NS app toont vertraagde trein niet in de planner | NS Community
beantwoord

NS app toont vertraagde trein niet in de planner

  • 6 August 2022
  • 77 reacties
  • 2139 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 210 reacties

Gisteravond reisde ik per trein van Almelo naar Amsterdam. Ondanks dat ik de route regelmatig afleg en dus uit mijn hoofd ken plande ik (goed geconditioneerd dankzij het omroep-adagium van NS) kort voor vertrek mijn reis nog even in de app. Ik had geluk, de internationale intercity van 21:16 bleek stipt en dankzij die trein verloopt mijn reis net wat vlotter en een stuk comfortabeler. Dus in plaats van te rennen voor de binnenlandse IC van 21:06 wandelde ik rustig naar het station. Tot mijn verbazing gaven de digitale borden vervolgens daar op het perron aan dat de internationale IC toch 10 minuten vertraging had. Ik checkte nogmaals de app, deze hield ook ná de geplande vertrektijd van 21:16 nog steeds vol dat de trein op tijd was. De IC bleef zelfs nog extra lang aan het perron van Almelo staan en vertrok uiteindelijk pas na 21:30.

Onderweg in de trein bekeek ik de reisplanner nog een paar keer, slechts één keer (toen we in de buurt van Deventer reden) werd de vertraging van onze IC getoond.

De vertraging werd verderop helaas ook niet ingelopen, dus we kwamen een kwartiertje te laat aan in Hilversum alwaar de sprinter van 22:46 waarop ik had moeten overstappen al was vertrokken. Tussen Amersfoort en Hlversum hield de NS-reisplanner nog steeds stug vol dat de internationale IC op tijd was en ik die overstap wel zou halen. De displays op de stations toonden wel telkens dat we vertraagd waren. Hoe kan het dat deze realtime infomatie over deze trein door de reisplanner wordt genegeerd en deze zodoende dus onjuiste adviezen geeft? Het eeuwige omroepen van NS “plan uw reis in de app” verliest dus ook zijn waarde als die app zo onnauwkeurig kan zijn.

icon

Beste antwoord door bahnrider 6 August 2022, 10:09

Bekijk origineel

77 reacties

Reputatie 6

Ik heb hier eerder ook een topic over geopend “ plan je reis in de app….hoe dan”. Dus het probleem doet zich al wat langer voor.

Reputatie 5

Nog weer een opmerkelijke aanvulling uit persoonlijke ervaring. Afgelopen vrijdagavond (de 12e) wederom zo'n situatie meegemaakt. De app kende vanaf Deventer voor de intercity van 21:48 richting Amsterdam geen vertraging, op het station bleek deze echter tóch ruim 10 minuten te laat. Dit stond ook keurig op de digitale borden op de perrons aangegeven.

Door argwaan gevoed sprak ik een beveiliger van NS aan, toonde hem het actuele reisadvies op mijn telefoon. Hij en zijn collega planden ook een reis op hun telefoons. Tot onze stomme verbazing zagen we in hun apps wel de vertraging van diezelfde trein vermeld! Hoe vaak ik ook het reisadvies op mijn toestel opnieuw ververste, bij mij verscheen die niet. Ik heb de app ook geheel afgesloten, opnieuw geopend en nogmaals mijn reis gepland: telkens geen vertraging van die IC bekend. Bizar... 😳 De app op mijn Android-toestel is onlangs geüpdate naar versie 7.0.7.-9488p - exact die versie gebruikte ook die NS-beveiliger. Hoe is het mogelijk dat precies dezelfde app tegelijkertijd afwijkende reisadviezen toont?!?

(in dit geval wist de machinist van de IC de vertraging onderweg trouwens gelukkig wel binnen de perken te houden, waardoor ik in Hilversum nu wel de overstap op de sprinter haalde)

Dat er verschillen zijn in dezelfde app versie is raar want de app van het personeel is dezelfde als van de reizigers. Er was eerder wel een verschil tussen IOS en Android maar of dat nog is durf ik niet te zeggen.Of het blijft ergens in he telefoon zelf hangen qua verversen.

In de app kun je als het goed is ook meldingen maken naar de ontwikkelaars, ik zou het daar eens neerleggen.

