Wintercity sloeg plank volledig mis

  • 4 January 2023
  • 49 reacties
  • 4330 Bekeken


Toon eerste bericht

49 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat Wintercity is een schrijnend voorbeeld van een verkeerde inzet van de schaarse middelen bij NS. Een voorbeeld daarvan is dat tegelijkertijd niemand bij NS tot de ontdekking komt dat er totale onzin op de eigen website staat over het krijgen P+R-korting bij gebruik van een e-ticket.

Eerst de basis op orde. Daarna leuke reisjes en borrels.

Eh, gezamelijke ski-reis, zeilrace, maandelijkse borrels? Is vast heel goed voor de teamspirit. 

Flikker toch op met je teamspirit-gedoe en Engelse termen

 

De NS medewerkers hebben afgelopen jaar een aantal dagen gestaakt voor meer loon en betere werkomstandigheden, waar ik in het geval van de werknemers die op de trein werken ook achter sta. Maar als voor anderen de leuke team uitjes belangrijker zijn is mijn begrip snel verdwenen. En dan ook nog het infantiele Wintercity als hoogtepunt zien. Ach, ik zal in de ogen van zo'n Jong NS-er die net de kleuterklas is ontgroeid wel een boomer zijn. 

O, ik snap zo'n werknemer wel. Ondanks een totaal gebrek aan relevante vaardigheden (wat kun je nou eigenlijk als 'marketeer') heeft hij/zij toch een baan gevonden bij een bedrijf waarvan de marketingafdeling net zo infantiel is als hij/zijzelf. Het is dan vooral belangrijk dat je 'onwijs enthousiast' bent over de zoveelste stompzinnige campagne.

Badge +3

Haha @Momo iets met een spijker en een kop! 😣

SWOT analyses dan maar...of het antieke ‘out of the box’ denken natuurlijk. Hoe meer (liefst niet te ingewikkelde) infographics des te beter, want anders snappen we het zelf niet meer!

En de namen (plus e-mail en telefoonnummer) van de verantwoordelijken zijn.. AVG afgeschermd. Wie ze kent mag het zeggen, we weten het zelf (vaak) niet eens of mogen daar niets over delen!

Zie ook https://agilescrumgroup.nl/scrum-vs-agile 

En dan zit je op een hippe ‘turnkey’ flex werkplek/kantoor en vraagt je af… Waar is de koffie eigenlijk, en mijn collega’s?

Geen idee, daar heb je een chipkaart voor gekregen of een paar euro per dag als je thuis kan werken, toch?

De grote gemene deler van alle Agile methodieken is dat ze iteratief en stapsgewijze ontwikkeling ondersteunen. Deze methoden staan dan ook lijnrecht tegenover traditionele (waterval) ontwikkelmethoden, waarbij eerst alle wensen en eisen in kaart worden gebracht voordat er ook nog maar iets ontwikkeld is.

Reputatie 7
Badge +3

Eh, gezamelijke ski-reis, zeilrace, maandelijkse borrels? Is vast heel goed voor de teamspirit. 

Flikker toch op met je teamspirit-gedoe en Engelse termen

 

De NS medewerkers hebben afgelopen jaar een aantal dagen gestaakt voor meer loon en betere werkomstandigheden, waar ik in het geval van de werknemers die op de trein werken ook achter sta. Maar als voor anderen de leuke team uitjes belangrijker zijn is mijn begrip snel verdwenen. En dan ook nog het infantiele Wintercity als hoogtepunt zien. Ach, ik zal in de ogen van zo'n Jong NS-er die net de kleuterklas is ontgroeid wel een boomer zijn. 

NS zelf vond het een groot succes. Alleen maar positieve reacties!

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Marketing is vaak niet veel meer dan een façade om broddelwerk te verbloemen. 

Ik denk dat alle tijd, geld en moeite van Wintercity beter besteed had kunnen worden. Zoals aan het structureel oplossen van problemen met de website en de e-tickets. 

