Formule 1 met concessieovertredingen?

  • 6 August 2023
  • 90 reacties
  • 2482 Bekeken

Reputatie 7

Allen,

Even afgezien van het ronduit hilarische niveau van dienstverlening (wat toch wel vaker besproken wprdt), is het nou een overtreding van de concessievoorwaarden dat NS stations dagenlang niet met treinen bedient terwijl de infra wel beschikbaar is? Of ligt de Haagse lat zo ridicuul laag dat zelfs dit gewoon is toegestaan?

https://www.treinreiziger.nl/formule-1-dienstregeling-in-zandvoort-veroorzaakt-hinder-in-heel-nederland/

 

Groet,

Tonny


90 reacties

Reputatie 7

IC Zwolle-Deventer - Roosendaal rijdt dat weekend ook maar 1x per uur tussen Deventer en Rdaal las ik. Ik vind het absurd dat treindiensten moeten wijken voor een uit de hand gelopen massa-evenement dat sowieso totaal niet geschikt (meer) is om bij een kleine badplaats met minimale infrastructuur te houden. 

Gaat dit iedere keer zo in de toekomst? En wat is het volgende: nu is het F1, volgende keer een of ander enorm festival?

En dan dit ook nog vermelden onder de categorie werkzaamheden c.q logistieke beperkingen, zo lekker vaag. Nee, zeg het gewoon zoals het is, wees 100% transparant: "vanwege de F1 in Zandvoort is het voor NS niet mogelijk om alle treindiensten te rijden. Daarom worden deze twee trajecten (beide niet druk, dus hierdoor hebben minder mensen er hinder van) dit weekend geschrapt (u kunt met de vervangende bus) en Intercity Deventer - Roosendaal rijdt 1x per uur. Onze excuses voor het ongemak!" 

 

NS heeft een concessie voor spoorwegvervoer, niet voor busdiensten.

Daarin staat het recht om treinvervoer aan te bieden en de plicht om stations te bedienen. Er staat niet dat het per se altijd met de trein moet zijn. Natuurlijk zou het een vanzelfsprekendheid moeten dat ‘bedienen’ altijd ‘per trein’ moet zijn, maar het biedt blijkbaar een opening. Er staat ook niet expliciet ‘NS mag alleen bij werkzaamheden de treindienst vervangen door een alternatief’. Eigenlijk staat er bijna niets.

 

NS zou dus volgens jou het halve sprinternet voortaan met bussen mogen gaan bedienen? Lijkt me voer voor juristen want er is met jouw uitleg wel sprake van een hellend vlak.

Los daarvan zou ook de NS-directie zo langzamerhand toch eens mogen gaan beseffen dat de dienstuitvoering een beschamende farce aan het worden is. Ik "verheug" me alweer op de janboel begin september als het onderwijs weer begint.

Reputatie 7

bovendien, logistieke beperkingen? andere prioriteiten lijkt me een realistischer verklaring. 

Reputatie 3

Ik moet denken aan “stepping back” zoals ze bij de London Underground doen. Hier staat in feite een machinist klaar aan de kant van het perron waar zij zodirect in moeten stappen om een trein over te nemen die de andere kant uit moet. Aan de andere kant stapt dan de huidige machinist uit en loopt naar (weer) de andere kant van het perron, zodat zij daarna de volgende trein kunnen overnemen. Ondertussen is de andere machinist alweer vertrokken met de trein.

Hier in Nederland doen we aan beschermd overstaan, dat houdt in dat we in principe niet van materieel wisselen op een locatie waar geen mogelijkheid tot terugtrekken is, oftewel zou Zandvoort eerst tot pauze / overstandslocatie ingericht moeten worden.

Hoeveel bureaucratie kun je verzinnen.

Reputatie 6
Badge

Ik denk dat het volgende artikel relevant is:

Artikel 43

NS stemt haar dienstregeling aantoonbaar af op de reizigersvraag. NS toont dit tenminste aan voor het landelijke, interregionale en regionale vervoeraanbod en de vervoersvraag op deze niveaus.

Daar voldoet NS zondermeer aan. Naar Zandvoort rijden veel meer treinen dan normaal. Tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem rijden iets meer treinen dan normaal in het weekend. Op rustige trajecten buiten de Randstad rijden iets minder treinen dan normaal. En een vijftal zeer rustige stations worden per bus bediend. Wellicht niet leuk of niet aantrekkelijk, maar volgens mij wel een goede afstemming op het reizigersaanbod.

