2 minuten overstap Leiden Rotterdam/Den Haag - Schiphol

  • 18 May 2023
  • 36 reacties
  • 930 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

 

 

Deze overstap is wellicht ‘speciaal’ omdat het op een druk traject in de Randstad is. Schiedam/Delft/Den Haag naar Schiphol/Amsterdam Zuid heeft nog al wat reizigers, al helemaal als de HSL er (on)gepland uitligt en er ook reiziger vanuit Rotterdam bijkomen.  Bij een halfuursdienst bijna 0 marge in de overstap is vragen om problemen. Mijn reistijd was zo goed als verdubbeld. En los van de extra reistijd is de volgende trein dan ook weer overvol. Zeker door reizigers met bagage. 

Ik wordt altijd wat moe van mensen uit de Randstad die altijd vinden dat hun situatie speciaal is. Ik zou zeggen gebruik de vrije dagen in mei om eens een dagje rond te reizen in het paradijs van de uurdiensten in de rest van het land.

Wie heeft hier nou papieren wijsheid? Jij blijft maar doorzeuren over zogenaamde kruisende treinbewegingen die er helemaal niet zijn in deze dienstregeling! Waarschijnlijk zit je met een oude dienstregeling in je hoofd. Het is onmogelijk om dankzij een kleine vertraging vanuit Leiden in Weesp achter een sprinter terecht te komen met deze intercity. Dan is er iets anders aan de hand geweest. Ik vertrouw meer op de data van ProRail dan op de persoonlijke ervaring van een oud machinist.

@Bemined   Je hebt helemaal gelijk, jij bent immers de expert wat betreft de dienstregeling.

Ik bespeur een wat sarcastische ondertoon, is dat nou echt nodig? Ik respecteer je inbreng als oud-machinist, maar er is een reden dat beslissingen over het overnemen van aansluitingen bij ProRail liggen en niet bij de NS. En dat is omdat ProRail daar beter zicht op heeft, in de plansystemen is nauwkeurig te zien hoeveel marge een trein heeft (in dit geval bijna 10% tussen Leiden en Schiphol) en of er eventueel conflicterende bewegingen zijn die voor problemen kunnen zorgen. En in het geval waar dit onderwerp over gaat had de trein dus prima eventjes kunnen wachten zonder verdere hinder.

Ik respecteer je inbreng als oud-machinist, maar er is een reden dat beslissingen over het overnemen van aansluitingen bij ProRail liggen en niet bij de NS.

Als de beslissing bij ProRail ligt wordt er in de praktijk niet gewacht want seinen worden op basis van de klok vrijwel altijd klakkeloos op groen gezet. Hooguit heel laat op de avond wordt er wel eens een sein op rood gehouden om te voorkomen dat er reizigers stranden. 

 

En in het geval waar dit onderwerp over gaat had de trein dus prima eventjes kunnen wachten zonder verdere hinder.

In jouw optiek had dus ProRail in dit geval besloten dat er niet gewacht werd door het sein voor de aansluitende trein al op groen te zetten. Dan valt het treinpersoneel dus niets te verwijten.

Ook ProRail maakt fouten of heeft onvoldoende personeel om alle taken optimaal uit te voeren. Het punt is dat het in principe gewoon mogelijk geweest was om te wachten zonder grote gevolgen voor de treindienst.

Ik respecteer je inbreng als oud-machinist, maar er is een reden dat beslissingen over het overnemen van aansluitingen bij ProRail liggen en niet bij de NS.

Als de beslissing bij ProRail ligt wordt er in de praktijk niet gewacht want seinen worden op basis van de klok vrijwel altijd klakkeloos op groen gezet. Hooguit heel laat op de avond wordt er wel eens een sein op rood gehouden om te voorkomen dat er reizigers stranden. 

 

En in het geval waar dit onderwerp over gaat had de trein dus prima eventjes kunnen wachten zonder verdere hinder.

In jouw optiek had dus ProRail in dit geval besloten dat er niet gewacht werd door het sein voor de aansluitende trein al op groen te zetten. Dan valt het treinpersoneel dus niets te verwijten.

Simpelweg omdat het ze extra werk oplevert, zelden een TRDL meegemaakt die de moeite nam om het sein op rood te laten staan en even keurig met de machinist te bellen met de reden waarom. in 99.99% van de gevallen staat het sein inderdaad gewoon op groen en wordt er totaal niet gekeken naar aansluitingen door de TRDL. Maar goed, dat is de ervaring van een oud machinist.

ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.

ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.

Dan nog even zoeken naar TRDL's die begaan zijn met de reizigers.

Badge +3

ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.

Dan nog even zoeken naar TRDL's die begaan zijn met de reizigers.

Als een (vertrek)sein niet handmatig op ‘rood’ gehouden wordt bepaalt een HC toch wanneer er vertrokken wordt?

Als die het zinnig vindt om een minuutje te wachten dan kan ProRail hoog en laag springen.

Dat zie je ook vaak terug bij treinen met vertraging en HC’s die kort halteren om die in te halen, en dan ineens te vroeg vertrekken als de vertraging al ingehaald is (vertreksein staat altijd al op ‘groen’).

Citaat uit het ontwerpvoorschrift:

Aangezien de chef van de trein het vertrekbevel mag geven op grond van een hoofdsein of een vertrekseinlicht, moet hij tenminste één van die seinen goed kunnen waarnemen.

Kijk ook maar eens naar Gouda Goverwelle, op spoor 3 geen vertrekseinen, op spoor 4 wel. Reden is heel simpel: op spoor 3 ligt het perron aan dezelfde kant als het hoofdsein en kan de HC dit sein dus zien, spoor 4 ligt het perron links en staat het sein rechts dus zijn er twee vertrekseinlichten geplaatst omdat de trein het zicht van de HC op het hoofdsein ontneemt.

Reageer