Sticky

Let op: valse e-mails in omloop



Toon eerste bericht

145 reacties

Ik heb jullie suggesties en signalen naar onze afdeling Fraudemanagement gezet, met de vraag hoe we hier nog beter mee om kunnen gaan. We hebben al wel een pagina op onze website toegevoegd: http://www.ns.nl/reizigers/acties-en-uitjes/acties-en-uitjes/phishing-mail.html.

Nogmaals iedereen bedankt voor de nieuwe lading e-mails. Ik heb iedere ontvangen e-mail persoonlijk beantwoord.
Misschien dat de pishing mail naar een en hetzelfde mailaccount wordt gestuurd. Wij hebben bovenstaande mail namelijk ook gekregen. Dat zie je vaak gebeuren met mailadressen van tele2.Hoe ze daar aan komen? Geen idee.
@Waa Dat durf ik ook niet te zeggen. We zijn er in ieder geval mee bezig en ook dat proberen we te achterhalen.
Nu ben ik een beetje in de war. Ik heb als vaste klant een mail gekregen waarvan ik me afvroeg of hij echt is. Namelijk een aanbod voor twee kaartjes van 25 euro. de mail is afkomstig van mail@ezine.ns.nl. Omdat ik de laatste tijd veel valse mails krijg, heb ik de klantenservice gebeld. Dat kan niet van ons zijn, kreeg ik te horen. maar nu zie ik op die link die hier net gegeven is dat mails die eindigen met ns.nl wel van jullie zijn. Dus graag een antwoord op de vraag: is het speciale aanbod van twee kaartjes voor 25 euro, geldig tot 15 december voor vaste klanten nu wel of niet echt? Ik kan de actie namelijk niet terugvinden op de site.
Deze e-mail is van ons, Marjan. Goed dat je dit even checkt!

Ik vind het erg vervelend dat jij andere informatie hebt gehad. Excuses hiervoor.
Voortaan stel ik mijn vragen hier! Dank, ik ga de kaarten meteen bestellen dan. En misschien moeten de mensen aan de telefoon even horen dat mail@ezine.ns.nl wel van jullie is. 😉
Leuk om te horen, Marjan!

Ik vind het vreemd dat dit is gebeurd, want deze informatie staat in onze kennisbank. Is jouw gesprek geregistreerd? Dan kan ik als je wil even meekijken en de medewerker hierop aanspreken. Als dit zo is, mag je mij een privébericht sturen met je naam en adres.
Ik denk het niet, ik heb geen bandje gehoord of zo. Hij heeft nog wel even geinformeerd hoe het zat.
Laten we dan hopen dat dit een eenmalige vergissing was 🙂.
Vandaag een email gehad over NSExtra, maar mogelijk niet van de NS:

Verstuurd van E-mailadres: Nederlandse Spoorwegen
Verstuurd via servers van: jambo10.digitpaint.nl
Linkjes naar sites van ns.nl maar ook naar https://netpanel.jambo-mobile.com/XXXX

Dit lijkt op de eerdere emails van de NS, maar is dit echt van de NS?
En zo ja waarom worden er dan zoveel verwijzingen naar externe sites opgenomen?
Goed dat je dit aankaart, marv! Zou je deze e-mail ook kunnen doorsturen naar forum@ns.nl? Dan kan Sivan checken of het wel of niet om phishing gaat.
Dag Inge

Het mailadres was in mijn vorige post niet goed zichtbaar geworden. Dat is nsextra@netpanel.nl.

Ik heb het vergeleken met de vorige mails van NSExtra en deze mail blijkt toch echt van de NS te komen, wel jammer dat het dus verwijst naar zoveel sites en niet vanuit @ns.nl adres verzonden wordt.
De mail ziet er zo uit:

Ik ontving het onderstaande, hetgeen vast ook spam is. Ik ben overigens helemaal niet geabonneerd op die nieuwsbrief. Een beetje bizar dat ik vandaag een spammail ontvang van een afzender uit Parijs...:

Klik hier indien dit bericht niet goed wordt weergegeven. U ontvangt dit bericht omdat u met ......@gmail.com
ingeschreven bent voor onze nieuwsbrief Consomeo - Geen mailings meer ontvangen klik dan hier
Bericht weergeven Rapporteren uitschrijven




Hallo Piet

Jouw emailadres is geselecteerd! Wil jij een NS OV Kadokaart winnen ter waarde van €200? Lekker treinreizen met vrienden! Klik hier!

