Dienstregeling 2021

  • 31 January 2020
  • 38 reacties
  • 2567 Bekeken


Toon eerste bericht

38 reacties

Reputatie 2

Van mij mag de SLT weer komen rijden hier in de 4400, het wordt steeds drukker als ik naar me werk ga.

@johabo

Het is bedoeling de sprinters van Utrecht naar Tiel en Den Bosch al medio dit jaar om te wisselen. Er komt dan in Den Bosch een korte aansluiting (5 min) van de sprinter uit Utrecht op de sprinter naar Tilburg-Breda. Daardoor wordt de aansluiting op de sprinter naar Eindhoven inderdaad bijna 30 minuten, voor koppelen is het echter te krap.

Reputatie 4

Mijn wensen lijst voor dienstregeling 2021:

  1. Intercity Den Haag - Eindhoven. 

De omloop van deze trein klopt niet helemaal van maandag tot en met vrijdag. Want dan eindigen er twee treinen in Eindhoven. En men heeft er drie nodig in de ochtend om deze dienst op te starten. Overigens in het weekend en op feestdagen klopt de omloop wel. De oplossing die NS heeft gekozen voor dit probleem is door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam leeg terug te keren naar Eindhoven. Dit is dan de derde vertrekkende trein. Het nadeel van deze oplossing is dat deze trein geen aansluiting kan overnemen uit Venlo. Een betere oplossing kan worden gevonden door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam met afwijkend materieel te rijden.  Hiervoor kan men het materieel gebruiken van de intercity Heerlen - Eindhoven. En deze leeg terug te laten rijden om dan weer als intercity Eindhoven - Heerlen te laten beginnen. Op die manier klopt de omloop en kan de aansluiting op de trein uit Venlo worden behouden.

 

Dat materieel is niet zomaar uit te wisselen, de VIRM die in Eindhoven eindigt moet daar namelijk naar de kuilwielenbank toe. Daarnaast is in Eindhoven ook gewoon geen plek voor een derde ICD stam 's nachts.

Mijn wensen lijst voor dienstregeling 2021:

  1. Intercity Den Haag - Eindhoven. 

De omloop van deze trein klopt niet helemaal van maandag tot en met vrijdag. Want dan eindigen er twee treinen in Eindhoven. En men heeft er drie nodig in de ochtend om deze dienst op te starten. Overigens in het weekend en op feestdagen klopt de omloop wel. De oplossing die NS heeft gekozen voor dit probleem is door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam leeg terug te keren naar Eindhoven. Dit is dan de derde vertrekkende trein. Het nadeel van deze oplossing is dat deze trein geen aansluiting kan overnemen uit Venlo. Een betere oplossing kan worden gevonden door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam met afwijkend materieel te rijden.  Hiervoor kan men het materieel gebruiken van de intercity Heerlen - Eindhoven. En deze leeg terug te laten rijden om dan weer als intercity Eindhoven - Heerlen te laten beginnen. Op die manier klopt de omloop en kan de aansluiting op de trein uit Venlo worden behouden.

  1. sprinter Dordrecht - Den Haag Centraal en sprinter Dordrecht - Roosendaal

De aansluitingen wanneer men de trein neemt uit Dordrecht zijn sinds 2017 niet al te best. Dit heeft in 2017 geleid tot fors verlies van het aantal reizigers op alle stations tussen Oudenbosch en Dordrecht en tussen Dordrecht en Rotterdam, met uitzondering van Rotterdam Zuid. Om de aansluiting te Rotterdam te verbeteren richting Utrecht het volgende voorstel:

De sprinters naar en van Dordrecht te Rotterdam aan te laten sluiten op de intercity naar Groningen / Leeuwarden. Dit lukt alleen in het weekend en in de avonduren Van maandag tot en met vrijdag werkt dit voorstel niet, onder andere wegens het ontstaan van een te korte keer tijd te Dordrecht. Bovendien brengt van maandag tot en met vrijdag het koppelen van de printer naar en van Roosendaal extra kosten mee. Echter wanneer de sprinter Dordrecht - Den Haag centraal een halfuursdienst heeft en de sprinter Dordrecht - Roosendaal een uurdienst dan gelden de beperkingen niet en zijn er ook geen extra kosten.

De sprinter Dordrecht - Roosendaal wordt uitgevoerd met 3 sprinters op momenten dat er een halfuursdienst wordt geboden. Bij een uurdienst wordt de dienst uitgevoerd met twee sprinters. Wanneer deze dienst wordt gekoppeld aan de sprinter naar Den Haag Centraal wordt er zoveel op de keertijden bespaard dat de dienst dan kan worden uitgevoerd met 1 sprinter extra. Aangezien de sprinter maximaal uit twee treinstellen bestaat kan deze koppeling dus budget neutraal worden uitgevoerd, in de late avond wordt er zelfs een sprinter gespaard. ( van maandag tot en met vrijdag kost deze koppeling drie sprinters extra en is daarom dan niet uitvoerbaar).  De sprinter van Dordrecht naar Roosendaal moet dan wel 3 minuten later gaan rijden. De sprinter van Roosendaal naar Dordrecht kan op dezelfde tijd. Een stop van 1 minuut te Dordrecht is voor een sprinter voldoende.

