Ik heb op 30-11-2022 een mail ontvangen met daarin een aanbieding voor een meereisretour à €9,95.
In de voorwaarden staat:
Het Meereisretour is tot 60 dagen na ontvangst van de e-mail te koop en te gebruiken.
Wat is dan de laatste dag dat ik het meereisretour kan kopen (28-01-2023 of 29-01-2023)?
Bij het aanschaffen van het meereisretour kan ik gewoon een datum na 29-01-2023 opgeven waarop gereisd kan worden. Dat zou inhouden dat ik het meereisretour kan gebruiken na de 60 dagen die wordt vermeld bij de voorwaarden. Hoe zit dat?
Bladzijde 1 / 2
Wat een geklungel weer met de voorwaarden. Waarom kunnen die aanbiedingen nou nooit eens helder en duidelijk geïmplementeerd worden?
Het gemarkeerde antwoord klopt dus echt niet, maar dat wisten we al.
Sterker nog, het Meereisretour voor € 9,95 lijkt gewoon een standaard actieproduct te zijn (vergelijk de Jongeren Dagkaart) maar staat alleen niet bij het standaardaanbod op https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes-toeslagen
Ik zal doorgeven dat jullie het anders zien, maar het antwoord klopt wel en zal ook blijven staan.
Het staat je (en NS) uiteraard vrij om een andere mening te hebben, maar dat verandert de feiten niet.
Op 28 januari kon ik t/m 29 maart kiezen, zie screenprintje van 2 dagen geleden. Toen waren bij mij 30 en 31 maart nog grijs.
Oh wacht, het (geldige) ticket van @WijnandD was voor 31 januari, niet voor 31 maart
Maar te verzilveren voor een reisdatum tot 60 dagen na besteldatum dus.
Gemarkeerde antwoord klopt dus niet @Aurora NS, ik vond het al vreemd.
Het Meereisretour is te koop en te gebruiken tot 60 dagen na ontvangst e-mail. Dat is inderdaad wat vaag. Ik heb navraag gedaan en ook al kun je wel een datum kiezen na 29 januari (de vervaldatum in de mail), je ticket is dan niet langer geldig. Je dient het ticket dus echt te verzilveren en gebruiken voor aankomende maandag.
Als NS op de website echter bij het verzilveren het aanbod doet om een latere datum te kiezen, ik daarop inga en betaal, dan heb ik een geldig ticket voor een latere datum. Zo werkt het consumentenrecht nu eenmaal. Als NS dat niet wil, dan moeten ze het anders implementeren.
Toevallig kreeg ik vandaag een mail met het aanbod van deze meereisretour van €9,95. In de mail zelf staat dat Meereisretour de komende 2 maanden beschikbaar is, op de pagina waarnaar gelinkt wordt dat de Meereisretour tot 60 dagen na ontvangst van de e-mail te koop en te gebruiken is. Zowel de pagina waarnaar gelinkt wordt als de bestelpagina zijn dezelfde als degene die ik eerder had gevonden en die ook gebruikt werden voor deze aanbieding in november.
De Meereisretour is gewoon langer dan 60 dagen na ontvangst van de mail te koop, want iemand zoals TS hierboven die in november de mail kreeg (of iemand die hem kreeg in december) komt via de linik gewoon op dezelfde pagina uit als iemand die het vandaag heeft ontvongen, met dezelfde link naar de bestelpagina. En op die bestelpagina kun je tot 60 dagen in de toekomst een datum kiezen, bestel je vandaag dan kan dat uiterlijk 31 maart, bestel je morgen dan wordt het 1 april. En als die langer te koop is met een datum later dan 60 dagen na ontvangst van de mail, kun je hem ook gewoon gebruiken en niemand kan zien wanneer jij die mail gehad hebt.
Het antwoord van MoDe klopt helaas niet. Mijn collega heeft dit uitgezocht en haar antwoord is het juiste antwoord. Als je later met de ticket gaat reizen kan je een boete hiervoor krijgen bij controle.
Hoe kun je dan zien dat het ticket niet meer geldig is, als je reist op de dag wat op het ticket staat? Als je een datum na 29-1 kunt selecteren en het ticket voor die latere datum kunt kopen, dan heb je gewoon een geldig ticket.
Proberen is weten (kijk zelf maar welke reisdatum je kunt kiezen). Je hoeft de bestelling niet af te ronden.
Voorwaarden onduidelijk of op meerdere manieren uit te leggen? Dan geldt de voordeligste optie voor de consument.
En uiteindelijk krijg je natuurlijk gewoon een e-ticket. Geen conducteur die weet hoe of wat de voorwaarden voor aanschaf van dat specifieke ticket waren. Naam, traject en datum ok? Dan is het gewoon een geldig ticket.
Proberen is weten (kijk zelf maar welke reisdatum je kunt kiezen). Je hoeft de bestelling niet af te ronden.
Bij het aanschaffen van het meereisretour kan ik gewoon een datum na 29-01-2023 opgeven waarop gereisd kan worden.
Bij het verzilveren moet je toch gewoon een reisdatum kiezen? Dat zal dan wel mogelijk zijn tot 60 dagen na ontvangst van de mail.
Geeft het systeem je de mogelijkheid om bij vandaag verzilveren bijv. 31 januari als reisdatum te kiezen, dan is het ticket gewoon geldig op die datum.
Maar ik denk dat wat in die mail van 30-11 staat betekent dat je het vanaf die datum kunt verzilveren met een reisdatum tot 60 dagen in de toekomst. De uiterste te kiezen reisdatum zal dan 29-1 zijn.
