Let op: valse e-mails in omloop | NS Community
Sticky

Let op: valse e-mails in omloop


Laatste update: 7 juli 2019

Let op: vanaf heden kun je phishing mails doorsturen naar valse.email@ns.nl. Omdat we merken dat veel mensen te maken hebben met deze vorm van oplichting, hebben wij speciaal hiervoor een uniek mailadres geactiveerd. Controleer voordat je een e-mail doorstuurt even of de ontvangen e-mail niet al wordt genoemd in dit bericht. Zo niet, stuur dan de originele e-mail door naar valse.email@ns.nl. Wij zullen het bericht dan onderzoeken.

Waarschuwing: valse berichten


Hoewel deze e-mails qua vormgeving en inhoud soms veel gelijkenis vertonen met de echte NS e-mails of die van onze partners zoals Blokker en Kruidvat, zijn deze niet van NS en onze partners afkomstig.

Onze naam en ons logo wordt misbruikt om persoonlijke gegevens te verzamelen. Meestal wordt in deze valse e-mails gevraagd om je gegevens te verstrekken of op een link te klikken. Doe je dit, dan krijgen fraudeurs mogelijk toegang tot jouw persoonlijke gegevens. Je kunt vervelende gevolgen verkleinen door, als u bijvoorbeeld een wachtwoord heeft meegestuurd, dit zo snel mogelijk te vervangen. Ook doe je er goed aan de valse e-mail te verwijderen.

Hoe herken je een e-mail of actie van NS?
  • Een e-mail of actie afkomstig van NS herken je aan het verzendadres eindigend op @ns.nl
  • Alle lopende acties van NS staan vermeld op onze website
  • E-mails afkomstig van NS gaan altijd over NS gerelateerde zaken zoals informatie communicatie over je abonnement, nieuwsbrieven, tijdelijke acties, onderzoek m.b.t. NS

Welke overige e-mailadressen en urls worden momenteel door NS gebruikt?
  • NS@samr.nl: SAMR is de ‘nieuwe’ naam voor Market Response
  • @ezine.ns.nl: nieuwsbrieven, communicatie abonnementen, Spoordeelwinkel, tegemoetkomingsactie
  • nsonderzoek@survey.branches-en-trends.nl
  • spoordeelwinkel@email.ns.nl
  • nsonderzoek@branches-en-trends.nl
  • noreply@nspanel.nl
  • No-Reply-FinanceCenter.DB@ns.nl: communicatie over betalingsherinneringen
  • nsinternational@mail.nsinternational.nl: communicatie vanuit NS International
  • NS@blauw-survey.com: bureau dat onderzoek uitvoert voor NS Extra
  • ns@startonderzoek.nl: onderzoek na contact met NS
  • Pagina's waarvan de url begint met https://webforms.tripolis.com: dit zijn vaak formulieren
  • Panelleden kunnen vragen sturen naar ns@mwm2.nl, antwoorden worden verstuurd via mailer@mwm2.nl
  • onderzoek@onderzoek.mediatest.nl: onderzoek naar Spoor
  • mail@basebuildermail.com: reguliere winacties
  • service-nl@mail.clansmanmail.nl: versturen van de research mailing
  • info@ov-fiets.nl: mailings van OV-fiets
  • nszakelijk@emi-group.com: Benchmark Onderzoek NS Zakelijk
  • ns@citisens.nl: marktonderzoekbureau
  • noreply@mail.crowdtech.com marktonderzoekbureau
  • info@email.ns.nl
  • noreply.ns@ns.nl: mail waarin we verzoeken om uploaden digitale pasfoto

Hoe herken je een valse e-mail?
Internetcriminelen worden steeds beter in het opstellen van valse e-mails. Toch maken ook zij nog fouten. Fouten die nog veel voorkomen zijn:
  • Het verzendadres is geen NS e-mailadres of dat van onze partners Blokker, Kruidvat, Etos of Hema
  • De link die de mail bevat verwijst naar een website die niet van NS is
  • De aanhef is niet juist en de mail bevat spelfouten
  • Tot slot geldt ook vaak dat het aanbod dat gedaan wordt, vaak te mooi is om waar te zijn en dat is het dan ook

NS zet steeds voorbeelden van de meest recente valse e-mails op http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/waarschuwing-phishingmails.html en in dit topic, zodat je kunt zien welke valse e-mails reeds bij ons bekend zijn.

