beantwoord

NS app toont vertraagde trein niet in de planner

  • 6 August 2022
  • 32 reacties
  • 870 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 6

Ik heb hier eerder ook een topic over geopend “ plan je reis in de app….hoe dan”. Dus het probleem doet zich al wat langer voor.

Reputatie 3

Nog weer een opmerkelijke aanvulling uit persoonlijke ervaring. Afgelopen vrijdagavond (de 12e) wederom zo'n situatie meegemaakt. De app kende vanaf Deventer voor de intercity van 21:48 richting Amsterdam geen vertraging, op het station bleek deze echter tóch ruim 10 minuten te laat. Dit stond ook keurig op de digitale borden op de perrons aangegeven.

Door argwaan gevoed sprak ik een beveiliger van NS aan, toonde hem het actuele reisadvies op mijn telefoon. Hij en zijn collega planden ook een reis op hun telefoons. Tot onze stomme verbazing zagen we in hun apps wel de vertraging van diezelfde trein vermeld! Hoe vaak ik ook het reisadvies op mijn toestel opnieuw ververste, bij mij verscheen die niet. Ik heb de app ook geheel afgesloten, opnieuw geopend en nogmaals mijn reis gepland: telkens geen vertraging van die IC bekend. Bizar... 😳 De app op mijn Android-toestel is onlangs geüpdate naar versie 7.0.7.-9488p - exact die versie gebruikte ook die NS-beveiliger. Hoe is het mogelijk dat precies dezelfde app tegelijkertijd afwijkende reisadviezen toont?!?

(in dit geval wist de machinist van de IC de vertraging onderweg trouwens gelukkig wel binnen de perken te houden, waardoor ik in Hilversum nu wel de overstap op de sprinter haalde)

Badge

Dat er verschillen zijn in dezelfde app versie is raar want de app van het personeel is dezelfde als van de reizigers. Er was eerder wel een verschil tussen IOS en Android maar of dat nog is durf ik niet te zeggen.Of het blijft ergens in he telefoon zelf hangen qua verversen.

In de app kun je als het goed is ook meldingen maken naar de ontwikkelaars, ik zou het daar eens neerleggen.

Heb je ook de actuele informatie ververst door in het reisadvies/treinritinformatie naar beneden te swipen tot je (kortstondig) het pijltje rond ziet draaien?

Als dat het geval is en er is toch een verschil in de getoonde info tussen jouw telefoon en de telefoons van andere mensen (personeel of andere reizigers), dan klinkt dat als een (cache) issue op specifiek jouw toestel.

Een enkele keer kan het zijn dat er een kleine vertraging in de NS app zit met het updaten van vertragingsdata (dat ligt aan de manier waarop de data op de achtergrond ververst wordt), maar als deze info bij anderen al juist wordt weergegeven, dan zou dat bij jou ook het geval moeten zijn.

Als dit issue blijft bestaan en herinstallatie niet helpt, dan kan ik (buiten het advies van Jeroen om even de ontwikkelaars te mailen, wellicht dat er een specifiek issue op dat toesteltype speelt) alleen nog aanraden om te kijken naar een app van een derde partij, zoals Rijden de Treinen. Wellicht dat die beter is in het verversen van de data op jouw telefoon.

Reputatie 3

Heb je ook de actuele informatie ververst door in het reisadvies/treinritinformatie naar beneden te swipen tot je (kortstondig) het pijltje rond ziet draaien?

Als dat het geval is en er is toch een verschil in de getoonde info tussen jouw telefoon en de telefoons van andere mensen (personeel of andere reizigers), dan klinkt dat als een (cache) issue op specifiek jouw toestel.

Een enkele keer kan het zijn dat er een kleine vertraging in de NS app zit met het updaten van vertragingsdata (dat ligt aan de manier waarop de data op de achtergrond ververst wordt), maar als deze info bij anderen al juist wordt weergegeven, dan zou dat bij jou ook het geval moeten zijn.

Als dit issue blijft bestaan en herinstallatie niet helpt, dan kan ik (buiten het advies van Jeroen om even de ontwikkelaars te mailen, wellicht dat er een specifiek issue op dat toesteltype speelt) alleen nog aanraden om te kijken naar een app van een derde partij, zoals Rijden de Treinen. Wellicht dat die beter is in het verversen van de data op jouw telefoon.

Jazeker! Dat reisadvies tig keer ververst, ik ben geen complete digibeet. Zoals gezegd ook de app geheel afgesloten, opnieuw geopend en dezelfde route nogmaals gepland. Allemaal geen effect op het advies voor die specifieke reis. Het bizarre was tevens dat wanneer ik een reis met een andere trein plande, er bij die alternatieve verbinding wel gewoon enkele minuutjes vertraging werden getoond.