Heb je ook de actuele informatie ververst door in het reisadvies/treinritinformatie naar beneden te swipen tot je (kortstondig) het pijltje rond ziet draaien?

Als dat het geval is en er is toch een verschil in de getoonde info tussen jouw telefoon en de telefoons van andere mensen (personeel of andere reizigers), dan klinkt dat als een (cache) issue op specifiek jouw toestel.

Een enkele keer kan het zijn dat er een kleine vertraging in de NS app zit met het updaten van vertragingsdata (dat ligt aan de manier waarop de data op de achtergrond ververst wordt), maar als deze info bij anderen al juist wordt weergegeven, dan zou dat bij jou ook het geval moeten zijn.

Als dit issue blijft bestaan en herinstallatie niet helpt, dan kan ik (buiten het advies van Jeroen om even de ontwikkelaars te mailen, wellicht dat er een specifiek issue op dat toesteltype speelt) alleen nog aanraden om te kijken naar een app van een derde partij, zoals Rijden de Treinen. Wellicht dat die beter is in het verversen van de data op jouw telefoon.

Reputatie 5

Heb je ook de actuele informatie ververst door in het reisadvies/treinritinformatie naar beneden te swipen tot je (kortstondig) het pijltje rond ziet draaien?

Als dat het geval is en er is toch een verschil in de getoonde info tussen jouw telefoon en de telefoons van andere mensen (personeel of andere reizigers), dan klinkt dat als een (cache) issue op specifiek jouw toestel.

Een enkele keer kan het zijn dat er een kleine vertraging in de NS app zit met het updaten van vertragingsdata (dat ligt aan de manier waarop de data op de achtergrond ververst wordt), maar als deze info bij anderen al juist wordt weergegeven, dan zou dat bij jou ook het geval moeten zijn.

Als dit issue blijft bestaan en herinstallatie niet helpt, dan kan ik (buiten het advies van Jeroen om even de ontwikkelaars te mailen, wellicht dat er een specifiek issue op dat toesteltype speelt) alleen nog aanraden om te kijken naar een app van een derde partij, zoals Rijden de Treinen. Wellicht dat die beter is in het verversen van de data op jouw telefoon.

Jazeker! Dat reisadvies tig keer ververst, ik ben geen complete digibeet. Zoals gezegd ook de app geheel afgesloten, opnieuw geopend en dezelfde route nogmaals gepland. Allemaal geen effect op het advies voor die specifieke reis. Het bizarre was tevens dat wanneer ik een reis met een andere trein plande, er bij die alternatieve verbinding wel gewoon enkele minuutjes vertraging werden getoond.

De eerste keer toen mij dit op 5 augustus opviel had ik dus onderweg ook meermaals het advies ververst. Van Almelo tot vlak voor Deventer werd in de reisplanner niets van enige vertraging van de trein waar ik in zat getoond. Kort na vertrek uit Deventer plots wel een keertje, maar daarna (tot aan mijn overstap in Hilversum) was die vertraging wederom uit het reisadvies verdwenen.

En sowieso had ik mijn laatste reis afgelopen vrijdagavond (de 12e) met startpunt Deventer pas in de app gepland ca 21:35~21:40, oftewel pas rond het moment dat die trein net met vertraging uit Almelo blijkt te zijn vertrokken. Toen was die dus al een heel stuk op Nederlands grondgebied onderweg en mag de vertraging die kennelijk ook al in Duitsland speelde geen verrassing meer zijn geweest…

Wat mij als programmeer-leek nog te binnen schiet: ik heb dezelfde route zeer regelmatig ook op eerdere vrijdagavonden de afgelopen maanden gepland. Het zou toch niet zoiets sufs kunnen zijn dat de reisplanner aan de vertragingsstatus van een geheel andere kalenderdatum vasthoudt en daarmee de actuele situatie negeert?

Hopelijk hebben de ontwikkelaars dit snel verholpen. Het zou toch wel heel vreemd zijn dat ik voortaan voor het plannen van mijn reizen met NS moet gaan terugvallen op informatiekanalen van derde partijen die wel betrouwbaar zijn.