Ik denk dat het volgende artikel relevant is:

Artikel 43

NS stemt haar dienstregeling aantoonbaar af op de reizigersvraag. NS toont dit tenminste aan voor het landelijke, interregionale en regionale vervoeraanbod en de vervoersvraag op deze niveaus.

Daar voldoet NS zondermeer aan. Naar Zandvoort rijden veel meer treinen dan normaal. Tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem rijden iets meer treinen dan normaal in het weekend. Op rustige trajecten buiten de Randstad rijden iets minder treinen dan normaal. En een vijftal zeer rustige stations worden per bus bediend. Wellicht niet leuk of niet aantrekkelijk, maar volgens mij wel een goede afstemming op het reizigersaanbod.

Minder treinen mag omdat NS dan wel nog steeds binnen de concessievoorwaarden blijft qua minimale bediening. Niet bedienen mag echter niet op grond van andere artikelen. 

Dit is een heel gevaarlijk precedent omdat hiermee de weg wordt geopend om onder het mom van afstemmen op de vraag bepaalde diensten voor kortere of langere tijd (b.v. de zomervakantie of de kerstperiode) stil te leggen als dat NS (financieel) beter uitkomt.

Reputatie 7

Dat is niet mijn argument. Het punt is dat de concessieverlener de lat heel erg laag legt (dat is een keuze die je kunt maken), maar als zelfs die lat niet gehaald wordt, er niks mee gedaan wordt. Deze situatie is wellicht nog een grijs gebied, maar bijv. de intercity naar Aken die nooit wat werd, is gewoon daadwerkelijk een situatie waar NS zich niet aan de afspraken houdt. Als daar dan niks mee gedaan wordt, waarom dan niet, en waarom was dat een eis in de eerste plaats?

Het is gewoon heel ongezond om een concessie te verlenen en zelf een belang te hebben binnen de concessienemer. Dan stel je jezelf erg kwetsbaar op voor dit soort uitspraken zoals ik hier doe.

Voor het meereisretour gaat ^ZJ ermee aan de slag https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1688204432507297793

Het is helaas voor de zoveelste keer bijzonder knullig van NS dat ze deze fout weer hebben gemaakt. Wordt volgens mij ondermeer veroorzaakt door de idioot veel verschillende producten bij NS.

Het probleem van een enorme Marketing afdeling waar iedereen zich probeert te profileren met zijn eigen productje?

Reputatie 7
Badge +1

Je hoort daar dan niet het kopje werkzaamheden te plaatsen. Daar moet dan gewoon logistieke beperkingen staan. Waarom moet ik erop klikken?

Badge +3

zeg het gewoon zoals het is, wees 100% transparant

NS heeft inmiddels wel een uitgebreid nieuwsbericht op de site gezet waarin ze duidelijk aangeven welke aanpassingen gemaakt zijn en dat dit door evenementen komt.

Reputatie 2

Ik lees hier al tijden mee, als ik sommige namen zie dan weet ik al welke kant de reacties op gaan. Sommigen, het idee heb ik ook van de topicstarter, zijn alleen maar uit op bashen, het is nooit goed, alleen maar het negatieve willen zien. Dus als je iemand aanspreekt over hoe reactie overkomt, kijk ook even naar je zelf.

Hoor hier niemand over die andere 2 evenementen waar de dienst ook voor aangepast is, gelijktijdig met Zandvoort. Vind het wel netjes dat de NS het zo doet, informatie zal wel wat beter kunnen natuurlijk.

Reputatie 7

Uiteindelijk is het toch weer de concessieverlener die ligt te slapen. Het c-woord is niet echt bon ton in Nederland, maar situaties als deze in combinatie met politici die bij NS aan de slag gaan, maakt dat het toch wel naar corruptie begint te ruiken.

Reputatie 7

Corruptie ?? Omdat er een keer wat wijzigingen t.o.v. de normale dienstregeling zijn ten behoeve van een evenement ? Wijzigingen die dus voor de enkele benadeelde ook gewoon worden opgevangen door bussen ? Jullie voorliefde voor andere vervoerders is wel duidelijk @Tonny.s en @Tamzin maar dit gaat wel erg ver 😅

Badge +3

Voor het meereisretour gaat ^ZJ ermee aan de slag https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1688204432507297793

Reputatie 7

Het onderscheid tussen Den Haag en NS is kunstmatig van aard. In de praktijk lijkt de “zelfstandigheid” van NS uit niet veel meer te bestaan dan het voeren van een eigen boekhouding.

Zou dat inderdaad geen gezonde situatie willen noemen. Dit net zo min als het marktaandeel van 95%.

Maar dat is verder wel off topic.

