Formule 1 met concessieovertredingen?

  • 6 August 2023
  • 90 reacties
  • 2482 Bekeken


Toon eerste bericht

90 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bussen in plaats van treinen…. je zal maar met een aangepaste fiets of rolstoel moeten reizen. 

Wanneer er vanwege werkzaamheden bussen rijden waarmee je niet met een rolstoel of ander hulpmiddel kan reizen, kan er via reisassistentie alternatief vervoer geregeld worden. Dat zal NS dan ook nu moeten doen. 

 

Reputatie 6

@Momo Er zijn veel mensen die ondanks hun beperking nog nooit NS reisassistentie nodig hebben gehad en dus ook niet weten dat er via reisassistentie bij treinvervangend busvervoer vervoer door de NS voor ze (rolstoeltaxi of fietsvervoer) geregeld kan worden. Er wordt niet veel ruchtbaarheid aan gegeven, en wie er achter komt dat het kan, moet eerst een NS account aanmaken en we weten allemaal dat dat vaak problematisch is door storingen….
Ik ken wat mensen die zich met rolstoel of ander hulpmiddel en eigen auto prima redden maar voor reizen naar drukke steden met hoge parkeertarieven toch liever de trein nemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk is het vervelend dat minder valide reizigers die dagen niet met de trein kunnen, maar het is in feite niet anders geregeld dan wanneer er werkzaamheden zijn. En daarvoor geeft de informatiepagina over werk aan het spoor aan om reisassistentie aan te vragen. En een ieder die vragen heeft kan deze vragen altijd aan NS stellen via de diverse kanalen. 

Persoonlijk vind ik wel dat het erg slecht gesteld is met NS dat er vanwege wat autootjes racen 2 trajecten gewoon even geschrapt worden. Vorig jaar was er ook een personeelstekort en waren deze maatregelen niet nodig, al was er toen wel kritiek op dat er niet gestopt werd bij AmsterdamArena maar dat was toen om een andere reden.

Aan de andere kant kun je het denk ik ook de organisatie van de Dutch Grand Prix en misschien ook de gemeente Zandvoort aanrekenen, die willen zo graag een dergelijk groot evenement met zoveel bezoekers te organiseren op een locatie waar je niet massaal met de auto kan komen en het overgrote deel van de bezoekers dan wel met de trein moet komen. Misschien hadden ze net als het eerste jaar toen er nog corona restricties waren minder kaarten per dag moeten verkopen. 

Reputatie 7

Ik denk dat het volgende artikel relevant is:

Artikel 43

NS stemt haar dienstregeling aantoonbaar af op de reizigersvraag. NS toont dit tenminste aan voor het landelijke, interregionale en regionale vervoeraanbod en de vervoersvraag op deze niveaus.

Daar voldoet NS zondermeer aan. Naar Zandvoort rijden veel meer treinen dan normaal. Tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem rijden iets meer treinen dan normaal in het weekend. Op rustige trajecten buiten de Randstad rijden iets minder treinen dan normaal. En een vijftal zeer rustige stations worden per bus bediend. Wellicht niet leuk of niet aantrekkelijk, maar volgens mij wel een goede afstemming op het reizigersaanbod.

nog even verder over dit: NS voldoet daar helemaal niet aan. het is veel logischer, zowel financieel als voor een betrouwbaar net, om de tienmimutendienstregeling af te schaffen. totaal overbodig en hét voorbeeld van "niet afstemmen op de reizigersvraag". Maarja, intern-politieke spelletjes houden dat natuurlijk tegen. 

Reputatie 5

Ik vraag me af: zal er wel zoveel vraag naar de trein zijn naar Zandvoort dat weekend? Ik neem aan dat de meeste autoliefhebbers toch veel liever met hun eigen auto komen dan ingewikkeld doen met het OV.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag me af: zal er wel zoveel vraag naar de trein zijn naar Zandvoort dat weekend? Ik neem aan dat de meeste autoliefhebbers toch veel liever met hun eigen auto komen dan ingewikkeld doen met het OV.

