beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams



Toon eerste bericht

110 reacties

Reputatie 7
Badge +2

En NS maar afvragen waarom de reizigersaantallen achterblijven. Tja, die hebben hun reis gepland in de app en zitten nu in de bus 😂

Badge +3

Voorbeeldje: Iemand wil morgenochtend rond 10:00 (de planner zou toch wel up to date moeten zijn 9 uur van tevoren?) van Oudenbosch naar Breda met een trein?

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Oudenbosch&vertrektype=treinstation&aankomst=Breda&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2022-09-23T09%3A16&ritnummers=5929%7C3632

Zoek het maar uit.. of ga maar om 9:16 want de rest van de dag mag je… met een bus! Of om 18:46 pas weer met de trein.

Ja, de IC 3600 stopt op Etten-Leur dus is een bus sneller (waarom eigenlijk)? Oh wacht, daar rijden geen sprinters (meer).. 😴

Badge +3

Volgende (via https://twitter.com/MeneerTr/status/1573072514846429184)

Hey @NS_online, leuk bedacht dat de bussen nu ook in de reisplanner verschijnen maar voeg alsjeblieft de optie toe om de bussen uit te zetten. Ik denk namelijk niet dat mijn abonnement geldig is in de lijnbussen en reisjes plannen wordt op deze manier een stuk onoverzichtelijker

Nee hoor, ik zoek gewoon op treinstation.

Je kunt bij @9292 de busadviezen uit zetten, of in de NS Reisplanner kiezen voor de optie 'alleen sprinters' maar ja naar Breda krijg je dan de IC niet eens (het getoonde 14:45 advies) terwijl ze allemaal gewoon rijden!

Weg met die BTM (bus tram metro) adviezen dus, ook al zijn die sneller. Je wilt met een trein dus gebruikt de NS planner (station A naar station B ) en wil graag iets zinnigs.

Badge +3

We zullen op korte termijn onze reisplanner aanpassen zodat je meer opties krijgt en meerdere filters kan toepassen. Ik kan nog niet aangeven wat dit exact zal zijn. 

Er moet bij plannen van een treinstation naar treinstation gewoon géén stad/streekvervoer (BTM) getoond worden, ook al zou dat een minuutje sneller zijn.

Is het de wens om die snellere opties wel te tonen. Rijdendetreinen e.d. doen dat nu ook helaas, toon dan in ieder geval óók de (iets) langere opties met alleen treinen (zoals 9292).

Dan zie je misschien nog steeds de (ongewenste) bus/tram/metro adviezen, maar in ieder geval ook de opties met alleen trein (die bij NS dus standaard *niet* getoond worden).

We zullen op korte termijn onze reisplanner aanpassen zodat je meer opties krijgt en meerdere filters kan toepassen. Ik kan nog niet aangeven wat dit exact zal zijn. 

Ik heb het gemarkeerde antwoord verwijderd. We zijn momenteel aan het uitzoeken wat er aan de hand is. We komen hier zo snel mogelijk op terug.

Reputatie 5

Naar Enkhuizen rijden nooit sprinters. Vanaf Hoorn is er alleen de boemelende uitloper van een “intercity”. En dan nog, als je de NS reisplanner gebruikt, waarom geeft die dan überhaupt voorkeur aan andere (stads-)vervoerders?!? Heel vreemd dat iemand deze disimprovement in de reisplanner heeft geprogrammeerd.

Badge +3

Met de optie Alleen Sprinters kom je wel een eind (géén suffe bus/tram/metro adviezen), maar ja dan zou je op Zaandaam moeten overstappen en doet er gegarandeerd 1:33 over voor naar Enkhuizen.

9292 heeft het door, die tonen de bussen niet meer, en zo wel dan ook gewoon de sprinter die een minuutje eerder vertrekt (met zinnige overstap op intercity vanaf Centraal).

Geloof dat Geert https://twitter.com/djiwie/status/1569049464408514561 ook iets bereikt heeft bij Rijdendetreinen, of is er gewoon iets veranderd in de basis-informatie?

Voor de drukte, zijn de sprinters vol (spits) of de (weekend) intercity's 🤔

Ze zijn in ieder geval vaak wat kort.. van de ene dag op de andere dag (of spits/dal). Geen peil op te trekken.

