Skip to main content

Ik ben nooit een klagende treinreiziger geweest. Ik reis al sinds juli 2014 op het traject Leeuwarden-Den Haag. Maar wat ik nu aantref is toch wel bijzonder opmerkelijk sinds de nieuwe dienstregeling.

Gisteren: Trein 1824. Alles begon vrij positief ik heb niet veel te zeggen over deze rit. Deze rit was het wel iets drukker, maar het viel wel mee in het voorste treinstel. Helemaal niks mis mee deze rit!

 

Maar de terugweg is waar het allemaal beduidend slechter begon te worden.

Rit 1851, Idioot vol deze rit. Men kon alleen heel opgepropt staan. Een 3delige enkeldeks trein werd ingezet van het materieel Koploper. Voorheen altijd een zesdelige.

 

En vandaag op de heenweg zelfs een driedelige ICMM naar de randstad, ik begin me er echt aan te irriteren nu en ik vraag de NS hier meer aandacht aan te besteden aangezien er meer mensen over klagen. Je kan gemakkelijk coronavirus oplopen in zo’n situatie. 

 

Je kan wel bij Roosendaal beter materieel inzetten, maar dan moet daar wel capaciteit voor zijn, evenals bij de tienminutentrein. Dit is waardeloos geregeld. Ook de spinters zijn verkort naar Leeuwarden maar er is te weinig plek ook vooral richting Groningen.

 

De trein naar of vanuit Groningen wordt vaak ook alleen een 3 of 4 delige trein ingezet. Dan ben ik blij dat ik die nog niet hoef te nemen. Die trein kan je soms niet eens halen omdat hij te vol zit.

 

Kan de NS wat beter materieel inzetten? Er irriteren veel mensen zich mateloos hier aan en op Volletreinen.nl zie je ook aan de statistieken dat het Noorden beduidend slechter materieel heeft.

Tja, officieel is de koploper nu het nieuwe afdankmaterieel aangezien dat het eerste is wat de NS er uit gaat halen na de SGM. Als ICNG instroomt verdwijnen ze langzaam.

Maar ik vind het een prima trein alleen wel veel te kort, een enkel stel kan je zeker niet inzetten in de spits. Bij VIRM4 kan dat wel en bij DDZ ook wel. Dus dat is dan wel een groot nadeel aan zo’n trein. Ook bij SNG.

Nou ik kan je vertellen dat bij ICNG, wat tevens ook op dat traject gaat rijden dit een veel grotere zorg wordt.

Die heeft 5 bakken en net iets meer zitplaatsen dan een ICM-3.


Jongens, jongens, waar is dit allemaal goed voor.

 

Overigens reis ik graag naar het Noorden met een Koploper. Ik vind het de prettigste trein van allemaal, ook al is hij wat op leeftijd. Hij hoeft van mij niet te worden afgedankt. 


@John van der Meulen  Ga lekker met de auto als het je niet goed genoeg is en ga er maar vanuit dat het gros van het jaar er ICMm blijft rijden op dit traject misschien afgewisseld met een DDZ stelletje. DDZ is overigens de OUDSTE dubbeldekker die er is bij de NS dus ook die horen in jouw beleving dan in het Noorden van het land thuis.

En je loopt er nog even aan voorbij dat deze oude treinen ook via Utrecht naar Rotterdam rijden en via Lelystad richting Den Haag Centraal.  Dus ook daar moeten ze het doen met deze OUDE treinen.

Wat de lengte betreft, ICM-3 naar Leeuwarden is heel gewoon, al jaren is dat voldoende met uitzondeirng van wat drukkere treinen waar dan een langere ICM op ingezet werd.  Ik kan het traject wel dromen als machinist.

Jullie treffen het ook echt niet in het Noorden.

 

Heb je van het weekend nog F1 gekeken?  Ik heb een beetje een Toto Wolff gevoel.

