beantwoord

Waar is de vertrektijden tab heen?

  • 16 November 2023
  • 36 reacties
  • 1504 Bekeken

Reputatie 2
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik opende net de NS app en tot mijn verbazing zie ik dat de tab met de vertrektijden van een station is vervangen door ‘Kaartjes’. Waarom is dit weggehaald? Voor incidentele reizigers is dit misschien handiger, maar voor frequente reizigers met een abbonement kan het toch echt een flinke downgrade zijn aangezien je nooit losse kaartjes koopt, en je hoeft ook niet elke week je abbonement te checken. Als ik nu de vetrektijden van mijn station wil zien moet ik naar In de buurt > Zoek een Locatie > het station invoeren > Bekijk actuele vertrektijden > deel met vertrektijden omhoog slepen. Dit is 5 keer klikken/typen i.p.v. 1 keer in de vorige versies van de app. We kunnen de info die we zien bij het plannen van een reis naar onze voorkeur aanpassen, dus misschien zou dit bij de 'knoppen’ onderin ook een optie zijn? Ik gebruik de vertrektijden praktisch even veel als de reisplanner.

icon

Beste antwoord door Edwin 16 November 2023, 16:49

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge

Deze (in mijn ogen) ongewenste aanpassing was mij, samen met meerdere collega's ook al opgevallen.

Laat aub via de feedback (Meer-Hulp-Jouw vragen over de NS App-Contact met app support weten wat je van deze aanpassing vindt.

 

Hopelijk komen er voldoende negatieve reacties, zodat 't teruggedraaid wordt.

Ik kwam daar vanmorgen ook achter, waarom is dit, het is op je telefoon de belangrijkste functie !

ik ben er  gelukkig wel achter dat als je met je vinger even op de app blijft staan een “geheim” menu tevoorschijn komt… 

 

Reputatie 2

Ik vind dat ze te veel in de app proberen te stoppen waardoor hij erg onoverzichtelijk en niet intuïtief meer werkt. Hij is erg bloated geworden.

Ik zou mijn opgeslagen trajecten juist op de eerste pagina willen hebben ipv op de 4e en dan ook nog achter een 2e tabblad verscholen. Het is jammer dat je de app niet zelf een beetje kan inrichten.  

Badge +3

Feedback verstuurd.

Ik heb zojuist ook mijn (negatieve) feedback achtergelaten. Wat een drama, ik gebruik de vertrektijden tab vaker dan de reisplanner en de app is zo veel ingewikkelder geworden als je ‘m iets vaker gebruikt dan alleen op een dagje weg.

Boven mij is een discussie gaande over welke versies deze wijzigingen hebben, en ik (als beta tester) kan melden dat terug rollen van de versies van de app geen verschil geeft. Het is en blijft een nutteloze ‘kaartjes’ tab.

Je kunt nu de actuele vertrektijden bekijken door in de app naar 'In de buurt' te gaan. Vervolgens kun je 'trein' en het desbetreffende station selecteren. Je krijgt dan de optie om de actuele vertrektijden te bekijken. De functie is verplaatst, maar blijf hier zeker feedback over indienen als je het toch liever anders ziet. Ik beslis daar helaas niet over.

Ha Laura, kleine toevoeging/correctie: je moet het zoekbalkje gebruiken om het gewenste station te vinden, ook als je op dat station staat. Heb zelf al gemerkt dat vaak het station waar ik sta, niet in de lijst te vinden is op basis van locatie. Ik heb dit al als feedback doorgegeven aan de ontwikkelaars. Zie schermafbeelding als voorbeeld, ik sta hier op Den Haag Laan van NOI, en zie alles in de buurt staan behalve station NOI zelf:

 

Algemene toevoeging voor iedereen die gewoon vertrektijden wil zien: NS heeft nog een app (Perronwijzer) voor mensen met een visuele beperking waarin nog wel de vertrektijden eenvoudig kunnen worden getoond. Deze app is eigenlijk niet veel meer dan een digitale versie van de vertrektijden-borden die op de stations hangen. De app kun je hier vinden (iOS): https://apps.apple.com/nl/app/ns-perronwijzer/id1444310781

Reputatie 6

Volgens de app-ontwikkelaar NS M-Lab betreft het een test die voor een deel van de gebruikers is doorgevoerd..

Badge +3

Ik kwam daar vanmorgen ook achter, waarom is dit, het is op je telefoon de belangrijkste functie !

ik ben er  gelukkig wel achter dat als je met je vinger even op de app blijft staan een “geheim” menu tevoorschijn komt… 

 

Top! Op Android kan ik in dat menu ‘Vertrektijden’ ook ingedrukt houden en als Widget naar mijn startscherm slepen. Scheelt zelfs ook nog een keer tikken 🤣

 

Badge +3

Goh.. @Bob jij en ik (en sommige/vele anderen) dus speciaal uitgekozen? 🤔

Iedereen die de NS app updatet naar de recente versie ziet het volgens mij!

Apple en Google maken geen verschil in groepen app gebruikers of wie dat zijn 😂

Heb wel ooit aangegeven dat ik open sta (Andoid) voor Beta dingen… 

We gaan het zien en beleven, maar de vertrektijden als widget op je startscherm (kon altijd al) is prima.

Reputatie 6
Badge +1

Goh.. @Bob jij en ik (en sommige/vele anderen) dus speciaal uitgekozen? 🤔

Nee! Iedereen die de NS app updatet naar de recente versie ziet het volgens mij!

Apple en Google maken geen verschil in groepen app gebruikers of wie dat zijn 😂

Heb wel ooit aangegeven dat ik open sta (Andoid) voor Beta dingen… 

We gaan het zien en beleven, maar de vertrektijden als widget op je startscherm (kon altijd al) is prima.