Hoe herken je een e-mail of actie van NS?
Een e-mail of actie van NS herken je aan het verzendadres eindigend op ns.nl. Daarnaast staan alle lopende acties van NS vermeld op onze website(s).

Melden van valse e-mails
Als je een valse e-mail ontvangt die afkomstig lijkt te zijn van NS en dat nog niet gemeld is, dan kun je dit doen in dit topic. Jouw melding wordt gebruikt om nieuwe valse e-mails te signaleren en andere klanten te waarschuwen.

Voorbeelden van valse e-mails die in omloop zijn
  • Win gratis treintickets voor een dagje weg (23 mei 2019)
  • 1 week GRATIS onbeperkt reizen 1e klas voor 2 personen (30 april 2019)
  • Win 1 week gratis onbeperkt reizen (22 februari 2019)
  • Win deze €150 cadeaukaart (27 januari 2019)

145 reacties

Ook hier valse mail ontvangen. Weer een nieuwe misleidende look. Afzender lijkt de naam Ns.nl te hebben maar het mailadres is complaints@cadeau-ns.nl. Krijgen willekeurige mensen dit soort mail of is het verbonden aan mijn frequente bezoek aan ns-sites of misschien zoektochten naar kortingsaartjes van blokker e.d.?
nee ik heb geen blokkersite bezocht of site van ns. net precies de 3e valse e-mail ontvangen en verwijderd. dom dus dat de echte ns per brief oproept om aanbiedingen per e-mail van hen te ontvangen. dan gaat het een keer wel mis.
Badge +3
valse.email@ns.nl
Kan als alias hiervoor het adres valse-email@ns.nl aangemaakt worden? Andere organisaties zoals banken gebruiken zonder uitzondering valse-email met streepje voor het apenstaartje.
De mensen die zijn aangemeld voor NS Extra zijn als het goed is bekend met de werkwijze ervan. Mocht je alsnog twijfelen, dan kun je dit altijd navragen.

Mijn angst is niet dat mensen de mails van NS Extra voor spam aanzien. Als dat het geval is, is de schade immers nihil, dan vullen ze de enquête gewoon niet in.
Mijn angst is dat NS Extra het oplichters wel erg makkelijk maakt om argeloze reizigers te misleiden met e-mails die sterk lijken op die van NS Extra.
fellow reisegers...
pardon my NL spelling...but,
last nite(18/12/16) i received an offer for een NS cadeaukaart worth up to 150e. tempting offer, i thought. but my abn amro credit card info had been pfished just a few weeks ago. so zsm als ik heb de formulier gezien, i stopped and waited till today to call someone at NS to find out if it was legit(legitimaat (?)--echte waar)...nope. too good to be true. ; - ) i thought it might be a good gesture to share the info with y'all... you ARE a great bunch and this is a VERY small way to show my appreciation for being able to live in this wonderful country. thank you all for helping make it so... this was the address/info... "NS cadeaukaart" . do NOT fill in the formulier. with my abn amro info, they bought something for around 7-800e. but abn caught it and called me. i don't have a CLUE as to how they figured it out. but i don't care and am deeply grateful. i hope the same never happens to any of you. esPECIALly in THIS of all seasons...a healthy 2017 to you all. and thanks again. i LOVE it here. ; - )
Helaas ook een vals bericht gekregen. Ik herken de berichten hierboven.
2 dagkaarten. Ik was eerst wel heel blij. Kerstvakantie komt er aan. Oppassen dus..
Ik ontving een gelijke email. De afzender lijkt NS.NL te zijn en is bedriegelijk echt.
Ook ik haakte af na het 06 nummer.
De instructie per sms is om OK naar 7090 te sturen, waarop je aan een abonnement vast zou zitten.
De verplichte waarschuwing is teruggebracht tot: "12E/wk & eenmalig 3 E."
Na enig nadenken kom je dan op een abonnement van 12 Euro per week en een start tarief van 3 Euro.
Je zou uit de crypto-opmerking moeten begrijpen dat een FUNLAZIO quiz je een abonnement heeft aangesmeerd. In tegenstelling tot de regels staat er dan geen afmeldingsinstructie.
Enfin, ik hoop dat deze details ook NS helpen om misbruik van de handelsnaam tegen te gaan.

