Formule 1 met concessieovertredingen?

  • 6 August 2023
  • 90 reacties
  • 2482 Bekeken

Reputatie 6

Allen,

Even afgezien van het ronduit hilarische niveau van dienstverlening (wat toch wel vaker besproken wprdt), is het nou een overtreding van de concessievoorwaarden dat NS stations dagenlang niet met treinen bedient terwijl de infra wel beschikbaar is? Of ligt de Haagse lat zo ridicuul laag dat zelfs dit gewoon is toegestaan?

https://www.treinreiziger.nl/formule-1-dienstregeling-in-zandvoort-veroorzaakt-hinder-in-heel-nederland/

 

Groet,

Tonny


90 reacties

Reputatie 6

De reiziger is beter af met een bedrijf dat niet meer hooi op z’n vork neemt dan het aan kan. Breder getrokken, voor het land is een robuust (lees: betrouwbaar) OV net belangrijker dan een weekend spelen met autootjes op het strand.

Reputatie 6
Badge

En jij gelooft serieus dat er vier bussen per uur gaan rijden??? Natuurlijk rijden die niet vier keer per uur want NS kan die bussen met chauffeur helemaal niet geregeld krijgen.

Als je daarmee begint, is de discussie natuurlijk klaar. Er staan vier bussen per uur in de reisplanner en dus is dat het uitgangspunt. Niet de één bus per uur die het bij werkzaamheden wel eens is. Je kan met eenzelfde redenering ook iedere trein in de reisplanner in twijfel trekken. Want NS zou die machinist of conducteur misschien niet geregeld krijgen.

Reputatie 6

Laten we niet vergeten dat, gezien de tekorten, de inzet van bussen hier weer impact heeft of kan hebben op buitendienststellingen of storingen elders. Ik ben afgelopen maanden al 2 keer in de kou gezet omdat NS geen bussen “kon” organiseren bij verstoren in de bottleneck Roermond-Sittard. 

Als je zoveel van de marges opeet in de planning, kun je niks meer bij verstoringen. Dat is onprofesioneel en ronduit amateuristisch.

Reputatie 7

Waar gaat dit eigenlijk over ?

De overheid is concessieverlener en is daarbij ook nog eens voor 100% eigenaar van NS.

Het faciliteren van de F1 Grand Prix is een politieke keus geweest waaraan de concessie ondergeschikt is gemaakt. Van het niet naleven van concessievoorwaarden zal dan ook geen sprake zijn. Zie de ontheffingsclausule.

Reputatie 7
Badge +1

Voor het meereisretour gaat ^ZJ ermee aan de slag https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1688204432507297793

Het is helaas voor de zoveelste keer bijzonder knullig van NS dat ze deze fout weer hebben gemaakt. Wordt volgens mij ondermeer veroorzaakt door de idioot veel verschillende producten bij NS.

Voor het meereisretour gaat ^ZJ ermee aan de slag https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1688204432507297793

Het is helaas voor de zoveelste keer bijzonder knullig van NS dat ze deze fout weer hebben gemaakt. Wordt volgens mij ondermeer veroorzaakt door de idioot veel verschillende producten bij NS.

Het probleem van een enorme Marketing afdeling waar iedereen zich probeert te profileren met zijn eigen productje?

Reputatie 6

Waar gaat dit eigenlijk over ?

De overheid is concessieverlener en is daarbij ook nog eens voor 100% eigenaar van NS.

Het faciliteren van de F1 Grand Prix is een politieke keus geweest waaraan de concessie ondergeschikt is gemaakt. Van het niet naleven van concessievoorwaarden zal dan ook geen sprake zijn. Zie de ontheffingsclausule.

Redelijk fair wat je zegt. De meeste van de onzin op het Nederlandse spoor heeft z’n bron in Den Haag. Des te meer reden om NS op te splitsen cq andere bedrijven toe te laten, om de verhoudingen gezonder te krijgen. Andere concessieverleners lijken een stuk stipter op wat ze verwachten en of dat daadwerkelijk gehaald wordt, wat aanleiding is om te denken dat de huidige landelijke situatie disfunctioneel is.

