beantwoord

Breukelen als eindstation echt nodig?

  • 3 January 2024
  • 54 reacties
  • 733 Bekeken

Beste, het valt mij op als ik van Maarssen richting Amsterdam wil reizen dan ik in veel gevallen moet overstappen op Breukelen. Zo ook vanavond. En stampvolle trein wordt steeds leeggehaald en iedereen staat dan op een soort tussenstation wetende dat Breukelen voor veel mensen niet het eindstation is. Kunt u aangeven waarom dat is? Is het niet veel logischer om tussen Utrecht en Amsterdam door te rijden en mensen niet halverwege uit te laten stappen? Hartelijke groet, Niels

icon

Beste antwoord door Tamzin 3 January 2024, 17:46

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 5

Dat is speculatie, want u geeft zelf al aan ‘daar reis ik nooit’. Het is echt niet zo slecht gesteld op dit moment.

Er wordt anders wel erg veel geklaagd

Reputatie 6
Badge

Ja, vervelend, zo'n incident van een paar maanden geleden. Alleen gaat het al sinds de tweede post in dit topic over de kerstvakantie. Daarin gaat het best aardig als je het bij feiten houdt. De klachten lijken bij nadere analyse telkens te komen door hoe men het ervaart (moeten zoeken naar een plek) en wat men verwacht (zeeën van ruimte).

Reputatie 5

Als u in de reisplanner kijkt Amsterdam-Haarlem ziet u dat juist de Sprinters vol zijn, en daardoor ook de hele tijd met een kleine vertraging vertrekken.

Reputatie 5

Vandaag in de spits bedoel ik dus.

Reputatie 6
Badge

Als u in de reisplanner kijkt Amsterdam-Haarlem ziet u dat juist de Sprinters vol zijn, en daardoor ook de hele tijd met een kleine vertraging vertrekken.

De vertraging komt door de verbouwing van Amsterdam waardoor er minder tijd beschikbaar is om te keren.

Reputatie 5

Ik ben dan benieuwd waarom de Intercity’s daar geen last van ondervinden.

Reputatie 6
Badge

De intercity's zijn in Amsterdam alleen van spoor gewijzigd (2a naar 4a), maar hebben nauwelijks meer afstand af te leggen van/naar Haarlem. De keertijd is zo'n 10 minuten. Dat is vrij ruim.

De sprinters hadden altijd al een hele korte kering van 5 minuten, maar zijn nu ook nog eens van de westkant van het station (spoor 1) naar de oostkant gegaan (2b). Dat is toch een halve kilometer meer rijden heen en terug. De keertijd is naar 4 minuten gegaan. Dat is echt behoorlijk krap.

Reputatie 5

Ik ben dan toch wel benieuwd waarom al die reizigers de sprinter pakken om van Amsterdam naar Haarlem te gaan. Daar is 5 minuten eerder een Intercity voor.

Reputatie 6
Badge

Dat kan veel oorzaken hebben. De treinen uit Utrecht rijden bijvoorbeeld iedere 10 minuten en sluiten soms beter aan op de sprinter dan op de IC. Dat kan ook voor andere treinen gelden, maar er zijn zoveel treinen op Amsterdam CS, dat je hier moeilijk één wel/niet aansluiting kunt noemen die er uit springt.

Dan kan het ook te maken hebben met capaciteit en hoe verdeling van reizigers ervaren wordt. Een zesdelige intercity heeft 600 stoelen. Een zesdelige sprinter heeft er ongeveer 325. Als reizigers zich evenredig over de intercity en sprinter verdelen (de intercity haalt de sprinter immers niet in, dus als de intercity net weg is, kun je toch het beste de sprinter pakken), dan zit de sprinter bijna twee keer zo snel vol als de intercity. Kortom, zelfs al verdelen reizigers zich wat meer naar de intercity en wat minder naar de sprinter, dan nog zal de sprinter vrij snel druk voelen.