Als je je een beetje had ingelezen dan had je begrepen dat Zandvoort in dat weekend niet per auto bereikbaar is. Alleen inwoners krijgen een ontheffing.

Reputatie 7
Badge +1

Natuurlijk is het vervelend dat minder valide reizigers die dagen niet met de trein kunnen, maar het is in feite niet anders geregeld dan wanneer er werkzaamheden zijn. En daarvoor geeft de informatiepagina over werk aan het spoor aan om reisassistentie aan te vragen. En een ieder die vragen heeft kan deze vragen altijd aan NS stellen via de diverse kanalen. 

Persoonlijk vind ik wel dat het erg slecht gesteld is met NS dat er vanwege wat autootjes racen 2 trajecten gewoon even geschrapt worden. Vorig jaar was er ook een personeelstekort en waren deze maatregelen niet nodig, al was er toen wel kritiek op dat er niet gestopt werd bij AmsterdamArena maar dat was toen om een andere reden.

Aan de andere kant kun je het denk ik ook de organisatie van de Dutch Grand Prix en misschien ook de gemeente Zandvoort aanrekenen, die willen zo graag een dergelijk groot evenement met zoveel bezoekers te organiseren op een locatie waar je niet massaal met de auto kan komen en het overgrote deel van de bezoekers dan wel met de trein moet komen. Misschien hadden ze net als het eerste jaar toen er nog corona restricties waren minder kaarten per dag moeten verkopen. 

 

Waar ik wel bijzonder slecht tegen kan is dat NS nu stelt dat er in dat weekeinde op bepaalde trajecten geen treinen rijden ivm werkzaamheden. Dat is dus gewoon liegen.  

 

 

Reputatie 3

Natuurlijk is het vervelend dat minder valide reizigers die dagen niet met de trein kunnen, maar het is in feite niet anders geregeld dan wanneer er werkzaamheden zijn. En daarvoor geeft de informatiepagina over werk aan het spoor aan om reisassistentie aan te vragen. En een ieder die vragen heeft kan deze vragen altijd aan NS stellen via de diverse kanalen. 

Persoonlijk vind ik wel dat het erg slecht gesteld is met NS dat er vanwege wat autootjes racen 2 trajecten gewoon even geschrapt worden. Vorig jaar was er ook een personeelstekort en waren deze maatregelen niet nodig, al was er toen wel kritiek op dat er niet gestopt werd bij AmsterdamArena maar dat was toen om een andere reden.

Aan de andere kant kun je het denk ik ook de organisatie van de Dutch Grand Prix en misschien ook de gemeente Zandvoort aanrekenen, die willen zo graag een dergelijk groot evenement met zoveel bezoekers te organiseren op een locatie waar je niet massaal met de auto kan komen en het overgrote deel van de bezoekers dan wel met de trein moet komen. Misschien hadden ze net als het eerste jaar toen er nog corona restricties waren minder kaarten per dag moeten verkopen. 

 

Waar ik wel bijzonder slecht tegen kan is dat NS nu stelt dat er in dat weekeinde op bepaalde trajecten geen treinen rijden ivm werkzaamheden. Dat is dus gewoon liegen. 

Als u erop klikt staat er dat dit in verband is met logistieke beperkingen, wat mij waarheidsgetrouw lijkt.

Reputatie 7

Veel werkzaamheden zijn in elke praktische context ook storingen, omdat ze niet fatsoenlijk vantevoren aangekondigd worden. De enigec reden dat ze onder werkzaamheden staan is om de KPI’s kunstmatig gunstig te houden, op die manier kan de sector net doen alsof ze heel goed bezig zijn.

Vandaag wilden we met de sneltrein van Zutphen naar Arnhem om 10.28 uur, Wat schetst onze verbazing: de half uursdienst op dit traject is zonder aankondiging of verdere info in de app, aangepast tot een uursdienst.
Twee conducteurs gesproken: 1 had met zijn info geen verklaring, de andere vermoedde dt het “iets met verschuiving in materieel ivm Formule 1”, te maken had.

