Formule 1 met concessieovertredingen?

  • 6 August 2023
  • 90 reacties
  • 2482 Bekeken

Reputatie 7

Allen,

Even afgezien van het ronduit hilarische niveau van dienstverlening (wat toch wel vaker besproken wprdt), is het nou een overtreding van de concessievoorwaarden dat NS stations dagenlang niet met treinen bedient terwijl de infra wel beschikbaar is? Of ligt de Haagse lat zo ridicuul laag dat zelfs dit gewoon is toegestaan?

https://www.treinreiziger.nl/formule-1-dienstregeling-in-zandvoort-veroorzaakt-hinder-in-heel-nederland/

 

Groet,

Tonny


90 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Merkwaardig dat blijkbaar bij NS Marketing niet is doorgedrongen dat op 1 april 2023 OVpay is ingevoerd en dat mensen zonder OV-chipkaart (en saldo) heel eenvoudig met hun bankpas of creditcard naar Zandvoort kunnen reizen. 

Juist omdat er met e-tickets zoveel kan misgaan zou NS die tickets niet meer moeten verkopen aan mensen die bijna nooit met de trein reizen.

 

Reputatie 7

twee machinisten per trein naar Zandvoort vanwege het keren. Interessant! Waarom niet eentje en een personeelswissel te doen zodat de machinist in de periode tussen twee dispatches naar het andere einde kan wandelen. Zijn hier in Nederland bezwaren tegen? 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt mij ook niet erg efficiënt om een machinist in de achterste cabine niets te laten doen tijdens een rit tussen Amsterdam en Zandvoort v.v. Maar misschien zijn de keertijden wel zo krap dat het te lang duurt om een machinist op een van de beide eindpunten te laten instappen. 

Daarbij komt ook nog een keer dat het op de perrons erg druk kan zijn en het lastig wordt om personeel tijdig bij de treinen te krijgen. Dus niet een erg efficiënte oplossing maar wel heel robuust. Daar is ook wat voor te zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat met 2 machinisten werd de vorige keren ook gedaan. Op die manier kan de machinist aan de andere kant al snel beginnen met het ombouwen van de trein zodat deze gelijk weer klaar is om terug te rijden. Treinen gaan dan om de 5 minuten. 

Reputatie 7

nog een gevalletje van "elders gaat dat handiger" lijkt het zo op een afstandje... 

Reputatie 7
Badge

Het lijkt mij ook niet erg efficiënt om een machinist in de achterste cabine niets te laten doen tijdens een rit tussen Amsterdam en Zandvoort v.v. Maar misschien zijn de keertijden wel zo krap dat het te lang duurt om een machinist op een van de beide eindpunten te laten instappen. 

Daarbij komt ook nog een keer dat het op de perrons erg druk kan zijn en het lastig wordt om personeel tijdig bij de treinen te krijgen. Dus niet een erg efficiënte oplossing maar wel heel robuust. Daar is ook wat voor te zeggen.

Vrijwel dagelijkse praktijk met >80% van de conducteurs op het gehele NSnet.  Wordt al jaren mee geoefend! 😂 

Badge +3

Afijn de getroffenen krijgen een gratis upgrade voor de 1e klas lees ik. 

Waar lees je dat? 

Ik lees alleen maar (gemak dient de mens) tot 14.00 uur geen fietsen meenemen in de treinen richting Amsterdam

Wat is dat nou weer voor nieuwigheid? Oh wacht, https://www.ns.nl/reisinformatie/dutch-grand-prix

Leuk voor reizigers uit Eindhoven of zo die een trein richting Amsterdam Centraal willen nemen (rondje fietsen in Zaanstad of in de buurt van Woerden of zo).

Het staat er echt en heb het niet bedacht, een fiets mee naar of richting Amsterdam Centraal (vanuit waar dan ook)… Nee, dat mag niet (en wie weet dat?) 🤣

Zelfs op Koningsdag mocht dat gewoon. 🙄

Leve de communicatie… (over de verwoording ‘in groten getale’ is wél nagedacht) 🤗

Edit: Vanwege [de] grote drukte kunnen reizigers tijdens het Formule 1-weekend tot 14.00 uur geen fietsen meenemen in treinen richting Amsterdam. Tussen Amsterdam en Zandvoort geldt dit voor de gehele dag.

Voor wat gratis eerste klas updates moet je dus met taxibusjes heen en weer gaan reizen tussen Arnhem en Ede of tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Een kaartje heb je daar niet voor nodig want in de taxibusjes wordt toch niet gecontroleerd. 