Er zijn op dit moment nauwelijks volle treinen. Het aantal reiziger is echt veel lager dan normaal. Wat alleen wel meespeelt is hoe mensen het ervaren. In de kerstvakantie verwachten reizigers veel ruimte. Als je dan met 150 man in een SNG3 moet, dan past het an sich wel, maar is elke stoel bezet. En dat wordt ervaren als ‘veel te vol’ terwijl iedereen een zitplaats heeft. De vraag is of het te verantwoorden is om veel lucht te vervoeren. Financieel is het toch echt beter om zoveel mogelijk stoelen te vullen. Wil je de reiziger een mooie ervaring geven, moeten er toch wat stoelen bij.

Een spitsreiziger ervaart 150 man in een SNG-3 heus niet als veel te vol, ook niet in de kerstvakantie. Er zijn ook dit jaar alweer 32 meldingen gedaan van volle treinen. ProRail heeft zelf aan dat de overvolle treinen tot vertragingen leiden.

Op veel trajecten zal het iets beter zijn, maar bijvoorbeeld Breukelen - Rhenen is nu typisch zijn traject waar de combinatie van kortere en minder treinen tot grote problemen leidt. Dat kunt u ontkennen, maar dan moet u dat maar eens in de spits gaan proberen.

Reputatie 5

Er zijn op dit moment nauwelijks volle treinen. Het aantal reiziger is echt veel lager dan normaal. Wat alleen wel meespeelt is hoe mensen het ervaren. In de kerstvakantie verwachten reizigers veel ruimte. Als je dan met 150 man in een SNG3 moet, dan past het an sich wel, maar is elke stoel bezet. En dat wordt ervaren als ‘veel te vol’ terwijl iedereen een zitplaats heeft. De vraag is of het te verantwoorden is om veel lucht te vervoeren. Financieel is het toch echt beter om zoveel mogelijk stoelen te vullen. Wil je de reiziger een mooie ervaring geven, moeten er toch wat stoelen bij.

Een spitsreiziger ervaart 150 man in een SNG-3 heus niet als veel te vol, ook niet in de kerstvakantie. Er zijn ook dit jaar alweer 32 meldingen gedaan van volle treinen. ProRail heeft zelf aan dat de overvolle treinen tot vertragingen leiden.

Op veel trajecten zal het iets beter zijn, maar bijvoorbeeld Breukelen - Rhenen is nu typisch zijn traject waar de combinatie van kortere en minder treinen tot grote problemen leidt. Dat kunt u ontkennen, maar dan moet u dat maar eens in de spits gaan proberen.

Bovendien staan de overvolle treinen zelfs in gewoon nieuws. En dat moet iets betekenen

Reputatie 6
Badge

Het is onderdeel van mijn traject, dus maak je over mijn praktijkervaring geen zorgen.

Als er 32 meldingen binnenkomen van ongeveer 1 miljoen reizigers per dag (ok, laten het er 500.000 zijn in de kerstvakantie), dan zou ik dat erg netjes vinden.

Overvolle treinen leiden inderdaad tot vertraging, maar dan praten we niet over de enigszins krappe treinen die ik nu de vakantie zie. Dan moet het echt wel een graadje erger zijn, bijvoorbeeld als er opeens veel meer reizigers mee moeten, zoals tijdens verstoringen.

Ja, vervelend, zo'n incident van een paar maanden geleden. Alleen gaat het al sinds de tweede post in dit topic over de kerstvakantie. Daarin gaat het best aardig als je het bij feiten houdt. De klachten lijken bij nadere analyse telkens te komen door hoe men het ervaart (moeten zoeken naar een plek) en wat men verwacht (zeeën van ruimte).

Dit is gewoon onzin. Men verwacht helemaal geen zeeën van ruimte meer, maar overvolle treinen. Nota bene op Eerste Kerstdag was het nog een kwestie van proppen tussen Amersfoort en Utrecht. 