  1. wat maakt dat nergens informatie te vinden is in app of site over aanpassing dienstregeling?
  2. consessie of niet: is het niet wat van de zotte dat de NS haar materieel tbv een hobby voor fanatici, aanpast ten koste van dienstregeling elders in het land?
    Maw hier betalen we samen voor?

ad 1. NS hangt de massale inkrimpingen niet aan de grote klok want dat is natuurlijk geen reclame.

ad 2. De F1 is een hobby van de NS-directie die de F1 ziet als een prestigeproject om reclame mee te maken in de media.

En ja we betalen hier samen voor want ik bang dat een groot deel van de mensen die naar Zandvoort gaat wegens het ontbreken van controle zwart reist.

Reputatie 7
Badge +3

ad 1. NS hangt de massale inkrimpingen niet aan de grote klok want dat is natuurlijk geen reclame.

ad 2. De F1 is een hobby van de NS-directie die de F1 ziet als een prestigeproject om reclame mee te maken in de media.

En ja we betalen hier samen voor want ik bang dat een groot deel van de mensen die naar Zandvoort gaat wegens het ontbreken van controle zwart reist.

Gisteren 3 uur heen 3x NS 1x Arriva en 4,5 uur terug 1x Arriva (zat in defecte trein 1,5 uur vertraging), 3x NS geen enkele keer controle. Richting zuiden en terug. Heen zaten de treinen behoorlijk vol en omdat op dat traject al heel wat jaren vrijwel nooit gecontroleerd wordt, zullen daar ook de nodige zwartreizigers zijn geweest.

Reputatie 7

Voor een evenement in plaatsje de duinen waarvoor tot voor een paar jaren terug nauwelijks belangstelling was, en men nu massaal kuddegedrag vertoont, worden nu elders een heel weekend treindiensten gehalveerd. Met name Brabant moet het ontgelden met die uurdiensten. Aantrekkelijke reclame... en dan nog die blamage tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. Bizar.

Reputatie 7
Badge +3

Merkwaardig dat blijkbaar bij NS Marketing niet is doorgedrongen dat op 1 april 2023 OVpay is ingevoerd en dat mensen zonder OV-chipkaart (en saldo) heel eenvoudig met hun bankpas of creditcard naar Zandvoort kunnen reizen. 

Juist omdat er met e-tickets zoveel kan misgaan zou NS die tickets niet meer moeten verkopen aan mensen die bijna nooit met de trein reizen.

 

Voor een evenement in plaatsje de duinen waarvoor tot voor een paar jaren terug nauwelijks belangstelling was, en men nu massaal kuddegedrag vertoont, worden nu elders een heel weekend treindiensten gehalveerd. Met name Brabant moet het ontgelden met die uurdiensten. Aantrekkelijke reclame... en dan nog die blamage tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. Bizar.

Zodra Max Verstappen stopt met racen is het weer gelijk afgelopen. Dan komen er nog een handjevol echte F1 hobbyisten die bereid zijn €300 per dag neertellen en blijven de Oranje-feesthordes weer massaal thuis  

Reputatie 7

twee machinisten per trein naar Zandvoort vanwege het keren. Interessant! Waarom niet eentje en een personeelswissel te doen zodat de machinist in de periode tussen twee dispatches naar het andere einde kan wandelen. Zijn hier in Nederland bezwaren tegen? 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt mij ook niet erg efficiënt om een machinist in de achterste cabine niets te laten doen tijdens een rit tussen Amsterdam en Zandvoort v.v. Maar misschien zijn de keertijden wel zo krap dat het te lang duurt om een machinist op een van de beide eindpunten te laten instappen. 

