Planner app: filteren bussen/trams | NS Community
beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams



Toon eerste bericht

110 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Adviezen zonder BTM zouden nog altijd die vervangende metro moeten laten zien, anders is dat een issue. Alternatief, door NS georganiseerd vervoer moet “gewoon” als trein worden aangemerkt.

Zouden ja, maar de praktijk is dit, dat je dan het grootste gedeelte van de dag geen reisadvies krijgt:

 

Toen ik op een ander forum schreef dat het continu, ongevraagd tonen van 9292-adviezen als een bug mag worden gezien vielen er een aantal mensen over me heen, want het was een “verbetering”. Dat klinkt allemaal hartstikke tof, maar het heeft allerlei ongewenste effecten. We zien dat hier opnieuw. Die 9292-adviezen passen niet tussen de NS Metro-adviezen, of in ieder geval in deze opzet is het ontzettend onduidelijk. Weghalen die onzin als er niet is gevraagd om een BTM-advies.

 

De toevoeging van BTM adviezen kan best voor een aantal mensen een verbetering zijn, maar naar mijn mening is het voor meer mensen juist een verslechtering. Nu moeten meer reizigers extra handlingen doen om overig OV niet te zien ipv andersom. 

Adviezen zonder BTM zouden nog altijd die vervangende metro moeten laten zien, anders is dat een issue. Alternatief, door NS georganiseerd vervoer moet “gewoon” als trein worden aangemerkt.

 

Toen ik op een ander forum schreef dat het continu, ongevraagd tonen van 9292-adviezen als een bug mag worden gezien vielen er een aantal mensen over me heen, want het was een “verbetering”. Dat klinkt allemaal hartstikke tof, maar het heeft allerlei ongewenste effecten. We zien dat hier opnieuw. Die 9292-adviezen passen niet tussen de NS Metro-adviezen, of in ieder geval in deze opzet is het ontzettend onduidelijk. Weghalen die onzin als er niet is gevraagd om een BTM-advies.

Reputatie 7
Badge +3

Robert z’n screenshot gaat inderdaad over vervangend vervoer met de metro vanwege werkzaamheden. Maar door het standaard al weergeven van bus, tram en en metro kan het daardoor voor reizigers wel verwarrrend worden of een metro advies is vanwege werkzaamheden of omdat deze nu standaard worden weergegeven. Het verschil is dan wel dat er staat “NS metro ipv trein” ,aar dat betekent ook dat reizigers meer moeten opletten. En iemand die nu bij ieder reisadvies zelf al bus, tram en metro uitzet omdat die geen reisadvies met overig OV wilt zien, krijgt dan ook die “NS metro” niet te zien. 

Daarnaast geeft de NS reisplanner niet altijd een reisadvies met een “NS metro”, ook reisadviezen met de gewone metro (waarbij je dus extra moet betalen). 

 

Vanaf Eindhoven mag je dus wel met je NS vervoerbewijs in de metro van Amsterdam Zuid naar Lelylaan, maar vanaf Leiden niet?  Vink je die metro uit, dan krijg je het grootste gedeelte van de dag geen reisadvies vanaf Leiden, en alleen heel laat / 's nachts een NS bus van A’dam Zuid naar Lelylaan.

Robert z’n screenshot gaat over een vervangmetro vanwege werkzaamheden lijkt me, niet? Dán is dit inderdaad de snelle optie en nodig om te voorkomen dat reizigers niet of totaal onmogelijke adviezen krijgen. Die komen dan “gewoon” uit de treinplanner van NS zonder inmenging van 9292. 
 

Als dit een “normaal” BTM advies is terwijl er ook treinen rijden is het echt heel erg fout inderdaad. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er ook bij reisinformatie zo'n tekort is, had men het beter kunnen laten zoals het was, gewoon alleen treinen bij plannen van treinstation van treinstation. Doe het goed of doe het niet. En goed is voor mij standaard alleen treinen. Wie ook bussen enzo wil zien kan dat dan aanvinken. Nu moeten alle reizgers die alleen treinen willen zien (want dat is denk ik de reden dat de meeste mensen de NS reisplanner gebruiken) extra handelingen doen om die bussen en andere reut eruit te filteren. Als je als reiziger zo graag allerlei ander OV wilt zien gebruik dan 9292 of vink dat aan de NS reisplanner. 

Misschien helpt het als iedereen hier massaal over blijft klagen. Ik weet nog jaren geleden dat de reisplanner op de website een andere lay out kreeg die niet beviel bij reizigers. Binnen korte tijd was het weer terug zoals het daarvoor was. 

Men heeft overal volk tekort, ook bij reisinformatie. Zo rap mogelijk die alternatieve dienstregeling er in krijgen heeft dan prioriteit, en dan krijg je idd dit als uitwerking. Technisch kan het wel als GVB, netjes met tussenstops, maar praktisch momenteel niet. 

Badge +3

De NS-app krijgt die functionaliteit binnenkort inderdaad. Sterker nog: het is al gebouwd, maar bevindt zich nu nog in testfase. Het zal vast niet lang meer duren tot het wordt uitgerold. 