U kunt niet op basis van de enkele trajecten die u bereist algemene conclusies trekken. Ja, het gaat op veel plekken best aardig, zeker ten opzichte van de puinhoop van december. Maar ten opzichte van de periode 2015-2019 gaat het knap beroerd.

Reputatie 6
Badge

Bovendien staan de overvolle treinen zelfs in gewoon nieuws. En dat moet iets betekenen

Overvolle treinen in de kerstvakantie in het nieuws?

Of overvolle treinen voor de kerstvakantie?

Reputatie 6
Badge

Ja, vervelend, zo'n incident van een paar maanden geleden. Alleen gaat het al sinds de tweede post in dit topic over de kerstvakantie. Daarin gaat het best aardig als je het bij feiten houdt. De klachten lijken bij nadere analyse telkens te komen door hoe men het ervaart (moeten zoeken naar een plek) en wat men verwacht (zeeën van ruimte).

Dit is gewoon onzin. Men verwacht helemaal geen zeeën van ruimte meer, maar overvolle treinen. Nota bene op Eerste Kerstdag was het nog een kwestie van proppen tussen Amersfoort en Utrecht. 

U kunt niet op basis van de enkele trajecten die u bereist algemene conclusies trekken. Ja, het gaat op veel plekken best aardig, zeker ten opzichte van de puinhoop van december. Maar ten opzichte van de periode 2015-2019 gaat het knap beroerd.

Hoe kunt u die conclusie dan wel trekken? Op basis van een paar topics online?

Het is onderdeel van mijn traject, dus maak je over mijn praktijkervaring geen zorgen.

Dat hangt er natuurlijk van af wanneer en op welk deel je reist. Sommige treinen zijn inderdaad vrijwel leeg. 

Reputatie 6
Badge

Het is onderdeel van mijn traject, dus maak je over mijn praktijkervaring geen zorgen.

Dat hangt er natuurlijk van af wanneer en op welk deel je reist. Sommige treinen zijn inderdaad vrijwel leeg. 

Dus kan geen van ons toch conclusies trekken over hoe het als geheel gaat?

Reputatie 5

Ja, vervelend, zo'n incident van een paar maanden geleden. Alleen gaat het al sinds de tweede post in dit topic over de kerstvakantie. Daarin gaat het best aardig als je het bij feiten houdt. De klachten lijken bij nadere analyse telkens te komen door hoe men het ervaart (moeten zoeken naar een plek) en wat men verwacht (zeeën van ruimte).

Dit is gewoon onzin. Men verwacht helemaal geen zeeën van ruimte meer, maar overvolle treinen. Nota bene op Eerste Kerstdag was het nog een kwestie van proppen tussen Amersfoort en Utrecht. 

U kunt niet op basis van de enkele trajecten die u bereist algemene conclusies trekken. Ja, het gaat op veel plekken best aardig, zeker ten opzichte van de puinhoop van december. Maar ten opzichte van de periode 2015-2019 gaat het knap beroerd.

Hoe kunt u die conclusie dan wel trekken? Op basis van een paar topics online?

Als u meerdere jaren met de trein reist ziet u het verschil.

Reputatie 5

Het is onderdeel van mijn traject, dus maak je over mijn praktijkervaring geen zorgen.

Dat hangt er natuurlijk van af wanneer en op welk deel je reist. Sommige treinen zijn inderdaad vrijwel leeg. 

Dus kan geen van ons toch conclusies trekken over hoe het als geheel gaat?

Er zijn gemiddelden

Ja, vervelend, zo'n incident van een paar maanden geleden. Alleen gaat het al sinds de tweede post in dit topic over de kerstvakantie. Daarin gaat het best aardig als je het bij feiten houdt. De klachten lijken bij nadere analyse telkens te komen door hoe men het ervaart (moeten zoeken naar een plek) en wat men verwacht (zeeën van ruimte).

