Afdankmaterieel naar het Noorden?

  • 14 December 2021
  • 54 reacties
  • 1486 Bekeken


Toon eerste bericht

54 reacties

@John van der Meulen  Ga lekker met de auto als het je niet goed genoeg is en ga er maar vanuit dat het gros van het jaar er ICMm blijft rijden op dit traject misschien afgewisseld met een DDZ stelletje. DDZ is overigens de OUDSTE dubbeldekker die er is bij de NS dus ook die horen in jouw beleving dan in het Noorden van het land thuis.

En je loopt er nog even aan voorbij dat deze oude treinen ook via Utrecht naar Rotterdam rijden en via Lelystad richting Den Haag Centraal.  Dus ook daar moeten ze het doen met deze OUDE treinen.

Wat de lengte betreft, ICM-3 naar Leeuwarden is heel gewoon, al jaren is dat voldoende met uitzondeirng van wat drukkere treinen waar dan een langere ICM op ingezet werd.  Ik kan het traject wel dromen als machinist.

Jullie treffen het ook echt niet in het Noorden.

 

Heb je van het weekend nog F1 gekeken?  Ik heb een beetje een Toto Wolff gevoel.

 

 

 

DDZ is niet de oudste dubbeldekker van de NS. Het is een trein die gebouwd is in 2013.

En juist vanaf de randstad is deze slechte oude koploper trein het drukst, daar hebben ze het inderdaad het hardst nodig.

 

En ik betreur het dat max verstappen heeft gewonnen. Lewis hamilton had officieel eigenlijk moeten winnen.

Reputatie 7
Badge +3

DDZ is niet de oudste dubbeldekker van de NS. Het is een trein die gebouwd is in 2013.

Gebouwd in 2013?  Welnee, DDZ stellen zijn oude DD-AR treinen die rond die tijd die u noemt zijn gemoderniseeerd en die DD-AR treinen zijn gebouwd in de jaren 90, en zijn ouder dan de VIRM stellen, de andere dubbeldekkers.

Reputatie 7
Badge +1

DDZ is wel degelijk de oudste dubbeldekker van NS. Oorspronkelijk gebouwd begin jaren 90. Iets jonger dan ICM dus. Vanaf 2009 tot 2014 zijn de treinen gereviseerd, en omgebouwd van DD-AR naar DDZ.

Badge +3

Huilie huilie… en zoals ‘Patrick’ het ongeveer verwoordde:

ICM is geweldig maar als het een ‘drietje’ is dan mag het naar de sloop.

Totaal logische gedachte, voor een autist (make it go away) :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Als er ooit een andere trein komt kan dat wel in de krant, dan is dat voor jou ook weer een reden om te spotten!

 

Dat heeft allang in de krant gestaan. Er zijn al nieuwe treinen besteld om te rijden op de HSL en die treinen zullen dan ook door rijden naar het noorden. Het wordt alleen minimaal een jaar later dan eerst gepland. Dan rijdt er over een paar jaar het allernieuwste materieel in het noorden. 

https://nieuws.ns.nl/in-2023-met-nieuwe-snellere-ic-van-groningen-assen-leeuwarden-en-zwolle-naar-randstad/

https://dvhn.nl/groningen/NS-stelt-snelle-trein-naar-Groningen-en-Enschede-uit-26524991.html

 

Reputatie 5

Tja, officieel is de koploper nu het nieuwe afdankmaterieel aangezien dat het eerste is wat de NS er uit gaat halen na de SGM. Als ICNG instroomt verdwijnen ze langzaam.

Maar ik vind het een prima trein alleen wel veel te kort, een enkel stel kan je zeker niet inzetten in de spits. Bij VIRM4 kan dat wel en bij DDZ ook wel. Dus dat is dan wel een groot nadeel aan zo’n trein. Ook bij SNG.

Nou ik kan je vertellen dat bij ICNG, wat tevens ook op dat traject gaat rijden dit een veel grotere zorg wordt.

Die heeft 5 bakken en net iets meer zitplaatsen dan een ICM-3.

Vijfdelige ICNG (110 meter) zal volgens de laatste gegevens 256 zitplaatsen hebben. Weet niet of dat definitief is. Want het is al een tijdje geleden dat ik dat las. 

Driedelige ICM-M heeft 225 zitplaatsen. Wel wat meer. Maar in vergelijking met vierdelige ICM-M is dat veel minder. Die heeft 300 zitplaatsen. Geeft wel aan dat ICNG nog meer ruimte heeft dan ICM-M!