Reputatie 5

Helaas kan ik weer eens een aanvulling op dit topic doen, want het probleem is mij vanavond opnieuw overkomen. De afgelopen maanden ging het telkens wel goed met getoonde vertragingen ook van die internationale trein. Dus had ik vanavond kort voorafgaand aan mijn reis van Hengelo naar de Randstad netjes de reisplanner in de NS app een aantal keer gecheckt. Daarbij ook de nieuwe functionaliteit ‘meldingen’ ingeschakeld, in de veronderstelling dat ik dan bijtijds door NS zou worden gewaarschuwd als mijn geplande reis verstoord zou zijn. Tot ca. 18:40u geen melding, dus ik wandelde rustig aan naar het station.

Enkele minuten voor zevenen liep ik het Hengelose perron op, waar tot mijn grote verbazing op de schermen stond dat de internationale intercity naar Amsterdam van 19:02u tóch eens zomaar zou uitvallen. Nogmaals de app geopend, die hield op dat moment nog steeds stug vol dat die trein wel reed en ieder moment zou vertrekken. Ik ben uiteindelijk dus met de binnenlandse ic van 19:24u gereisd (kort treintje, dus propvol ook met vele andere reizigers die de trein van 19:02u hadden willen nemen). De hele route vanuit Twente tot aan Amersfoort bleef de NS app tonen dat die internationale ic wel gewoon stipt op tijd reed: een spooktrein in de reisplanner.

Hoe kan dit?!? Voor de duidelijkheid: ik heb de nieuwste versie van de app (Android 7.5.2) en tussentijds heb ik de app meermaals geheel afgesloten, ook nog zelfs de cache geleegd. Dit lijkt dus ergens in de brondata naar de app/reisplanner fout te gaan.

Waardeloos dat NS de reiziger dwingt van hun app gebruik te maken, maar dat deze te pas en te onpas desinformatie geeft en je er dus eigenlijk niet echt op kunt vertrouwen.

Reputatie 5

Afgelopen vrijdagavond 6 januari heb ik opnieuw zo'n vreemde situatie beleefd. Ditmaal was er een andere internationale trein bij betrokken, maar wederom was het op een puur binnenlandse reis ver van de grens vandaan.

Voor een simpel reisje van Utrecht naar Haarlem gaf de app omstreeks 21:29u aan dat ik om 21:32u de ICE zou kunnen nemen. Die zou volgens de reisplanner keurig op tijd rijden, dus zodoende een comfortabele verbinding met een vlotte overstap in Amsterdam (met mijn Weekend-abonnement is geen toeslag voor de ICE nodig).

Op het perron van spoor 5 te Utrecht Centraal aangekomen stond die trein vervolgens tóch met maar liefst 25 minuten vertraging op de schermen aangekondigd! Ik ververste nogmaals de reisplanner. Die bleef volhouden dat die ICE gewoon op tijd reed. Ook ver na de geplande vertrektijd uit Utrecht toonde de app nog steeds een zogenaamd stipte ICE naar Amsterdam.

Opvallend was bovendien dat toen ik verder doorklikte naar het tabblad ‘Vertrektijden’ vanaf Utrecht Centraal in diezelfde app, er dáár wel +27 minuten voor de ICE werden gemeld. De datastroom richting de app kent dus op de een of ander wijze wel dergelijke vertragingen, maar doet daar vervolgens in de reisplanner niets mee… 😟 Ik heb screenshots gemaakt en zal binnenkort ook weer eens contact proberen te zoeken met de ontwikkelaars, want dit is natuurlijk compleet waardeloos zo.

 

 

Reputatie 5

Nadat ik een hele tijd geen problemen met onjuiste vertragingsstatus van de internationale intercity had, is het me zojuist (vanmiddag/-avond) opnieuw overkomen. Omstreeks 17:25u checkte ik in Deventer de reisplanner om te weten of ik moest rennen naar het station om de ic van 17:32u te halen, of dat ik rustig aan kon doen en met die van 17:48u kon reizen. Het tweede bleek het geval, volgens de app van de internationale stipt op tijd.

Tien minuutjes later op het station aangekomen stond die echter plots toch met liefst +50 op de schermen… Ik had ook meldingen in de app ingeschakeld, die meldden op dat moment niets hierover. Pas toen ik al met de binnenlandse ic van 18:02u onderweg was, begonnen de meldingen van de app binnen te stromen. Die waren allesbehalve correct en consequent.