Marketing mensen zijn er in overvloed, IT'ers zijn heel schaars. Capaciteit is niet zo maar uit te ruilen.

Er ging inderdaad in het begin wat mis, maar dat was gelukkig wel binnen enkele dagen opgelost. De grotere prijzen zijn leuk voor de winnaars en niet voor de verliezers. Dat is bij de grotere loterijen net zo, alleen kon je aan de Wintercity gelukkig gratis meedoen.

Reputatie 6

Wij waarderen ieder zijn mening en uiteraard zal ik deze signalen doorzetten. Ik kan intern niets vinden over de resultaten van de acties. Wel heb ik in de maand december best veel positieve signalen gezien via diverse kanalen. Persoonlijk vond ik het zelf wel erg leuk.

Het begon ook best leuk met een eerste klas upgrade voor 1 euro en een merries voor 8,95. Het zag er ook mooi uit op t eerste gezicht. Maar ja, storende techniek (werkte niet op een iPad in t begin) en dan een prijs per dag op tienduizenden mensen, dat gaat niet werken. De irritante koppelverkoop ook niet. Maar dat heeft TO al prima beschreven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat alle tijd, geld en moeite van Wintercity beter besteed had kunnen worden. Zoals aan het structureel oplossen van problemen met de website en de e-tickets. Als gebaar had je alle abonnementhouders iets kunnen aanbieden voor het ongemak voor de belabberde dienstverlening.

Wintercity kwam op mij over als een het plaatsen van een Potemkin-dorp

Wij waarderen ieder zijn mening en uiteraard zal ik deze signalen doorzetten. Ik kan intern niets vinden over de resultaten van de acties. Wel heb ik in de maand december best veel positieve signalen gezien via diverse kanalen. Persoonlijk vond ik het zelf wel erg leuk.

Reputatie 7

Met een beetje geluk komt er moderator met een ronkende verklaring dat het een ongekend succes was. Of dat ‘het doorgegeven wordt’ en dat was het dan @LCS264.

Verder ben ik het met je kritiek helemaal eens. Meer dan een misser of een waardeloze actie kan Wintercity niet genoemd worden.

Reputatie 2

Ik ben nieuw op dit forum (Wintercity ergerde me genoeg een post te schrijven), dus weet de mores niet, maar is er een manier waarop iemand van NS of de Marketingafdeling hierop kan reflecteren?

@Rene74

Dat NS/ProRail zelfs met de 450 grote storingen nog ruimschoots binnen de norm blijven verbaasde mij ook. Er is echt iets mis met de prestatiecontracten van I&M met beide bedrijven.

Ook bij de goedereninfra blijven de wanprestaties zich opstapelen. Gisteren weer dit artikel

https://www.transport-online.nl/site/149226/railgood-voortdurend-falend-prorail-nekt-spoorgoederenvervoer-wederom-in-rotterdam/

Reputatie 7

@MoDe

Ik zeg ook "een groot deel van de NS-klanten", dus niet iedereen. Het feit dat een algemene staking bij NS anno 2023 nauwelijks tot problemen leidt geeft wel aan hoe weinig mensen er nog echt van afhankelijk zijn. NS heeft wel een monopolie op het spoor maar geen monopolie op mobiliteit. 

Vrijwel iedereen in mijn omgeving die regelmatig met de trein reist pakt gewoon de auto als men staakt. En ook als er een trein uitvalt, neemt men de auto want tijd om een half uur te wachten is er niet. De dag is voor velen helemaal volgepland. Hoe vaker dit voorkomt, hoe vaker men geneigd is de trein maar te laten voor wat het is, omdat het niet betrouwbaar genoeg is.

Zelf heb ik (nog) geen auto maar kan met de bus of fiets naar het werk of desnoods rijdt een familielid als ik verder weg moet.

Bij recreatief reizen, dagje weg, pas je je plannen aan. Geen trein? Dan gaan we niet weg en gaan we iets anders doen die dag. Helaas gebeurt het wel erg vaak dat je je plannen moet aanpassen. 