Reputatie 7
Badge +3

Zijn de treinen soms zo vol dat NS de reizigers de trein uit wil jagen en de bus/metro/tram in? 😁

Reputatie 5

Neem bijvoorbeeld een simpele reis Duivendrecht-Enkhuizen. Als er met de metro van Duivendrecht naar A'dam Sloterdijk wordt gereisd is dat theoretisch schijnbaar 1 minuutje sneller dan met de NS-sprinter met overstap op A'dam CS, en toont de reisplanner daarom alleen nog maar dat advies:

 

Wanneer echter Muiderpoort als via-station wordt aangegeven krijg je het eigenlijk veel logischer advies:

 

Ook hier bij reizen trein-treinstation de keuzeopties betreffende OV. Keuzes zijn helaas enkel auto/fiets/OV/…, geen keuze in specifieke modaliteiten.

 

Reputatie 5

Over dit nieuwe probleem wilde ik ook een topic beginnen, tot ik net op tijd dit bestaande zag. Hier haak ik dus ook op in.

Vrijwel al mijn treinreizen beginnen/eindigen op stations die NS deelt met de Amsterdamse metro. Ook ik zie sinds kort allerlei niet bruikbare reisadviezen in de app. Wanneer ik met een NS-abonnement reis wil ik natuurlijk helemaal geen verbinding zien die dankzij een deeltrajectje per GVB wellicht 1 of 2 minuutjes sneller is dan geheel per trein. Waarvoor ik bovendien wel elke keer een paar euro moet bijbetalen en extra vaak moet overstappen. Die overstaptijden NS<>GVB zijn ook dikwijls zéér sportief: op een druk Amsterdam CS moet je in de praktijk ontzettend goed je best doen om binnen 6 minuten vanaf de treinperrons de metro 51/53/54 te bereiken (en vice versa). Op A'dam Zuid en RAI lijkt de NS te denken dat zo'n overstap NS<>GVB zelfs in 3 minuutjes haalbaar is...

Wie heeft dit in vredesnaam bedacht?! Het is inderdaad ook compleet waardeloos dat de app niet de mogelijkheid biedt om irrelevante vervoermiddelen uit te filteren.

Dit is echt waardeloos dat je tram / metro / bus niet eruit kan filteren. Zowel mijn vertrek en aankomst station heb je trein + metro + randstadrail + bus. Krijg nu reisplanner bingo advies. Niet te doen.

Ik vertrek vrijwel altijd vanaf Amsterdam Lelylaan. Ik kies het treinstation in de app of op de web-reisplanner. Sinds kort krijg ik inderdaad allerlei metro opties, terwijl er ook treinen rijden. Ik heb niets aan die metro. Daar heb ik geen 40% korting in de daluren. Mijn keuzedagen 1e klas zijn ook niet geldig in de metro, of denkt de NS dat wel? Gelukkig kan je in de 9292 app de optie metro uitvinken. Vanaf nu zal ik dus de NS website en NS-app niet meer gebruiken. Voor mij zijn die nutteloos geworden voor het plannen van reizen.

Misschien moeten de IT-deskundigen van de NS eens gaan buurten bij 9292 om wat handige tips te vragen.

Badge +3

Afgezien van Ede-Wageningen (een overstap vanuit Amersfoort haal je soms en dan een kwartier eerder in Arnhem dan via Utrecht)

Wat doen die bussen in een NS Reisplanner advies? En dan de sprinter van een minuut eerder (die wil je!) vervolgens niet tonen!?

9292 heeft het door. Kies zelf maar of je de sprinter of bus wilt! En daar kan je ook nog kiezen ‘ik wil helemaal geen busadviezen’ (uitgezonderd TVV bussen natuurlijk, die staan er gewoon tussen als ‘trein’).

En ja, een overstap van 4 minuten op Ede-Wageningen voor de IC Arnhem/Nijmegen haal je met enig gemak!

Reputatie 2

En dan te bedenken dat de overstap in Ede eigenlijk veel langer is dan hij meestal is (hoewel het nu met de verplaatsing van de intercity richting Arnhem naar spoor 5 niet meevalt) maar als je gewoon goed ter been bent dan haal je eigenlijk altijd de trein naar Nijmegen (19 en 49) wel en ben je 10 minuten later in Arnhem.

Maar goed, ik snap wel dat die niet in de planner gemeld wordt als haalbare overstap, dat werd hij al niet toen ze nog via spoor 4 gingen.


Mijn ervaring is dat ik eigenlijk altijd de 19 of 49 haal, en dan ben ik met een vertrek om 26 in Barneveld Centrum om 46 in Ede-Wageningen en om 59 in Arnhem.

Daar kan die busreis dus op geen enkele manier tegenop, maar het is krap en zal voor veel mensen niet haalbaar zijn.
Het is te hopen dat eea wat beter aansluit als station Ede-Wageningen volledig vernieuwd is.

