Skip to main content
beantwoord

NS app toont vertraagde trein niet in de planner

  • 6 August 2022
  • 84 reacties
  • 2396 Bekeken

Gisteravond reisde ik per trein van Almelo naar Amsterdam. Ondanks dat ik de route regelmatig afleg en dus uit mijn hoofd ken plande ik (goed geconditioneerd dankzij het omroep-adagium van NS) kort voor vertrek mijn reis nog even in de app. Ik had geluk, de internationale intercity van 21:16 bleek stipt en dankzij die trein verloopt mijn reis net wat vlotter en een stuk comfortabeler. Dus in plaats van te rennen voor de binnenlandse IC van 21:06 wandelde ik rustig naar het station. Tot mijn verbazing gaven de digitale borden vervolgens daar op het perron aan dat de internationale IC toch 10 minuten vertraging had. Ik checkte nogmaals de app, deze hield ook ná de geplande vertrektijd van 21:16 nog steeds vol dat de trein op tijd was. De IC bleef zelfs nog extra lang aan het perron van Almelo staan en vertrok uiteindelijk pas na 21:30.

Onderweg in de trein bekeek ik de reisplanner nog een paar keer, slechts één keer (toen we in de buurt van Deventer reden) werd de vertraging van onze IC getoond.

De vertraging werd verderop helaas ook niet ingelopen, dus we kwamen een kwartiertje te laat aan in Hilversum alwaar de sprinter van 22:46 waarop ik had moeten overstappen al was vertrokken. Tussen Amersfoort en Hlversum hield de NS-reisplanner nog steeds stug vol dat de internationale IC op tijd was en ik die overstap wel zou halen. De displays op de stations toonden wel telkens dat we vertraagd waren. Hoe kan het dat deze realtime infomatie over deze trein door de reisplanner wordt genegeerd en deze zodoende dus onjuiste adviezen geeft? Het eeuwige omroepen van NS “plan uw reis in de app” verliest dus ook zijn waarde als die app zo onnauwkeurig kan zijn.

Worden de vertragingen wel goed weergegeven in de NS-app als de trein nog in Duitsland is? Het zou me helaas niets verbazen als daar het probleem zit. In principe zou die informatie voor NS beschikbaar moeten zijn, maar ik heb in vergelijkbare gevallen al vaker gezien dat vertragingsinformatie uit het buitenland niet of niet goed doorkomt.


Nadat ik een hele tijd geen problemen met onjuiste vertragingsstatus van de internationale intercity had, is het me zojuist (vanmiddag/-avond) opnieuw overkomen. Omstreeks 17:25u checkte ik in Deventer de reisplanner om te weten of ik moest rennen naar het station om de ic van 17:32u te halen, of dat ik rustig aan kon doen en met die van 17:48u kon reizen. Het tweede bleek het geval, volgens de app van de internationale stipt op tijd.

Tien minuutjes later op het station aangekomen stond die echter plots toch met liefst +50 op de schermen… Ik had ook meldingen in de app ingeschakeld, die meldden op dat moment niets hierover. Pas toen ik al met de binnenlandse ic van 18:02u onderweg was, begonnen de meldingen van de app binnen te stromen. Die waren allesbehalve correct en consequent.

Nu thuis kan ik ook de reisplanner gewoon op de website raadplegen, die geeft (zondag 7 mei, 21:46u) ook geen teken van de enorme vertraging van die internationale ic, terwijl wel voorafgaande (en latere) binnenlandse verbindingen met vertragingen worden getoond. Hoe kan dit?!

Vorige jaar werd op dit forum beweerd dat het misschien iets specifieks met de app op mijn telefoon zou zijn. Ik heb de ontwikkelaars ook meermaals gecontacteerd, maar nooit enige terugkoppeling gehad. Nu dit probleem echter ook in de webversie van de planner bestaat, lijkt mij dat er toch iets de data en programmering van de planner grondig misgaat. Kan iemand met meer invloed dit svp bij NS onder de aandacht brengen!

Het is werkelijk ontzettend frustrerend telkens op het laatste moment zo teleurgesteld te worden ☹️

 


Afgelopen vrijdagavond 6 januari heb ik opnieuw zo'n vreemde situatie beleefd. Ditmaal was er een andere internationale trein bij betrokken, maar wederom was het op een puur binnenlandse reis ver van de grens vandaan.

