beantwoord

NS app toont vertraagde trein niet in de planner

  • 6 August 2022
  • 77 reacties
  • 2175 Bekeken


Toon eerste bericht

77 reacties

Reputatie 5

Zouden de programmeurs van NS bekend zijn met deze hapering? Zo niet, hoe zouden ze hierop kunnen worden geattendeerd?

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag hetzelfde probleem in Hilversum. Pak normaal altijd de 18:40 internationale intercity van Hilversum naar Amsterdam, en check voordat ik bij werk wegga altijd even of ie vertraagd is. Nope, zowel de desktop site als de app geven aan dat ie op tijd is. Maar nee hoor, op het station blijkt ie 40 minuten vertraging te hebben... Als ik dat vantevoren gezien had had ik langer op werk kunnen blijven, is een kwartiertje langer ingeklokt ipv staan rondhangen op het station.

Is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Het momenteel niet echt de bedoeling dat ICE voor binnenlandse trajecten gebruikt wordt, mogelijk werkt men daarom de planner niet meer bij.

Dat er verschillen zijn in dezelfde app versie is raar want de app van het personeel is dezelfde als van de reizigers. Er was eerder wel een verschil tussen IOS en Android maar of dat nog is durf ik niet te zeggen.Of het blijft ergens in he telefoon zelf hangen qua verversen.

In de app kun je als het goed is ook meldingen maken naar de ontwikkelaars, ik zou het daar eens neerleggen.

Via hetzelfde pad als dat ik hier aanhaalde:

 

 

Badge +3

Dit topic loopt al sinds augustus vorig jaar. Ik heb de NS ook meermaals op de situatie geattendeerd als ik als gevolg van deze informatie een compensatieclaim indiende en tevens 4 keer de app-ontwikkelaars geïnformeerd. Treurig dat er kennelijk helemaal geen actie op ondernomen wordt dit te verhelpen...

De app-ontwikkelaars kunnen er weinig mee, want de de Reisplanner op de website geeft hetzelfde.

De onderliggende (ruwe) data is hetzelfde, kan me niet voorstellen dat iemand vertragingen handmatig intikt en van +75 ineens +7 maakt 🤣

Reputatie 5

Inderdaad bestaat het probleem nog steeds. Nu vanmiddag maak ik het helaas opnieuw mee. Omstreeks 14:25 checkte ik in Deventer de reisplanner om te zien of mijn al eerder geplande reis met de intercity van 14:45 naar Hilversum nog altijd mogelijk was. Hoera, dat bleek het geval. Een kwartiertje later op het perron aangekomen stond die trein tóch met +40 op de schermen. Medewerkster ook eens gevraagd: "ja, de informatie over die internationale treinen krijgen wij pas heel laat binnen" :-/ Waarom de reisplanner die informatie überhaupt niet kent wist zij ook niet.

 

Badge +3

Het momenteel niet echt de bedoeling dat ICE voor binnenlandse trajecten gebruikt wordt, mogelijk werkt men daarom de planner niet meer bij.

Dit is geen ICE; de internationale trein tussen Amsterdam en Berlijn is in Nederland als reguliere intercity in de dienstregeling opgenomen. Voor deze trein zijn geen meldingen van extreme drukte afgegeven.

Reputatie 5

Helaas kan ik weer eens een aanvulling op dit topic doen, want het probleem is mij vanavond opnieuw overkomen. De afgelopen maanden ging het telkens wel goed met getoonde vertragingen ook van die internationale trein. Dus had ik vanavond kort voorafgaand aan mijn reis van Hengelo naar de Randstad netjes de reisplanner in de NS app een aantal keer gecheckt. Daarbij ook de nieuwe functionaliteit ‘meldingen’ ingeschakeld, in de veronderstelling dat ik dan bijtijds door NS zou worden gewaarschuwd als mijn geplande reis verstoord zou zijn. Tot ca. 18:40u geen melding, dus ik wandelde rustig aan naar het station.

