een onaangename verrassing dat ze opeens een reis tegen het hogere tarief van het nieuwe abonnement moesten afrekenen. Dit is later aangepast.

Beste @mrfreeze en @Robert B, ontzettend bedankt voor jullie uitgebreide en heldere reacties. Ik snap nu in ieder geval hoe deze abonnementen in de tijd werken bij NS. En mijn boodschap aan NS blijft: jullie kunnen een puntje zuigen aan de snelle en deskundige reacties van deze medereizigers in de community, maar zouden jullie niet ook zelf in staat moeten zijn om deze antwoorden namens NS te geven?

Badge +3

Welkom @Zjuuls99 

Je kunt bij NS Flex nergens 100% op vertrouwen en sommige dingen staan ook nergens (of onduidelijk) in de voorwaarden.

Wat dat betreft overstijgt de kennis op dit forum/community die van webcare/klantenservice (wat zij je kunnen vertellen vanuit hun systemen, ligt er helemaal aan wie je treft overigens).

Feit is wel dat als jij vandaag na je laatste reis wisselt van Altijd Voordeel naar Basis, je een bevestigingsmail (en morgen een credit-factuur) krijgt waar 21 december als ingangsdatum voor Basis op staat (zonder tijdstip).

De abonnementskosten voor ‘vandaag’ krijg je dus vergoed, maar de korting op je eerdere reizen krijg je natuurlijk ook. Je hebt daarmee dus € 0,89 aan abonnementskosten ‘verdiend’, en niemand gaat zich daar verder druk over maken 🤣

Technische uitleg: je reiskosten worden (achteraf) berekend op basis van het abonnement dat je op het moment van inchecken had, dus als dat Altijd Voordeel was… helemaal prima (maar hou vooral altijd je reishistorie en facturen in de gaten).

Reputatie 7
Badge +3

Het staat er niet met zoveel woorden, maar in de Productvoorwaarden NS Flex staat ‘Een Wijziging treedt direct in werking’. Er wordt niet gesproken over dagen of terugwerkende kracht o.i.d., alleen maar ‘direct'. Daar zou je het uit kunnen opmaken.

Ik snap je gedachtegang overigens zeker. Op deze community krijg je in principe inderdaad geen antwoord van NS zelf, maar van medereizigers. Je kunt eventueel contact opnemen met de klanteNService voor bevestiging. (al leert de ervaring dat je hier vaak betrouwbaardere informatie kunt vinden dan bij de klanteNService 😉)

Dankjewel mrfreeze voor je zeer snelle en duidelijke reactie. Ik ga hier nu maar even vanuit, maar mag ik ook opmerken dat ik het echt heel raar vind dat ik deze vraag volgens NS in een ‘community’ moet stellen in plaats van aan een klantenservice? En dat ik dus eigenlijk geen idee heb of dit een persoonlijke inschatting is van – met alle respect mrfreeze – iemand die zich zeer betrokken voelt bij NS en treinreizen en er ongetwijfeld bovengemiddeld kijk op heeft, of dat ik echt kan vertrouwen op de feitelijke en juridische juistheid van het antwoord? Dus nogmaals niets ten nadele van jou mrfreeze, maar ik ben op zoek naar een antwoord van NS en niet van iemand waarvan ik geen idee heb wat diens achtergrond en juridische status is. Met excuus, maar dat wilde ik toch even kwijt richting NS.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Zjuuls99,

Wijzigingen bij Flex gaan altijd per direct in, niet met terugwerkende kracht voor de hele dag. De reizen van vandaag vallen dus nog onder je kortingsabonnement.

Vandaag, 21 december, reisde ik op mijn laatste werkdag in 2023 voor het laatst op eigen kosten met een Flex Altijd Voordeel abonnement. Omdat ik vanaf 1 januari van mijn werkgever een Business Card krijg, heb ik ‘s avonds laat na het werken en reizen mijn abonnement omgezet in een Flex Basis abonnement. In dat bestelproces kon ik nergens een ingangsdatum kiezen, dus ik kon niet aangeven dat de wijziging morgen in moet gaan. Ik zie nu dat als ingangsdatum vandaag (21-12 dus) staat geregistreerd. Krijg ik nu wel nog de korting van het Altijd Voordeel abonnement op mijn vandaag al gemaakte reizen, of wordt daar met terugwerkende kracht de korting vanaf gehaald en betaal ik de volle mep?

Bedankt Tochjo!

Badge +3

Een wijziging van abonnement kan op elk moment als u het abonnement al minimaal een maand hebt. Er is verder geen sprake van een opzegtermijn. Abonnementskosten worden maandelijks vooruit betaald, maar als u het abonnement opzegt, krijgt u te veel vooruitbetaalde abonnementskosten automatisch terug.

Bedankt voor jullie reacties, en wat is de opzegtermijn? Ik wil hem namelijk vanaf 1dec. gaan overzetten maar was benieuwd of ik dan nog abonnementskosten betaal? Dank 

 

Reageer