beantwoord

"Toon alleen sprinters" - wat is het nut hiervan?

  • 11 February 2023
  • 42 reacties
  • 2554 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het valt mij op dat de NS-app zeer vaak sprinters toont bij reisadviezen, wanneer er ook een normale intercity rijdt. Zo geeft een reisadvies van Den Haag HS - Amsterdam C via Schiphol een overstap met als de tweede trein een sprinter, dit terwijl er een IC rijdt die zeker 5 minuten sneller is.

Ik zie zo snel niet welke intercity er nu 5 minuten sneller is dan de sprinter als ik deze reis plan. Als ik deze reis op een doordeweekse dag plan zie ik gewoon adviezen waarbij op Schiphol overgestapt kan worden op de Intercity Direct. 

Reputatie 7
Badge +2

Het valt mij op dat de NS-app zeer vaak sprinters toont bij reisadviezen, wanneer er ook een normale intercity rijdt. Zo geeft een reisadvies van Den Haag HS - Amsterdam C via Schiphol een overstap met als de tweede trein een sprinter, dit terwijl er een IC rijdt die zeker 5 minuten sneller is.

Ik zie zo snel niet welke intercity er nu 5 minuten sneller is dan de sprinter als ik deze reis plan. Als ik deze reis op een doordeweekse dag plan zie ik gewoon adviezen waarbij op Schiphol overgestapt kan worden op de Intercity Direct. 

De IC is daar allicht 5 minuten sneller, maar als je er meer dan 5 minuten langer op moet wachten dan op de Sprinter is die laatste natuurlijk de snelste optie.

TS denkt hier alleen "de IC is sneller", maar dat is 'ie alleen als die ook goed op de IC waarmee hij aankomt aansluit.

Reputatie 3

nee hoor, dat is niet aan de orde. De IC mag best wat later aankomen als dat betekent dat het niet nodig is om een sprinter-trein te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

@EUReiziger Vanwaar die aversie tegen Sprinters? En hoe maak je dan reizen tussen stations die alleen door Sprinters rechtstreeks verbonden zijn? Zoals Hilversum en Utrecht? 

 

Reputatie 3

Dit staat bovenaan in het topic uitgebreid toegelicht. Lees even mee.

Wat betreft je tweede vraag...in principe niet. Ik hoef daar niet te zijn, op een incidentele uitzondering na. Voor zover ik weet is op die specifieke route een overstap nodig om per intercity in Utrecht te komen en dat is toch wat minder gunstig dan de directe sneltrein. De reistijd scheelt weinig. 

Reputatie 3

Een goed voorbeeld van een reis die prettiger en sneller is per IC, maar vaak niet goed in de app staat is tussen Leiden en Amsterdam. Kan direct via Haarlem of met een snelle en makkelijke overstap op Schiphol. Omdat er in de Randstad momenteel nogal weinig IC's rijden zijn deze twee routes even goed als de ander....dit hangt er maar net vanaf wanneer iemand precies in Amsterdam wil zijn. 

Toch geeft de app hier vaak onterecht een sprinter aan, zowel via Haarlem als Schiphol, met een langere reistijd. Zoals aangegeven is dit niet tolerabel ivm. de pijnlijke zit en onhandig slechte voorzieningen in de nieuwe sprinter-treinen. Ik mag in ieder geval hopen dat de NS hier ooit een les uit trekt want de treinstellen van enkele decennia geleden waren nooit zo problematisch. Tuurlijk, er was minder slimme digi-technologie en de rolstoeler werd faliekant in de steek gelaten maar een ritje van 20 minuten was in ieder geval geen lijfstraf.

Reputatie 7
Badge

Een goed voorbeeld van een reis die prettiger en sneller is per IC, maar vaak niet goed in de app staat is tussen Leiden en Amsterdam. Kan direct via Haarlem of met een snelle en makkelijke overstap op Schiphol. Omdat er in de Randstad momenteel nogal weinig IC's rijden zijn deze twee routes even goed als de ander....dit hangt er maar net vanaf wanneer iemand precies in Amsterdam wil zijn. 

Toch geeft de app hier vaak onterecht een sprinter aan, zowel via Haarlem als Schiphol, met een langere reistijd.

Zowel nu als - voor een eerlijke vergelijking op een drukkere tijd - als morgenochtend in de spits krijg ik zowel opties per intercity als inderdaad per sprinter van Leiden Centraal naar Amsterdam Centraal. Met de intercity van 13:50 ben ik er om 14:25 en daarna kan ik om 14:07 met de sprinter mee die er om 14:47 is. De intercity van 14:20 is er vervolgens weer om 14:55, dus later dan die sprinter. Als ik om 14:07 op het station kan zijn, is het dus sneller om met die sprinter te gaan en tussendoor vertrekt er geen andere intercity die er wel eerder is, daarom wordt die optie ook getoond. De intercity is hier dus niet, zoals u redeneert, sneller.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.

