beantwoord

NS app toont vertraagde trein niet in de planner

  • 6 August 2022
  • 77 reacties
  • 2157 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Gisteravond reisde ik per trein van Almelo naar Amsterdam. Ondanks dat ik de route regelmatig afleg en dus uit mijn hoofd ken plande ik (goed geconditioneerd dankzij het omroep-adagium van NS) kort voor vertrek mijn reis nog even in de app. Ik had geluk, de internationale intercity van 21:16 bleek stipt en dankzij die trein verloopt mijn reis net wat vlotter en een stuk comfortabeler. Dus in plaats van te rennen voor de binnenlandse IC van 21:06 wandelde ik rustig naar het station. Tot mijn verbazing gaven de digitale borden vervolgens daar op het perron aan dat de internationale IC toch 10 minuten vertraging had. Ik checkte nogmaals de app, deze hield ook ná de geplande vertrektijd van 21:16 nog steeds vol dat de trein op tijd was. De IC bleef zelfs nog extra lang aan het perron van Almelo staan en vertrok uiteindelijk pas na 21:30.

Onderweg in de trein bekeek ik de reisplanner nog een paar keer, slechts één keer (toen we in de buurt van Deventer reden) werd de vertraging van onze IC getoond.

De vertraging werd verderop helaas ook niet ingelopen, dus we kwamen een kwartiertje te laat aan in Hilversum alwaar de sprinter van 22:46 waarop ik had moeten overstappen al was vertrokken. Tussen Amersfoort en Hlversum hield de NS-reisplanner nog steeds stug vol dat de internationale IC op tijd was en ik die overstap wel zou halen. De displays op de stations toonden wel telkens dat we vertraagd waren. Hoe kan het dat deze realtime infomatie over deze trein door de reisplanner wordt genegeerd en deze zodoende dus onjuiste adviezen geeft? Het eeuwige omroepen van NS “plan uw reis in de app” verliest dus ook zijn waarde als die app zo onnauwkeurig kan zijn.

icon

Beste antwoord door bahnrider 6 August 2022, 10:09

Bekijk origineel

77 reacties

Reputatie 5

Kan degene die de reactie van bahnrider als antwoord heeft bestempeld aub in normaal leesbare taal uitleggen wat die inhoudt? Ik kan er helaas geen touw aan vastknopen.

Zoals gezegd, vrijdagavond had mijn trein dus een aanzienlijke vertraging die wél op de displays op de perrons werd aangegeven maar die de reisplanner in de app niet kende. Hoe kan dit? En hoeveel waarde heeft die fameuze app als deze minder betrouwbare informatie als bron gebruikt?

Reputatie 5

Best interessant dat hele technische verhaal, maar als klant zou ik gewoon simpelweg enigszins betrouwbare informatie over mijn reis van NS wensen. Ik leg de oost-west-route zeer vaak af, ook dikwijls met (deels) gebruik van die internationale IC, omdat het daarmee in theorie veel sneller is. Meestal geeft de reisplanner het wel tevoren aan wanneer die vertraagd is. Vorig weekend kreeg ik bijvoorbeeld gewoon netjes een alternatief reisadvies omdat die internationale bijna een uur te laat was. Toen kwam de vertragingsstatus in de app dus wel overeen met wat er op de stationsschermen stond.

Dát is dus mijn verbazing en frustratie. De reisplanner maakt er niet altijd maar wel vaak (en ogenschijnlijk geheel willekeurig) een compleet zooitje van. Gisteren checkte ik ca 13:40 de app, was er zogenaamd niks aan de hand en volgde ik dus het advies op de trein om 14:00 te nemen. Een klein half uurtje later op het perron begreep ik van de vele andere reizigers dat iedereen hetzelfde in hun app had gezien.

Reputatie 5

Ik weet het niet helemaal zeker (ga dat nog wel even navragen) maar ik vrees dat dit komt omdat het een internationale trein is. 

NS krijgt via ProRail ook de vertraging door van internationale treinen uit het buitenland. 

NS heeft inderdaad gewoon de beschikking over de meest actuele gegevens van deze trein. Ze zijn zelfs in de NS-app zelf te vinden door bijvoorbeeld de trein open te klappen in de digitale vertrekstaat. Dan krijg je de meest actuele gegevens tot op de minuut nauwkeurig te zien.