Precies, en wegens de werkzaamheden mag je dit weekend gewoon met een NS Metro van/naar Lelylaan 😅

Geen tussenstops? Dat is dan een heel speciale NS Metro (want Burg. de Vlugtlaan, Jan van Galenstraat en Postjesweg slaan we over?!) 🤣

https://www.gvb.nl/sites/default/files/daglijnenkaart2022.pdf

Voor bovenstaande reis gaat Rijdendetreinen wel de mist in, want daar wordt bij ‘nu vertrekken’ (19:00) vanuit Eindhoven pas een trein om 22.34 naar Sloterdijk getoond, en dan een NS bus om 0:20 naar Lelylaan (aankomst 0:30) 😥

Reputatie 6
Badge +1

Ik zou graag de oude app weer installeren. Voor alle mogelijke ov varianten bestaat ov9292. Nu bestaat er twee keer hetzelfde en heeft de ns geen fatsoenlijk reisplanner meer.

Dat ligt niet zozeer aan de app maar de gewijzigde informatie, alle reisplanners hebben/hadden daar last van.

Via de Reisplanner op de NS website kun je sinds kort wel filteren op trein, bus, tram, metro (en veerpont), bij 9292 kon dat altijd al.

Bij Rijdendetreinen (website en app) worden alleen nog treinen getoond (je kunt daar ook geen adres of halte invoeren) dus dat is eigenlijk precies wat je wilt.

Denk dat de NS app die optie om te filteren binnenkort ook wel krijgt, maar voorlopig ben je dus beter af met de app van Rijdendetreinen.

De NS-app krijgt die functionaliteit binnenkort inderdaad. Sterker nog: het is al gebouwd, maar bevindt zich nu nog in testfase. Het zal vast niet lang meer duren tot het wordt uitgerold. 
 

 

Eigenlijk kan je het dus al zien aan dat Rijden de Treinen bussen weergaf, die moeten via de API van de NS binnenkomen want logischerwijs gebruikt die app niet de open data van de busvervoerders.

Waarschijnlijk gebruikt NS nu dan inderdaad een datastroom van 9292 en geeft die ook door via zijn API. Ze zullen vast niet apart ook nog de data van alle busvervoerders zelf in zitten te lezen.

Ho, Mlab heeft wel degelijk in eerste instantie allerlei BTM-dingetjes zelf gedaan, maar vooral een planner bouwen is een stuk complexer dan een view op een dienstregeling van een rit. De planner-adviezen zijn idd van RIG/9292. 
 

Ander alternatief: gebruik de planner van NS Internationaal (of DB, of NMBS, of …). Dat plant ook trein-trein. 

Badge +3

Pima, maar volgens mij mag je met een NS vervoerbewijs vandaag ook met de metro van Lelylaan naar Zuid of Sloterdijk. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-10-08/amsterdam-lelylaan

In de vroege ochtend en late avond rijden er bussen, al betwijfel ik of die elke paar minuten gaan zoals bovenstaande link suggereert.

Reputatie 1

Goede app die Rijdendetreinen! Wat een verschil! Kan de ns wat van leren.

ik zit er nu in na een fietstochtje naar het Centraal station (vanwege werkzaamheden bij Lelylaan). Mensen die na mij instapten moeten helaas staan omdat het maar een enkel treintje betreft (ik zie op de rangeerterreinen nog genoeg stellen staan dus gebrek aan materieel kan het niet zijn). 
Bedankt

voor deze gouden tip, de ns app kan er af!

Reputatie 7
Badge +2

Eigenlijk kan je het dus al zien aan dat Rijden de Treinen bussen weergaf, die moeten via de API van de NS binnenkomen want logischerwijs gebruikt die app niet de open data van de busvervoerders.

Waarschijnlijk gebruikt NS nu dan inderdaad een datastroom van 9292 en geeft die ook door via zijn API. Ze zullen vast niet apart ook nog de data van alle busvervoerders zelf in zitten te lezen.

Badge +3

9292 gaf die bussen altijd al, daar gebruiken ze de datastroom vanuit alle vervoerders immers (dus ook de busvervoerders). Rijden de Treinen gebruikt alleen de datafeed vanuit NS.

Oke, maar dat zou betekenen dat de NS planner tegenwoordig ook de datastroom van BTM vervoerders gebruikt (bij treinstation-adviezen), dus in feite die van 9292?

Wellicht kan iemand met toegang tot de NS datastroom e.e.a. controleren. Ik kan me niet herinneren dat ik bij 9292-adviezen tussen treinstations bussen kreeg, maar als jij het zegt zal dat wel.

Reputatie 7
Badge +2

Nee, want 9292 geeft bij treinstations ook nog de bussen (zoals de NS app en Mijn NS zonder filter), die er (veel) langer over doen dan een trein, maar wel eerder aankomen dan een trein van 20 minuten of een half uur later.

9292 gaf die bussen altijd al, daar gebruiken ze de datastroom vanuit alle vervoerders immers (dus ook de busvervoerders). Rijden de Treinen gebruikt alleen de datafeed vanuit NS.

