beantwoord

Arnhem-Deventer zaterdagavond



Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 7

@mariskah  Over meldingen van korte treinen kan ik beamen dat daar echt naar gekeken wordt en feedback van terug komt van de afdeling die zich daar mee bezig houdt binnen de NS. 

En als er bij controle van de reizigersgegevens (in en uitcecks) blijkt dat een trein wekelijks veel te vol is over een groter traject dan wordt er gekeken wat er mogelijk is binnen de logistieke mogelijkheden want een treinstel moet er wel zijn.  Dit zijn natuurlijk wel trajecten die niet afgaan op een trein die af en toe te vol is en het is ook niet zomaar de volgende week geregeld, daar gaat een aantal weken over heen en het moet wel meerdere keren in dezelfde trein te druk zijn.

Hiervan uitgaande lijkt me dat een situatie wel structureel extreem moet zijn om er iets aan te doen. Dat betekent dus dat er ontzettend veel meldingen binnen moeten komen en doorgezet worden over exact hetzelfde specifieke traject of onderwerp. Ik ga er daarom vanuit dat 99.9% van de wensen of opmerkingen niet gehonoreerd zullen worden. En in de praktijk blijkt dat ook.

En dan zijn er nog vele reizigers volgens mij die ook dezelfde vragen en wensen hebben als die op dit forum steeds weer voorbijkomen, maar ze gewoon niet aan NS stellen.

 

@Rene74   Dat klopt, problemen moeten structureel zijn met een bepaalde trein, anders heeft het ook geen enkele zin om een trein te verlengen.  Maar een melding die doorgezet wordt daar wordt dus wel serieus naar gekeken en zo'n trein wordt dan gemonitord op het aantal reizigers.

En dan kan het zijn dat er dus bs een ICM-4 ipv een ICM-3 wordt gepland, daarna ben je dan afhankelijk van de materieel loop of dat treinstel er dan ook logistiek is op het gewenste moment want door verstoringen/defecten is het niet vanzelfsprekend dat het juiste treinstel er is. Elke nacht wordt er nog geschoven met de materieel inzet omdat treinstellen niet op de geplande plek staan door wat voor omstandigheid dan ook.

Op de standplaats waar ik werkzaam was waren voor corona geen reserve treinstellen beschikbaar, in de ochtendspits reed alles en na de spits kwamen er wat treinen retour naar het opstelterrein om in de avondspits weer ingezet te worden.

Badge +3

Dat je nu zo reageert geeft mij meer het idee dat je een glaasje teveel op hebt (bewijs maar dat het niet zo is zou ik zeggen, graag met casenummer van je blaastest en foto van het resultaat).

Haha, een blaastest zou dat inderdaad wel aangeven! 😅

Neemt niet weg dat ik voor verzoeken zoals deze (de dagelijkse laatste trein van Arnhem naar Deventer gaat gewoon om 23:41) het ‘doorzetten’ nogal overbodig vind.

Als ik vanuit Amsterdam na een concert of feestje naar Eindhoven wil betekent dat ook gewoon om 23:40 reizen of een paar uurtjes op Schiphol of zo en dan via Rotterdam met aankomst 6:45 in Eindhoven.

Zeg dan gewoon dat het verzoek kansloos is. Maar goed, als dergelijke verzoeken blijkbaar toch in het systeem terecht komen (en blijven staan todat ze opgelost of terzijde geschoven worden, terugkoppeling krijg je immers niet) vind ik het verder prima.

@Maxime NS het door jou gesuggereerde verzoek voor een wegwerp (of neem mee naar huis) fleece kleedje bij elke 1e klas stoel (of nee wacht, doe de Railcatering terug en dan €5 voor een kleedje bij je koffie en krantje) mag je achterwege laten.

Maar als iemand daar dus om vraagt wordt het serieus in het systeem ‘doorgezet’? 😅 Apart, levert een boel verzoeken op die je meteen zou kunnen afwijzen.