Je ziet de link dan verschijnen. Indien dit niet verwijst naar een website van NS of de Spoordeelwinkel, klik er dan niet op.
En spoordeelwinkel.nl.moshenniki.ru zou ook maar niet op klikken 😉.

En NS zelf moet natuurlijk wel het juiste voorbeeld geven, automatisch doorlinken (vanaf 'n ns.nl url) naar 'https://ns-nl-1510.voncle.com/' wekt ook niet echt het vertrouwen dat het daadwerkelijk een site van NS is* (wat het feitelijk ook niet is, maar wat het wel moet doen lijken. Inderdaad net als bij echte phishing ook het geval is.), houd dit soort acties gewoon in eigen beheer. Al was het maar om verwarring te voorkomen.

*malware kan veroorzaken dat linkjes aangepast worden in jouw browser.



Geacht Forum,

Onderstaande mail probeerde ik te verzenden naar forum@ns.nl, zoals werd geadviseerd. Maar telkens werd mijn mail naar u geweigerd, vanwege een spam filter. Daarom zet ik de tekst van die mail hieronder, al weet ik niet precies of dat hier wel de bedoeling is. Maar ik zag geen andere oplossing!

Geacht Forum,
dit is voor mij de eerste keer dat ik in een valse mail ben getuind... ik had geen enkele reden om hem te verdenken...
Tot ik op het eind niet alleen mijn mobiele nummer moest intikken, wat ik helaas heb gedaan, maar ook merkte dat ik me automatisch zou abonneren op één of ander betaald abonnement... Daar ben ik gelukkig afgehaakt.

Nu weet ik niet wat ze met mijn mobiele nummer alleen kunnen, maar ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik het niet door had.
Op het forum bleek echter, dat bij NS al bekend was dat deze phishing mail rondging...
Ik had het zeer op prijs gesteld als ik daar per mail door NS voor was gewaarschuwd. Lang niet elke klant zit op het forum!
Dus ik hoop dat u dat in het vervolg wel zult doen.
En dat u duidelijk kunt maken wat wèl, en wat zeker niet mails zijn die door NS zijn verzonden.
Daar helpt u alle klanten mee!

Bij voorbaat hartelijk dank,
met vriendelijke groet,
Marja Eerelman
Hetzelfde gekregen, jammer, dat ik zo naief was. Binnen 1 uur heb ik afgezegd, alles van mijn telefoon verwijderd, maar de 15 euro staat op mijn rekening 😞
Vandaag en gister een NS mail ontvangen welke mij onbetrouwbaar overkomt (zie ook de bijlage):

Van: ns (ns@catholin.com)
Titel: Gratis reizen voor kerst met de NS
Inhoud:

< NS logo > Reis gratis door heel Nederland
< Afbeelding Nederland, trein, prijs en gratis >

Beste < mailadres ontvanger >

NS geeft de hele winter iedere week 10 NS dagkaarten weg! Met de NS dagkaart kunt u onbeperkt een dag door heel Nederland reizen en door deze actie, ook nog eens geheel kosteloos!

Wij wensen u veel reisplezier!

< knop > Bevestig uw gratis dagkaart < /knop >
Badge +3
Bovenstaande mail is inderdaad niet afkomstig van NS.