Nu thuis kan ik ook de reisplanner gewoon op de website raadplegen, die geeft (zondag 7 mei, 21:46u) ook geen teken van de enorme vertraging van die internationale ic, terwijl wel voorafgaande (en latere) binnenlandse verbindingen met vertragingen worden getoond. Hoe kan dit?!

Vorige jaar werd op dit forum beweerd dat het misschien iets specifieks met de app op mijn telefoon zou zijn. Ik heb de ontwikkelaars ook meermaals gecontacteerd, maar nooit enige terugkoppeling gehad. Nu dit probleem echter ook in de webversie van de planner bestaat, lijkt mij dat er toch iets de data en programmering van de planner grondig misgaat. Kan iemand met meer invloed dit svp bij NS onder de aandacht brengen!

Het is werkelijk ontzettend frustrerend telkens op het laatste moment zo teleurgesteld te worden ☹️

 

Reputatie 7
Badge +1

Worden de vertragingen wel goed weergegeven in de NS-app als de trein nog in Duitsland is? Het zou me helaas niets verbazen als daar het probleem zit. In principe zou die informatie voor NS beschikbaar moeten zijn, maar ik heb in vergelijkbare gevallen al vaker gezien dat vertragingsinformatie uit het buitenland niet of niet goed doorkomt.

Reputatie 5

Worden de vertragingen wel goed weergegeven in de NS-app als de trein nog in Duitsland is? Het zou me helaas niets verbazen als daar het probleem zit. In principe zou die informatie voor NS beschikbaar moeten zijn, maar ik heb in vergelijkbare gevallen al vaker gezien dat vertragingsinformatie uit het buitenland niet of niet goed doorkomt.

Dat weet ik niet. Ik reis puur binnenlands met die trein, dus ik raadpleeg de reisplanner niet voor het Duitse deel/wanneer die trein nog in Duitsland rijdt. Het zeer merkwaardige is dus dat het vaak wel goed gaat in de reisplanner (vrijwel ieder weekend reis ik heen en weer tussen Amsterdam en Overijssel). De afgelopen maanden zag ik het 9 op de 10 keer wel bijtijds wanneer de internationale ic vertraagd was (de app gaf ook een melding als ik die had aangezet), maar soms klopt daar spontaan niets van en negeert de reisplanner compleet de vertragingsstatus van specifiek die trein. Welk probleem vermoedt u dat er zou kunnen spelen?

Volgens mij is dit een structureel probleem met de app. ik merk dit zelf namelijk ook op mijn telefoons (twee telefoons, beiden van hetzelfde android merk). Beiden geven in de reisplanner geen vertragingen aan, alleen pas als je op stations-vertrektijden zelf kijkt of op de schermen op stations. 

Pas na het geforceerd sluiten van de app en cache legen lijkt hij het na veel moeite te tonen als een rit vertraagd is of uitvalt. Maar zelfs met uitvallende treinen heeft de app de neiging om hem alsnog als route aan te geven. 

Reputatie 5

Misschien nog even voor een vollediger beeld de hele chronologie van gisteren:

  • rond het middaguur bekeek ik de mogelijkheden voor een treinreis begin van de avond van Deventer naar Amsterdam Science Park, de snelle optie om het uur dankzij de internationale ic bleek die dag van toepassing
  • omstreeks 17:25u opende ik voor de zekerheid nog even de app om te zien of de ic van 17:48u op tijd was (zo niet zou ik nog kunnen rennen voor de ic van 17:32u), dit bleek het geval; ik schakelde ook de functionaliteit meldingen in
  • ca 17:40u kwam ik aan bij het station en zag daar op de schermen staan dat de internationale toch 50 minuten vertraagd was
  • ca 17:55u (dus ná de oorspronkelijke vertrektijd, ik stond nog op het perron in Deventer) bracht de app de eerste melding dat mijn gewenste trein “later” zou vertrekken en gaf het advies de reis opnieuw te checken; de reisplanner gaf op dat moment nog steeds aan dat de ic van 17:48u gewoon stipt op tijd was, maar toonde wel een nieuwe waarschuwing voor de aansluitende sprinter in Hilversum (ivm blikseminslag waren er problemen rondom Amsterdam)
  • ik had toen natuurlijk zelf al bedacht dat ik iig met de eerstvolgende binnenlandse ic richting Amersfoort moest reizen, ik zat daar dus in toen de volgende app-melding om ca 18:15u binnenkwam die aangaf dat mijn reis “door omstandigheden” was komen te vervallen, de melding gaf verder aan dat er om 18:02u een alternatief zou zijn (dat tijdstip was dus al verstreken toen die melding kwam); ik opende toen nogmaals de app en zag daarin inderdaad ineens wel de vertraging van de internationale getoond, concreet stond er toen +52 minuten
  • toen de binnenlandse ic in de buurt van Amersfoort reed (ca 18:40u) volgde er weer een app-melding die plots aangaf “In tegenstelling tot eerder bericht zal jouw trein toch rijden … Fijne reis!”
  • omstreeks 18:45u nog een melding, die waarschuwde voor een later vertrek van de aansluitende sprinter vanaf Hilversum; toen ik hierop wederom de reisplanner checkte waren die +52 minuten bij de internationale weer verdwenen