Reputatie 6

Bussen in plaats van treinen…. je zal maar met een aangepaste fiets of rolstoel moeten reizen. Op het circuit in Zandvoort zijn alle faciliteiten aanwezig voor mensen met beperkte mobiliteit. Maar vanaf een heel aantal stations is het onmogelijk om er te komen…….of een andere bestemming te bereiken. 
Fijn dat nu ook een groot evenement een reden is een grote groep mensen het reizen onmogelijk te maken. Het gaat kennelijk alleen om het binnen harken van miljoenen. Want een aantal miljoenen euro’s aan treinkaartjes zal het de NS wel opleveren….
En hoeveel geld krijgt de NS van de F1 organisatie? Als je kijkt wat andere treinvervoerders in 2019 al rekenden voor het “inzetten” van trein en personeel voor een rit van 9 kilometer (reizigers moesten gewoon een kaartje kopen) dan gaat dat ook om heel veel geld.

Badge +3

Je hoort daar dan niet het kopje werkzaamheden te plaatsen. Daar moet dan gewoon logistieke beperkingen staan. Waarom moet ik erop klikken?

Alle geplande aanpassingen in de dienstregeling vallen onder de categorie Werkzaamheden. De andere categorie is Storingen.

De oorzaak van werkzaamheden is niet altijd dat men aan het spoor aan het klussen is op het betreffende traject, maar beter zou het zijn om te vermelden dat het om een Evenement (elders) gaat.

Reputatie 7
Badge +1

zeg het gewoon zoals het is, wees 100% transparant

NS heeft inmiddels wel een uitgebreid nieuwsbericht op de site gezet waarin ze duidelijk aangeven welke aanpassingen gemaakt zijn en dat dit door evenementen komt.

Ik heb ook hier weer het gevoel dat het meer een reactie op alle negatieve geluiden van de afgelopen periode is. Het had natuurlijk veel sterker geweest als dit gelijk met de dienstregeling voor de formule 1 en de daarmee samenhangende afschaling van de dienstregeling elders had plaatsgevonden.

 

Afijn de getroffenen krijgen een gratis upgrade voor de 1e klas lees ik. 

Reputatie 7
Badge

Het lijkt mij ook niet erg efficiënt om een machinist in de achterste cabine niets te laten doen tijdens een rit tussen Amsterdam en Zandvoort v.v. Maar misschien zijn de keertijden wel zo krap dat het te lang duurt om een machinist op een van de beide eindpunten te laten instappen. 

Daarbij komt ook nog een keer dat het op de perrons erg druk kan zijn en het lastig wordt om personeel tijdig bij de treinen te krijgen. Dus niet een erg efficiënte oplossing maar wel heel robuust. Daar is ook wat voor te zeggen.

Vrijwel dagelijkse praktijk met >80% van de conducteurs op het gehele NSnet.  Wordt al jaren mee geoefend! 😂 

Reputatie 7
Badge +3

Afijn de getroffenen krijgen een gratis upgrade voor de 1e klas lees ik. 

Waar lees je dat? 

 

https://nieuws.ns.nl/ns-uitzonderlijke-dienstregeling-in-formule-1-weekend/

Op twee korte trajecten rijdt dit weekend een taxibusje. Voor NS is dat geen ideale oplossing – we rijden immers het liefste treinen – maar gezien de kleine reizigersaantallen op deze twee trajecten van gemiddeld 50 reizigers per uur, en de toch al rustige vakantieperiode, hebben we toch hiervoor gekozen. Als tegemoetkoming ontvangen deze reizigers een upgrade naar de 1e klas voor een volgende reis.

Reputatie 7

Dat is leuk voor London en Japan. Hier in Nederland doen we aan beschermd overstaan, dat houdt in dat we in principe niet van materieel wisselen op een locatie waar geen mogelijkheid tot terugtrekken is, oftewel zou Zandvoort eerst tot pauze / overstandslocatie ingericht moeten worden.

Reputatie 7

teveel negatieve dingen zien is echt iets anders dan alleen maar het negatieve willen zien :)

 

 

Reputatie 7

Ik lees hier al tijden mee, als ik sommige namen zie dan weet ik al welke kant de reacties op gaan. Sommigen, het idee heb ik ook van de topicstarter, zijn alleen maar uit op bashen, het is nooit goed, alleen maar het negatieve willen zien. Dus als je iemand aanspreekt over hoe reactie overkomt, kijk ook even naar je zelf.

De vooringenomenheid is tenminste niet onder stoelen of banken gestoken. Waardering voor degenen die desondanks een toelichting/uitleg geven.

@Robert B 

Leuke satirische site.

Reageer