beantwoord

Waar is de vertrektijden tab heen?

  • 16 November 2023
  • 36 reacties
  • 1504 Bekeken

Reputatie 2
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik opende net de NS app en tot mijn verbazing zie ik dat de tab met de vertrektijden van een station is vervangen door ‘Kaartjes’. Waarom is dit weggehaald? Voor incidentele reizigers is dit misschien handiger, maar voor frequente reizigers met een abbonement kan het toch echt een flinke downgrade zijn aangezien je nooit losse kaartjes koopt, en je hoeft ook niet elke week je abbonement te checken. Als ik nu de vetrektijden van mijn station wil zien moet ik naar In de buurt > Zoek een Locatie > het station invoeren > Bekijk actuele vertrektijden > deel met vertrektijden omhoog slepen. Dit is 5 keer klikken/typen i.p.v. 1 keer in de vorige versies van de app. We kunnen de info die we zien bij het plannen van een reis naar onze voorkeur aanpassen, dus misschien zou dit bij de 'knoppen’ onderin ook een optie zijn? Ik gebruik de vertrektijden praktisch even veel als de reisplanner.

icon

Beste antwoord door Edwin 16 November 2023, 16:49

Bekijk origineel

36 reacties

Als ik nu bij vertrektijden op een willekeurige trein klik, krijg ik de laatste door mij geplande trein. Dat is dus een fout in de app en geen aanpassing.

 

Ik mag toch hopen dat dit snel opgelost is!

Dit herken ik niet. Je zou eens kunnen proberen om vanuit dat menu'tje waar je de vertrektijden uit gehaald hebt, rechtsbovenin op de I te tikken en onder Opslag de cache te legen. Als dat niet werkt volgens dezelfde route de gegevens ook wissen. Je moet daarna wel opnieuw inloggen (voor zover van toepassing).

Vanmorgen was deze bug er gelukkig niet.

Maar hoe moeilijk kan het zijn om naast de nieuwe tab, de vertrektijden tab terug te plaatsen?

Ik werk in de buurt van Lammenschans maar reis altijd vanaf Leiden, dus het voorstel om via “in de buurt” zorgt voor nog meer klikkerdeklik… 

Je kunt nu de actuele vertrektijden bekijken door in de app naar 'In de buurt' te gaan. Vervolgens kun je 'trein' en het desbetreffende station selecteren. Je krijgt dan de optie om de actuele vertrektijden te bekijken. De functie is verplaatst, maar blijf hier zeker feedback over indienen als je het toch liever anders ziet. Ik beslis daar helaas niet over.

Ha Laura, kleine toevoeging/correctie: je moet het zoekbalkje gebruiken om het gewenste station te vinden, ook als je op dat station staat. Heb zelf al gemerkt dat vaak het station waar ik sta, niet in de lijst te vinden is op basis van locatie. Ik heb dit al als feedback doorgegeven aan de ontwikkelaars. Zie schermafbeelding als voorbeeld, ik sta hier op Den Haag Laan van NOI, en zie alles in de buurt staan behalve station NOI zelf:

 

Algemene toevoeging voor iedereen die gewoon vertrektijden wil zien: NS heeft nog een app (Perronwijzer) voor mensen met een visuele beperking waarin nog wel de vertrektijden eenvoudig kunnen worden getoond. Deze app is eigenlijk niet veel meer dan een digitale versie van de vertrektijden-borden die op de stations hangen. De app kun je hier vinden (iOS): https://apps.apple.com/nl/app/ns-perronwijzer/id1444310781

Ik dacht dat alleen de beta's het hadden. Ik heb de beta verlaten, deze gede-installeerd en de gewone geïnstalleerd. Daarna mijn beide accounts (privé en zakelijk) weer ingelogd en ik heb de vertrektijden terug. Dit is een omissie van jewelste, mijn meest gebruikte optie, volledig weg. Zijn de developers hier van het padje geraakt? Blijkbaar wel. Daar ga ik ook geen betatester meer voor zijn.