Het gaat mis bij het plannen van een reis, want dan wordt er gedaan alsof deze trein geen vertraging heeft of überhaupt kan hebben. Dat is dus gewoon een bug in de reisplanner. NS lijkt helaas geen enkele interesse te hebben in het oplossen van dit probleem. Het maakt het plannen van binnenlandse reizen vanaf stations die door de IC Berlijn worden aangedaan onnodig moeilijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had afgelopen zondag wel iets soortgelijks. Er was een aanrijding tussen Horst-Sevenum en Venlo, waardoor de dienstregeling verstoord was. Voor ik van huis ging, was dit ook in de planner te zien. De intercity’s vanuit Eindhoven reden niet verder dan Helmond en vertrokken daar weer met een paar minuten vertraging. Toen ik echter op station Helmond kwam, was daar in de planner niks meer van terug te vinden, terwijl de borden op het station nog steeds die vertraging toonden (die er ook was). Dit was om 14.00 uur.

Reputatie 5

Nadat ik een hele tijd geen problemen met onjuiste vertragingsstatus van de internationale intercity had, is het me zojuist (vanmiddag/-avond) opnieuw overkomen. Omstreeks 17:25u checkte ik in Deventer de reisplanner om te weten of ik moest rennen naar het station om de ic van 17:32u te halen, of dat ik rustig aan kon doen en met die van 17:48u kon reizen. Het tweede bleek het geval, volgens de app van de internationale stipt op tijd.

Tien minuutjes later op het station aangekomen stond die echter plots toch met liefst +50 op de schermen… Ik had ook meldingen in de app ingeschakeld, die meldden op dat moment niets hierover. Pas toen ik al met de binnenlandse ic van 18:02u onderweg was, begonnen de meldingen van de app binnen te stromen. Die waren allesbehalve correct en consequent.

Nu thuis kan ik ook de reisplanner gewoon op de website raadplegen, die geeft (zondag 7 mei, 21:46u) ook geen teken van de enorme vertraging van die internationale ic, terwijl wel voorafgaande (en latere) binnenlandse verbindingen met vertragingen worden getoond. Hoe kan dit?!

Vorige jaar werd op dit forum beweerd dat het misschien iets specifieks met de app op mijn telefoon zou zijn. Ik heb de ontwikkelaars ook meermaals gecontacteerd, maar nooit enige terugkoppeling gehad. Nu dit probleem echter ook in de webversie van de planner bestaat, lijkt mij dat er toch iets de data en programmering van de planner grondig misgaat. Kan iemand met meer invloed dit svp bij NS onder de aandacht brengen!

Het is werkelijk ontzettend frustrerend telkens op het laatste moment zo teleurgesteld te worden ☹️

 

Vandaag hetzelfde probleem in Hilversum. Pak normaal altijd de 18:40 internationale intercity van Hilversum naar Amsterdam, en check voordat ik bij werk wegga altijd even of ie vertraagd is. Nope, zowel de desktop site als de app geven aan dat ie op tijd is. Maar nee hoor, op het station blijkt ie 40 minuten vertraging te hebben... Als ik dat vantevoren gezien had had ik langer op werk kunnen blijven, is een kwartiertje langer ingeklokt ipv staan rondhangen op het station.

Is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Reputatie 5

Nu dit topic nog altijd actief, actueel en onopgelost is, kan iemand vertellen hoe het zogenaamde “antwoord” door @bahnrider van 9 maanden geleden kan worden geannuleerd?

Nogmaals, hoe kan het dat mijn vraag destijds door middel van een of andere vage letterbrij over “kaboutertjes” als ‘beantwoord’ is bestempeld? Het lijkt me niet het doel van deze community dergelijke desinformatie te verspreiden, dus kan het zogenaamde antwoord aub geannuleerd worden?

Reputatie 5

Misschien nog even voor een vollediger beeld de hele chronologie van gisteren:

  • rond het middaguur bekeek ik de mogelijkheden voor een treinreis begin van de avond van Deventer naar Amsterdam Science Park, de snelle optie om het uur dankzij de internationale ic bleek die dag van toepassing
  • omstreeks 17:25u opende ik voor de zekerheid nog even de app om te zien of de ic van 17:48u op tijd was (zo niet zou ik nog kunnen rennen voor de ic van 17:32u), dit bleek het geval; ik schakelde ook de functionaliteit meldingen in
  • ca 17:40u kwam ik aan bij het station en zag daar op de schermen staan dat de internationale toch 50 minuten vertraagd was
  • ca 17:55u (dus ná de oorspronkelijke vertrektijd, ik stond nog op het perron in Deventer) bracht de app de eerste melding dat mijn gewenste trein “later” zou vertrekken en gaf het advies de reis opnieuw te checken; de reisplanner gaf op dat moment nog steeds aan dat de ic van 17:48u gewoon stipt op tijd was, maar toonde wel een nieuwe waarschuwing voor de aansluitende sprinter in Hilversum (ivm blikseminslag waren er problemen rondom Amsterdam)
  • ik had toen natuurlijk zelf al bedacht dat ik iig met de eerstvolgende binnenlandse ic richting Amersfoort moest reizen, ik zat daar dus in toen de volgende app-melding om ca 18:15u binnenkwam die aangaf dat mijn reis “door omstandigheden” was komen te vervallen, de melding gaf verder aan dat er om 18:02u een alternatief zou zijn (dat tijdstip was dus al verstreken toen die melding kwam); ik opende toen nogmaals de app en zag daarin inderdaad ineens wel de vertraging van de internationale getoond, concreet stond er toen +52 minuten
  • toen de binnenlandse ic in de buurt van Amersfoort reed (ca 18:40u) volgde er weer een app-melding die plots aangaf “In tegenstelling tot eerder bericht zal jouw trein toch rijden … Fijne reis!”
  • omstreeks 18:45u nog een melding, die waarschuwde voor een later vertrek van de aansluitende sprinter vanaf Hilversum; toen ik hierop wederom de reisplanner checkte waren die +52 minuten bij de internationale weer verdwenen

 

Gedurende de hele reis zag ik onderweg wel consequent op alle perronschermen die vertraging van de internationale getoond. De informatie was er dus wel degelijk (net zoals in alle eerdere gevallen de voorgaande maanden). Maar om de eoa reden lijkt de reisplanner dus slechts zeer sporadisch die status toe te passen, die zelfs te resetten naarmate de reis en tijd verstrijkt. Wie begrijpt hoe dit kan?

Rian @rvdborgt zit een eind in de goede richting: data-uitwisseling met de Duitsers is nogal een issue. Of ja, men maakt er een probleem van. Waar een wil is, is een weg, weet ik uit ervaring met DE en BE.

Reputatie 5

Nu dit topic nog altijd actief, actueel en onopgelost is, kan iemand vertellen hoe het zogenaamde “antwoord” door @bahnrider van 9 maanden geleden kan worden geannuleerd?

Reputatie 5

Overigens valt me nu in de app wel nog iets anders op. Namelijk de reden die NS opgeeft voor de omleiding van de trein via Zwolle en Lelystad. Hij “rijdt via een andere route door te veel vertraging in het buitenland”?!

Dat lijkt me onzin. Als die trein te laat uit Bentheim is vertrokken zou het wel erg sadistisch zijn dat NS hem daarom een extra grote omweg laat maken, allerlei normale stations overslaat en alle reizigers nog meer vertraging aandoet 🤔

 

Reputatie 7
Badge +2

Overigens valt me nu in de app wel nog iets anders op. Namelijk de reden die NS opgeeft voor de omleiding van de trein via Zwolle en Lelystad. Hij “rijdt via een andere route door te veel vertraging in het buitenland”?!

Dat komt doordat er een technische beperking in het reisinformatiesysteem zit: er kan maar één reden aan een verstoorde situatie gekoppeld worden die dan ook op de borden verschijnt bij alle meldingen over die situatie. 

Dat zie je bij jouw voorbeeld ook, want er staat ook nog “later vertrek door te veel vertraging in het buitenland”

Reputatie 5

Heb je ook de actuele informatie ververst door in het reisadvies/treinritinformatie naar beneden te swipen tot je (kortstondig) het pijltje rond ziet draaien?

Als dat het geval is en er is toch een verschil in de getoonde info tussen jouw telefoon en de telefoons van andere mensen (personeel of andere reizigers), dan klinkt dat als een (cache) issue op specifiek jouw toestel.

Een enkele keer kan het zijn dat er een kleine vertraging in de NS app zit met het updaten van vertragingsdata (dat ligt aan de manier waarop de data op de achtergrond ververst wordt), maar als deze info bij anderen al juist wordt weergegeven, dan zou dat bij jou ook het geval moeten zijn.

