beantwoord

wanneer gaat mijn abonnements wijziging in?

  • 19 March 2023
  • 33 reacties
  • 2927 Bekeken

Ik heb nu een Dal Voordeel abbonement, en ik ga dit wijzigen naar een Weekend vrij abbonement van € 34,95 per maand. Wanneer zou het nieuwe abbonement ingaan als ik het nu zou veranderen?

 

Want ik dacht dat het dan vanaf april in zou gaan, en dan de hele maand april. Of gaat het meteen in voor een periode van 31 dagen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 19 March 2023, 18:52

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Zjuuls99,

Wijzigingen bij Flex gaan altijd per direct in, niet met terugwerkende kracht voor de hele dag. De reizen van vandaag vallen dus nog onder je kortingsabonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Het staat er niet met zoveel woorden, maar in de Productvoorwaarden NS Flex staat ‘Een Wijziging treedt direct in werking’. Er wordt niet gesproken over dagen of terugwerkende kracht o.i.d., alleen maar ‘direct'. Daar zou je het uit kunnen opmaken.

Ik snap je gedachtegang overigens zeker. Op deze community krijg je in principe inderdaad geen antwoord van NS zelf, maar van medereizigers. Je kunt eventueel contact opnemen met de klanteNService voor bevestiging. (al leert de ervaring dat je hier vaak betrouwbaardere informatie kunt vinden dan bij de klanteNService 😉)

Beste @mrfreeze en @Robert B, ontzettend bedankt voor jullie uitgebreide en heldere reacties. Ik snap nu in ieder geval hoe deze abonnementen in de tijd werken bij NS. En mijn boodschap aan NS blijft: jullie kunnen een puntje zuigen aan de snelle en deskundige reacties van deze medereizigers in de community, maar zouden jullie niet ook zelf in staat moeten zijn om deze antwoorden namens NS te geven?

Reputatie 7
Badge +3

In het begin van NS Flex was het wel met terugwerkende kracht en kregen sommige reizigers een onaangename verrassing dat ze opeens een reis tegen het hogere tarief van het nieuwe abonnement moesten afrekenen. Dit is later aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

Oh ja, daar was ook nog een topic over… iets met GTbV claimen voor een reis op een dag waar het abonnement later van gewijzigd was (voor die hele dag, volgens het systeem)… maar daar ging het @Zjuuls99 niet om.

Maar het laat wel duidelijk zien dat de reis voorafgaand aan de wijziging nog valt onder het eerdere abonnement en dat de wijziging niet met terugwerkende kracht is. Die persoon reisde eerder die dag nog wel volgens het abonnement. 

 

Badge +3

Een wijziging van abonnement kan op elk moment als u het abonnement al minimaal een maand hebt. Er is verder geen sprake van een opzegtermijn. Abonnementskosten worden maandelijks vooruit betaald, maar als u het abonnement opzegt, krijgt u te veel vooruitbetaalde abonnementskosten automatisch terug.

Bedankt Tochjo!

Badge +3

Een wijziging van NS Flex-abonnement gaat direct in. U kunt opnieuw wijzigen na een maand (dus als u vandaag zou wijzigen, dan kunt u weer wijzigen op 19 april). Uitzondering is een wijziging naar NS Flex Basis (= zonder abonnement), dan kunt u direct weer wijzigen naar een ander abonnement. Maar dat is in uw situatie niet van toepassing.

Dankjewel mrfreeze voor je zeer snelle en duidelijke reactie. Ik ga hier nu maar even vanuit, maar mag ik ook opmerken dat ik het echt heel raar vind dat ik deze vraag volgens NS in een ‘community’ moet stellen in plaats van aan een klantenservice? En dat ik dus eigenlijk geen idee heb of dit een persoonlijke inschatting is van – met alle respect mrfreeze – iemand die zich zeer betrokken voelt bij NS en treinreizen en er ongetwijfeld bovengemiddeld kijk op heeft, of dat ik echt kan vertrouwen op de feitelijke en juridische juistheid van het antwoord? Dus nogmaals niets ten nadele van jou mrfreeze, maar ik ben op zoek naar een antwoord van NS en niet van iemand waarvan ik geen idee heb wat diens achtergrond en juridische status is. Met excuus, maar dat wilde ik toch even kwijt richting NS.