Reputatie 7

Het onderscheid tussen Den Haag en NS is kunstmatig van aard. In de praktijk lijkt de “zelfstandigheid” van NS uit niet veel meer te bestaan dan het voeren van een eigen boekhouding.

Zou dat inderdaad geen gezonde situatie willen noemen. Dit net zo min als het marktaandeel van 95%.

Maar dat is verder wel off topic.

Reputatie 7
Badge +1

Zie nu net deze weer voorbijkomen. Wel vreemd 1½ uur logistieke beperkingen?

 

Reputatie 6

Bussen in plaats van treinen…. je zal maar met een aangepaste fiets of rolstoel moeten reizen. Op het circuit in Zandvoort zijn alle faciliteiten aanwezig voor mensen met beperkte mobiliteit. Maar vanaf een heel aantal stations is het onmogelijk om er te komen…….of een andere bestemming te bereiken. 
Fijn dat nu ook een groot evenement een reden is een grote groep mensen het reizen onmogelijk te maken. Het gaat kennelijk alleen om het binnen harken van miljoenen. Want een aantal miljoenen euro’s aan treinkaartjes zal het de NS wel opleveren….
En hoeveel geld krijgt de NS van de F1 organisatie? Als je kijkt wat andere treinvervoerders in 2019 al rekenden voor het “inzetten” van trein en personeel voor een rit van 9 kilometer (reizigers moesten gewoon een kaartje kopen) dan gaat dat ook om heel veel geld.

Reputatie 7
Badge +3

Bussen in plaats van treinen…. je zal maar met een aangepaste fiets of rolstoel moeten reizen. 

Wanneer er vanwege werkzaamheden bussen rijden waarmee je niet met een rolstoel of ander hulpmiddel kan reizen, kan er via reisassistentie alternatief vervoer geregeld worden. Dat zal NS dan ook nu moeten doen. 

 

Reputatie 6

@Momo Er zijn veel mensen die ondanks hun beperking nog nooit NS reisassistentie nodig hebben gehad en dus ook niet weten dat er via reisassistentie bij treinvervangend busvervoer vervoer door de NS voor ze (rolstoeltaxi of fietsvervoer) geregeld kan worden. Er wordt niet veel ruchtbaarheid aan gegeven, en wie er achter komt dat het kan, moet eerst een NS account aanmaken en we weten allemaal dat dat vaak problematisch is door storingen….
Ik ken wat mensen die zich met rolstoel of ander hulpmiddel en eigen auto prima redden maar voor reizen naar drukke steden met hoge parkeertarieven toch liever de trein nemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk is het vervelend dat minder valide reizigers die dagen niet met de trein kunnen, maar het is in feite niet anders geregeld dan wanneer er werkzaamheden zijn. En daarvoor geeft de informatiepagina over werk aan het spoor aan om reisassistentie aan te vragen. En een ieder die vragen heeft kan deze vragen altijd aan NS stellen via de diverse kanalen. 

Persoonlijk vind ik wel dat het erg slecht gesteld is met NS dat er vanwege wat autootjes racen 2 trajecten gewoon even geschrapt worden. Vorig jaar was er ook een personeelstekort en waren deze maatregelen niet nodig, al was er toen wel kritiek op dat er niet gestopt werd bij AmsterdamArena maar dat was toen om een andere reden.

Aan de andere kant kun je het denk ik ook de organisatie van de Dutch Grand Prix en misschien ook de gemeente Zandvoort aanrekenen, die willen zo graag een dergelijk groot evenement met zoveel bezoekers te organiseren op een locatie waar je niet massaal met de auto kan komen en het overgrote deel van de bezoekers dan wel met de trein moet komen. Misschien hadden ze net als het eerste jaar toen er nog corona restricties waren minder kaarten per dag moeten verkopen. 