Badge +3

Het lijkt er trouwens op dat ze de bussen/trams/metro's ook uit de datastroom naar andere apps gehaald hebben. In Rijden de Treinen krijg ik nu geen busadviezen meer als ik bv. Utrecht Leidsche Rijn - Utrecht Centraal plan.

De NS-app zelf geeft de bussen daar nog wel als adviezen.

Nee, want 9292 geeft bij treinstations ook nog de bussen (zoals de NS app en Mijn NS zonder filter), die er (veel) langer over doen dan een trein, maar wel eerder aankomen dan een trein van 20 minuten of een half uur later.

Rijdendetreinen filtert BTM er zelf uit, logisch want die app/website is (zoals de naam al zegt) gericht op treinen 🤣

Badge +3

Ik zou graag de oude app weer installeren. Voor alle mogelijke ov varianten bestaat ov9292. Nu bestaat er twee keer hetzelfde en heeft de ns geen fatsoenlijk reisplanner meer.

Dat ligt niet zozeer aan de app maar de gewijzigde informatie, alle reisplanners hebben/hadden daar last van.

Via de Reisplanner op de NS website kun je sinds kort wel filteren op trein, bus, tram, metro (en veerpont), bij 9292 kon dat altijd al.

Bij Rijdendetreinen (website en app) worden alleen nog treinen getoond (je kunt daar ook geen adres of halte invoeren) dus dat is eigenlijk precies wat je wilt.

Denk dat de NS app die optie om te filteren binnenkort ook wel krijgt, maar voorlopig ben je dus beter af met de app van Rijdendetreinen.

Reputatie 1

Ik zou graag de oude app weer installeren. Voor alle mogelijke ov varianten bestaat ov9292. Nu bestaat er twee keer hetzelfde en heeft de ns geen fatsoenlijk reisplanner meer.

Als ik morgen naar Deventer wil, ziet het er zo uit dat de moed me nu al in de schoenen zakt. Ik wil helemaal niet lopen of met de metro en ook niet 6x overstappen. Dat maakt de rit ook onbetaalbaar, met de ns heb ik korting! En de standaard overstap op Schiphol is ook ineens verdwenen. Wat is dit nu weer.
Hoopvol is dat de treinen blijkbaar nog wel via Deventer rijden. Ik dacht dat het daar 3 weken op de schop ging.

Reputatie 7
Badge +2

Het lijkt er trouwens op dat ze de bussen/trams/metro's ook uit de datastroom naar andere apps gehaald hebben. In Rijden de Treinen krijg ik nu geen busadviezen meer als ik bv. Utrecht Leidsche Rijn - Utrecht Centraal plan.

De NS-app zelf geeft de bussen daar nog wel als adviezen.

Reputatie 7
Badge +3

Goed dat er nu in ieder geval de optie is om andere vormen van OV uit te schakelen of juist alleen die te kiezen. Voor een NS reisplanner vind ik het echter wenselijk dat je standaard alleen treinen zien (dat is voor mij ook de reden om treinreizen in de NS planner te plannen) en dan via de opties daarnaast de mogelijkheid te bieden om ook ander OV te kunnen kiezen. Ik ben dus maar half tevreden, je moet nu altijd een extra handeling doen als je alleen treinadviezen wilt zien. 

Badge +3

Toeval zeg, die opties waren er eergisteren nog niet. Zal de persoon op Twitter ook even inlichten 🤗

Mee eens dat alleen trein de voorkeur zou moeten hebben, of anders eerder ingestelde opties onthouden (zolang je de cookies niet verwijdert).

Het is op zijn minst een stap in de goede richting, al geef ik de voorkeur aan focus op trein als standaardinstelling. NS heeft lang gezegd over te stappen op de planner van 92 als deze net zo ‘goed’ was als de planner van NS. Met het weghalen van het terugsteekverbod is dat bereikt. 

Reputatie 7
Badge +1

Dit lijkt dan wel heel erg op de 9292-App. 

Reputatie 7
Badge +1

De NS-Reisplanner (vooralsnog alleen de website) geeft nu de optie om te filteren op het type vervoer:

Badge +3

Vanavond weer eentje privé via Twitter (nee ik ben geen NS maar toch)

Goedenavond Robert, Ik heb een tijd geleden een tweet van jou gezien met een uitleg hoe je in de NS app bij de reisplanner de metro kan uitschakelen als reis optie. Zou je die met mij willen delen aub.

De ‘workaround’ is dus nog steeds om te kiezen voor ‘Alleen sprinters’ naar je overstapstation.

Voor het geval je niet verder hoeft dan alleen Amsterdam Lelylaan - Centraal of zo (ja, dat kan sneller met GVB!) 😣

Gebruik de 9292 app/site en geef aan dat je geen BTM adviezen wilt!

Reputatie 7
Badge +1

We zullen op korte termijn onze reisplanner aanpassen zodat je meer opties krijgt en meerdere filters kan toepassen. Ik kan nog niet aangeven wat dit exact zal zijn. 

 

Ik heb een compleet ander idee van korte termijn eerlijk gezegd. Ik vind niet dat dat meer dan een week moet zijn. Het is nu al 16 dagen en nog steeds staan die bussen erin.

Reageer