Badge +3

Welkom @Zjuuls99 

Je kunt bij NS Flex nergens 100% op vertrouwen en sommige dingen staan ook nergens (of onduidelijk) in de voorwaarden.

Wat dat betreft overstijgt de kennis op dit forum/community die van webcare/klantenservice (wat zij je kunnen vertellen vanuit hun systemen, ligt er helemaal aan wie je treft overigens).

Feit is wel dat als jij vandaag na je laatste reis wisselt van Altijd Voordeel naar Basis, je een bevestigingsmail (en morgen een credit-factuur) krijgt waar 21 december als ingangsdatum voor Basis op staat (zonder tijdstip).

De abonnementskosten voor ‘vandaag’ krijg je dus vergoed, maar de korting op je eerdere reizen krijg je natuurlijk ook. Je hebt daarmee dus € 0,89 aan abonnementskosten ‘verdiend’, en niemand gaat zich daar verder druk over maken 🤣

Technische uitleg: je reiskosten worden (achteraf) berekend op basis van het abonnement dat je op het moment van inchecken had, dus als dat Altijd Voordeel was… helemaal prima (maar hou vooral altijd je reishistorie en facturen in de gaten).

Reputatie 7
Badge +3

Even een knip uit een archief topic van 4 jaar geleden waarbij iemand wel met terugwerkende kracht een reis berekend kreeg na stopzetten van het abonnement.

Ik kan even niet terug vinden wanneer het gewijzigd is. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Artikel 12.1 van de productvoorwaarden NS Flex geven aan dat een wijziging direct ingaat, en dus niet met terugwerkende kracht.

12.1 U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen. Een Wijziging treedt direct in werking, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit.

 

Dat klopt niet helemaal, want je betaalt met terugwerkende kracht niet meer het bedrag van het abonnement wat je opzegt. Gevolg daarvan kan wel zijn dat je geen geld terug bij vertraging krijgt. Stel, je had Flex Weekend Vrij en op een weekenddag had je meer dan 30 minuten vertraging, maar je had ook die dag na de reis het Weekend Vrij gewijzigd naar Flex Basis, dat betaal je die dag niet voor het abonnement en krijg je ook geen geld terug voor de vertraging. Als je iets niet betaald hebt is er ook geen sprake van terug betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens vind ik die zinnen sowieso een beetje vreemd. Want het suggereert dat je tijdens een wijzigingsperiode wel kunt wijzigen, maar dat het dan nog niet direct ingaat. Ik zou het andersom zeggen: U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit. Een Wijziging treedt direct in werking.

Reputatie 7
Badge +3

Dat was dit topic, en kan bij vertraging op een dag waarop je wisselt van een vrij reizen abonnement naar Basis dus alleen maar gunstig zijn.

Nee, dat is nooit gunstig, want je hebt ook niet betaald voor je reis, dus NS zegt gewoon: je hebt niks betaald. Niet voor abonnement en niet voor reis. Dus je kunt ook niks terugkrijgen.

Badge +3

Ik denk dat we het er over eens zijn dat als @Zjuuls99 na reizen met Altijd Voordeel op 21 december (dat zal wel woon-werk en ergens in de middag/spits geweest zijn, waarom heb je anders dat abonnement?) en een wissel naar Basis later op de avond:

  • De toepasbare 20/40% korting krijgt op alle reizen voorafgaand aan de wissel
  • Vanaf 21 december geen abonnementskosten hoeft te betalen
  • Een creditfactuur krijgt voor de abonnementskosten, waarbij 21 december inbegrepen is
  • Dus één dag Altijd Voordeel (€ 0,89) cadeau krijgt
  • Op elk moment weer kan wisselen van Basis naar een ander abonnement
Reputatie 7
Badge +3
  • Eén dag Altijd Voordeel (€ 0,89) cadeau krijgt

Daar kun je toch de Kerst afwas mee doen (water even niet meegerekend).