Reputatie 6

Ik denk dat het volgende artikel relevant is:

Artikel 43

NS stemt haar dienstregeling aantoonbaar af op de reizigersvraag. NS toont dit tenminste aan voor het landelijke, interregionale en regionale vervoeraanbod en de vervoersvraag op deze niveaus.

Daar voldoet NS zondermeer aan. Naar Zandvoort rijden veel meer treinen dan normaal. Tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem rijden iets meer treinen dan normaal in het weekend. Op rustige trajecten buiten de Randstad rijden iets minder treinen dan normaal. En een vijftal zeer rustige stations worden per bus bediend. Wellicht niet leuk of niet aantrekkelijk, maar volgens mij wel een goede afstemming op het reizigersaanbod.

nog even verder over dit: NS voldoet daar helemaal niet aan. het is veel logischer, zowel financieel als voor een betrouwbaar net, om de tienmimutendienstregeling af te schaffen. totaal overbodig en hét voorbeeld van "niet afstemmen op de reizigersvraag". Maarja, intern-politieke spelletjes houden dat natuurlijk tegen. 

Reputatie 5

Ik vraag me af: zal er wel zoveel vraag naar de trein zijn naar Zandvoort dat weekend? Ik neem aan dat de meeste autoliefhebbers toch veel liever met hun eigen auto komen dan ingewikkeld doen met het OV.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag me af: zal er wel zoveel vraag naar de trein zijn naar Zandvoort dat weekend? Ik neem aan dat de meeste autoliefhebbers toch veel liever met hun eigen auto komen dan ingewikkeld doen met het OV.

Als je je een beetje had ingelezen dan had je begrepen dat Zandvoort in dat weekend niet per auto bereikbaar is. Alleen inwoners krijgen een ontheffing.

Reputatie 7
Badge +1

Natuurlijk is het vervelend dat minder valide reizigers die dagen niet met de trein kunnen, maar het is in feite niet anders geregeld dan wanneer er werkzaamheden zijn. En daarvoor geeft de informatiepagina over werk aan het spoor aan om reisassistentie aan te vragen. En een ieder die vragen heeft kan deze vragen altijd aan NS stellen via de diverse kanalen. 

Persoonlijk vind ik wel dat het erg slecht gesteld is met NS dat er vanwege wat autootjes racen 2 trajecten gewoon even geschrapt worden. Vorig jaar was er ook een personeelstekort en waren deze maatregelen niet nodig, al was er toen wel kritiek op dat er niet gestopt werd bij AmsterdamArena maar dat was toen om een andere reden.

Aan de andere kant kun je het denk ik ook de organisatie van de Dutch Grand Prix en misschien ook de gemeente Zandvoort aanrekenen, die willen zo graag een dergelijk groot evenement met zoveel bezoekers te organiseren op een locatie waar je niet massaal met de auto kan komen en het overgrote deel van de bezoekers dan wel met de trein moet komen. Misschien hadden ze net als het eerste jaar toen er nog corona restricties waren minder kaarten per dag moeten verkopen. 

 

Waar ik wel bijzonder slecht tegen kan is dat NS nu stelt dat er in dat weekeinde op bepaalde trajecten geen treinen rijden ivm werkzaamheden. Dat is dus gewoon liegen.  

 

 

Reputatie 3

Natuurlijk is het vervelend dat minder valide reizigers die dagen niet met de trein kunnen, maar het is in feite niet anders geregeld dan wanneer er werkzaamheden zijn. En daarvoor geeft de informatiepagina over werk aan het spoor aan om reisassistentie aan te vragen. En een ieder die vragen heeft kan deze vragen altijd aan NS stellen via de diverse kanalen. 

Persoonlijk vind ik wel dat het erg slecht gesteld is met NS dat er vanwege wat autootjes racen 2 trajecten gewoon even geschrapt worden. Vorig jaar was er ook een personeelstekort en waren deze maatregelen niet nodig, al was er toen wel kritiek op dat er niet gestopt werd bij AmsterdamArena maar dat was toen om een andere reden.