Voor een simpel reisje van Utrecht naar Haarlem gaf de app omstreeks 21:29u aan dat ik om 21:32u de ICE zou kunnen nemen. Die zou volgens de reisplanner keurig op tijd rijden, dus zodoende een comfortabele verbinding met een vlotte overstap in Amsterdam (met mijn Weekend-abonnement is geen toeslag voor de ICE nodig).

Op het perron van spoor 5 te Utrecht Centraal aangekomen stond die trein vervolgens tóch met maar liefst 25 minuten vertraging op de schermen aangekondigd! Ik ververste nogmaals de reisplanner. Die bleef volhouden dat die ICE gewoon op tijd reed. Ook ver na de geplande vertrektijd uit Utrecht toonde de app nog steeds een zogenaamd stipte ICE naar Amsterdam.

Opvallend was bovendien dat toen ik verder doorklikte naar het tabblad ‘Vertrektijden’ vanaf Utrecht Centraal in diezelfde app, er dáár wel +27 minuten voor de ICE werden gemeld. De datastroom richting de app kent dus op de een of ander wijze wel dergelijke vertragingen, maar doet daar vervolgens in de reisplanner niets mee… 😟 Ik heb screenshots gemaakt en zal binnenkort ook weer eens contact proberen te zoeken met de ontwikkelaars, want dit is natuurlijk compleet waardeloos zo.

 

 


Helaas kan ik weer eens een aanvulling op dit topic doen, want het probleem is mij vanavond opnieuw overkomen. De afgelopen maanden ging het telkens wel goed met getoonde vertragingen ook van die internationale trein. Dus had ik vanavond kort voorafgaand aan mijn reis van Hengelo naar de Randstad netjes de reisplanner in de NS app een aantal keer gecheckt. Daarbij ook de nieuwe functionaliteit ‘meldingen’ ingeschakeld, in de veronderstelling dat ik dan bijtijds door NS zou worden gewaarschuwd als mijn geplande reis verstoord zou zijn. Tot ca. 18:40u geen melding, dus ik wandelde rustig aan naar het station.

Enkele minuten voor zevenen liep ik het Hengelose perron op, waar tot mijn grote verbazing op de schermen stond dat de internationale intercity naar Amsterdam van 19:02u tóch eens zomaar zou uitvallen. Nogmaals de app geopend, die hield op dat moment nog steeds stug vol dat die trein wel reed en ieder moment zou vertrekken. Ik ben uiteindelijk dus met de binnenlandse ic van 19:24u gereisd (kort treintje, dus propvol ook met vele andere reizigers die de trein van 19:02u hadden willen nemen). De hele route vanuit Twente tot aan Amersfoort bleef de NS app tonen dat die internationale ic wel gewoon stipt op tijd reed: een spooktrein in de reisplanner.

Hoe kan dit?!? Voor de duidelijkheid: ik heb de nieuwste versie van de app (Android 7.5.2) en tussentijds heb ik de app meermaals geheel afgesloten, ook nog zelfs de cache geleegd. Dit lijkt dus ergens in de brondata naar de app/reisplanner fout te gaan.

Waardeloos dat NS de reiziger dwingt van hun app gebruik te maken, maar dat deze te pas en te onpas desinformatie geeft en je er dus eigenlijk niet echt op kunt vertrouwen.


Heb je ook de actuele informatie ververst door in het reisadvies/treinritinformatie naar beneden te swipen tot je (kortstondig) het pijltje rond ziet draaien?

Als dat het geval is en er is toch een verschil in de getoonde info tussen jouw telefoon en de telefoons van andere mensen (personeel of andere reizigers), dan klinkt dat als een (cache) issue op specifiek jouw toestel.

Een enkele keer kan het zijn dat er een kleine vertraging in de NS app zit met het updaten van vertragingsdata (dat ligt aan de manier waarop de data op de achtergrond ververst wordt), maar als deze info bij anderen al juist wordt weergegeven, dan zou dat bij jou ook het geval moeten zijn.

Als dit issue blijft bestaan en herinstallatie niet helpt, dan kan ik (buiten het advies van Jeroen om even de ontwikkelaars te mailen, wellicht dat er een specifiek issue op dat toesteltype speelt) alleen nog aanraden om te kijken naar een app van een derde partij, zoals Rijden de Treinen. Wellicht dat die beter is in het verversen van de data op jouw telefoon.

