beantwoord

Breukelen als eindstation echt nodig?

  • 3 January 2024
  • 54 reacties
  • 734 Bekeken

Beste, het valt mij op als ik van Maarssen richting Amsterdam wil reizen dan ik in veel gevallen moet overstappen op Breukelen. Zo ook vanavond. En stampvolle trein wordt steeds leeggehaald en iedereen staat dan op een soort tussenstation wetende dat Breukelen voor veel mensen niet het eindstation is. Kunt u aangeven waarom dat is? Is het niet veel logischer om tussen Utrecht en Amsterdam door te rijden en mensen niet halverwege uit te laten stappen? Hartelijke groet, Niels

icon

Beste antwoord door Tamzin 3 January 2024, 17:46

Bekijk origineel

54 reacties

 

Bedoel je die van 08:58 in Den Bosch? Die had 7 bakken moeten hebben volgens de datastroom van treinposities, maar daar is last-minute een 4-baks ingezet. Blijkbaar een defect. Ja, storingen zijn nooit leuk. Zelfde voor die van 07:58 in Den Bosch. Had 7 bakken moeten zijn volgens planning in treinposities, maar is 3 geworden.

Het ging om die van 7.18 uit Nijmegen, aankomst 7.58 in Den Bosch. Dat is zo ongeveer de drukste trein in de ochtendspits en dan is een losse SLT3 toch echt een misser wat de reden ook moge zijn.

Wellicht weer een tekort aan rangeerpersoneel om aan te koppelen, dat is vaak een probleem op deze lijn?

Het is leuk dat er wat anders gepland was maar daar heeft de reizigers geen boodschap aan.

Vanwege de kerstvakantie rijden er nu maar twee treinen per uur door richting Amsterdam. Vanaf Maarssen naar Amsterdam is dat ontzettend irritant, omdat in de spits de rechtstreekse verbinding ontbreekt. De NS lijkt niet door te hebben dat de meeste mensen weer gewoon aan het werk zijn gegaan. 

Het onderwijs (dat levert de meeste forensen) ligt deze week nog volledig plat en ook veel werkenden zijn deze week nog vrij. Het is dus niet zo heel onlogisch dat de spitsversterkers deze week niet rijden.

Dat beslissingen om wel of niet te rijden in zijn algemeenheid ook worden ingegeven door eisen van het personeel klopt overigens wel.

Dat is niet heel onlogisch inderdaad, maar wel zou de trein die dan wel rijdt, minstens de normale lengte moeten zijn. Als je die dan ook halveert, gaat het mis. Voor december reed er in de spits tussen Breukelen en Rhenen SLT-10, nu SNG-3 en zijn de spitsversterkers ook nog eens opgeheven. Dat komt dan neer op 85% minder zitplaatsen, terwijl er meer dan 15% van de reizigers zijn. Dat gaat dus niet.

Het is bij de NS steeds èn korter èn minder treinen, terwijl dat of of zou moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +2

Het onderwijs (dat levert de meeste forensen) ligt deze week nog volledig plat en ook veel werkenden zijn deze week nog vrij. Het is dus niet zo heel onlogisch dat de spitsversterkers deze week niet rijden.

De feestdagen vallen dit jaar wel ongelukkig om echt twee weken een vakantiedienst te rijden. Tussen kerst en oud en nieuw is wel echt zo'n periode dat iedereen vrij is (en de scholen natuurlijk dicht zijn), maar forensen kunnen zomaar ook gekozen hebben de week voor kerst (enkele dagen) vrij te nemen omdat Nieuwjaarsdag op een maandag viel.

Bij mijn werkgever was de volledige vakantiesluiting althans ook slechts van 25 december t/m 1 januari.

Met kerst en nieuwjaar meer midden in de week zoals komend jaar het geval gaat zijn is het aannemelijker dat veel mensen echt in die twee weken vrij zijn.

Reputatie 6
Badge

  

Het wordt natuurlijk wel moeilijk als niemand even wil doorlopen en die 150 man allemaal in de eerste wagon staan. Tref ik regelmatig aan.

 

Hoeveel zin heeft een langere trein dan als iedereen bij een driedelige trein al in de eerste wagon blijft staan?