Vandaag ontving ik een mail met afzender NS@Marketresponse.nl. Deze mail is wel van NS, althans, in ieder geval in opdracht van NS verstuurd. Hij bevat een link naar een enquête waarin ik mijn mening kan geven over schriftelijk contact dat ik met NS gehad heb. De link verwijst naar een pagina op het domein smartweb3.smartagent.nl.

Omdat er een datum genoemd wordt en ik inderdaad een brief van NS gehad heb die op die datum gedateerd is, en ook mijn achternaam in de mail staat, weet ik dat de mail echt is. Maar zou men nogmaals intern kunnen doorgeven dat ook voor dit soort mails echt het beste het domein ns.nl gebruikt kan worden? Bedankt!
Ik zal de feedback nogmaals doorzetten naar onze marketeers. Ik snap de verwarring goed.
Van: NS dagkaart (NS@packetsupplier.com) Microsoft SmartScreen heeft dit bericht gemarkeerd als ongewenst.
Verzonden: dinsdag 5 januari 2016 0:01:53

Microsoft SmartScreen heeft dit bericht gemarkeerd als ongewenst en het wordt na tien dagen verwijderd.
Dit bericht is veilig!|Ik weet het niet zeker, ik controleer dit

A Responsive Email Template




Reis gratis door heel Nederland

Beste (hier stond mijn naam)
NS geeft de hele winter iedere week 10 NS dagkaarten weg! Met de NS dagkaart kunt u onbeperkt een dag door heel Nederland reizen en door deze actie, ook nog eens geheel kosteloos!
Wij wensen u veel reisplezier!


Bevestig uw gratis dagkaart

Go here to unsubscribe.






Dit mailtje kreeg ik vandaag, ik heb het even opgezocht op ns en las dat ik het hier kan melden.. Dus hierbij meld ik het:) Hopelijk heeft u er iets aan!
Zo zag het eruit als ik op de link (bevestig uw dagkaart) klikte. Zie bijlage.
Dank! Fijn dat je het zelf herkende als een valse mail.
Het heeft ons wel 70,-- € gekost , via de sms die we binnen kregen !!
Oei, dat is vervelend Annelies Willemsen! Je kunt hierover contact opnemen met je provider. Zij kunnen je helpen de SMS-dienst stop te zetten.
Hebben we al geregeld !
Ah, dat is fijn!
Ik kreeg vandaag een valse email, afkomstig van het mailadres nieuwsbrief@mailer.ns-nederland.com. Het onderwerp luidde "Voorjaarsactie, 2 NS dagkaarten liggen klaar". In de bijlage een schermafdruk van de mail.
Ik kreeg vandaag een valse email, afkomstig van het mailadres nieuwsbrief@mailer.ns-nederland.com. Het onderwerp luidde "Voorjaarsactie, 2 NS dagkaarten liggen klaar". In de bijlage een schermafdruk van de mail.

Die kreeg ik ook. En ook erop geklikt voordat ik de rare domeinnaam zag. Heb niet verder gaan dan de landingspagina. Hoop mijn computer niet te hebben besmet.
En deze? Je twee NS dagkaarten ( die ik overigens nooit heb besteld...) zijn bevestigd. Afzender:
nieuwsbrief@mailer.ns-ticket.com
http://spoordeel-winkel.com/ns/?url=http%3A%2F%2Ftrack.kk25.xyz%2Faff_c%3Foffer_id%3D537%26aff_id%3D1061%26aff_sub%3DNL02Q
Bovenstaand adres lijkt ok....
Hierop kom je wanneer je op de aanbieding klikt...
Badge +3
En deze? Je twee NS dagkaarten ( die ik overigens nooit heb besteld...) zijn bevestigd. Afzender:
nieuwsbrief@mailer.ns-ticket.com

Dat is geen mail die van NS afkomstig is. Ook een valse e-mail dus.