Het lijkt mij ook niet erg efficiënt om een machinist in de achterste cabine niets te laten doen tijdens een rit tussen Amsterdam en Zandvoort v.v. Maar misschien zijn de keertijden wel zo krap dat het te lang duurt om een machinist op een van de beide eindpunten te laten instappen. 

Vorig jaar waren de keertijden ongeveer 7 minuten bij 12 bakken SLT. Maar dat betekent ook dat als je een aankomende machinist een trein laat overslaan zijn keertijd 14 minuten is, dat moet toch te doen zijn.

Reputatie 7
Badge +2

Met de drukte op de perrons in Zandvoort die dagen zal even naar de andere kant van de trein lopen ook niet meevallen natuurlijk.

Reputatie 6
Badge

Bij verstoringen moet je overal kunnen keren om de treinenloop zo snel mogelijk weer op gang te krijgen of op een deel van het traject op gang te houden. Denk aan pendelen Haarlem - Zandvoort als er iets gebeurt tussen Haarlem en Amsterdam. Ook daarvoor zit er een vast setje personeel op iedere trein. Als je bij de eindpunten continu wisselt van de ene trein naar de volgende en daardoor maar 1 machinist op de trein hebt, is die robuustheid in één klap weg.

De machinist achterop zit overigens niet niets te doen. Normaalgesproken zijn op een trein van 12 bakken SLT 2 conducteurs nodig. Bij de grand prix is dat maar 1 conducteur. De machinist in het achterste stel zit niet in de cabine, maar vervangt in dat stel eigenlijk de conducteur. 

Met de drukte op de perrons in Zandvoort die dagen zal even naar de andere kant van de trein lopen ook niet meevallen natuurlijk.

Dat valt wel mee. Aankomende reizigers gebruiken de zijperrons, alleen vertrekkende reizigers het middenperron. Maar omdat er altijd een trein klaar staat kunnen die meteen instappen en staat het middenperron niet vol..

Reputatie 7
Badge +3

Afijn de getroffenen krijgen een gratis upgrade voor de 1e klas lees ik. 

Waar lees je dat? 

 

https://nieuws.ns.nl/ns-uitzonderlijke-dienstregeling-in-formule-1-weekend/

Op twee korte trajecten rijdt dit weekend een taxibusje. Voor NS is dat geen ideale oplossing – we rijden immers het liefste treinen – maar gezien de kleine reizigersaantallen op deze twee trajecten van gemiddeld 50 reizigers per uur, en de toch al rustige vakantieperiode, hebben we toch hiervoor gekozen. Als tegemoetkoming ontvangen deze reizigers een upgrade naar de 1e klas voor een volgende reis.

Reputatie 7

Bij verstoringen moet je overal kunnen keren om de treinenloop zo snel mogelijk weer op gang te krijgen of op een deel van het traject op gang te houden. Denk aan pendelen Haarlem - Zandvoort als er iets gebeurt tussen Haarlem en Amsterdam. Ook daarvoor zit er een vast setje personeel op iedere trein. Als je bij de eindpunten continu wisselt van de ene trein naar de volgende en daardoor maar 1 machinist op de trein hebt, is die robuustheid in één klap weg.

De machinist achterop zit overigens niet niets te doen. Normaalgesproken zijn op een trein van 12 bakken SLT 2 conducteurs nodig. Bij de grand prix is dat maar 1 conducteur. De machinist in het achterste stel zit niet in de cabine, maar vervangt in dat stel eigenlijk de conducteur. 

Het eerste deel van je verhaal plaatst Nederland weer in een alternatief universum. 12 treinen per uur en keren op 2 sporen gebeurt op dagelijkse basis elders, en niet op deze manier.

De conducteursnorm...sja. De cynist in me vraagt zich af of conducteur spelen wel in de functiebeschrijving van machinisten valt en zo nee, hoe de bereidheid daartoe is.

Reputatie 3

Ik moet denken aan “stepping back” zoals ze bij de London Underground doen. Hier staat in feite een machinist klaar aan de kant van het perron waar zij zodirect in moeten stappen om een trein over te nemen die de andere kant uit moet. Aan de andere kant stapt dan de huidige machinist uit en loopt naar (weer) de andere kant van het perron, zodat zij daarna de volgende trein kunnen overnemen. Ondertussen is de andere machinist alweer vertrokken met de trein.