Enkele minuten voor zevenen liep ik het Hengelose perron op, waar tot mijn grote verbazing op de schermen stond dat de internationale intercity naar Amsterdam van 19:02u tóch eens zomaar zou uitvallen. Nogmaals de app geopend, die hield op dat moment nog steeds stug vol dat die trein wel reed en ieder moment zou vertrekken. Ik ben uiteindelijk dus met de binnenlandse ic van 19:24u gereisd (kort treintje, dus propvol ook met vele andere reizigers die de trein van 19:02u hadden willen nemen). De hele route vanuit Twente tot aan Amersfoort bleef de NS app tonen dat die internationale ic wel gewoon stipt op tijd reed: een spooktrein in de reisplanner.

Hoe kan dit?!? Voor de duidelijkheid: ik heb de nieuwste versie van de app (Android 7.5.2) en tussentijds heb ik de app meermaals geheel afgesloten, ook nog zelfs de cache geleegd. Dit lijkt dus ergens in de brondata naar de app/reisplanner fout te gaan.

Waardeloos dat NS de reiziger dwingt van hun app gebruik te maken, maar dat deze te pas en te onpas desinformatie geeft en je er dus eigenlijk niet echt op kunt vertrouwen.

Heb je ook de actuele informatie ververst door in het reisadvies/treinritinformatie naar beneden te swipen tot je (kortstondig) het pijltje rond ziet draaien?

Als dat het geval is en er is toch een verschil in de getoonde info tussen jouw telefoon en de telefoons van andere mensen (personeel of andere reizigers), dan klinkt dat als een (cache) issue op specifiek jouw toestel.

Een enkele keer kan het zijn dat er een kleine vertraging in de NS app zit met het updaten van vertragingsdata (dat ligt aan de manier waarop de data op de achtergrond ververst wordt), maar als deze info bij anderen al juist wordt weergegeven, dan zou dat bij jou ook het geval moeten zijn.

Als dit issue blijft bestaan en herinstallatie niet helpt, dan kan ik (buiten het advies van Jeroen om even de ontwikkelaars te mailen, wellicht dat er een specifiek issue op dat toesteltype speelt) alleen nog aanraden om te kijken naar een app van een derde partij, zoals Rijden de Treinen. Wellicht dat die beter is in het verversen van de data op jouw telefoon.

Reputatie 5

Worden de vertragingen wel goed weergegeven in de NS-app als de trein nog in Duitsland is? Het zou me helaas niets verbazen als daar het probleem zit. In principe zou die informatie voor NS beschikbaar moeten zijn, maar ik heb in vergelijkbare gevallen al vaker gezien dat vertragingsinformatie uit het buitenland niet of niet goed doorkomt.

Dat weet ik niet. Ik reis puur binnenlands met die trein, dus ik raadpleeg de reisplanner niet voor het Duitse deel/wanneer die trein nog in Duitsland rijdt. Het zeer merkwaardige is dus dat het vaak wel goed gaat in de reisplanner (vrijwel ieder weekend reis ik heen en weer tussen Amsterdam en Overijssel). De afgelopen maanden zag ik het 9 op de 10 keer wel bijtijds wanneer de internationale ic vertraagd was (de app gaf ook een melding als ik die had aangezet), maar soms klopt daar spontaan niets van en negeert de reisplanner compleet de vertragingsstatus van specifiek die trein. Welk probleem vermoedt u dat er zou kunnen spelen?

Volgens mij is dit een structureel probleem met de app. ik merk dit zelf namelijk ook op mijn telefoons (twee telefoons, beiden van hetzelfde android merk). Beiden geven in de reisplanner geen vertragingen aan, alleen pas als je op stations-vertrektijden zelf kijkt of op de schermen op stations. 

Pas na het geforceerd sluiten van de app en cache legen lijkt hij het na veel moeite te tonen als een rit vertraagd is of uitvalt. Maar zelfs met uitvallende treinen heeft de app de neiging om hem alsnog als route aan te geven. 

Reputatie 5

En helaas kan ik alweer een aanvulling op dit topic doen :-( Ik zit momenteel in de intercity die eigenlijk 19:15 uit Almelo naar Amsterdam had moeten vertrekken, maar in werkelijkheid zo'n 20 minuten te laat is. Ook dit keer negeert de NS-reisplanner de vertraging compleet. Ik checkte de app zonet enkele minuten voor zevenen nog (naast de planner ook het tabblad vertrektijden), toen was er niets aan de hand.