 

 

 


Overigens reis ik graag naar het Noorden met een Koploper. Ik vind het de prettigste trein van allemaal, ook al is hij wat op leeftijd. Hij hoeft van mij niet te worden afgedankt. 

 

ICM is gewoon nog een prima trein ook al is die oud. Het is alleen niet zo fijn als er tijdens de drukke spits maar 1 ICM-3 stel rijd. Voor de 1824 vanmorgen was oorspronkelijk ICM-6 gepland maar dat is blijkbaar ICM-3 geworden. Misschien was er uiteindelijk toch geen 2e stel beschikbaar op de juiste locatie, misschien was er iets defect, geen idee. Hopelijk wordt dat de komende tijd beter als er meer DDZ beschikbaar komt. Dan worden er op ander trajecten meer DDZ stellen ingezet en komen er meer ICM stellen vrij of gaat de DDZ toch weer naar het noorden rijden, we zullen het zien. Tot die tijd is het behelpen met het materieel wat nu wel beschikbaar is. 


Het is tevens ook een van de 2 trajecten waar nooit meer dubbeldekkers komen. Ze hebben geen prioriteit bij dit traject. Vind ik nogal wat arrogant van de NS. Ik snap wel waarom mensen uit friesland vooral voor de auto kiezen met zulke slechte inzet. Helaas vergoed mijn werk de brandstof niet, anders had ik uiteraard al daarvoor gekozen.


En officieel heeft MAX gewoon gewonnen, jammer voor je.

No Mikey! No, No, Mikey! That was so not right!


En officieel heeft MAX gewoon gewonnen, jammer voor je.

 


Mercedes (AMG, Achter Max Geëindigd) heeft het opgegeven… hoe oneens ze het er ook mee eens zijn.

Huilen heeft geen zin dus. https://www.youtube.com/watch?v=6BbAMwXFrJI

Grappig dat dat ik nummer al vanaf 1990 ken… van een cassettebandje :rofl:

Dat was toen om 6:00 ‘s ochtends hét ontgroeningsnummer voor studenten op kamp.

Janken doen we thuis wel, zeuren heeft geen zin (dus sta maar op en zeiken op de plee en dan ochtendgymnastiek met ene Commandeur als Olga verkleed, senioren snappen de ‘grap’)… 

Oh, en de pindakaas is op! https://www.youtube.com/watch?v=hi-bspWV30M


@John van der Meulen 

Acht bakken ICMm naar Leeuwarden is voor het leeuwendeel van de treinen waanzinnige overkill.


ICM materieel is geen afdankmaterieel, wel is een enkele ICM-3 in de spits te kort. 


Jongens, jongens, waar is dit allemaal goed voor.

Dit topic is alle kanten opgevlogen wat dat betreft :rofl:

Overigens reis ik graag naar het Noorden met een Koploper. Ik vind het de prettigste trein, ook al is hij wat op leeftijd.

Ik ook hoor, mag er graag mee reizen.


Als blijkt dat ergens structureel teveel drukte is kunnen treinen verlengd worden. Zolang NS daar krapte in heeft (o.a. door de eerder genoemde dubbeldekkers) blijft het, zeker in de spits, roeien met de riemen die je hebt. 

En dan liever een ICM-3 dan helemaal geen trein.


Het is inderdaad beduidend drukker op de noordelijke lijnen. Ik vind het zelf ook niet comfortabel en ik geef toe dat je gelijk hebt. Zeker na de nieuwe Dienstregeling.

Ik heb al meerdere keren dit aangegeven in de app echter lijkt de trein nog korter te worden.

Dus of de NS hier wat aan gaat doen? 


Ja ik probeer met je mee te denken @Jeroen. En geloof me :innocent:  Traag van begrip? is een leuk punt om te bespreken. :nerd:


@John van der Meulen

Acht bakken ICMm naar Leeuwarden is voor het leeuwendeel van de treinen waanzinnige overkill.

Daarom wordt bij Zwolle een treinstel wel eens afgekoppeld. 