Bovenstaand adres lijkt ok....
Maar is het niet. Het enig juiste adres van de Spoordeelwinkel is www.spoordeelwinkel.nl. Het adres in uw mail is een poging om mensen te foppen, door bewust een adres te nemen dat er erg op lijkt.
Inderdaad geen e-mail van ons Ellie.59. Zoals Tochjo schrijft is de enige juiste link www.spoordeelwinkel.nl, dus zonder het streepje tussen spoor en winkel.
Vandaag 9/1 valse mail van zogenaamde afzender NS met afzender: nieuwsbrief@mailer.ns-ticket.com ontvangen: Je 2 NS dagkaarten zijn bevestigd
Haalt met SMS 15 euro binnen!

Laatste update: 08-12-2015

Waarschuwing: valse e-mails


Hoewel deze e-mails qua vormgeving en inhoud soms veel gelijkenis vertonen met de echte NS e-mails of die van onze partners zoals Blokker en Kruidvat, zijn deze niet van NS en onze partners afkomstig.

Onze naam en ons logo wordt misbruikt om persoonlijke gegevens te verzamelen. Meestal wordt in deze valse e-mails gevraagd om je gegevens te verstrekken of op een link te klikken. Doe je dit, dan krijgen fraudeurs mogelijk toegang tot jouw persoonlijke gegevens. Je kunt vervelende gevolgen verkleinen door, als u bijvoorbeeld een wachtwoord heeft meegestuurd, dit zo snel mogelijk te vervangen. Ook doe je er goed aan de valse e-mail te verwijderen.

Hoe herken je een valse e-mail?
Internetcriminelen worden steeds beter in het opstellen van valse e-mails. Toch maken ook zij nog fouten. Fouten die nog veel voorkomen zijn:
  • Het verzendadres is geen NS e-mailadres of dat van onze partners Blokker, Kruidvat, Etos of Hema
  • De link die de mail bevat verwijst naar een website die niet van NS is
  • De aanhef is niet juist en de mail bevat spelfouten
  • Tot slot geldt ook vaak dat het aanbod dat gedaan wordt, vaak te mooi is om waar te zijn en dat is het dan ook
NS zet steeds voorbeelden van de meest recente valse e-mails op http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/waarschuwing-phishingmails.html en in dit topic, zodat je kunt zien welke valse e-mails reeds bij ons bekend zijn.

Hoe herken je een e-mail of actie van NS?
Een e-mail of actie van NS herken je aan het verzendadres eindigend op ns.nl. Daarnaast staan alle lopende acties van NS vermeld op onze website(s).

Melden van valse e-mails
Als je een valse e-mail ontvangt die afkomstig lijkt te zijn van NS en dat nog niet gemeld is, dan kun je dit doen in dit topic. Jouw melding wordt gebruikt om nieuwe valse e-mails te signaleren en andere klanten te waarschuwen.

Voorbeelden van valse e-mails die in omloop zijn
  • (2) Dagkaarten voor jou. Afzender: mailer.newslettervouchers.com
  • (2) Dagkaarten voor jou. Afzender: mailer.dealsgiftcards.com
  • 2) Dagkaarten voor jou. Afzender: mailer.proposeddeal.com
  • (2) Dagkaarten een gezellig dagje door de sneeuw. Afzender: mailer.newsletterpersonal.com
  • We hebben 5 kaarten voor jou gereserveerd, om naar een kerstmarkt van jouw keuze te gaan, t.w.v. €420,-. Afzender: mailer.mailingsdeals.com
  • Gezellig naar de Kerstmarkt Voor jou en je familie. Afzender: mailer.mailingsleads.com
  • Wil jij voor de feestdagen een leuk geschenk? Maak kans op een OV Kadokaart t.w.v. €200. Afzender: pcatalogab.com
  • NS geeft de hele winter iedere week 10 NS dagkaarten weg! Afzender: mx2.jocelyne.net
  • NS geeft de hele winter iedere week 10 NS dagkaarten weg! Afzender: discountoncre.com
  • Speel mee en win 10x NS dagkaarten t.w.v. €200! Afzender: mx2.chineseselfies.com

Reageer