Overigens is er hier op de community een afgesloten area, voor die betatesters, maar daar krijg je geen toegang toe. Zou handig zijn, voor betatesters, want dan kunnen de developers daar direct de reacties lezen op hun wijzigingen ipv hier de klachten te horen. Ik ben betatester voor meer apps, maar dit was voor mij de druppel, die onnodige wijzigingen EN niets terug kunnen sturen behalve een "pissige” email naar de developers...

Reputatie 5

Je kunt nu de actuele vertrektijden bekijken door in de app naar 'In de buurt' te gaan. Vervolgens kun je 'trein' en het desbetreffende station selecteren. Je krijgt dan de optie om de actuele vertrektijden te bekijken. De functie is verplaatst, maar blijf hier zeker feedback over indienen als je het toch liever anders ziet. Ik beslis daar helaas niet over.

De vertrektijden tab is de eerste bron van informatie over actuele vertragingen en spoorwijzigingen, vaak zelfs voordat NS personeel het in hun handheld systeem ziet. Deze tab is daarom onmisbaar voor de dagelijkse reiziger. Waarom dit nu verstopt moet worden achter drie handelingen via het veld ‘in de buurt’ is volstrekt onduidelijk. Er is een reden dat alle andere apps van spoorbedrijven (DB Navigator, SNCF connect, etc) actuele vertrektijden direct als optie op het openingsscherm tonen.

Dat gezegd hebbende: voor mij werkte als workaround om de hele app van mijn telefoon te verwijderen en daarna opnieuw te installeren. Daar was weer de oude versie met de vertrektijden tab!

Badge +3

Volgens M-Lab was de aanpassing uitgerold naar een bepaalde groep gebruikers:

Voor nu is het een test die we doen. Jij zit in de groep app gebruikers die deze verandering te zien krijgt. De andere groep ziet de aanpassing niet.

Maar ik denk dat ze er snel op teruggekomen zijn, want (zonder iets te doen) heb ik Vertrektijden gewoon weer terug. De app versie is nog hetzelfde (7.22.1 op Android).

Reputatie 3

Als ik nu bij vertrektijden op een willekeurige trein klik, krijg ik de laatste door mij geplande trein. Dat is dus een fout in de app en geen aanpassing.

 

Ik mag toch hopen dat dit snel opgelost is!

Dit herken ik niet. Je zou eens kunnen proberen om vanuit dat menu'tje waar je de vertrektijden uit gehaald hebt, rechtsbovenin op de I te tikken en onder Opslag de cache te legen. Als dat niet werkt volgens dezelfde route de gegevens ook wissen. Je moet daarna wel opnieuw inloggen (voor zover van toepassing).

Vanmorgen was deze bug er gelukkig niet.

Maar hoe moeilijk kan het zijn om naast de nieuwe tab, de vertrektijden tab terug te plaatsen?

Ik werk in de buurt van Lammenschans maar reis altijd vanaf Leiden, dus het voorstel om via “in de buurt” zorgt voor nog meer klikkerdeklik… 

Gewoon NS-app geen machtiging voor de GPS geven. werkt veel beter (vind ik persoonlijk)

Reputatie 2

Bij mij is de knop na niet al te lange tijd weer teruggekeerd, dus de feedback van iedereen zal vast geholpen hebben. Ook top van de developers dat de wijziging vrij snel is teruggedraaid!

Badge +3

De nieuwe versie van de app (7.23.2) heeft wel een nieuw probleem, je kunt geen abonnement meer instellen waarop de prijzen van reisadviezen gebaseerd worden 😥

 

Zou je de feedback via de app willen doorzetten? Je kan nog wel via de Reisplanner alle prijzen zien door op Bekijk alle prijzen, met korting of abonnement te klikken.

Badge +3

Zou je de feedback via de app willen doorzetten? Je kan nog wel via de Reisplanner alle prijzen zien door op Bekijk alle prijzen, met korting of abonnement te klikken.

Ik denk dat het bewust is gedaan, omdat reizigers met NS Flex blijkbaar dachten dat ze daar van abonnement konden wisselen. De optie ‘alle prijzen’ voldoet in principe.

Ik dacht precies hetzelfde. Ik heb ook al een paar keer vernomen dat reizigers het idee hadden dat ze een abonnement hadden gewijzigd waar dit niet het geval was.

Reageer