Net zoals vaak eerder bleek op het station dat daar andere informatie beschikbaar was. Toen ik er 19:10 aankwam toonden de schermen +15 wat nu dus al is opgelopen tot +20 minuten. Hoe kan dit in vredesnaam?!?

Reputatie 7
Badge

Ik weet het niet helemaal zeker (ga dat nog wel even navragen) maar ik vrees dat dit komt omdat het een internationale trein is. Als ik nu in onze planner kijk, staat ie daar ook nog als ‘op tijd’. Plan ik dezelfde reis (Almelo-Amsterdam om 19:15) in de internationale planner, dan zie ik daar een vertraging van 11 minuten staan.

 

Zal eens een balletje opgooien.

Badge +3

Ja, zal deze zijn (via spoorkaart.mwnn.nl en +20 inderdaad)

 

Reputatie 5

Weer eens een aanvulling door mijzelf in dit topic. Vanavond werd de internationale IC van 21:15 vanaf Almelo door de reisplanner als stipt aangekondigd, op de schermen op het station stond echter +5 minuten. In werkelijkheid rijdt de trein echter (nagenoeg) pünktlich

Merkwaardig, de informatie kan dus ook andersom incorrect zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Op Treinposities is te zien dat deze trein in Hengelo +3 had, dat wordt afgerond naar +5 op de perronborden. In Almelo was het nog maar +2 en dat wordt niet als vertraging op de borden aangegeven (afgerond naar 0). Machinist heeft blijkbaar lekker doorgereden om de vertraging weg te werken, want kwam volgens het snelheidsverloop want kwam zelfs nog een paar minuten te vroeg aan in Deventer. Of er is wat rijtijdspeling.

https://treinposities.nl/ritinfo/20231111/140

Alleen jammer dat die nu met +8 weggaat uit Deventer. Misschien kan die nu weer lekker doorrijden om dat weer goed te maken. 

 

Reputatie 5

Maar dat is in dit geval dus het vreemde. Op de schermen in Almelo stond wel +5 terwijl de trein dus zo goed als stipt reed.

Reputatie 5

We stonden inderdaad lang stil in Deventer. De conductrice riep om dat er schijnbaar ergens in de buurt een persoon 'in het spoor' zou zijn gesignaleerd, waardoor we moesten wachten en een stukje langzaam hebben gereden.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat is in dit geval dus het vreemde. Op de schermen in Almelo stond wel +5 terwijl de trein dus zo goed als stipt reed.

Misschien was het nog net op het randje tussen +2 en +3, dat de trein op het punt waar de tijd/vertraging gemeten wordt het nog net wel +3 was maar was dat maar met net enkele seconden. Dat is het jammere van dat afronden op de schermen, het is of +5 of niets. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet het niet helemaal zeker (ga dat nog wel even navragen) maar ik vrees dat dit komt omdat het een internationale trein is. Als ik nu in onze planner kijk, staat ie daar ook nog als ‘op tijd’. Plan ik dezelfde reis (Almelo-Amsterdam om 19:15) in de internationale planner, dan zie ik daar een vertraging van 11 minuten staan.

NS krijgt via ProRail ook de vertraging door van internationale treinen uit het buitenland. Dus zelfs al voordat ze grens over zijn, weet NS al wat de eventuele vertraging is. Als dat niet in de NS-app zit, dan gaat er ergens iets mis. Het is juist om dit mogelijk te maken dat verschillende infrabeheerders afspraken hebben gemaakt over het doorgeven van realtimegegevens, dus het zou wel bijzonder sneu zijn als NS daar dan niks mee doet.

Reputatie 5

Volgens mij is dit een structureel probleem met de app. ik merk dit zelf namelijk ook op mijn telefoons (twee telefoons, beiden van hetzelfde android merk). Beiden geven in de reisplanner geen vertragingen aan, alleen pas als je op stations-vertrektijden zelf kijkt of op de schermen op stations. 

Pas na het geforceerd sluiten van de app en cache legen lijkt hij het na veel moeite te tonen als een rit vertraagd is of uitvalt. Maar zelfs met uitvallende treinen heeft de app de neiging om hem alsnog als route aan te geven. 