Jazeker! Dat reisadvies tig keer ververst, ik ben geen complete digibeet. Zoals gezegd ook de app geheel afgesloten, opnieuw geopend en dezelfde route nogmaals gepland. Allemaal geen effect op het advies voor die specifieke reis. Het bizarre was tevens dat wanneer ik een reis met een andere trein plande, er bij die alternatieve verbinding wel gewoon enkele minuutjes vertraging werden getoond.

De eerste keer toen mij dit op 5 augustus opviel had ik dus onderweg ook meermaals het advies ververst. Van Almelo tot vlak voor Deventer werd in de reisplanner niets van enige vertraging van de trein waar ik in zat getoond. Kort na vertrek uit Deventer plots wel een keertje, maar daarna (tot aan mijn overstap in Hilversum) was die vertraging wederom uit het reisadvies verdwenen.

En sowieso had ik mijn laatste reis afgelopen vrijdagavond (de 12e) met startpunt Deventer pas in de app gepland ca 21:35~21:40, oftewel pas rond het moment dat die trein net met vertraging uit Almelo blijkt te zijn vertrokken. Toen was die dus al een heel stuk op Nederlands grondgebied onderweg en mag de vertraging die kennelijk ook al in Duitsland speelde geen verrassing meer zijn geweest…

Wat mij als programmeer-leek nog te binnen schiet: ik heb dezelfde route zeer regelmatig ook op eerdere vrijdagavonden de afgelopen maanden gepland. Het zou toch niet zoiets sufs kunnen zijn dat de reisplanner aan de vertragingsstatus van een geheel andere kalenderdatum vasthoudt en daarmee de actuele situatie negeert?

Hopelijk hebben de ontwikkelaars dit snel verholpen. Het zou toch wel heel vreemd zijn dat ik voortaan voor het plannen van mijn reizen met NS moet gaan terugvallen op informatiekanalen van derde partijen die wel betrouwbaar zijn.


Heb je ook de actuele informatie ververst door in het reisadvies/treinritinformatie naar beneden te swipen tot je (kortstondig) het pijltje rond ziet draaien?

Als dat het geval is en er is toch een verschil in de getoonde info tussen jouw telefoon en de telefoons van andere mensen (personeel of andere reizigers), dan klinkt dat als een (cache) issue op specifiek jouw toestel.

Een enkele keer kan het zijn dat er een kleine vertraging in de NS app zit met het updaten van vertragingsdata (dat ligt aan de manier waarop de data op de achtergrond ververst wordt), maar als deze info bij anderen al juist wordt weergegeven, dan zou dat bij jou ook het geval moeten zijn.

Als dit issue blijft bestaan en herinstallatie niet helpt, dan kan ik (buiten het advies van Jeroen om even de ontwikkelaars te mailen, wellicht dat er een specifiek issue op dat toesteltype speelt) alleen nog aanraden om te kijken naar een app van een derde partij, zoals Rijden de Treinen. Wellicht dat die beter is in het verversen van de data op jouw telefoon.


Dat er verschillen zijn in dezelfde app versie is raar want de app van het personeel is dezelfde als van de reizigers. Er was eerder wel een verschil tussen IOS en Android maar of dat nog is durf ik niet te zeggen.Of het blijft ergens in he telefoon zelf hangen qua verversen.

In de app kun je als het goed is ook meldingen maken naar de ontwikkelaars, ik zou het daar eens neerleggen.


Nog weer een opmerkelijke aanvulling uit persoonlijke ervaring. Afgelopen vrijdagavond (de 12e) wederom zo'n situatie meegemaakt. De app kende vanaf Deventer voor de intercity van 21:48 richting Amsterdam geen vertraging, op het station bleek deze echter tóch ruim 10 minuten te laat. Dit stond ook keurig op de digitale borden op de perrons aangegeven.

Door argwaan gevoed sprak ik een beveiliger van NS aan, toonde hem het actuele reisadvies op mijn telefoon. Hij en zijn collega planden ook een reis op hun telefoons. Tot onze stomme verbazing zagen we in hun apps wel de vertraging van diezelfde trein vermeld! Hoe vaak ik ook het reisadvies op mijn toestel opnieuw ververste, bij mij verscheen die niet. Ik heb de app ook geheel afgesloten, opnieuw geopend en nogmaals mijn reis gepland: telkens geen vertraging van die IC bekend. Bizar... 😳 De app op mijn Android-toestel is onlangs geüpdate naar versie 7.0.7.-9488p - exact die versie gebruikte ook die NS-beveiliger. Hoe is het mogelijk dat precies dezelfde app tegelijkertijd afwijkende reisadviezen toont?!?

