Denkt de NS alleen aan de randstad?

  • 7 August 2019
  • 79 reacties
  • 2974 Bekeken


Toon eerste bericht

79 reacties

Reputatie 5
Misschien weten veel mensen ook niet van de goedkopere Belgische kaartjes.
Wat is dan goedkoper? Een vervoersbedrijf de boot laten exploiteren? Nog minder varen?
Één boot per uur bijvoorbeeld. Buiten een paar weken toeristenseizoen zitten er op die peperdure boot gemiddeld enkele tientallen scholieren die een habbekrats betalen. Bussen rijden in Zeeland bijna ook allemaal hoogstens één maal per uur, dus dat kan met die boot ook.

Het idee dat de Provincie die veerboot zelf goedkoper kan exploiteren dan Veolia is natuurlijk ook een waanidee. Dat is net zoiets als denken dat NS Groningen-Winschoten goedkoper zou kunnen rijden dan Arriva.

Overigens is een snelbus via de tunnel in plaats van de boot ook al eens bekeken door de Provincie.
Reputatie 7
Misschien weten veel mensen ook niet van de goedkopere Belgische kaartjes.
De andere internationale lijntjes zijn veel meer in de kijker gezet. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit promotie heb gezien voor deze verbinding. Hij bestaat in de luwte. Waarschijnlijk dat men ook geen promotie ervoor durft te maken, omdat mensen gaan vergelijken. En dat dan blijkt dat de intercity Brussel wel erg prijzig kan zijn en men deze links gaat laten liggen😜
Reputatie 2
Wie zou dan de zeeuwse lijn gaan overnemen als die niet winstgevend is?
Kunnen vervoer's bedrijven zoals Arriva zijn...
Wie zou dan de zeeuwse lijn gaan overnemen als die niet winstgevend is?
Aanbesteding. Dat die lijn niet rendabel is lijkt me een open deur intrappen.
Zeeland heeft een bijzonder ongunstige verbinding op het moment maar het goede nieuws is dat de spitsintercity die sinds een paar jaar rijdt, wellicht uitgebreid gaat worden. Die intercity stopt alleen op Middelburg, Goes en Bergen op Zoom en is een heel kwartier sneller in Roosendaal.
Reputatie 5
Die sneltrein is vrij leeg, ik reis er op schooldagen mee. Ik vermoed dar het komt door dat die trein geen aansluiting heeft met de trein naar Breda.
Reputatie 7
Die trein is ook met name bedoeld om sneller in de Randstad en v.v. te zijn. De grote groep die richting Breda en Tilburg moet (met name jongeren/studenten), blijft met de stop-Intercity gaan.
Reputatie 6
@Tamzin
Na de opening van de Westerscheldetunnel is men contractueel verplicht een fietsvoetveer te laten varen tussen Vlissingen en Breskens. Dit heeft de provincie zelf bevestigd. Opheffen is dus nooit aan de orde geweest. Dat diezelfde provincie de plannen heeft bekeken voor een snelbus via de tunnel is dus onzin.
Reputatie 6
@Tamzin
Gelukkig spreek jij altijd de waarheid😂😂😂
@Marcel Stroo https://www.treinreiziger.nl/aantal-in-en-uitstappers-per-station-2013-2018/

Zo snel ik kijk valt het redelijk mee met afname, maar dat zijn de cijfertjes, dus je kunt het zelf beoordelen 🙂
Reputatie 5
De stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen is nooit echt druk geweest, ook niet toen de overstap tijden korter waren. Ook waren er nooit zulke hoge aantallen instappers op de ic naar Brussel in Roosendaal, en daarvan kwam het grootste gedeelte nog uit de richting van Breda.

En natuurlijk denkt de NS meer aan de randstad dan aan bijvoorbeeld Zeeland, je hebt daar immers de meeste treinreizigers wonen. Simpel geval van vraag en aanbod. De IC's zitten tussen Bergen op Zoom en Vlissingen zelfs in de spits niet eens bomvol, tijnzij er een 4 delige virm rijdt. Om diezelfde reden zit de AH XL in Vlissingen aan de N661 naar Middelburg en staat er in Rilland alleen maar een Spar. Vraag en aanbod.

En wat nou als NS de Sprinter naar Roosendaal doortrekt naar Vlissingen en de IC een echte IC laat worden, dus 2x zo veel treinen? Dan nog zal het aantal reizigers maar een klein beetje toenemen, max niet meer dan 20% (en dan noem ik een heeeeel erg positieve waarde). Dat is het geld gewoon niet waard. Kan NS beter investeren in het langer maken van de treinen op de echt drukke lijnen. Bijvoorbeeld Bergen op Zoom - Roosendaal, het enige deel op de lijn Roosendaal Vlissingen waar een 6 delige VIRM niet lang genoeg, en zelfs dat is niet nodig want men hoeft maar 11 minuten te staan tussen die 2 steden.
NS kan tussen Zeeland en de Randstad niet concurreren met de veel kortere autoroute via de eilanden. Wil je op Zeeuwse lijn meer reizigers trekken dan moet NS zich richten op de verbinding naar Brabant, daar zijn wel mogelijkheden.
Reputatie 7
Er is al eerder geopperd om de trein Zwolle - Roosendaal 1x ( of 2x) per uur door te laten gaan naar Vlissingen (al dan niet als stoptrein). Zo was het ook ooit. Ik denk dat veel Zeeuwen en Brabanders dat graag zouden zien ipv die eenzijdige focus op Rotterdam.
Tja, eigenlijk is dat het probleem. NS is dus verplicht om een trein te laten rijden, maar verder zijn er weinig eisen. Als het een staatsbedrijf was geweest zou er wellicht de plicht zijn geweest om een goede dienst te leveren, zelfs als dit totaal niet rendabel was. Is dit niet hoe het tot het begin van de eeuw was?
Reputatie 7
Badge +3
NS is dan ook nooit een staatsbedrijf geweest zoals de PTT dat wel was.