 

Gedurende de hele reis zag ik onderweg wel consequent op alle perronschermen die vertraging van de internationale getoond. De informatie was er dus wel degelijk (net zoals in alle eerdere gevallen de voorgaande maanden). Maar om de eoa reden lijkt de reisplanner dus slechts zeer sporadisch die status toe te passen, die zelfs te resetten naarmate de reis en tijd verstrijkt. Wie begrijpt hoe dit kan?

Rian @rvdborgt zit een eind in de goede richting: data-uitwisseling met de Duitsers is nogal een issue. Of ja, men maakt er een probleem van. Waar een wil is, is een weg, weet ik uit ervaring met DE en BE.

Reputatie 7
Badge +1

Zojuist op twitter. Lijkt mij ook zo'n geval. Inderdaad ook iets met NS international

 

 

Reputatie 5

Volgens mij is dit een structureel probleem met de app. ik merk dit zelf namelijk ook op mijn telefoons (twee telefoons, beiden van hetzelfde android merk). Beiden geven in de reisplanner geen vertragingen aan, alleen pas als je op stations-vertrektijden zelf kijkt of op de schermen op stations. 

Pas na het geforceerd sluiten van de app en cache legen lijkt hij het na veel moeite te tonen als een rit vertraagd is of uitvalt. Maar zelfs met uitvallende treinen heeft de app de neiging om hem alsnog als route aan te geven. 

Dat werd vorig jaar toen ik het voor het eerst aankaartte ook vermoed. Maar zoals ik gisteravond liet zien speelt dit probleem ook in de gewone reisplanner op de website. Het dus niet iets specifieks van de app.

Reputatie 5

Rian @rvdborgt zit een eind in de goede richting: data-uitwisseling met de Duitsers is nogal een issue. Of ja, men maakt er een probleem van. Waar een wil is, is een weg, weet ik uit ervaring met DE en BE.

Maar ik maak helemaal geen internationale reis, ik reis simpelweg Almelo/Deventer->Amsterdam.

Eerder werd in dit topic gezegd dat de status en positie van treinen wordt geregistreerd mbv de seinen aan het baanvak, dat klinkt plausibel. Dan zou het wel heel raar zijn als er óók eoa Duitse datastroom is die de Nederlandse status overschrijft terwijl die trein al lang en breed op Nederlands grondgebied onderweg is. Bovendien, hoe kan die status onderweg telkens zo extreem veranderen. En waarom klopt de informatie op de perronschermen wel, maar slechts (soms) in de reisplanner niet.

Van de andere kant, ik heb dit fenomeen nog nooit meegemaakt in de richting Amsterdam->Overijssel 🤔

 

Badge +3

Als ik kijk op spoorkaart.mwnn.nl is de vertraging in Duitsland bekend, en klopt die +10 in Hengelo wel. 

Vertraagd vertrek uit Deventer ontbreekt, of zou die daar niet gestopt zijn met als gevolg een langere stop in Apeldoorn omdat reizigers eruit wilden?

Maar goed, de app en website (bij vertrektijden) en de borden weten het ook, alleen de reisplanner neemt het dus niet (altijd) mee.