Ja, vervelend, zo'n incident van een paar maanden geleden. Alleen gaat het al sinds de tweede post in dit topic over de kerstvakantie. Daarin gaat het best aardig als je het bij feiten houdt. De klachten lijken bij nadere analyse telkens te komen door hoe men het ervaart (moeten zoeken naar een plek) en wat men verwacht (zeeën van ruimte).

Dit is gewoon onzin. Men verwacht helemaal geen zeeën van ruimte meer, maar overvolle treinen. Nota bene op Eerste Kerstdag was het nog een kwestie van proppen tussen Amersfoort en Utrecht. 

U kunt niet op basis van de enkele trajecten die u bereist algemene conclusies trekken. Ja, het gaat op veel plekken best aardig, zeker ten opzichte van de puinhoop van december. Maar ten opzichte van de periode 2015-2019 gaat het knap beroerd.

Ja, vervelend, zo'n incident van een paar maanden geleden. Alleen gaat het al sinds de tweede post in dit topic over de kerstvakantie. Daarin gaat het best aardig als je het bij feiten houdt. De klachten lijken bij nadere analyse telkens te komen door hoe men het ervaart (moeten zoeken naar een plek) en wat men verwacht (zeeën van ruimte).

Dit is gewoon onzin. Men verwacht helemaal geen zeeën van ruimte meer, maar overvolle treinen. Nota bene op Eerste Kerstdag was het nog een kwestie van proppen tussen Amersfoort en Utrecht. 

U kunt niet op basis van de enkele trajecten die u bereist algemene conclusies trekken. Ja, het gaat op veel plekken best aardig, zeker ten opzichte van de puinhoop van december. Maar ten opzichte van de periode 2015-2019 gaat het knap beroerd.

Hoe kunt u die conclusie dan wel trekken? Op basis van een paar topics online?

Punctualiteitscijfers zijn openbaar, net zoals het aantal inchecks per uur. En als je op een paar trajecten reist die er negatief uitspringen, kun je in ieder geval de conclusie trekken dat het niet fantastisch gaat.

Als u meerdere jaren met de trein reist ziet u het verschil.

Ik zie zeker een verschil. Er zijn veel minder mensen in de spits. Waar we vroeger uit een SLT10 puilden, passen we nu met hetzelfde (on)gemak in een SLT6. 

Maar er zijn ook missers.

Tussen Oss en Den Bosch rijden in de ochtendspits per halfuur 8 bakken in de reguliere sprinter en 6 in de spitstrein. In plaats van die 14'bakken reden er vanmorgen 3 en ja dan is er toch een probleem.

Een halfuur later werden dan weer 8 bakken ingezet. De logica bij de inzet is soms ver te zoeken.

Reputatie 6
Badge

Maar er zijn ook missers.

Tussen Oss en Den Bosch rijden in de ochtendspits per halfuur 8 bakken in de reguliere sprinter en 6 in de spitstrein. In plaats van die 14'bakken reden er vanmorgen 3 en ja dan is er toch een probleem.

Een halfuur later werden dan weer 8 bakken ingezet. De logica bij de inzet is soms ver te zoeken.

Bedoel je die van 08:58 in Den Bosch? Die had 7 bakken moeten hebben volgens de datastroom van treinposities, maar daar is last-minute een 4-baks ingezet. Blijkbaar een defect. Ja, storingen zijn nooit leuk. Zelfde voor die van 07:58 in Den Bosch. Had 7 bakken moeten zijn volgens planning in treinposities, maar is 3 geworden.

Reputatie 6
Badge

Toch vind ik het altijd wel belangrijk om te weten of mijn trein langer gepland was. Want dat betekent dat ik morgen waarschijnlijk wel een mooie lange trein heb , terwijl die kans er niet is als de trein al kort gepland was.

Badge +3

Toch vind ik het altijd wel belangrijk om te weten of mijn trein langer gepland was. Want dat betekent dat ik morgen waarschijnlijk wel een mooie lange trein heb , terwijl die kans er niet is als de trein al kort gepland was.