NS
Cadeaubon

......@gmail.com

Win een NS OV Kado Kaart!
Doe nu mee, want de inschrijving sluit snel!

Verder





Impressum Consomeo: 14 Rue Rougemont 75009 Parijs, Frankrijk
Consomeo - Geen mailings meer ontvangen klik dan hier
En weer eentje, zelfs met een lief knuffelbeestje. Deze is wel heel geniepig want verwijst ook nog eens via het NS-logo naar spoordeel-winkel.nl (met een streepje). :-(

Deze heb ik ook net binnengekregen.
En weer eentje, zelfs met een lief knuffelbeestje. Deze is wel heel geniepig want verwijst ook nog eens via het NS-logo naar spoordeel-winkel.nl (met een streepje). :-(



Dankje voor het voorbeeld, Guflu. Dit is inderdaad geen mail van NS.
Ik kreeg deze ook binnen en aangezien ik dagelijks met de NS reis en hinder ondervind leek mij dit best een redelijke geste van de NS. Omdat ik mijn telefoonnummer moest invoeren ging er een lampje branden maar ik kan mij zomaar voorstellen dat er heel wat mensen hierin trappen. Waarom zet de NS niet op de homepage een grote waarschuwing voor dit soort mails. Via twitter mailde ik net naar de NS hier kreeg ik een link doorgestuurd waarin de NS waarschuwt voor dergelijke mails maar deze waarschuwing zit ergens diep in de internetpagina van de NS verstopt. Als je zoekt op de ns site naar valse emails wordt je ook niet naar die pagina geleidt. Ik kan mij voorstellen dat het verstandig zou zijn van de NS om hier iets meer ruchtbaarheid aan te geven.
Ik zou als NS ook Funlazio • Bluetiq GmbH. • Immermannstrasse 13, 40210 Düsseldorf, Duitsland • Registratienummer: HRB 63787 • BTW nummer: DE273 110 961 meteen aanklagen want deze dit achter deze SMS abbonnement.
nog zo leuke: zie foto.
als je doorklikt hebben ze ook de site : spoordeel-winkel.nl waardoor het echt lijkt gelukkig ben ik niet gek en reageerde ik niet blijkt een sms dienst aan vast te zitten.
Gisteren gratis naar een Kerstmarkt naar keuze in België of Duitsland; vandaag twee gratis dagkaarten.
Het ziet er allemaal helaas redelijk echt uit, behalve de afzender en het feit dat de linkjes verwijzen naar vreemde sites.
Er is wel een aantal opvallende verschillen tussen de opmaak van de bovenstaande e-mail over 2 dagkaarten en de normale opmaak van berichten van NS. Toegegeven: Het is voor het herkennen van valse e-mailberichten niet zo handig dat NS onderling verschillende variaties van hun huisstijl gebruikt voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven, persoonlijke aanbiedingen, werkzaamheden en berichten over geld terug bij vertraging, maar dit wijkt wel duidelijk af.

Letters in het geel (2 en //) komen in de NS-huisstijl niet voor. Er hoort bovenin een gele balk te zijn die naar rechts uitwaaiert in verschillende tinten tussen geel en blauw of een smalle blauwe en een brede gele balk. Links die als een knop zijn vormgegeven horen rechts een blauwe pijl in een geel vakje te hebben en de tekst in de knop hoort niet in hoofdletters geschreven te zijn.

Daarnaast is de tekst reden voor argwaan. NS schrijft nooit zo'n volledig schuldbewust stukje; normaal staat er altijd iets van een ontkenning van de oorzaak van de klachten in, zoals dat ze treinen altijd zoveel mogelijk op tijd laten rijden. In tegenstelling tot op Twitter, op het forum en bij de telefonische klantenservice gebruikt NS in e-mailberichten u/uw in plaats van jij/jouw. Als berichten van NS ondertekend zijn, staat er de naam van een persoon, niet alleen "NS Klantenservice".

Reageer