Daarbij komt ook nog een keer dat het op de perrons erg druk kan zijn en het lastig wordt om personeel tijdig bij de treinen te krijgen. Dus niet een erg efficiënte oplossing maar wel heel robuust. Daar is ook wat voor te zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat met 2 machinisten werd de vorige keren ook gedaan. Op die manier kan de machinist aan de andere kant al snel beginnen met het ombouwen van de trein zodat deze gelijk weer klaar is om terug te rijden. Treinen gaan dan om de 5 minuten. 

Reputatie 7

nog een gevalletje van "elders gaat dat handiger" lijkt het zo op een afstandje... 

Badge +3

Afijn de getroffenen krijgen een gratis upgrade voor de 1e klas lees ik. 

Waar lees je dat? 

Ik lees alleen maar (gemak dient de mens) tot 14.00 uur geen fietsen meenemen in de treinen richting Amsterdam

Wat is dat nou weer voor nieuwigheid? Oh wacht, https://www.ns.nl/reisinformatie/dutch-grand-prix

Leuk voor reizigers uit Eindhoven of zo die een trein richting Amsterdam Centraal willen nemen (rondje fietsen in Zaanstad of in de buurt van Woerden of zo).

Het staat er echt en heb het niet bedacht, een fiets mee naar of richting Amsterdam Centraal (vanuit waar dan ook)… Nee, dat mag niet (en wie weet dat?) 🤣

Zelfs op Koningsdag mocht dat gewoon. 🙄

Leve de communicatie… (over de verwoording ‘in groten getale’ is wél nagedacht) 🤗

Edit: Vanwege [de] grote drukte kunnen reizigers tijdens het Formule 1-weekend tot 14.00 uur geen fietsen meenemen in treinen richting Amsterdam. Tussen Amsterdam en Zandvoort geldt dit voor de gehele dag.

Voor wat gratis eerste klas updates moet je dus met taxibusjes heen en weer gaan reizen tussen Arnhem en Ede of tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Een kaartje heb je daar niet voor nodig want in de taxibusjes wordt toch niet gecontroleerd. 

Het lijkt mij ook niet erg efficiënt om een machinist in de achterste cabine niets te laten doen tijdens een rit tussen Amsterdam en Zandvoort v.v. Maar misschien zijn de keertijden wel zo krap dat het te lang duurt om een machinist op een van de beide eindpunten te laten instappen. 

Vorig jaar waren de keertijden ongeveer 7 minuten bij 12 bakken SLT. Maar dat betekent ook dat als je een aankomende machinist een trein laat overslaan zijn keertijd 14 minuten is, dat moet toch te doen zijn.

Reputatie 7
Badge +2

Met de drukte op de perrons in Zandvoort die dagen zal even naar de andere kant van de trein lopen ook niet meevallen natuurlijk.

Reputatie 6
Badge

Bij verstoringen moet je overal kunnen keren om de treinenloop zo snel mogelijk weer op gang te krijgen of op een deel van het traject op gang te houden. Denk aan pendelen Haarlem - Zandvoort als er iets gebeurt tussen Haarlem en Amsterdam. Ook daarvoor zit er een vast setje personeel op iedere trein. Als je bij de eindpunten continu wisselt van de ene trein naar de volgende en daardoor maar 1 machinist op de trein hebt, is die robuustheid in één klap weg.

De machinist achterop zit overigens niet niets te doen. Normaalgesproken zijn op een trein van 12 bakken SLT 2 conducteurs nodig. Bij de grand prix is dat maar 1 conducteur. De machinist in het achterste stel zit niet in de cabine, maar vervangt in dat stel eigenlijk de conducteur. 

Met de drukte op de perrons in Zandvoort die dagen zal even naar de andere kant van de trein lopen ook niet meevallen natuurlijk.

Dat valt wel mee. Aankomende reizigers gebruiken de zijperrons, alleen vertrekkende reizigers het middenperron. Maar omdat er altijd een trein klaar staat kunnen die meteen instappen en staat het middenperron niet vol..

Reageer