Reputatie 7
Badge +2

Daarom denk ik dus dat het ergens een IT probleem is. De reizen om 10.56 en 15.56 uur zijn namelijk identiek aan de reizen de rest van de dag, ook de busdienstregeling op dit momenten is identiek (nog altijd 1 minuut eerdere aankomst)

Het is in elk geval niet zo dat de planner een snellere reis door kortere overstap probeert te geven. Om 't bovenstaande te kunnen constateren namelijk even die reis met “via Ede-Wageningen” gepland. Dan krijg je keurig de treinadviezen, maar ook adviezen met 105 Barneveld - Otterlo, 108 Otterlo - Ede-Wageningen en dan de trein. Mooie snelle overstap in Ede dan, maar je doet er wel twee keer zo lang over 🤣

Reputatie 2

Vanaf Barneveld Centrum naar Arnhem geeft hij voor morgen vrijwel de hele dag tijdens de daluren de bus als advies, behalve om 10.56 en 15.56, dan krijg je wel het treinadvies…. je zou bijna denken dat er een probleem op het traject is, maar met de trein van Barneveld Centrum naar Ede-Wageningen gaat de hele dag prima in de planner, van Ede-Wageningen naar Arnhem ook.

Reputatie 7
Badge +2

Het is vooral opmerkelijk dat de reisplanner die busadviezen zo inconsequent geeft. Zoals in je screenshot te zien komt er om 10.52 uur wel een advies met Valleilijn stoptrein + Intercity uit, terwijl (ik heb de busdienstregeling er even bij gezocht) de aankomst dan met de bus nog altijd 1 minuut eerder zou zijn.

Lijkt daarmee dus meer op een (alweer) een IT probleem bij NS en niet persé iets wat bewust toegevoegd is.

Reputatie 2

Hier wordt het nog vreemder:

Neem ik morgen om 09.22 uur de trein van Barneveld Noord omdat ik naar Arnhem wil, dan krijg ik het advies in Barneveld Centrum uit te stappen en daar de bus te nemen, ingevuld dat ik een DalVrij heb, kosten: € 7,16 voor de busreis.

Vul ik dat advies in vanaf Barneveld Zuid, dan krijg ik als advies om om 09.28 uur diezelfde trein waar ik om 09.22 uur op Barneveld Noord ingestapt was naar Ede te nemen en daar de trein naar Arnhem te pakken, kosten met een DalVrij: € 0,00

 

Bij Leidsche Rijn lijkt het vooral een zondag-planning te zijn die rare zaken veroorzaakt, want daar gaat het morgen overdag wel goed, daarom deze Barneveld-Arnhem planning ook eens opgezocht, krijg je dit 😂

Badge +3

Afwachten dan maar, het is natuurlijk bizar om busadviezen te tonen als je in de app (of website) ingesteld hebt dat je Weekend Vrij hebt.

Geef dan in ieder geval óók de sprinter van een minuut eerder (:16 en :46 vanaf Leidsche Rijn)

Reputatie 7
Badge +3

Het is pas sinds kort dat je bij bepaalde reizen ook bussen te zien krijgt, dat was voorheen nooit, tenzij je plande van/maar een bushalte of adres. Wat is er veranderd in de NS reisplanner dat dit nu wel zo is?

Reputatie 2

Zie dat 9292 wel de sprinters geeft (maar dus ook busadviezen die je niet wilt). De busadviezen kan je daar wel filteren!

Dus wellicht heeft Minette daar wat aan?

Neuh, dat was de suggestie op Twitter ook al, ik zie het nut niet zo van meerdere apps als ik de NS-app sowieso nodig heb voor mijn abonnement, ik zie liever dat de NS de mogelijkheid geeft dit soort bussen eruit te filteren, helemaal in combinatie met het feit dat je in de instellingen van de app kunt aangeven wat voor abonnement je hebt, de app “weet” dus ook door de instelling met wat voor abonnement er een reisadvies gezocht wordt.

Groet, Minette 😉

Badge +3

Zie dat 9292 wel de sprinters geeft (maar dus ook de busadviezen die je niet wilt met Weekend Vrij).

De busadviezen kan je daar wel filteren! Dus wellicht heeft Minette daar wat aan?

 

Badge +3

Bij Rijdendetreinen niet veel beter… dan maar de DB Navigator app (of website)… 🤔

Joehoe 🙄 er rijden gewoon sprinters om 19:16 en 19:46 en die wil je natuurlijk met Weekend Vrij.

Overigens… Check uit bij U-OV en dan in bij ?? 🤣

Reageer