Het Meereisretour is te koop en te gebruiken tot 60 dagen na ontvangst e-mail. Dat is inderdaad wat vaag. Ik heb navraag gedaan en ook al kun je wel een datum kiezen na 29 januari (de vervaldatum in de mail), je ticket is dan niet langer geldig. Je dient het ticket dus echt te verzilveren en gebruiken voor aankomende maandag.
Voorwaarden moeten niet “vrij duidelijk” zijn maar waterdicht. NS blinkt bepaald niet uit in het duidelijk formuleren van voorwaarden. Vandaar dat er nogal korzelig gereageerd wordt.
De voorwaarde om een e-ticket te kunnen gebruiken is (vooralsnog) een geldige betaling plus naam en reisdatum op het ticket.
Hoe je het verkregen hebt doet er niet toe. Aan (geldige) e-tickets kan toch immers niets gewijzigd worden als je ze eenmaal hebt?
Alsnog zijn de voorwaarden vrij duidelijk en wordt het antwoord hier gegeven. Wij hebben jullie signalen doorgegeven, maar ik durf niet te zeggen of de voorwaarden of de ticket zelf zal worden aangepast.
Niet dus, want dan zal je de ontvanger/reiziger moeten benaderen en de besteller geld terug geven.
Mijn collega kan het niet beter formuleren dan hoe het daadwerkelijk zit. Nogmaals het signaal is doorgegeven.
Voorwaarden moeten niet “vrij duidelijk” zijn maar waterdicht. NS blinkt bepaald niet uit in het duidelijk formuleren van voorwaarden. Vandaar dat er nogal korzelig gereageerd wordt.
Alsnog zijn de voorwaarden vrij duidelijk en wordt het antwoord hier gegeven. Wij hebben jullie signalen doorgegeven, maar ik durf niet te zeggen of de voorwaarden of de ticket zelf zal worden aangepast.
Ik zal doorgeven dat jullie het anders zien, maar het antwoord klopt wel en zal ook blijven staan.
Het is niet alleen dat wij het anders zien, het gaat al “mis” bij het eerste gedeelte van die 60 dagen voorwaarde “Het Meereisretour is tot 60 dagen na ontvangst van de e-mail te koop”, het is gewoon nog te koop na die 60 dagen. En als die dan nog te koop is, zullen mensen het ook bestellen. Nu zouden mensen moeten gaan onthouden / kijken wanneer de mail is ontvangen en dan bepalen wanneer het 60 dagen erna is. Sommige mensen gooien misschien de mail weg of zijn hem kwijt, maar bookmarken misschien dan wel de bestelpagina. Of mensen lezen over die voorwaarde heen en gaan uit van de mogelijkheden qua datum die ze te zien krijgen op de bestelpagina.
Als NS niet wil dat er na die 60 dagen nog Meereisretours besteld worden zal men net als voorheen voor iedere (maandelijkse?) mailing een aparte (bestel)pagina moeten maken waarbij de laatste te kiezen datum 60 dagen na versturen van de mail is. Op die manier is de Meereisretour echt maar tot 60 dagen na ontvangst van de mail te koop en te gebruiken.
Dat betekent dus dat als ik het ticket koop (en betaal) met een datum na 29 januari en ik er daadwerkelijk mee incheck op de selecteerde dag, het (alsnog) wordt geweigerd?
Ik zal doorgeven dat jullie het anders zien, maar het antwoord klopt wel en zal ook blijven staan.
Dat betekent dus dat als ik het ticket koop (en betaal) met een datum na 29 januari en ik er daadwerkelijk mee incheck op de selecteerde dag, het (alsnog) wordt geweigerd?
Als die latere datum op het ticket staat heb je volgens mij een voor die dag geldig ticket. Bij Spoordeelaanbiedingen was het niet mogelijk om een latere datum dan de geldigheidsdatum in te voeren, dus als het bij jou wel kan, hoef je je er niet druk om maken.
Het antwoord van MoDe klopt helaas niet. Mijn collega heeft dit uitgezocht en haar antwoord is het juiste antwoord. Als je later met de ticket gaat reizen kan je een boete hiervoor krijgen bij controle.
Op 28 januari kon ik t/m 29 maart kiezen, zie screenprintje van 2 dagen geleden. Toen waren bij mij 30 en 31 maart nog grijs.
Mooi, dan mag het gemarkeerde antwoord dus verwijderd worden.
Denk dat er overigens altijd tot 31-03-2023 te kiezen zal zijn, want die datum kreeg @WijnandD dus ook al op 27 januari.
Als Aurora aangeeft dit te hebben uitgezocht dan mag je ervan uitgaan dat haar antwoord klopt. Hoe dat te handhaven valt lijkt me niet relevant.
De enige manier om te handhaven is door het ticket ongeldig te verklaren, het geld terug te betalen én de ontvanger per direct via e-mail in te lichten dat het ticket niet meer gebruikt kan worden.
Dat gaat dus nooit gebeuren, want de NS weigert sowieso om e-tickets ongeldig te maken en de ontvanger hoeft niet eens NS klant te zijn, dus die benaderen ‘mag’ niet wegens AVG.
Voor zover ik weet is er ook geen unieke link/code die te herleiden is naar een abonnementhouder. Het was gewoon te bestellen via https://www.ns.nl/producten/s/241122001 (of 002) maar die pagina’s zijn nu verwijderd.
Edit: die link met 001 op het eind ging om het meereisretour van € 8,95 (te bestellen voor reizen t/m 15 januari 2023).
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.