Joh! Zie https://treinposities.nl/kortere-treinen en en ook https://treinposities.nl/langere-treinen

Toch vind ik het altijd wel belangrijk om te weten of mijn trein langer gepland was. Want dat betekent dat ik morgen waarschijnlijk wel een mooie lange trein heb , terwijl die kans er niet is als de trein al kort gepland was.

Vroeger was dat zeker waar naar tegenwoordig is zowel de geplande als de daadwerkelijke inzet sowieso per dag verschillend.

Reputatie 7
Badge +2

Vroeger was de inzet ook al per dag verschillend: mijn vaste forensentrein tot 2017 varieerde per dag van 4 tot 10 bakken aan lengte.

Vroeger was de inzet ook al per dag verschillend: mijn vaste forensentrein tot 2017 varieerde per dag van 4 tot 10 bakken aan lengte.

Ik bedoelde een wat verder verleden. In de jaren 80. en 90 reden treinen op werkdagen altijd in dezelfde samenstelling en daar werd echt vrijwel nooit van afgeweken. Zelfde voor de zaterdag en voor de zondag.

De ellende is begonnen toen NS de materieelplanning met de computer per dag en per trein ging "optimaliseren".

Er rijden tussen Breukelen en Amsterdam ook de sprinters uit Gouda-Rotterdam. Beide treinseries laten doorrijden zou de hele dag 4 sprinters per uur betekenen en daarvoor zijn er onvoldoende reizigers. Vandaar dat voor de huidige oplossing is gekozen.

Omdat er vanaf Utrecht intercity's rijden gaat het bij de overstap in Breukelen voornamelijk om reizigers die in Zuilen en Maarssen opstappen en dat zijn nu ook weer niet enorme aantallen.

Over rijden er in de ochtend- en avondspits wel doorgaande sprinters van Utrecht naar Amsterdam, dan is het natuurlijk een stuk drukker en kan vier keer per uur vanaf Breukelen kennelijk wel uit.

Vanwege de kerstvakantie rijden er nu maar twee treinen per uur door richting Amsterdam. Vanaf Maarssen naar Amsterdam is dat ontzettend irritant, omdat in de spits de rechtstreekse verbinding ontbreekt. De NS lijkt niet door te hebben dat de meeste mensen weer gewoon aan het werk zijn gegaan. 

Reputatie 7
Badge +1

Vanwege de kerstvakantie rijden er nu maar twee treinen per uur door richting Amsterdam. Vanaf Maarssen naar Amsterdam is dat ontzettend irritant, omdat in de spits de rechtstreekse verbinding ontbreekt. De NS lijkt niet door te hebben dat de meeste mensen weer gewoon aan het werk zijn gegaan. 

De NS is het jaar gewoon begonnen zoals het jaar in 2023 geëindigd is en dat is in één woord beroerd. Deze weken reizen nl naast de mensen die naar hun werk moeten ook de nodige opa's en oma's die met hun kleinkinderen op pad gaan vanwege de kerstvakantie. De treinen zijn ultrakort en ook zijn er nog eens de nodige treinen geschrapt. Dat zorgt er dus voor dat er veel chagrijn is momenteel in de treinen.

NS heeft totaal geen visie op reizigersstromen lijkt wel. Het denkt alleen maar aan het eigen personeel lijkt wel en niet aan de klanten die dat personeel moet betalen.  

Vanwege de kerstvakantie rijden er nu maar twee treinen per uur door richting Amsterdam. Vanaf Maarssen naar Amsterdam is dat ontzettend irritant, omdat in de spits de rechtstreekse verbinding ontbreekt. De NS lijkt niet door te hebben dat de meeste mensen weer gewoon aan het werk zijn gegaan. 

Het onderwijs (dat levert de meeste forensen) ligt deze week nog volledig plat en ook veel werkenden zijn deze week nog vrij. Het is dus niet zo heel onlogisch dat de spitsversterkers deze week niet rijden.

Dat beslissingen om wel of niet te rijden in zijn algemeenheid ook worden ingegeven door eisen van het personeel klopt overigens wel maar dat speelt meer in het weekend.

 

 

Dat is niet heel onlogisch inderdaad, maar wel zou de trein die dan wel rijdt, minstens de normale lengte moeten zijn.