Aan de andere kant kun je het denk ik ook de organisatie van de Dutch Grand Prix en misschien ook de gemeente Zandvoort aanrekenen, die willen zo graag een dergelijk groot evenement met zoveel bezoekers te organiseren op een locatie waar je niet massaal met de auto kan komen en het overgrote deel van de bezoekers dan wel met de trein moet komen. Misschien hadden ze net als het eerste jaar toen er nog corona restricties waren minder kaarten per dag moeten verkopen. 

 

Waar ik wel bijzonder slecht tegen kan is dat NS nu stelt dat er in dat weekeinde op bepaalde trajecten geen treinen rijden ivm werkzaamheden. Dat is dus gewoon liegen. 

Als u erop klikt staat er dat dit in verband is met logistieke beperkingen, wat mij waarheidsgetrouw lijkt.

Reputatie 7
Badge +1

Je hoort daar dan niet het kopje werkzaamheden te plaatsen. Daar moet dan gewoon logistieke beperkingen staan. Waarom moet ik erop klikken?

Reputatie 6

bovendien, logistieke beperkingen? andere prioriteiten lijkt me een realistischer verklaring. 

Badge +3

Je hoort daar dan niet het kopje werkzaamheden te plaatsen. Daar moet dan gewoon logistieke beperkingen staan. Waarom moet ik erop klikken?

Alle geplande aanpassingen in de dienstregeling vallen onder de categorie Werkzaamheden. De andere categorie is Storingen.

De oorzaak van werkzaamheden is niet altijd dat men aan het spoor aan het klussen is op het betreffende traject, maar beter zou het zijn om te vermelden dat het om een Evenement (elders) gaat.

Reputatie 6

Veel werkzaamheden zijn in elke praktische context ook storingen, omdat ze niet fatsoenlijk vantevoren aangekondigd worden. De enigec reden dat ze onder werkzaamheden staan is om de KPI’s kunstmatig gunstig te houden, op die manier kan de sector net doen alsof ze heel goed bezig zijn.

Reputatie 7

IC Zwolle-Deventer - Roosendaal rijdt dat weekend ook maar 1x per uur tussen Deventer en Rdaal las ik. Ik vind het absurd dat treindiensten moeten wijken voor een uit de hand gelopen massa-evenement dat sowieso totaal niet geschikt (meer) is om bij een kleine badplaats met minimale infrastructuur te houden. 

Gaat dit iedere keer zo in de toekomst? En wat is het volgende: nu is het F1, volgende keer een of ander enorm festival?

En dan dit ook nog vermelden onder de categorie werkzaamheden c.q logistieke beperkingen, zo lekker vaag. Nee, zeg het gewoon zoals het is, wees 100% transparant: "vanwege de F1 in Zandvoort is het voor NS niet mogelijk om alle treindiensten te rijden. Daarom worden deze twee trajecten (beide niet druk, dus hierdoor hebben minder mensen er hinder van) dit weekend geschrapt (u kunt met de vervangende bus) en Intercity Deventer - Roosendaal rijdt 1x per uur. Onze excuses voor het ongemak!" 

 

Badge +3

zeg het gewoon zoals het is, wees 100% transparant

NS heeft inmiddels wel een uitgebreid nieuwsbericht op de site gezet waarin ze duidelijk aangeven welke aanpassingen gemaakt zijn en dat dit door evenementen komt.

Reputatie 7
Badge +1

zeg het gewoon zoals het is, wees 100% transparant

NS heeft inmiddels wel een uitgebreid nieuwsbericht op de site gezet waarin ze duidelijk aangeven welke aanpassingen gemaakt zijn en dat dit door evenementen komt.

Ik heb ook hier weer het gevoel dat het meer een reactie op alle negatieve geluiden van de afgelopen periode is. Het had natuurlijk veel sterker geweest als dit gelijk met de dienstregeling voor de formule 1 en de daarmee samenhangende afschaling van de dienstregeling elders had plaatsgevonden.

 

Afijn de getroffenen krijgen een gratis upgrade voor de 1e klas lees ik. 

Reageer