 

Hi iedereen & Ns service,

korte vraagstelling. Ik wil mijn weekendvrij aanpassen naar een flex basis, wanneer gaat deze in? Hartelijk dank! 

Badge +3

Wijzigingen binnen NS Flex gaan direct in.

Reputatie 7
Badge +1

Hi iedereen & Ns service,

korte vraagstelling. Ik wil mijn weekendvrij aanpassen naar een flex basis, wanneer gaat deze in? Hartelijk dank! 

Zoals je hierboven al kan lezen gaat dat per direct in.

Bedankt voor jullie reacties, en wat is de opzegtermijn? Ik wil hem namelijk vanaf 1dec. gaan overzetten maar was benieuwd of ik dan nog abonnementskosten betaal? Dank 

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je Dal Voordeel al een Flex abonnement is dan is een wijziging per direct.

Als je Dal Voordeel op Saldo hebt kan je een ingangsdatum kiezen tot 14 dagen in de toekomst.

Een Flex abonnement (behalve Flex Basis) loopt minimaal een maand, dus 30 of 31 dagen (behalve bij ingangsdatum in februari).

Let op dat als je met Weekend Vrij ook doordeweeks 40% korting wilt, je dat erbij moet nemen voor € 3,40.

Een wijziging van NS Flex-abonnement gaat direct in. U kunt opnieuw wijzigen na een maand (dus als u vandaag zou wijzigen, dan kunt u weer wijzigen op 19 april). Uitzondering is een wijziging naar NS Flex Basis (= zonder abonnement), dan kunt u direct weer wijzigen naar een ander abonnement. Maar dat is in uw situatie niet van toepassing.

A top! Dus als ik een dag voor het weekend naar de weekend vrij abbonement wijzig, stopt mijn huidige dal voordeel abbonement, en kan ik meteen van het weekend vrij abbonement gebruik maken de volgende dag?

Reputatie 7
Badge +3

Als je wilt wijzigen naar weekend vrij dan zou ik het op een vrijdag doen. Bij wijzigen binnen flex gaat deze per direct in.

Badge +3

A top! Dus als ik een dag voor het weekend naar de weekend vrij abbonement wijzig, stopt mijn huidige dal voordeel abbonement, en kan ik meteen van het weekend vrij abbonement gebruik maken de volgende dag?

Dat kan per direct (binnen enkele minuten), en je betaalt de abonnementskosten voor de dag dat je wisselt.

Bij een wijziging van Flex Dal Voordeel naar Weekend Vrij (zonder doordeweekse dalkorting) kost dat je voor die dag ca. 98 cent. Voor Weekend Vrij + dalkorting is het ca. € 1,09

Dus kan je net zo goed op de ochtend dat je wilt gaan reizen wisselen.

Vandaag, 21 december, reisde ik op mijn laatste werkdag in 2023 voor het laatst op eigen kosten met een Flex Altijd Voordeel abonnement. Omdat ik vanaf 1 januari van mijn werkgever een Business Card krijg, heb ik ‘s avonds laat na het werken en reizen mijn abonnement omgezet in een Flex Basis abonnement. In dat bestelproces kon ik nergens een ingangsdatum kiezen, dus ik kon niet aangeven dat de wijziging morgen in moet gaan. Ik zie nu dat als ingangsdatum vandaag (21-12 dus) staat geregistreerd. Krijg ik nu wel nog de korting van het Altijd Voordeel abonnement op mijn vandaag al gemaakte reizen, of wordt daar met terugwerkende kracht de korting vanaf gehaald en betaal ik de volle mep?

Reageer