Er is voor deze week als basis gekozen voor een zaterdagdienst waarbij wel op de doordeweekse tijden wordt begonnen en ook alle stations overdag conform de concessievoorwaarden minimaal twee keer per uur bedient worden. 

 

Als je die dan ook halveert, gaat het mis. Voor december reed er in de spits tussen Breukelen en Rhenen SLT-10, nu SNG-3 en zijn de spitsversterkers ook nog eens opgeheven. Dat komt dan neer op 85% minder zitplaatsen, terwijl er meer dan 15% van de reizigers zijn. Dat gaat dus niet.

Ik heb tot nu toe (in tegenstelling tot vorige jaren tijdens de kerstperiode) nog nergens iets gehoord/gelezen over overvolle treinen hoewel de capaciteit op sommige lijnen inderdaad in de spits met 75% is verminderd. Een losse SN3 of Flirt3 kan in de spits dan al gauw problemen geven.

Overigens reden de overblijvende treinen tussen Breukelen en Amsterdam in de spits wel degelijk met 8 tot 10 bakken SLT. Tussen Rhenen en Utrecht reden inderdaad losse 3-4 wagenstellen.

Reputatie 6
Badge

Er zijn op dit moment nauwelijks volle treinen. Het aantal reiziger is echt veel lager dan normaal. Wat alleen wel meespeelt is hoe mensen het ervaren. In de kerstvakantie verwachten reizigers veel ruimte. Als je dan met 150 man in een SNG3 moet, dan past het an sich wel, maar is elke stoel bezet. En dat wordt ervaren als ‘veel te vol’ terwijl iedereen een zitplaats heeft. De vraag is of het te verantwoorden is om veel lucht te vervoeren. Financieel is het toch echt beter om zoveel mogelijk stoelen te vullen. Wil je de reiziger een mooie ervaring geven, moeten er toch wat stoelen bij.

Reputatie 5

Op zoek naar een volle trein? Vandaag de trein Amsterdam-Zandvoort om 17:40, een volle trein. Gereden met SLT-6. Vol was hij trouwens alleen tot Haarlem, toen was het een lege trein.

Reputatie 6
Badge

Een traject waar 4 intercity's en 4 sprinters per uur rijden, zelfs nu in de kerstvakantie. Daar zal het niet rustig zijn. Maar wat is vol? Alle zitplaatsen bezet? Enkele staande reizigers tussen Sloterdijk en Spaarnwoude (een ritje van nog geen 10 minuten, korter dan menig metro-rit in Amsterdam)? Of bleven de mensen achter?

 

Bij mijn werkgever was de volledige vakantiesluiting althans ook slechts van 25 december t/m 1 januari.

Dan nog zullen veel werknemers die wel werken kiezen voor thuiswerken omdat het op de kantoren erg stil zal zijn. Het vergadercircuit ligt wel bijna overal twee weken plat.

Als je dan met 150 man in een SNG3 moet, dan past het an sich wel, maar is elke stoel bezet. En dat wordt ervaren als ‘veel te vol’ terwijl iedereen een zitplaats heeft. 

Voor dit soort flauwekul eisen ga je natuurlijk geen extra materieel inzetten 

Reputatie 5

Een traject waar 4 intercity's en 4 sprinters per uur rijden, zelfs nu in de kerstvakantie. Daar zal het niet rustig zijn. Maar wat is vol? Alle zitplaatsen bezet? Enkele staande reizigers tussen Sloterdijk en Spaarnwoude (een ritje van nog geen 10 minuten, korter dan menig metro-rit in Amsterdam)? Of bleven de mensen achter?

Zoals ik al zei tot Haarlem. En met vol bedoel ik dat er geen zitplaatsen meer zijn, en mensen moeten staan. Dat is al de hele vakantie zo. Terwijl er wat eerder een snellere en comfortabelere trein vertrekt…

Reputatie 6
Badge

  

Als je dan met 150 man in een SNG3 moet, dan past het an sich wel, maar is elke stoel bezet. En dat wordt ervaren als ‘veel te vol’ terwijl iedereen een zitplaats heeft. 

Voor dit soort flauwekul eisen ga je natuurlijk geen extra materieel inzetten 

 

 

Volgens mij is dat ook precies wat ik zeg.

Reageer