Transparant communiceren blijft lastig, want het mag natuurlijk niet negatief zijn (pech voor jou, gaat niet gebeuren). Een vertraagde trein heeft immers ook al lang geen vertraging meer, maar ‘vertrekt over X minuten’ en zo 😥

Reputatie 7
Badge +3

@mariskah  Over meldingen van korte treinen kan ik beamen dat daar echt naar gekeken wordt en feedback van terug komt van de afdeling die zich daar mee bezig houdt binnen de NS. Die meldingen zijn voor elke NS medewerker nml gewoon te zien als deze door het NS personeel gedaan wordt en die komen niet alleen via deze community binnen maar ook geregeld via Hc's.

En als er bij controle van de reizigersgegevens (in en uitcecks) blijkt dat een trein wekelijks veel te vol is over een groter traject dan wordt er gekeken wat er mogelijk is binnen de logistieke mogelijkheden want een treinstel moet er wel zijn.  Dit zijn natuurlijk wel trajecten die niet afgaan op een trein die af en toe te vol is en het is ook niet zomaar de volgende week geregeld, daar gaat een aantal weken over heen en het moet wel meerdere keren in dezelfde trein te druk zijn.

Daarbij is het wel zo dat een trein voor een kort stuk te vol niet verlengt zal worden, een klein stukje staan is nu niet meteen een ramp. En er wordt wel uitgegaan van ALLE zitplaatsen en niet gekeken naar het feit dat mensen misschien niet naast een ander willen zitten. Het is en blijft openbaar vervoer.

 

In- en uitchecks geven goede weergave van aantal reizigers op bepaald traject en bepaalde tijd. Er worden ook relatief veel e-tickets verkocht en die zijn niet tijdsgebonden. Daarnaast heb je in elke trein grijs-en zwartreizigers. 

Om terug te komen op de vraag om latere laatste treinen te laten rijden: hoe vaak zul jij er gebruik van gaan maken en zullen er nog 100+ andere reizigers elke keer dat die trein er instappen? Een trein voor 1 persoon laten rijden die blijkbaar niet na een gezellig avondje kan/mag overnachten wordt een duur grapje voor NS. 

Reputatie 7
Badge +3

In een aantal gevallen betaalt de provincie mee aan een nachttrein, als voorbeeld de nachttrein Nijmegen - Utrecht. Daarover vind ik allerlei berichten dat die niet rendabel is omdat er te weinig reizigers zijn die er gebruik van maken. Dat zal bij een nachttrein Arnhem - Deventer ook en denk ik nog meer het geval zijn. 

@mariskah  

Om terug te komen op de vraag om latere laatste treinen te laten rijden: hoe vaak zul jij er gebruik van gaan maken en zullen er nog 100+ andere reizigers elke keer dat die trein er instappen? Een trein voor 1 persoon laten rijden die blijkbaar niet na een gezellig avondje kan/mag overnachten wordt een duur grapje voor NS. 

23.41 uur is natuurlijk vergeleken met elders wel redelijk vroeg. Ik kan me voorstellen dat je in het weekend nog wel wat reizigers voor een wat latere trein kunt vinden. Zoals gezegd, kijk eens of je de sprinter van 0.25 uur kunt door trekken van Zutphen naar Deventer.

In een aantal gevallen betaalt de provincie mee aan een nachttrein, als voorbeeld de nachttrein Nijmegen - Utrecht. Daarover vind ik allerlei berichten dat die niet rendabel is omdat er te weinig reizigers zijn die er gebruik van maken. Dat zal bij een nachttrein Arnhem - Deventer ook en denk ik nog meer het geval zijn. 

De vraag in dit geval is welke provincie: Gelderland of Overijssel?

Reputatie 7

23.41 uur is natuurlijk vergeleken met elders wel redelijk vroeg. Ik kan me voorstellen dat je in het weekend nog wel wat reizigers voor een wat latere trein kunt vinden. Zoals gezegd, kijk eens of je de sprinter van 0.25 uur kunt door trekken van Zutphen naar Deventer.

Ik vind 23.41 eigenlijk nog redelijk netjes voor Arnhem - Deventer. Er zijn plaatsen vanwaar je na 22.45 al niet meer buiten je eigen regio kunt komen.

Bijv. uit Enschede kom je niet eens meer naar Deventer na 23.04. 

Terwijl in omgekeerde richting je nog om 00.30 kan. Anderhalf uur verschil. 

Reageer