Dat werd vorig jaar toen ik het voor het eerst aankaartte ook vermoed. Maar zoals ik gisteravond liet zien speelt dit probleem ook in de gewone reisplanner op de website. Het dus niet iets specifieks van de app.

Reputatie 5

De reisplanner lijkt om eoa reden soms moeite te hebben met sommige van die internationale treinen. Ik reis al jaren zeer regelmatig op het traject en zie het ook dikwijls wél gewoon keurig staan wanneer die vertraagd is. Dat is dus het absurde en inconsequente in dit verhaal; de informatie is wel altijd op de digitale borden op de stations zichtbaar, maar in (geschat) 25 à 35% van de gevallen wordt vertraging door de reisplanner compleet genegeerd. Nu ik er scherper op ben gaan letten heb ik ook intussen al meermaals gezien dat in de reisplanner de vertraging van de trein waarin ik zat tijdens de reis versprong. In Almelo was hij bijvoorbeeld zogenaamd stipt, in Deventer ineens een kwartier te laat en in Amersfoort onterecht weer stipt. Er is geen touw aan vast te knopen...

Reputatie 5

Rian @rvdborgt zit een eind in de goede richting: data-uitwisseling met de Duitsers is nogal een issue. Of ja, men maakt er een probleem van. Waar een wil is, is een weg, weet ik uit ervaring met DE en BE.

Maar ik maak helemaal geen internationale reis, ik reis simpelweg Almelo/Deventer->Amsterdam.

Eerder werd in dit topic gezegd dat de status en positie van treinen wordt geregistreerd mbv de seinen aan het baanvak, dat klinkt plausibel. Dan zou het wel heel raar zijn als er óók eoa Duitse datastroom is die de Nederlandse status overschrijft terwijl die trein al lang en breed op Nederlands grondgebied onderweg is. Bovendien, hoe kan die status onderweg telkens zo extreem veranderen. En waarom klopt de informatie op de perronschermen wel, maar slechts (soms) in de reisplanner niet.

Van de andere kant, ik heb dit fenomeen nog nooit meegemaakt in de richting Amsterdam->Overijssel 🤔

 

Badge +3

Als ik kijk op spoorkaart.mwnn.nl is de vertraging in Duitsland bekend, en klopt die +10 in Hengelo wel. 

Vertraagd vertrek uit Deventer ontbreekt, of zou die daar niet gestopt zijn met als gevolg een langere stop in Apeldoorn omdat reizigers eruit wilden?

Maar goed, de app en website (bij vertrektijden) en de borden weten het ook, alleen de reisplanner neemt het dus niet (altijd) mee.

Reputatie 5

Ik denk dat dit een hapering in het systeem is geweest want normaal is de app met vertragingen aardig accuraat, enige waar het wel eens misgaat is bij een baanvak met automatische seinen (p-seinen) want de vertraging wordt dan pas geregistreerd zodra de trein een bediend sein voorbij is gereden.

Mocht een trein op een baanvak met automatische seinen defect raken dan wordt de vertraging handmatig verwerkt nadat er vanuit het treinpersoneel contact is geweest met de treindienstleider of technische ondersteuning.

 

Als het probleem komt doordat er tussen Almelo en Hilversum (behalve dan kennelijk een stukje bij Deventer) uitsluitend automatische seinen liggen, is het wel een behoorlijk onhandige tekortkoming in het systeem. Bovendien verklaart het voor mij nog niet waarom ik voorheen op dit traject wel regelmatig vertraagde treinen in de reisplanner heb zien staan. Ik check mijn reis echt niet alleen maar als ik toevallig in de omgeving van Deventer ben. Als Almelo<>Deventer en Deventer<>Hilversum zo’n “zwart gat” voor de reisinformatie is, zou dit toch al wel veel eerder aan het licht zijn gekomen?

Het bizarre vind ik dus ook dat sommige systemen van NS de vertraging wel kenden. Deze was immers op de digitale perronborden van alle stations gewoon zichtbaar. Merkwaardig dat die informatie om de een of andere reden niet door de reisplanner wordt opgepakt. Je zou toch eigenlijk denken dat daar dezelfde datastroom aan ten grondslag ligt?

Reageer