Dit is gewoon onzin. Men verwacht helemaal geen zeeën van ruimte meer, maar overvolle treinen. Nota bene op Eerste Kerstdag was het nog een kwestie van proppen tussen Amersfoort en Utrecht. 

U kunt niet op basis van de enkele trajecten die u bereist algemene conclusies trekken. Ja, het gaat op veel plekken best aardig, zeker ten opzichte van de puinhoop van december. Maar ten opzichte van de periode 2015-2019 gaat het knap beroerd.

Hoe kunt u die conclusie dan wel trekken? Op basis van een paar topics online?

Punctualiteitscijfers zijn openbaar, net zoals het aantal inchecks per uur. En als je op een paar trajecten reist die er negatief uitspringen, kun je in ieder geval de conclusie trekken dat het niet fantastisch gaat.

Reputatie 6
Badge

Als u meerdere jaren met de trein reist ziet u het verschil.

Ik zie zeker een verschil. Er zijn veel minder mensen in de spits. Waar we vroeger uit een SLT10 puilden, passen we nu met hetzelfde (on)gemak in een SLT6. De trein is wel veel viezer dan voorheen (en het was al niet zo best). En er is vaker vertraging met vaker grotere, langdurigere verstoringen.

De materieelinzet lijkt ook vaker te wisselen. Maar vaker staan of mensen achterlaten? Dat zie ik niet. Meer een extreme rust op woensdag en vrijdag.

Als u meerdere jaren met de trein reist ziet u het verschil.

Ik zie zeker een verschil. Er zijn veel minder mensen in de spits. Waar we vroeger uit een SLT10 puilden, passen we nu met hetzelfde (on)gemak in een SLT6. 

Maar er zijn ook missers.

Tussen Oss en Den Bosch rijden in de ochtendspits per halfuur 8 bakken in de reguliere sprinter en 6 in de spitstrein. In plaats van die 14'bakken reden er vanmorgen 3 en ja dan is er toch een probleem.

Een halfuur later werden dan weer 8 bakken ingezet. De logica bij de inzet is soms ver te zoeken.

Reputatie 6
Badge

Maar er zijn ook missers.

Tussen Oss en Den Bosch rijden in de ochtendspits per halfuur 8 bakken in de reguliere sprinter en 6 in de spitstrein. In plaats van die 14'bakken reden er vanmorgen 3 en ja dan is er toch een probleem.

Een halfuur later werden dan weer 8 bakken ingezet. De logica bij de inzet is soms ver te zoeken.

Bedoel je die van 08:58 in Den Bosch? Die had 7 bakken moeten hebben volgens de datastroom van treinposities, maar daar is last-minute een 4-baks ingezet. Blijkbaar een defect. Ja, storingen zijn nooit leuk. Zelfde voor die van 07:58 in Den Bosch. Had 7 bakken moeten zijn volgens planning in treinposities, maar is 3 geworden.

 

Bedoel je die van 08:58 in Den Bosch? Die had 7 bakken moeten hebben volgens de datastroom van treinposities, maar daar is last-minute een 4-baks ingezet. Blijkbaar een defect. Ja, storingen zijn nooit leuk. Zelfde voor die van 07:58 in Den Bosch. Had 7 bakken moeten zijn volgens planning in treinposities, maar is 3 geworden.

Het ging om die van 7.18 uit Nijmegen, aankomst 7.58 in Den Bosch. Dat is zo ongeveer de drukste trein in de ochtendspits en dan is een losse SLT3 toch echt een misser wat de reden ook moge zijn.

Wellicht weer een tekort aan rangeerpersoneel om aan te koppelen, dat is vaak een probleem op deze lijn?

Het is leuk dat er wat anders gepland was maar daar heeft de reizigers geen boodschap aan.

Reputatie 6
Badge

Toch vind ik het altijd wel belangrijk om te weten of mijn trein langer gepland was. Want dat betekent dat ik morgen waarschijnlijk wel een mooie lange trein heb , terwijl die kans er niet is als de trein al kort gepland was.

Reageer