Mee eens dat het soms de samenstelling te kort is. Het is beter driedelige ICM-M in normale situaties pas na 20.00/21.00 in te zetten tussen Noord Nederland - Randstad v.v. Zelfs in deze tijd. 

Maak me geen zorgen over de inzet van de ICNG tussen Groningen/Leeuwarden - Breda. 2 gekoppelde vijfdelige ICNG (512 zitplaatsen)/achtdelige ICNG (417 zitplaatsen) in daluren is voldoende. Langste samenstelling bestaande uit drie gekoppelde vijfdelige (768 zitplaatsen) of twee gekoppelde achtdelige ICNG (834 zitplaatsen) in spitsuren zal tussen Groningen/Leeuwarden - Almere vaak voldoende zijn doordat het aangevuld wordt door Sprinters + IC. Zie je al jaren met ICM-M. 

Het drukste deel zal tussen Almere - Schiphol zijn. Vanaf Schiphol naar Breda via HSL zal de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam toch voor zorgen dat een deel via Leiden en Den Haag reizen. 

 

Huilie huilie… en zoals ‘Patrick’ het ongeveer verwoordde:

ICM is geweldig maar als het een ‘drietje’ is dan mag het naar de sloop.

Totaal logische gedachte, voor een autist (make it go away) :sweat_smile:

Zeker een logische gedachtegang. En frappant dat u mij een autist bestempelt.

De treinen stinken zijn oud en zijn kort. 

Wie is Patrick tevens? uw vriend?

@Hanzeboog

ICNG heeft gemiddeld ruim 50 zitplaatsen per bak, een vijfwagenstel dus ruim 250. Een achtwagenstel komt op ruim 400 zitplaatsen 

Reputatie 5

Als er ooit een andere trein komt kan dat wel in de krant, dan is dat voor jou ook weer een reden om te spotten!

 

Dat heeft allang in de krant gestaan. Er zijn al nieuwe treinen besteld om te rijden op de HSL en die treinen zullen dan ook door rijden naar het noorden. Het wordt alleen minimaal een jaar later dan eerst gepland. Dan rijdt er over een paar jaar het allernieuwste materieel in het noorden. 

https://nieuws.ns.nl/in-2023-met-nieuwe-snellere-ic-van-groningen-assen-leeuwarden-en-zwolle-naar-randstad/

https://dvhn.nl/groningen/NS-stelt-snelle-trein-naar-Groningen-en-Enschede-uit-26524991.html

 

Lees in Special Rail Magazine ICNG dat er al een aantal ICNG wachten op afwerking. Maar grootste probleem is levering van onderdelen van bepaalde toeleveranciers i.v.m. corona. 

Gok op dienstregeling 2025 dat de ICNG tussen Breda - Groningen/Leeuwarden zal rijden. 

Huilie huilie… en zoals ‘Patrick’ het ongeveer verwoordde:

ICM is geweldig maar als het een ‘drietje’ is dan mag het naar de sloop.

Totaal logische gedachte, voor een autist (make it go away) :sweat_smile:

Ik ben dus weer niet de enige die aan Patrick denkt bij dit topic, melden dan maar weer :rofl:

 

Badge +3

Huilie huilie… en zoals ‘Patrick’ het ongeveer verwoordde:

ICM is geweldig maar als het een ‘drietje’ is dan mag het naar de sloop.

Totaal logische gedachte, voor een autist (make it go away) :sweat_smile:

Zeker een logische gedachtegang. En frappant dat u mij een autist bestempelt.

De treinen stinken zijn oud en zijn kort. 

Wie is Patrick tevens? uw vriend?

Nee, ik had het over iemand (anders) die lyrisch was over ICM, maar daar later ernstig op terug kwam omdat ze te kort zouden zijn (in de spits)… met daarbij het getal 3 :disappointed_relieved:

Voor stinken en zo, zie dit topic 

 

Reputatie 5

@John van der Meulen

Acht bakken ICMm naar Leeuwarden is voor het leeuwendeel van de treinen waanzinnige overkill.

Daarom wordt bij Zwolle een treinstel wel eens afgekoppeld. 

Toto Wolff aka John van der Meulen left the Building (again)

Reputatie 5

@Hanzeboog

ICNG heeft gemiddeld ruim 50 zitplaatsen per bak, een vijfwagenstel dus ruim 250. Een achtwagenstel komt op ruim 400 zitplaatsen 

Het is nog speculeren. Wel zijn er al een aantal gegevens. Er zou grofweg 33.000 zitplaatsen zijn die verdeeld zijn over 645 bakken: 

20 achtdelige ICNG België (20 x 410 zitplaatsen)

20 achtdelige ICNG (20 x 417 zitplaatsen)

49 vijfdelige ICNG (49 x 256 zitplaatsen)

Maar dat zijn oude gegevens. 