Een groep reizigers gaat er dan 4 tot  5 minuten op achteruit. Echter een andere groep reizigers gaat er door deze aansluiting 13 tot 30 minuten er op vooruit.

  1. Terugkeer doorgaande sprinter Utrecht - Eindhoven

Door een andere tijdligging van de sprinter Utrecht - ‘S Hertogenbosch ontstaat er hopelijk te ‘s Hertogenbosch aansluiting op de sprinter naar en van Dordrecht. Echter de overstap op de sprinter naar Eindhoven is dan 0 minuten.  Vandaar het voorstel voor een doorgaande sprinter Woerden - Eindhoven.

Tevens behoud van de eerste sprinter, maandag tot en met vrijdag,  van Geldermalsen, dus vanaf ‘s Hertogenbosch of Tiel naar Utrecht. Deze sluit zo mooi aan op de eerste intercity naar Leeuwarden. 

 

Een reactie op deze voorstellen zie ik gaarne tegemoet.

 

Hans Boersma

 

 

 

 

Onbegrijpelijk dat er tussen Helmond en Den Bosch op zondag geen 2 treinen per uur gaan rijden , 1 trein per uur is niet meer van deze tijd !!!!!

Tussen Eindhoven en Den Bosch rijden er op zondag wel twee sprinters per uur. Tussen Deurne en Eindhoven hebben enkele jaren geleden als proef ook twee sprinters per uur op zondag gereden maar volgens NS was dat niet rendabel en die proef heeft toen geen vervolg gekregen. 

Mijn eigen ervaring is dat de sprinters Den Bosch-Nijmegen veel drukker zijn dan die naar Deurne. Op zondag zijn ze nu vaak overvol.

Overigens worden de extra sprinters Nijmegen-Den Bosch betaald door de sprinterdienst Nijmegen-Arnhem op zondag terug te brengen tot een halfuur dienst. Daar rijden nu nog 3 tot 4 sprinters per uur en dat is ook echt overkill. Alles bij elkaar wordt het rond Nijmegen allemaal wat gebalanceerder en beter afgestemd op de vraag.

Ik zit er vaak in op zondag en moet regelmatig staan 

@Thom 

DB heeft pas geleden nog maar eens laten weten zelf niet meer in nachttreinen te willen stappen en daar ook geen materieel voor te willen aanschaffen. Wel willen ze samenwerken met de OBB en verder willen ze hun eigen IC/ICE nachttreinen verder uitbouwen.

Reputatie 7
Badge +4

Wel grappig dat men de nachttrein weer een impulsje geeft. DB zet er ook wat meer op in. Ik ben benieuwd. 

Onbegrijpelijk dat er tussen Helmond en Den Bosch op zondag geen 2 treinen per uur gaan rijden , 1 trein per uur is niet meer van deze tijd !!!!!

Tussen Eindhoven en Den Bosch rijden er op zondag wel twee sprinters per uur. Tussen Deurne en Eindhoven hebben enkele jaren geleden als proef ook twee sprinters per uur op zondag gereden maar volgens NS was dat niet rendabel en die proef heeft toen geen vervolg gekregen. 

Mijn eigen ervaring is dat de sprinters Den Bosch-Nijmegen veel drukker zijn dan die naar Deurne. Op zondag zijn ze nu vaak overvol.

Overigens worden de extra sprinters Nijmegen-Den Bosch betaald door de sprinterdienst Nijmegen-Arnhem op zondag terug te brengen tot een halfuur dienst. Daar rijden nu nog 3 tot 4 sprinters per uur en dat is ook echt overkill. Alles bij elkaar wordt het rond Nijmegen allemaal wat gebalanceerder en beter afgestemd op de vraag.

Onbegrijpelijk dat er tussen Helmond en Den Bosch op zondag geen 2 treinen per uur gaan rijden , 1 trein per uur is niet meer van deze tijd !!!!!

@Lies87 

Het gaat hier om een bijzondere situatie bij werkzaamheden, of daarbij van de algemene regel mag worden  afgeweken weet ik niet. In praktijk zal vrijwel niemand er gebruik van maken omdat men in Venlo zal uitstappen. 

Reputatie 6

Dit eerste punt is toch terugsteken wat eigenlijk niet mag zonder in-uit-in checken?

 

impact per reiziger is echter voor Blerick geheel verschillend:
o Reizigers van Eindhoven naar Blerick zelf kunnen eventueel met de Intercity doorrijden naar Venlo en dan terugreizen met dezelfde trein. Per saldo resulteert dit in een extra reistijd van 13 minuten.
o Dit is echter niet van toepassing voor de uitstappers in Blerick die overstappen richting Venray: deze reizigers missen in Venlo de aansluiting terug naar Venray, waardoor het uiteindelijke gevolg ook een half uur extra reistijd zal betekenen. Bij NS is niet bekend welk aandeel van de uitstappers in Blerick overstappers richting Venray betreffen.
o Reizigers uit Blerick naar Venlo (de instappers in bovenstaande tabel) kunnen reizen met de treinen van Arriva; deze vertrekken 3 minuten later en bieden in Venlo alle overstappen.

Reputatie 4

Waarschijnlijk weer geen oplossing voor de waardeloze overstap van Lombardijen richting Utrecht op de zondagmorgen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er komt ook een halve oplossing voor de krankzinnig slechte aansluitingen in Baarn. 

Reageer