Als dit issue blijft bestaan en herinstallatie niet helpt, dan kan ik (buiten het advies van Jeroen om even de ontwikkelaars te mailen, wellicht dat er een specifiek issue op dat toesteltype speelt) alleen nog aanraden om te kijken naar een app van een derde partij, zoals Rijden de Treinen. Wellicht dat die beter is in het verversen van de data op jouw telefoon.

Jazeker! Dat reisadvies tig keer ververst, ik ben geen complete digibeet. Zoals gezegd ook de app geheel afgesloten, opnieuw geopend en dezelfde route nogmaals gepland. Allemaal geen effect op het advies voor die specifieke reis. Het bizarre was tevens dat wanneer ik een reis met een andere trein plande, er bij die alternatieve verbinding wel gewoon enkele minuutjes vertraging werden getoond.

De eerste keer toen mij dit op 5 augustus opviel had ik dus onderweg ook meermaals het advies ververst. Van Almelo tot vlak voor Deventer werd in de reisplanner niets van enige vertraging van de trein waar ik in zat getoond. Kort na vertrek uit Deventer plots wel een keertje, maar daarna (tot aan mijn overstap in Hilversum) was die vertraging wederom uit het reisadvies verdwenen.

En sowieso had ik mijn laatste reis afgelopen vrijdagavond (de 12e) met startpunt Deventer pas in de app gepland ca 21:35~21:40, oftewel pas rond het moment dat die trein net met vertraging uit Almelo blijkt te zijn vertrokken. Toen was die dus al een heel stuk op Nederlands grondgebied onderweg en mag de vertraging die kennelijk ook al in Duitsland speelde geen verrassing meer zijn geweest…

Wat mij als programmeer-leek nog te binnen schiet: ik heb dezelfde route zeer regelmatig ook op eerdere vrijdagavonden de afgelopen maanden gepland. Het zou toch niet zoiets sufs kunnen zijn dat de reisplanner aan de vertragingsstatus van een geheel andere kalenderdatum vasthoudt en daarmee de actuele situatie negeert?

Hopelijk hebben de ontwikkelaars dit snel verholpen. Het zou toch wel heel vreemd zijn dat ik voortaan voor het plannen van mijn reizen met NS moet gaan terugvallen op informatiekanalen van derde partijen die wel betrouwbaar zijn.

Badge +3

Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

Reputatie 5

Afgelopen vrijdagavond 6 januari heb ik opnieuw zo'n vreemde situatie beleefd. Ditmaal was er een andere internationale trein bij betrokken, maar wederom was het op een puur binnenlandse reis ver van de grens vandaan.

Voor een simpel reisje van Utrecht naar Haarlem gaf de app omstreeks 21:29u aan dat ik om 21:32u de ICE zou kunnen nemen. Die zou volgens de reisplanner keurig op tijd rijden, dus zodoende een comfortabele verbinding met een vlotte overstap in Amsterdam (met mijn Weekend-abonnement is geen toeslag voor de ICE nodig).

Op het perron van spoor 5 te Utrecht Centraal aangekomen stond die trein vervolgens tóch met maar liefst 25 minuten vertraging op de schermen aangekondigd! Ik ververste nogmaals de reisplanner. Die bleef volhouden dat die ICE gewoon op tijd reed. Ook ver na de geplande vertrektijd uit Utrecht toonde de app nog steeds een zogenaamd stipte ICE naar Amsterdam.

Opvallend was bovendien dat toen ik verder doorklikte naar het tabblad ‘Vertrektijden’ vanaf Utrecht Centraal in diezelfde app, er dáár wel +27 minuten voor de ICE werden gemeld. De datastroom richting de app kent dus op de een of ander wijze wel dergelijke vertragingen, maar doet daar vervolgens in de reisplanner niets mee… 😟 Ik heb screenshots gemaakt en zal binnenkort ook weer eens contact proberen te zoeken met de ontwikkelaars, want dit is natuurlijk compleet waardeloos zo.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Worden de vertragingen wel goed weergegeven in de NS-app als de trein nog in Duitsland is? Het zou me helaas niets verbazen als daar het probleem zit. In principe zou die informatie voor NS beschikbaar moeten zijn, maar ik heb in vergelijkbare gevallen al vaker gezien dat vertragingsinformatie uit het buitenland niet of niet goed doorkomt.