Toto Wolff aka John van der Meulen left the Building (again)


@Hanzeboog

ICNG heeft gemiddeld ruim 50 zitplaatsen per bak, een vijfwagenstel dus ruim 250. Een achtwagenstel komt op ruim 400 zitplaatsen 

Het is nog speculeren. Wel zijn er al een aantal gegevens. Er zou grofweg 33.000 zitplaatsen zijn die verdeeld zijn over 645 bakken: 

20 achtdelige ICNG België (20 x 410 zitplaatsen)

20 achtdelige ICNG (20 x 417 zitplaatsen)

49 vijfdelige ICNG (49 x 256 zitplaatsen)

Maar dat zijn oude gegevens. 


Huilie huilie… en zoals ‘Patrick’ het ongeveer verwoordde:

ICM is geweldig maar als het een ‘drietje’ is dan mag het naar de sloop.

Totaal logische gedachte, voor een autist (make it go away) :sweat_smile:

Ik ben dus weer niet de enige die aan Patrick denkt bij dit topic, melden dan maar weer :rofl:

 

Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 


Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Ja dat is ook geheel nieuw voor ons Tijdvoor :joy::rofl:

En als je mijn andere bericht had gelezen dan had je kunnen raden dat het "probleem” alweer opgelost was.

Weltrusten maar weer Tijdvoor :hand_splayed_tone2:


Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Ja dat is ook geheel nieuw voor ons Tijdvoor :joy::rofl:

En als je mijn andere melding had gelezen dan had je kunnen raden dat het "probleem” alweer opgelost was.

Meld nou maar gewoon gewoon je topic via de 3…. 😉 @Jeroen.


Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Ja dat is ook geheel nieuw voor ons Tijdvoor :joy::rofl:

En als je mijn andere melding had gelezen dan had je kunnen raden dat het "probleem” alweer opgelost was.

Meld nou maar gewoon gewoon je topic via de 3…. ;) @Jeroen.

Ben je nu werkelijk zo traag van begrip @Tijdvoor :sleeping::scream:

Nou voor de duidelijkheid dan, dat heb ik reeds gedaan en TS is geen lid meer van dit forum (voor zolang dit deze keer weer duurt)


Van oorsprong ja. Maar dan heb je het over de nog niet gemoderniseerde VIRM's. 

Zowel DDZ als de gemoderniseerde VIRM's zijn inmiddels gewoon ingericht als een intercity, waarbij het interieur van de eerste generatie VIRM vrijwel gelijk is aan dat van DDZ. 

Dat het van oorsprong andere treinen met ander comfort waren zegt nu niet zo veel meer over het interieur van de trein. Daar is immers niets meer van over.


Mercedes (AMG, Achter Max Geëindigd) heeft het opgegeven… hoe oneens ze het er ook mee eens zijn.

Huilen heeft geen zin dus. https://www.youtube.com/watch?v=6BbAMwXFrJI

Grappig dat dat ik nummer al vanaf 1990 ken… van een cassettebandje :rofl:

Dat was toen om 6:00 ‘s ochtends hét ontgroeningsnummer voor studenten op kamp.

Janken doen we thuis wel, zeuren heeft geen zin (dus sta maar op en zeiken op de plee en dan ochtendgymnastiek met ene Commandeur als Olga verkleed, senioren snappen de ‘grap’)… 

Oh, en de pindakaas is op! https://www.youtube.com/watch?v=hi-bspWV30M

Tsjonge @Robert B, waar haal je dit soort muziek toch vandaan 😂


Over traag van begrip gesproken:

Het team van Hamilton was ook traag van begrip zondag :rofl:


Ja ik probeer met je mee te denken @Jeroen. En geloof me :innocent:  Traag van begrip? is een leuk punt om te bespreken. :nerd:

Ach was hij zo pijnlijk voor je :thinking:

Stuur die uitnodiging maar naar Patrick, ik ga me lekker vermaken in Clermont de komende tijd.


Reageer