Ik heb de app net geüpdatet, en heb het vertrektijden-tabje gewoon nog in de app staan. 
Overigens is A/B testing heel makkelijk te implementeren op basis van hele simpele kenmerken, daarvoor hoeven Apple en Google echt geen verschillen te maken in de groepen appgebruikers. 

Reputatie 5

Ja, superhandig dit: probeer je op vrijdagmiddag snel te checken op welk perron je moet zijn, is de hele vertrektijden tab verdwenen 😡.  Na lang zoeken de optie ontdekt die TS aangeeft, ergens verstopt in ‘locaties’, tussen de fietskluis en P&R faciliteiten in Bobbelskonte blijk je toch ook nog de actuele vertrektijden van de stations te kunnen vinden. Maar dan ook alleen de actuele vertrektijden, de actuele aankomsttijden kan je niet meer direct benaderen in de App. Daarvoor werkt dan alleen de workaround die Bob hierboven aangeeft.

Het idee dat je in een App van een spoorbedrijf snel de vertrektijden en perrons van een trein wil kunnen opzoeken is blijkbaar een achterhaald concept 😳.

 

Badge +3

Kijk nou eens… Wijzig beginscherm! 🤣 (dit van een Apple gebruiker)

 

Reputatie 3

Als ik nu bij vertrektijden op een willekeurige trein klik, krijg ik de laatste door mij geplande trein. Dat is dus een fout in de app en geen aanpassing.

 

Ik mag toch hopen dat dit snel opgelost is!

Dit herken ik niet. Je zou eens kunnen proberen om vanuit dat menu'tje waar je de vertrektijden uit gehaald hebt, rechtsbovenin op de I te tikken en onder Opslag de cache te legen. Als dat niet werkt volgens dezelfde route de gegevens ook wissen. Je moet daarna wel opnieuw inloggen (voor zover van toepassing).

Vanmorgen was deze bug er gelukkig niet.

Maar hoe moeilijk kan het zijn om naast de nieuwe tab, de vertrektijden tab terug te plaatsen?

Ik werk in de buurt van Lammenschans maar reis altijd vanaf Leiden, dus het voorstel om via “in de buurt” zorgt voor nog meer klikkerdeklik… 

Gewoon NS-app geen machtiging voor de GPS geven. werkt veel beter (vind ik persoonlijk)

Reputatie 7
Badge +2

In plaats van de NS app is een app als Rijden de treinen handiger. Daar zit niet zoveel onnodigs in, maar gewoon puur vertrektijden en een planner.

En als er werkzaamheden zijn heb je de beschikking over uitgebreide info wat er rijdt i.p.v. een melding "de dienstregeling is aangepast" zoals NS 'm in z'n app toont.

Reputatie 2

Bij mij is de knop na niet al te lange tijd weer teruggekeerd, dus de feedback van iedereen zal vast geholpen hebben. Ook top van de developers dat de wijziging vrij snel is teruggedraaid!

Badge +3

De nieuwe versie van de app (7.23.2) heeft wel een nieuw probleem, je kunt geen abonnement meer instellen waarop de prijzen van reisadviezen gebaseerd worden 😥

 

Zou je de feedback via de app willen doorzetten? Je kan nog wel via de Reisplanner alle prijzen zien door op Bekijk alle prijzen, met korting of abonnement te klikken.

Als ik nu bij vertrektijden op een willekeurige trein klik, krijg ik de laatste door mij geplande trein. Dat is dus een fout in de app en geen aanpassing.

 

Ik mag toch hopen dat dit snel opgelost is!

Reputatie 7
Badge

Als ik nu bij vertrektijden op een willekeurige trein klik, krijg ik de laatste door mij geplande trein. Dat is dus een fout in de app en geen aanpassing.

 

Ik mag toch hopen dat dit snel opgelost is!

Dit herken ik niet. Je zou eens kunnen proberen om vanuit dat menu'tje waar je de vertrektijden uit gehaald hebt, rechtsbovenin op de I te tikken en onder Opslag de cache te legen. Als dat niet werkt volgens dezelfde route de gegevens ook wissen. Je moet daarna wel opnieuw inloggen (voor zover van toepassing).

Badge +3

Zou je de feedback via de app willen doorzetten? Je kan nog wel via de Reisplanner alle prijzen zien door op Bekijk alle prijzen, met korting of abonnement te klikken.

Ik denk dat het bewust is gedaan, omdat reizigers met NS Flex blijkbaar dachten dat ze daar van abonnement konden wisselen. De optie ‘alle prijzen’ voldoet in principe.

Ik dacht precies hetzelfde. Ik heb ook al een paar keer vernomen dat reizigers het idee hadden dat ze een abonnement hadden gewijzigd waar dit niet het geval was.

Heeft niet geholpen, gek genoeg heb ik dat probleem op mijn tablet niet. 

 

Tja ik kan wel het geheime scherm voor elkaar krijgen door op app te staan. Echter bij klikken op tab vertrektijden kom ik in reisplannen en niet in de zo vaak gebruikte vertrektijden? NS graag herstellen !

Je kunt nu de actuele vertrektijden bekijken door in de app naar 'In de buurt' te gaan. Vervolgens kun je 'trein' en het desbetreffende station selecteren. Je krijgt dan de optie om de actuele vertrektijden te bekijken. De functie is verplaatst, maar blijf hier zeker feedback over indienen als je het toch liever anders ziet. Ik beslis daar helaas niet over.

Ik kom er nu ook achter dat de vertrektijden tab weg is. Ben ik niet blij mee! Waar zijn ze mee bezig? De meest gebruikte optie gewoon verwijderen!

Reageer