De staat zit in een nogal vreemde spagaat wanneer het om NS gaat. De staat is opdrachtgever voor de concessie Hoofdrailnet maar is gelijktijdig eigenaar van het bedrijf dat diezelfde concessie moet uitvoeren.

In ieder geval gaat de situatie rond het eigendom van de infrastructuur duidelijker worden. De staat is eigenaar en voor het beheer gaat ProRail omgevormd worden tot een een zelfstandig bestuursorgaan.
Reputatie 5
Zijn cijfers over de winstgevendheid van lijnen überhaupt ooit openbaar gemaakt? Zonder zulke cijfers kan iedereen wel wat roepen. Vanuit eigen ervaring weet ik dat er in de avond en na 9 uur nauwelijks reizigers zijn in de trein van Vlissingen tot Roosendaal. Het lijkt mij dat het stuk van Roosendaal tot Amsterdam genoeg reizigers oplevert dat het eventuele verlies in Zeeland wordt gecompenseerd.
Reputatie 2
Wordt het geen tijd deze discussie te stoppen? Er worden uitspraken gedaan door mensen die alles beter denken te weten en uitsluitend zijn gebaseerd op aannames. De zeeuwse lijn zou onrendabel zijn, maar cijfers heb ik nooit gezien. In juni zat ik op een zaterdagochtend in de stoptrein van Eindhoven naar Deurne met hooguit 10 passagiers. Over onrendabel gesproken.
Dan noem je ook een Zaterdag op, door de weeks zou het altijd drukker zijn natuurlijk, heb er zelf nog nooit gereisd maar neem toch wel aan dat het meestal drukker is?
Tja, eigenlijk is dat het probleem. NS is dus verplicht om een trein te laten rijden, maar verder zijn er weinig eisen. Als het een staatsbedrijf was geweest zou er wellicht de plicht zijn geweest om een goede dienst te leveren, zelfs als dit totaal niet rendabel was. Is dit niet hoe het tot het begin van de eeuw was?
Op zich moet je oppassen met "zelfs als dit totaal niet rendabel is". Voor dat je het weet wordt het spoor dan een speelbal van eisen van politiek en vakbonden. Als NS geen winst hoefde te maken zouden FNV en VVMC iedere week gaan staken onder het motto "de staat betaalt toch".

Tot eind van de vorige eeuw werd er overigens helemaal geen betere dienst geleverd, dat is echt een links fabeltje. NS leek toen meer op een sociale werkplaats. Tegelijkertijd werd er weinig geïnvesteerd en werd het regionale vervoer buiten de Randstad door NS volledig verwaarloosd. Toen de overheid in de jaren 90 zeer krap zat en weinig geld meer had voor het spoor wilde NS zelfs 25 lijnen sluiten (waaronder Middelburg-Vlissingen @Melvinhage). Zo zijn de aanbestedingen in de regio begonnen.
Reputatie 6
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/kans-op-meer-en-snellere-treinen-in-zeeland~a9174977/
Reputatie 5
Oke maar hoe kan een NV zelfstandig zijn als alle aandelen van de staat zijn?
Reputatie 7
Badge +3
De eigenaar/aandeelhouder van de NV, in het geval van NS de Nederlandse Staat, heeft vastgelegd dat de dagelijks leiding bij de Raad van Bestuur ligt en dat de RvB gecontroleerd wordt door de Raad van Commissarissen. Wel is het zo dat de RvB verantwoording moet afleggen aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Maar dat is een vergadering waar over het algemeen weinig gebeurt omdat er maar één aandeelhouder is.

Overigens is NS nooit een staatsbedrijf geweest. Mocht @Melvinhage meer willen lezen over de onstaansgeschiedenis van de NV Nederlandse Spoorwegen dan is daar op Wikipedia meer over te lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen
Reputatie 5
Een snelbus van Breskens naar Vlissingen zou er veel langer overdoen dan de boot. Dat is dus geen redelijk alternatief. De meeste bussen in Zeeland met name in Walcheren rijden elk half uur. @Tamzin
Reputatie 6
@Tamzin
NS had plannen om de lijn tussen Middelburg en Vlissingen te sluiten in de jaren '90? Ik kan je vertellen dat hier werkelijk nooit sprake van is geweest. In die tijd zijn er op zondag juist meer treinen gaan rijden. Daarvoor reed er tot 15.00 uur slechts éénmaal per uur een stoptrein naar Roosendaal afgezien van één intercity in de vroege ochtend.
Reputatie 6
Misschien ook wel interessant. Het is natuurlijk de vraag of het werkelijk wordt uitgevoerd, maar het heeft in ieder geval de aandacht.

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/kans-op-meer-en-snellere-treinen-in-zeeland~a9174977/

Reageer