Huilie huilie… en zoals ‘Patrick’ het ongeveer verwoordde:

ICM is geweldig maar als het een ‘drietje’ is dan mag het naar de sloop.

Totaal logische gedachte, voor een autist (make it go away) :sweat_smile:

Ik ben dus weer niet de enige die aan Patrick denkt bij dit topic, melden dan maar weer :rofl:

 

Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Ja dat is ook geheel nieuw voor ons Tijdvoor :joy::rofl:

En als je mijn andere bericht had gelezen dan had je kunnen raden dat het "probleem” alweer opgelost was.

Weltrusten maar weer Tijdvoor :hand_splayed_tone2:

Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Ja dat is ook geheel nieuw voor ons Tijdvoor :joy::rofl:

En als je mijn andere melding had gelezen dan had je kunnen raden dat het "probleem” alweer opgelost was.

Meld nou maar gewoon gewoon je topic via de 3…. ;) @Jeroen.

Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Ja dat is ook geheel nieuw voor ons Tijdvoor :joy::rofl:

En als je mijn andere melding had gelezen dan had je kunnen raden dat het "probleem” alweer opgelost was.

Meld nou maar gewoon gewoon je topic via de 3…. ;) @Jeroen.

Ben je nu werkelijk zo traag van begrip @Tijdvoor :sleeping::scream:

Nou voor de duidelijkheid dan, dat heb ik reeds gedaan en TS is geen lid meer van dit forum (voor zolang dit deze keer weer duurt)

Ja ik probeer met je mee te denken @Jeroen. En geloof me :innocent:  Traag van begrip? is een leuk punt om te bespreken. :nerd:

Reputatie 7
Badge +1

Over traag van begrip gesproken:

Het team van Hamilton was ook traag van begrip zondag :rofl:

Ja ik probeer met je mee te denken @Jeroen. En geloof me :innocent:  Traag van begrip? is een leuk punt om te bespreken. :nerd:

Ach was hij zo pijnlijk voor je :thinking:

Stuur die uitnodiging maar naar Patrick, ik ga me lekker vermaken in Clermont de komende tijd.

@Jeroen 

Las ik zojuist … . Ja daar kun je je topic aanmelden en rapporteren. Veel plezier met de formule 1. Clermont zal wel belangrijk zijn. Zeker wat betreft de oNS. ;) 

Reputatie 7
Badge +1

Mercedes (AMG, Achter Max Geëindigd) heeft het opgegeven… hoe oneens ze het er ook mee eens zijn.

Huilen heeft geen zin dus. https://www.youtube.com/watch?v=6BbAMwXFrJI

Grappig dat dat ik nummer al vanaf 1990 ken… van een cassettebandje :rofl:

Dat was toen om 6:00 ‘s ochtends hét ontgroeningsnummer voor studenten op kamp.

Janken doen we thuis wel, zeuren heeft geen zin (dus sta maar op en zeiken op de plee en dan ochtendgymnastiek met ene Commandeur als Olga verkleed, senioren snappen de ‘grap’)… 

Oh, en de pindakaas is op! https://www.youtube.com/watch?v=hi-bspWV30M

Tsjonge @Robert B, waar haal je dit soort muziek toch vandaan 😂

Reputatie 2

https://treinposities.nl/bijzonderheden/perserie

Vanaf zaterdag valt er weer DDZ aan te treffen in het noorden op de 600 serie.

Op de 1800 serie zal hij waarschijnlijk ook na volgende week komen, maar hij komt in ieder geval wel al naar Leeuwarden op de 600 serie.

Dus hopelijk heeft u straks wat minder te klagen.

Reputatie 5

https://treinposities.nl/bijzonderheden/perserie

Vanaf zaterdag valt er weer DDZ aan te treffen in het noorden op de 600 serie.

Op de 1800 serie zal hij waarschijnlijk ook na volgende week komen, maar hij komt in ieder geval wel al naar Leeuwarden op de 600 serie.

Dus hopelijk heeft u straks wat minder te klagen.

Over "afdankmaterieel" gesproken. Gemoderniseerde Sprinter materieel inzetten. Qua zitplaatsen prima geschikt op 1800 serie. Maar qua comfort wat minder. Kijk uit naar inzet van ICNG tussen Groningen/Leeuwarden. Gaat ten koste van de DDZ, ICM-M en Traxx ( ICR op de series 700, 1800 en 900. 

Reageer