De eerste keer toen mij dit op 5 augustus opviel had ik dus onderweg ook meermaals het advies ververst. Van Almelo tot vlak voor Deventer werd in de reisplanner niets van enige vertraging van de trein waar ik in zat getoond. Kort na vertrek uit Deventer plots wel een keertje, maar daarna (tot aan mijn overstap in Hilversum) was die vertraging wederom uit het reisadvies verdwenen.

En sowieso had ik mijn laatste reis afgelopen vrijdagavond (de 12e) met startpunt Deventer pas in de app gepland ca 21:35~21:40, oftewel pas rond het moment dat die trein net met vertraging uit Almelo blijkt te zijn vertrokken. Toen was die dus al een heel stuk op Nederlands grondgebied onderweg en mag de vertraging die kennelijk ook al in Duitsland speelde geen verrassing meer zijn geweest…

Wat mij als programmeer-leek nog te binnen schiet: ik heb dezelfde route zeer regelmatig ook op eerdere vrijdagavonden de afgelopen maanden gepland. Het zou toch niet zoiets sufs kunnen zijn dat de reisplanner aan de vertragingsstatus van een geheel andere kalenderdatum vasthoudt en daarmee de actuele situatie negeert?

Hopelijk hebben de ontwikkelaars dit snel verholpen. Het zou toch wel heel vreemd zijn dat ik voortaan voor het plannen van mijn reizen met NS moet gaan terugvallen op informatiekanalen van derde partijen die wel betrouwbaar zijn.

Reputatie 3

Helaas kan ik weer eens een aanvulling op dit topic doen, want het probleem is mij vanavond opnieuw overkomen. De afgelopen maanden ging het telkens wel goed met getoonde vertragingen ook van die internationale trein. Dus had ik vanavond kort voorafgaand aan mijn reis van Hengelo naar de Randstad netjes de reisplanner in de NS app een aantal keer gecheckt. Daarbij ook de nieuwe functionaliteit ‘meldingen’ ingeschakeld, in de veronderstelling dat ik dan bijtijds door NS zou worden gewaarschuwd als mijn geplande reis verstoord zou zijn. Tot ca. 18:40u geen melding, dus ik wandelde rustig aan naar het station.

Enkele minuten voor zevenen liep ik het Hengelose perron op, waar tot mijn grote verbazing op de schermen stond dat de internationale intercity naar Amsterdam van 19:02u tóch eens zomaar zou uitvallen. Nogmaals de app geopend, die hield op dat moment nog steeds stug vol dat die trein wel reed en ieder moment zou vertrekken. Ik ben uiteindelijk dus met de binnenlandse ic van 19:24u gereisd (kort treintje, dus propvol ook met vele andere reizigers die de trein van 19:02u hadden willen nemen). De hele route vanuit Twente tot aan Amersfoort bleef de NS app tonen dat die internationale ic wel gewoon stipt op tijd reed: een spooktrein in de reisplanner.

Hoe kan dit?!? Voor de duidelijkheid: ik heb de nieuwste versie van de app (Android 7.5.2) en tussentijds heb ik de app meermaals geheel afgesloten, ook nog zelfs de cache geleegd. Dit lijkt dus ergens in de brondata naar de app/reisplanner fout te gaan.

Waardeloos dat NS de reiziger dwingt van hun app gebruik te maken, maar dat deze te pas en te onpas desinformatie geeft en je er dus eigenlijk niet echt op kunt vertrouwen.

Reputatie 3

Afgelopen vrijdagavond 6 januari heb ik opnieuw zo'n vreemde situatie beleefd. Ditmaal was er een andere internationale trein bij betrokken, maar wederom was het op een puur binnenlandse reis ver van de grens vandaan.

Voor een simpel reisje van Utrecht naar Haarlem gaf de app omstreeks 21:29u aan dat ik om 21:32u de ICE zou kunnen nemen. Die zou volgens de reisplanner keurig op tijd rijden, dus zodoende een comfortabele verbinding met een vlotte overstap in Amsterdam (met mijn Weekend-abonnement is geen toeslag voor de ICE nodig).

Op het perron van spoor 5 te Utrecht Centraal aangekomen stond die trein vervolgens tóch met maar liefst 25 minuten vertraging op de schermen aangekondigd! Ik ververste nogmaals de reisplanner. Die bleef volhouden dat die ICE gewoon op tijd reed. Ook ver na de geplande vertrektijd uit Utrecht toonde de app nog steeds een zogenaamd stipte ICE naar Amsterdam.

Opvallend was bovendien dat toen ik verder doorklikte naar het tabblad ‘Vertrektijden’ vanaf Utrecht Centraal in diezelfde app, er dáár wel +27 minuten voor de ICE werden gemeld. De datastroom richting de app kent dus op de een of ander wijze wel dergelijke vertragingen, maar doet daar vervolgens in de reisplanner niets mee… 😟 Ik heb screenshots gemaakt en zal binnenkort ook weer eens contact proberen te zoeken met de ontwikkelaars, want dit is natuurlijk compleet waardeloos zo.

 

 

Reageer