Gisteren was in het nieuws dat er vorig jaar meer grote storingen waren (450) dan in de jaren ervoor. Dat is heel veel maar nog altijd onder de norm van 520 per jaar. De kwaliteitslat ligt blijkbaar heel laag.

@MoDe

Ik zeg ook "een groot deel van de NS-klanten", dus niet iedereen. Het feit dat een algemene staking bij NS anno 2023 nauwelijks tot problemen leidt geeft wel aan hoe weinig mensen er nog echt van afhankelijk zijn. NS heeft wel een monopolie op het spoor maar geen monopolie op mobiliteit. 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Ja, met als groot verschil dat NS een monopolie-positie heeft op een groot deel van het spoor, waar energieleveranciers en internetproviders daadwerkelijk kunnen en moeten concurreren. Vaste NS-klanten "slapers" noemen gaat dus niet op, omdat ze vaak geen keus hebben. 

Even afgezien van studenten (gedwongen winkelnering) heeft een zeer groot deel van de NS-klanten ook de keuze om met de auto te gaan of om minder te reizen. NS heeft dus weliswaar een monopolie op het HRN maar dat monopolie is toch maar heel betrekkelijk.

Niet iedereen heeft een auto voor de deur of volwaardig OV in de buurt en heeft dus geen ander alternatief.

 

 

Ja, met als groot verschil dat NS een monopolie-positie heeft op een groot deel van het spoor, waar energieleveranciers en internetproviders daadwerkelijk kunnen en moeten concurreren. Vaste NS-klanten "slapers" noemen gaat dus niet op, omdat ze vaak geen keus hebben. 

Even afgezien van studenten (gedwongen winkelnering) heeft een zeer groot deel van de NS-klanten ook de keuze om met de auto te gaan of om minder te reizen. NS heeft dus weliswaar een monopolie op het HRN maar dat monopolie is toch maar heel betrekkelijk.

Reputatie 2

Zoals Johan Derksen al ooit eens aangaf heten langdurig vaste klanten in het marketing jargon "slapers". Die geven vaste inkomsten waar je als bedrijf helemaal niets voor hoeft te doen.

Diezelfde vragen over ‘trouwe abonnementhouders’ komen overal voorbij natuurlijk, denk aan Ziggo (maandenlang forse korting) of KPN (twee ‘gratis’ superwifi-punten), en voorheen buitelden de energieleveranciers ook over elkaar heen met welkomstkortingen als je een jaartje klant werd.

Een klant die je eenmaal hebt hoef je niet te ‘verwennen’, want velen blijven toch wel omdat ze ‘alweer overstappen’ te veel moeite vinden (als die mogelijkheid er al is).

Voor wat betreft NS Extra, dat heeft nooit fatsoenlijk gewerkt volgens mij.

 

Ja, met als groot verschil dat NS een monopolie-positie heeft op een groot deel van het spoor, waar energieleveranciers en internetproviders daadwerkelijk kunnen en moeten concurreren. Vaste NS-klanten "slapers" noemen gaat dus niet op, omdat ze vaak geen keus hebben. 

Het gaat er mij om dat er duidelijk flink wat tijd is gaan zitten in Wintercity. Websiteontwerp en hosting, invulling van de actie (samenwerkingen met bedrijven, samenstellen van prijzen, bedenken van de quiz, e-mailmarketing, kosten van de prijzen etc.

Tijd die dus in een mijns inziens totaal averechts werkende actie gestoken is. Een actie die nota bene bedoeld was om trouwe klanten die bovengemiddeld gebruikmaken van de trein en dus ook bovengemiddeld geraakt zijn door de problemen bij NS afgelopen tijd, te bedanken. Had al die kosten voor arbeidsuren, het ingehuurde marketingbureau (nooit meer inhuren!), ontwerp en serverhosting dan liever gestoken in een simpele eindejaarsattentie.