De machinist achterop zit overigens niet niets te doen. Normaalgesproken zijn op een trein van 12 bakken SLT 2 conducteurs nodig. Bij de grand prix is dat maar 1 conducteur. De machinist in het achterste stel zit niet in de cabine, maar vervangt in dat stel eigenlijk de conducteur. 

Ah, daar zit waarschijnlijk de clou. En is al bijna een halfjaar geen enkele vacature meer voor machinisten maar wel voor conducteurs (in de brede Randstad). Die extra machinist is kennelijk een truc om de conducteursnorm te halen.

Reputatie 6
Badge

Ik zou het geen truc willen noemen. Het is precies dezelfde invulling als vorig jaar en het jaar daarvoor. Dus met vacatures nu heeft het weinig te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het nog steeds niet bijster efficiënt. Hooggekwalificeerde machinisten ga je natuurlijk niet inzetten als een soort vertrekassistent.

Dan is het nog steeds niet bijster efficiënt. Hooggekwalificeerde machinisten ga je natuurlijk niet inzetten als een soort vertrekassistent.

Het is verschil in salaris tussen een machinist en een conducteur is maar heel klein.

Ik snap je redenering maar een tweede conducteur op een trein (die in feite vertrekassistent is) verdient hetzelfde als de eerste conducteur. 

Ben trouwens benieuwd of conducteur Koolmees tijdens de F1 ook wordt ingezet.

Reputatie 7

De twee machinisten zijn er om vertragingen te voorkomen. Nergens anders voor. De keertijd op Zandvoort is een minuut of 8. Dat is onder normale omstandigheden voldoende tijd, maar nu wordt topdrukte verwacht en rijden treinen zeer kort achterelkaar door. Omdat kleine vertragingen grote gevolgen kunnen hebben op deze strakke dienstregeling wordt een kerende machinist ingezet. Noem het het zekere voor het onzekere.

 

Deze constructie wordt op sommige treinseries onder normale omstandigheden trouwens ook wel eens toegepast, te weten op de intercity die keert op Amersfoort Schothorst welke op bepaalde tijdstippen een keertijd van een minuut of 4 heeft.

Reputatie 7

Nogmaals, elders in de wereld (London zoals door @ICMmetje hierboven beschreven, Japan) wordt dit toch wel wat effectiever opgelost. Maarja, wat maat effectiviteit uit, als schaarste niet een probleem is he? 🤣

Reputatie 7

Dat is leuk voor London en Japan. Hier in Nederland doen we aan beschermd overstaan, dat houdt in dat we in principe niet van materieel wisselen op een locatie waar geen mogelijkheid tot terugtrekken is, oftewel zou Zandvoort eerst tot pauze / overstandslocatie ingericht moeten worden.

Hier in Nederland doen we aan beschermd overstaan, dat houdt in dat we in principe niet van materieel wisselen op een locatie waar geen mogelijkheid tot terugtrekken is, oftewel zou Zandvoort eerst tot pauze / overstandslocatie ingericht moeten worden.

Hoeveel bureaucratie kun je verzinnen.

Reputatie 7

Dat is leuk voor London en Japan. Hier in Nederland doen we aan beschermd overstaan, dat houdt in dat we in principe niet van materieel wisselen op een locatie waar geen mogelijkheid tot terugtrekken is, oftewel zou Zandvoort eerst tot pauze / overstandslocatie ingericht moeten worden.

Vooropstaand, en dat meen ik echt, ik vind het tof dat je de overwegingen hier nader uitlegt!

Dat gezegd hebbende, hoe denk je dat zoiets overkomt? Van een afstandje bekeken klinkt dit toch wel “ fascinerend” (laten we het zo maar zeggen). Het is weer een trigger voor mensen zoals ik om aannemelijk te maken dat het misschien beter is om zonder NS verder te gaan…

Ik besef me dat dit een beetje “gestrekt been” is. Zijn er nog dingen waardoor ik dit wellicht anders zou kunnen zien?

Reputatie 2

Ik lees hier al tijden mee, als ik sommige namen zie dan weet ik al welke kant de reacties op gaan. Sommigen, het idee heb ik ook van de topicstarter, zijn alleen maar uit op bashen, het is nooit goed, alleen maar het negatieve willen zien. Dus als je iemand aanspreekt over hoe reactie overkomt, kijk ook even naar je zelf.

Hoor hier niemand over die andere 2 evenementen waar de dienst ook voor aangepast is, gelijktijdig met Zandvoort. Vind het wel netjes dat de NS het zo doet, informatie zal wel wat beter kunnen natuurlijk.

Reageer