Reputatie 5

Zojuist op twitter. Lijkt mij ook zo'n geval. Inderdaad ook iets met NS international

 

 

Dit is as we speak dus weer zo'n situatie!

Wanneer ik die reis gewoon op de website plan, toont de reisplanner nul vertraging van die internationale ic:

 

Bekijk ik echter de actuele vertrektijden van Hilversum:

 

Badge +3

Als ik kijk op spoorkaart.mwnn.nl is de vertraging in Duitsland bekend, en klopt die +10 in Hengelo wel. 

Vertraagd vertrek uit Deventer ontbreekt, of zou die daar niet gestopt zijn met als gevolg een langere stop in Apeldoorn omdat reizigers eruit wilden?

Uiteraard is hij wel gestopt in Deventer, en met +4½ vertrokken https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-05-08/142

 

Reputatie 5

Nu dit topic nog altijd actief, actueel en onopgelost is, kan iemand vertellen hoe het zogenaamde “antwoord” door @bahnrider van 9 maanden geleden kan worden geannuleerd?

Reputatie 5

Nu dit topic nog altijd actief, actueel en onopgelost is, kan iemand vertellen hoe het zogenaamde “antwoord” door @bahnrider van 9 maanden geleden kan worden geannuleerd?

Nogmaals, hoe kan het dat mijn vraag destijds door middel van een of andere vage letterbrij over “kaboutertjes” als ‘beantwoord’ is bestempeld? Het lijkt me niet het doel van deze community dergelijke desinformatie te verspreiden, dus kan het zogenaamde antwoord aub geannuleerd worden?

Reputatie 5

Beste reizigers, het was vanavond weer ‘raak’... 😐 Voor mijn reis van Almelo naar Amsterdam Science Park checkte ik kort voor zeven uur de reisplanner in de NS-app. Tot mijn vreugde werd de internationale IC van 19:15 als stipt vermeld zodat ik daarmee een snelle verbinding (met efficiënt korte overstap in Hilversum) had. Groot was mijn verbazing en teleurstelling toen ik bij het station aankwam en daar op het infoscherm zag dat die IC tóch maar liefst 15 minuten vertraagd was. Op het perron opende ik nogmaals de app, plande mijn reis opnieuw: ook dit keer dacht de reisplanner nog steeds dat er niets aan de hand was, terwijl de perronschermen inmiddels de vertraging zelfs naar 25 minuten hadden opgehoogd.

Gezien alle eerdere ervaringen heb ik de app maar eens geheel afgesloten, cache geleegd en nogmaals dezelfde reis gepland. Wat ik toen zag was bijzonder interessant: toen toonde het reisadvies wel de vertraging, maar meteen toen ik de details van dat advies opende ververste het advies zichzelf automatisch binnen een seconde, waarna die internationale IC ineens weer zogenaamd ‘pünktlich’ was geworden. Dit is toch te bizar voor woorden, hoe is dit in vredesnaam mogelijk?!

 

 

Reputatie 5

En helaas kan ik alweer een aanvulling op dit topic doen :-( Ik zit momenteel in de intercity die eigenlijk 19:15 uit Almelo naar Amsterdam had moeten vertrekken, maar in werkelijkheid zo'n 20 minuten te laat is. Ook dit keer negeert de NS-reisplanner de vertraging compleet. Ik checkte de app zonet enkele minuten voor zevenen nog (naast de planner ook het tabblad vertrektijden), toen was er niets aan de hand.

Net zoals vaak eerder bleek op het station dat daar andere informatie beschikbaar was. Toen ik er 19:10 aankwam toonden de schermen +15 wat nu dus al is opgelopen tot +20 minuten. Hoe kan dit in vredesnaam?!?

Reputatie 7
Badge

Ik weet het niet helemaal zeker (ga dat nog wel even navragen) maar ik vrees dat dit komt omdat het een internationale trein is. Als ik nu in onze planner kijk, staat ie daar ook nog als ‘op tijd’. Plan ik dezelfde reis (Almelo-Amsterdam om 19:15) in de internationale planner, dan zie ik daar een vertraging van 11 minuten staan.

 

Zal eens een balletje opgooien.

Badge +3

Ja, zal deze zijn (via spoorkaart.mwnn.nl en +20 inderdaad)

 

Reageer