(in dit geval wist de machinist van de IC de vertraging onderweg trouwens gelukkig wel binnen de perken te houden, waardoor ik in Hilversum nu wel de overstap op de sprinter haalde)


Ik heb hier eerder ook een topic over geopend “ plan je reis in de app….hoe dan”. Dus het probleem doet zich al wat langer voor.


Zojuist zie ik op 's-Hertogenbosch precies het omgekeerde gebeuren: de IC van 7.39 uur naar Boxtel had volgens de apps én de schermen op het perron +10, maar kwam stipt op tijd binnenrijden en vertrok eveneens precies op het geplande tijdstip. Daar gaat toch ook iets niet helemaal goed geloof ik.

Zelfs nadat de trein al vertrokken was gaf de planner er nog reisadviezen mee. Want tja, hij had immers +10...


Zouden de programmeurs van NS bekend zijn met deze hapering? Zo niet, hoe zouden ze hierop kunnen worden geattendeerd?

Ik gok dat dit wel bekend is, maar ik heb het nog even aangekaart.


Het momenteel niet echt de bedoeling dat ICE voor binnenlandse trajecten gebruikt wordt, mogelijk werkt men daarom de planner niet meer bij.

Dit is geen ICE; de internationale trein tussen Amsterdam en Berlijn is in Nederland als reguliere intercity in de dienstregeling opgenomen. Voor deze trein zijn geen meldingen van extreme drukte afgegeven.


Via hetzelfde pad als dat ik hier aanhaalde:

 

 


Vandaag hetzelfde probleem in Hilversum. Pak normaal altijd de 18:40 internationale intercity van Hilversum naar Amsterdam, en check voordat ik bij werk wegga altijd even of ie vertraagd is. Nope, zowel de desktop site als de app geven aan dat ie op tijd is. Maar nee hoor, op het station blijkt ie 40 minuten vertraging te hebben... Als ik dat vantevoren gezien had had ik langer op werk kunnen blijven, is een kwartiertje langer ingeklokt ipv staan rondhangen op het station.

Is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Het momenteel niet echt de bedoeling dat ICE voor binnenlandse trajecten gebruikt wordt, mogelijk werkt men daarom de planner niet meer bij.


Zouden de programmeurs van NS bekend zijn met deze hapering? Zo niet, hoe zouden ze hierop kunnen worden geattendeerd?


Dat lijkt me dan toch iets dat de app-makers moeten gaan onderzoeken, helemaal als het wel op de borden komt te staan. De aanlevering van die informatie is dan dus wel correct, maar ergens blijft het “hangen”.


Dit is wel vreemd, maar helaas heb ik enkel zicht op wat er richting reisplanner gaat, niet wat deze daar concreet mee doet. In principe wil het best voorkomen dat vertragingen uit het buitenland niet altijd direct, goed worden overgenomen. Dat blijft een lastig verhaal. Maar binnen Nederland zou de informatie consistent moeten zijn over de verschillende kanalen, mogelijk foutief, maar wel consistent fout in dat geval.

Tijdens mijn reis gaf de reisplanner zoals gezegd vrijwel het hele stuk van Almelo tot Hilversum aan dat de trein geen vertraging zou hebben. Te Hilversum was deze inmiddels al zo'n 2 uur op Nederlands grondgebied onderweg. Hierboven noemt @mrfreeze een soortgelijke observatie op het traject Eindhoven<>Helmond, helemaal een puur binnenlandse aangelegenheid dus.


Alweer zoń kwestie van toch logies denken: en de allereerste gouden regel van die nuwigheid die computers destijds waren: je kan er enkel UIThalen wat ook iemand erIN heeft gestopt. Dat doen geen kaboutertjes uit eigen vrije wil en interesse.

DUS moet toch een werkend persoon in de verkeersleiding dat ergens IN stoppen-en inmiddels zal, zo schat ik, het systeem wel zo ver geavanceerd zijn dat het dan zelf via slimme programmering veel andere gevolg-info dan verder meldt. DUS;als deze stap1 niuet wordt gedaan-dan……………….

Overigens is het juist bij dit soort INtern treinen-en dan nog de leste v.d. dag-zeer traditioneel gebruikelijk dat vele minutekes later wordt gegaan.