Stuur mensen een simpele NS-mok ofzo, een totebag, een pen, desnoods een brief met eindejaarswens en waarin eerlijk wordt teruggeblikt op de problemen van afgelopen tijd, met een paar tegoedbonnen voor daadwerkelijk gratis snacks en koffie (ipv pas bij aanschaf van iets anders, zoals @Momo zei). Of gewoon niks. Niemand had er iets van gevonden als er gewoon géén campagne was geweest maar enkel een mailtje met "Fijne feestdagen". Een slechte campagne doet echt veel meer kwaad dan goed.

Persoonlijk abonnementhouder vanaf 1981, daarvoor via gezinsabonnement van ouders.

Kan mij niet heugen wanneer ik als vaste klant en/of abonnementhouder een bedankje heb gehad. 

Zoals Johan Derksen al ooit eens aangaf heten langdurig vaste klanten in het marketing jargon "slapers". Die geven vaste inkomsten waar je als bedrijf helemaal niets voor hoeft te doen.

Badge +3

Diezelfde vragen over ‘trouwe abonnementhouders’ komen overal voorbij natuurlijk, denk aan Ziggo (maandenlang forse korting) of KPN (twee ‘gratis’ superwifi-punten), en voorheen buitelden de energieleveranciers ook over elkaar heen met welkomstkortingen als je een jaartje klant werd.

Een klant die je eenmaal hebt hoef je niet te ‘verwennen’, want velen blijven toch wel omdat ze ‘alweer overstappen’ te veel moeite vinden (als die mogelijkheid er al is).

Voor wat betreft NS Extra, dat heeft nooit fatsoenlijk gewerkt volgens mij.

Reputatie 7
Badge +3

@Momoje hebt gelijk voor een actie als wintercity is het niet relevant hoelang je klant en/of abonnementhouder bent. Ik bedoel alleen maar dat in al die jaren dat ik abonnementhouder ben er niet echt iets gedaan werd voor abonnementhouders. Ook NS extra was willekeur.

Maar belonen van trouwe klanten wordt door weinig bedrijven gedaan. Het meeste profijt hebben nieuwe klanten, die worden met allerlei voordeeltjes gelokt. Zo kon je bij wintercity een maand gratis dalurenabonnement krijgen, maar kon je dat als trouwe klant ook zonder een nieuw abonnement af te sluiten?

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, wat zal ik zeggen…

Persoonlijk abonnementhouder vanaf 1981, daarvoor via gezinsabonnement van ouders.

Kan mij niet heugen wanneer ik als vaste klant en/of abonnementhouder een bedankje heb gehad. Aan wintercity kon ik niet mee doen.

Je blijft er maar mee schermen hoe lang je al abonnementhouder bent terwijl dat er totaal niets mee te maken heeft. Er is gewoon op één of andere manier iets niet goed in je account of instellingen qua ontvangen van actiemails en dus ook Wintercity, dat is een slechte zaak en onbegrijpelijk dat dit tot nu toe niet op te lossen is, maar het staat los van hoe lang je een abonnement hebt en had ook kunnen gebeuren als je maar een paar jaar abonnementhouder zou zijn geweest. En dat constante geklaag in allerlei topics wordt (of is al) behoorlijk ergerlijk. 

 

Wat betreft Wintercity en de plank mis slaag ben ik het met TS volledig eens. Leuk hoor, bij Starbucks korting op een muffin, maar eerst een overpriced koffie kopen en dan nog is zo'n muffin te duur. En dan ook bepaalde cadeautjes die meer goedkope reclame zijn voor andere bedrijven, zoals Greetz of Bookchoice. 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, wat zal ik zeggen…

Persoonlijk abonnementhouder vanaf 1981, daarvoor via gezinsabonnement van ouders.

Kan mij niet heugen wanneer ik als vaste klant en/of abonnementhouder een bedankje heb gehad. Aan wintercity kon ik niet mee doen.

Maar deel de mening dat je trouwe klanten/abonnementhouders ook op een andere manier kunt bedanken.

En als je iets wilt doen voor reizigers die wekenlang met weekendwerkzaamheden te maken hebben gehad, doe je dat dan natuurlijk op maandagochtend in de spits.😉

Reageer