Reputatie 7
Badge +3

@EUReiziger Ik denk dat NS de beperkte middelen beter kan besteden aan echte problemen i.p.v. schijnproblemen.

Iets anders is de klacht over de slechte zitplaatsen in Sprinters. Dat is een echt probleem.

 

Ik weet niet in hoeverre de Reisplanner een link legt tussen de werkelijke materieelinzet en het genereren van een toegankelijke reis. Dat wordt nog een heel gedoe wanneer gedurende de instroom van de nieuwe ICNG's in treinseries met een mix van toegankelijk en niet-toegankelijk materieel wordt ingezet.

Voor zover mij bekend is er geen planner-engine in productiegebruik die ook daadwerkelijk rekening houdt met composities, hooguit in de presentatie er een labeltje wel/niet toegankelijk aan hangt (zoals bikeontrain van Stoomlink voor SNCB). 

Badge +3

Indertijd is er bewust voor gekozen om voor het traject Sloterdijk - Schiphol - Leiden evenveel tariefeenheden te rekenen als voor Sloterdijk - Haarlem - Leiden. Datzelfde geldt voor Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal dat via alle mogelijke routes 86 TE’s kost. 

Op het eerste gezicht onrechtvaardig wanneer je via de kortste route reist. Op het tweede gezicht uiterst praktisch om er nooit discussie is over de geldigheid van een vervoerbewijs.

Daarom is Woerden - Breukelen ook duurder dan je zou verwachten (hebben ze 19 TE van gemaakt).

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.

Waarom is dat geen geldige reisroute? Schiphol ligt gewoon op de korste route van Leiden naar Amsterdam (welk station ook). Omreizen via Haarlem mag ook zonder omchecken.

De reis met intercity's via Schiphol wordt niet in de reisplanner als suggestie gegeven. Het is discutabel dat deze niet zou mogen, want traject wordt wel met intercity-sprinter aangegeven.

Reputatie 7
Badge +2

De reis met intercity's via Schiphol wordt niet in de reisplanner als suggestie gegeven. Het is discutabel dat deze niet zou mogen, want traject wordt wel met intercity-sprinter aangegeven.

Als ik voor morgen plan komt er wel een reis met intercity's via Schiphol uit de planner, jij zat tijdens werkzaamheden te plannen.

Maar het gaat natuurlijk om dat de route uit de planner moet komen. Als je bij een IC - Sprinter advies door vertraging de Sprinter niet haalt mag je immers ook gewoon een daarop volgende IC nemen en hoef je niet op de volgende Sprinter te wachten.

Reputatie 3

Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.

Waarom is dat geen geldige reisroute? Schiphol ligt gewoon op de korste route van Leiden naar Amsterdam (welk station ook). Omreizen via Haarlem mag ook zonder omchecken.

Met een vast abbonement is elke reisroute geldig dus begrijp ik goed dat hier anders beperkingen aan zitten? Het lijkt me nogal onwenselijk om alleen te mogen reizen via routes die expliciet in de beperkte NS-app vermeld staan. 

 

 

Met een vast abbonement is elke reisroute geldig dus begrijp ik goed dat hier anders beperkingen aan zitten? Het lijkt me nogal onwenselijk om alleen te mogen reizen via routes die expliciet in de beperkte NS-app vermeld staan. 

Met een trajectabonnement of een kortingabonnement mag u reisroutes gebruiken die de app aangeeft, met een algemeen abonnement bent u vrij uw eigen route te kiezen.

Verder mag u ten alle tijden gebruik maken van de korste route ook als de app geen verbindingen via die route aangeeft.

Reputatie 7
Badge

Maar het gaat natuurlijk om dat de route uit de planner moet komen. Als je bij een IC - Sprinter advies door vertraging de Sprinter niet haalt mag je immers ook gewoon een daarop volgende IC nemen en hoef je niet op de volgende Sprinter te wachten.

Je kunt toch niet al dat soort combinaties preventief gaan tonen? Waarom geef je dan niet dezelfde sprinter met een overstap op dr intercity een uur later? Of een dag? Dit soort alternatieven moet zichtbaar zijn als de betreffende situatie zich daadwerkelijk voordoet.

Reputatie 7
Badge

Met een trajectabonnement of een kortingabonnement mag u reisroutes gebruiken die de app aangeeft, met een algemeen abonnement bent u vrij uw eigen route te kiezen.

Verder mag u ten alle tijden gebruik maken van de korste route ook als de app geen verbindingen via die route aangeeft.

Met een "algemeen abonnement" bedoel je dan Altijd Vrij (en niets anders dan dat, toch?

Off topic gratis tip: te allen tijde, niet 'ten alle tijden'

Reageer