Dit is wel vreemd, maar helaas heb ik enkel zicht op wat er richting reisplanner gaat, niet wat deze daar concreet mee doet. In principe wil het best voorkomen dat vertragingen uit het buitenland niet altijd direct, goed worden overgenomen. Dat blijft een lastig verhaal. Maar binnen Nederland zou de informatie consistent moeten zijn over de verschillende kanalen, mogelijk foutief, maar wel consistent fout in dat geval.

Dat lijkt me dan toch iets dat de app-makers moeten gaan onderzoeken, helemaal als het wel op de borden komt te staan. De aanlevering van die informatie is dan dus wel correct, maar ergens blijft het “hangen”.

Reputatie 5

Nog weer een opmerkelijke aanvulling uit persoonlijke ervaring. Afgelopen vrijdagavond (de 12e) wederom zo'n situatie meegemaakt. De app kende vanaf Deventer voor de intercity van 21:48 richting Amsterdam geen vertraging, op het station bleek deze echter tóch ruim 10 minuten te laat. Dit stond ook keurig op de digitale borden op de perrons aangegeven.

Door argwaan gevoed sprak ik een beveiliger van NS aan, toonde hem het actuele reisadvies op mijn telefoon. Hij en zijn collega planden ook een reis op hun telefoons. Tot onze stomme verbazing zagen we in hun apps wel de vertraging van diezelfde trein vermeld! Hoe vaak ik ook het reisadvies op mijn toestel opnieuw ververste, bij mij verscheen die niet. Ik heb de app ook geheel afgesloten, opnieuw geopend en nogmaals mijn reis gepland: telkens geen vertraging van die IC bekend. Bizar... 😳 De app op mijn Android-toestel is onlangs geüpdate naar versie 7.0.7.-9488p - exact die versie gebruikte ook die NS-beveiliger. Hoe is het mogelijk dat precies dezelfde app tegelijkertijd afwijkende reisadviezen toont?!?

(in dit geval wist de machinist van de IC de vertraging onderweg trouwens gelukkig wel binnen de perken te houden, waardoor ik in Hilversum nu wel de overstap op de sprinter haalde)

Reputatie 5

Volgens mij moet dit inderdaad een hardnekkige bug zijn. Maar het extreem eigenaardige is dat hij zo willekeurig optreedt. Ik reis al vele jaren op routes waar de internationale trein dikwijls onderdeel uitmaakt van het reisadvies en maak het op geschat ongeveer 25% van mijn reizen mee dat de vertragingsstatus niet klopt. Vaak kun je dus toch wel op de reisplanner vertrouwen. Dat inconsequente vind ik vooral vreemd. De observatie gisteren dat de reisplanner wel een vertraging toont, maar dat het aantal minuten totaal niet juist is, is ook absurd.

Dit topic loopt al sinds augustus vorig jaar. Ik heb de NS ook meermaals op de situatie geattendeerd als ik als gevolg van deze informatie een compensatieclaim indiende en tevens 4 keer de app-ontwikkelaars geïnformeerd. Treurig dat er kennelijk helemaal geen actie op ondernomen wordt dit te verhelpen...

Reputatie 6
Badge +2

Zouden de programmeurs van NS bekend zijn met deze hapering? Zo niet, hoe zouden ze hierop kunnen worden geattendeerd?

Ik gok dat dit wel bekend is, maar ik heb het nog even aangekaart.

Reputatie 7
Badge +1

Zojuist op twitter. Lijkt mij ook zo'n geval. Inderdaad ook iets met NS international

 

 

Reputatie 5

Zojuist op twitter. Lijkt mij ook zo'n geval. Inderdaad ook iets met NS international

 

 

Dit is as we speak dus weer zo'n situatie!

Wanneer ik die reis gewoon op de website plan, toont de reisplanner nul vertraging van die internationale ic:

 

Bekijk ik echter de actuele vertrektijden van Hilversum:

 

Badge +3

Als ik kijk op spoorkaart.mwnn.nl is de vertraging in Duitsland bekend, en klopt die +10 in Hengelo wel. 

Vertraagd vertrek uit Deventer ontbreekt, of zou die daar niet gestopt zijn met als gevolg een langere stop in Apeldoorn omdat reizigers eruit wilden?

Uiteraard is hij wel gestopt in Deventer, en met +4½ vertrokken https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-05-08/142

 

Badge +3

Het probleem bestaat nog steeds https://x.com/narryspeonies/status/1732466377527574650

Rest van het draadje op https://x.com/oldschoolrobert/status/1732478929124855916

Reageer