 

Zit in dit warrige stukje inderdaad het antwoord op mijn vraag verstopt? Zo ja, vriendelijk verzoek nogmaals om een wat duidelijker leesbare formulering.


Dit is wel vreemd, maar helaas heb ik enkel zicht op wat er richting reisplanner gaat, niet wat deze daar concreet mee doet. In principe wil het best voorkomen dat vertragingen uit het buitenland niet altijd direct, goed worden overgenomen. Dat blijft een lastig verhaal. Maar binnen Nederland zou de informatie consistent moeten zijn over de verschillende kanalen, mogelijk foutief, maar wel consistent fout in dat geval.


Nog meer ervaringen dus! Dit is toch absurd? NS verlangt dat reizigers te allen tijde de app gebruiken als enige legitieme informatiebron, maar die app/reisplanner kan dus zomaar “haperingen” bevatten waardoor er niets van het reisadvies klopt… 😔

 


Vandaag hetzelfde probleem in Hilversum. Pak normaal altijd de 18:40 internationale intercity van Hilversum naar Amsterdam, en check voordat ik bij werk wegga altijd even of ie vertraagd is. Nope, zowel de desktop site als de app geven aan dat ie op tijd is. Maar nee hoor, op het station blijkt ie 40 minuten vertraging te hebben... Als ik dat vantevoren gezien had had ik langer op werk kunnen blijven, is een kwartiertje langer ingeklokt ipv staan rondhangen op het station.

Is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt.


Ik had afgelopen zondag wel iets soortgelijks. Er was een aanrijding tussen Horst-Sevenum en Venlo, waardoor de dienstregeling verstoord was. Voor ik van huis ging, was dit ook in de planner te zien. De intercity’s vanuit Eindhoven reden niet verder dan Helmond en vertrokken daar weer met een paar minuten vertraging. Toen ik echter op station Helmond kwam, was daar in de planner niks meer van terug te vinden, terwijl de borden op het station nog steeds die vertraging toonden (die er ook was). Dit was om 14.00 uur.


Zoals ik aangaf was het nu een hapering in het systeem.

 

De andere oorzaak wordt in ieder geval bij grotere stations opgevangen doordat daar bediende seinen staan en de actuele tijd van de trein weer bekend is bij de verkeersleiding systemen.  In een gebied met alleen automatische seinen is er niet bekend waar de trein exact is en loopt de reisplanner door zoals de trein normaal qua tijden zou hebben gereden. Op het moment van het passeren van het bediende sein is de eventuele vertraging weer geactualiseerd.

 


Overigens valt me nu in de app wel nog iets anders op. Namelijk de reden die NS opgeeft voor de omleiding van de trein via Zwolle en Lelystad. Hij “rijdt via een andere route door te veel vertraging in het buitenland”?!

Dat komt doordat er een technische beperking in het reisinformatiesysteem zit: er kan maar één reden aan een verstoorde situatie gekoppeld worden die dan ook op de borden verschijnt bij alle meldingen over die situatie. 

Dat zie je bij jouw voorbeeld ook, want er staat ook nog “later vertrek door te veel vertraging in het buitenland”

Dé app is voor iedere Nederlandse treinreiziger tegenwoordig de ultieme en enige legitieme informatiebron (mocht u wel eens op een station komen kent u vast de omroepberichten hieromtrent). Maar deze super-app die mij afgelopen vrijdag vanwege een vermoedelijke systeemhapering al foutieve informatie toonde blijkt dus bovendien ook nog bekende “technische beperkingen” te hebben als gevolg waarvan klanten keihard worden voorgelogen?

Want als argeloze reiziger zou ik na het lezen van deze communicatie van NS zonder enige twijfel denken dat het door die slome &%$#@!-Duitsers komt dat mijn intercity ineens niet in Hilversum stopt en dáárdoor nu een grote omweg moet maken via Lelystad. Fraai…


Overigens valt me nu in de app wel nog iets anders op. Namelijk de reden die NS opgeeft voor de omleiding van de trein via Zwolle en Lelystad. Hij “rijdt via een andere route door te veel vertraging in het buitenland”?!

Dat komt doordat er een technische beperking in het reisinformatiesysteem zit: er kan maar één reden aan een verstoorde situatie gekoppeld worden die dan ook op de borden verschijnt bij alle meldingen over die situatie. 

Dat zie je bij jouw voorbeeld ook, want er staat ook nog “later vertrek door te veel vertraging in het buitenland”


Reageer