beantwoord

Hanzelijn tot 15 september verstoord, geen businzet?

  • 3 September 2022
  • 58 reacties
  • 1327 Bekeken


Toon eerste bericht

58 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met @Momo dat dit niet op 3 oktober gereed is.

https://www.nu.nl/binnenland/6222488/herstel-spoor-tussen-lelystad-en-dronten-gaat-nog-tijd-duren-schade-ongekend.html

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

 

Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.

Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen.  Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.

Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.

 

 

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Je zou toch verwachten dat met de tekst “Komende week wordt een nieuwe prognose verwacht” wel duidelijk is dat er nog een hoop kan veranderen. 

Reputatie 7
Badge +3

Tuurlijk, want stoomloks hebben geen seinen nodig? En hoe denken die mensen dat de hele boel hersteld moet worden als er nog constant treinen over het spoor gaan? 

Die mensen leven sowieso in een parallel universum denk ik. 

Beveiliging zou niet nodig zijn en sommigen opperen zelfs dat de Hanzelijn niet nodig is. 🤦🏻‍♂️

Gaan die mensen dan ook leven in een huis wat voor een groot deel door brand is verwoest en geen electriciteit, gas en water heeft terwijl er gewerkt wordt om het weer bewoonbaar te maken? Kan toch prima een bed staan, koken op een butaangas stelletje, wassen met een lampetstel en als toilet zo'n campingtoilet. 🤣  En waarom heb je trouwens een huis nodig? 

 

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met @Momo dat dit niet op 3 oktober gereed is.

https://www.nu.nl/binnenland/6222488/herstel-spoor-tussen-lelystad-en-dronten-gaat-nog-tijd-duren-schade-ongekend.html

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

 

Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.

Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen.  Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.

Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.

 

 

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Reputatie 7
Badge +1

Ze hebben in de reacties daar zo te zien ook al een oplossing: Gewoon met stoomlocs of diesels gaan rijden. Die deden het tenminste zonder problemen. 😉

Tuurlijk, want stoomloks hebben geen seinen nodig? En hoe denken die mensen dat de hele boel hersteld moet worden als er nog constant treinen over het spoor gaan? 

Die mensen leven sowieso in een parallel universum denk ik. 

Beveiliging zou niet nodig zijn en sommigen opperen zelfs dat de Hanzelijn niet nodig is. 🤦🏻‍♂️

Wat @iMark zegt:

Ach ja, de nitwits kwaken weer eens wat. Maakt niet uit over welk onderwerp.

Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met @Momo dat dit niet op 3 oktober gereed is.

https://www.nu.nl/binnenland/6222488/herstel-spoor-tussen-lelystad-en-dronten-gaat-nog-tijd-duren-schade-ongekend.html

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

 

Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.

Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen.  Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.

Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ach ja, de nitwits kwaken weer eens wat. Maakt niet uit over welk onderwerp.

Ik denk dat herstel voor 2023 al heel erg optimistisch is. De onderstations zijn beschadigd, alle kabels doorgebrand, alle relaiskasten defect etc, etc. Iemand vatte het aardig samen: het is bijna net zo ingewikkeld als het aanleggen van een nieuw stuk spoor, maar dan zonder planning en voorbereiding. Het bestellen van componenten zal ook nog tegenvallers gaan opleveren.
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ze hebben in de reacties daar zo te zien ook al een oplossing: Gewoon met stoomlocs of diesels gaan rijden. Die deden het tenminste zonder problemen. 😉

Tuurlijk, want stoomloks hebben geen seinen nodig? En hoe denken die mensen dat de hele boel hersteld moet worden als er nog constant treinen over het spoor gaan? 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

Ze hebben in de reacties daar zo te zien ook al een oplossing: Gewoon met stoomlocs of diesels gaan rijden. Die deden het tenminste zonder problemen. 😉

Op Somda wordt ook al gesproken over minimaal eind dit jaar. Sowieso een interessante discussie om te volgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag voor het eerst gereisd van kampen zuid naar Almere parkwijk. Dit reis ik wekelijks. De bussen rijden frequent en je hebt idd een langere reistijd van w0 minuten. Jammer, maar ik ben al blij met de businzet. Ik reisde in de daluren en toen was het niet druk.

Vanaf dinnsdag (gister) worden er meer bussen ingezet tijdens de spits. Op maandagochtend bleken er te weinig bussen te zijn, wat ook bleek uit een aantal klachten op Twitter.

https://www.dedrontenaar.nl/nieuws/algemeen/263983/ns-weet-na-werkdag-zonder-treinen-dat-er-meer-bussen-nodig-zijn

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met @Momo dat dit niet op 3 oktober gereed is.

https://www.nu.nl/binnenland/6222488/herstel-spoor-tussen-lelystad-en-dronten-gaat-nog-tijd-duren-schade-ongekend.html

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

 

Reputatie 7
Badge

Gaat nu zeker tot 3 oktober duren.

Reputatie 6

Vandaag voor het eerst gereisd van kampen zuid naar Almere parkwijk. Dit reis ik wekelijks. De bussen rijden frequent en je hebt idd een langere reistijd van w0 minuten. Jammer, maar ik ben al blij met de businzet. Ik reisde in de daluren en toen was het niet druk.

Reputatie 7
Badge +3

Dank je Erryt, nog even afwachten dus.

Intussen is de prognose net een half uur geleden naar ten minste 3 oktober gegaan.

 

 

Tot nu toe is het nog 1 dag. Ik heb nog niet vernomen dat we dit verder van te voren kunnen verkondigen.

Reputatie 7
Badge +3

Is er trouwens al bekend wanneer de reisplanner voor een langere periode vooruit is bijgewerkt? Nu is het iedere keer 1 dag van tevoren. Op zich begrijpelijk, want dit is natuurlijk allemaal extra werk wat even op het al overvolle bordje van de planners wordt gelegd. Maar het is wel heel verwarrend voor de reizigers, die als ze verder dan 1 dag vooruit plannen wel een reisadvies met trein in de planner zien. 

Badge +3

Electro …. dat had ik vroeger ook, leuk speelgoed. 😁

Dat ‘spel’ was té simpel eigenlijk 😴 

Geen idee of een kleuter van nu het door zou hebben… 

Reputatie 7
Badge +3

Mijn kristallen bol (en elektro achtergrond) zegt 2023… 😴

 

Electro …. dat had ik vroeger ook, leuk speelgoed. 😁 

 

Badge +3

Mijn kristallen bol (en elektro achtergrond) zegt 2023… 😴

Het ‘vonkentrekkers’ studentendispuut heette volgens mij Odin (ik zei Wodan) want Thor was de algemene naam. 

Maar goed (heeft niets met ns te maken) zo doe je dat. https://www.hoogspanningsnet.com/techniek/klimvoorziening (leesvoer)

De infra van ProRail is helaas stuk (geen idee of het een bewuste actie was natuurlijk).

Reputatie 7
Badge +3

Frappant is ook nog dat dit dus kilometers af is van het punt waar de hoogspanningsleiding op het spoor belande.  Voor mensen die graag een indruk willen hebben de plek van de hoogspanningskabel op de bovenleiding is tussen het Observatorium Robert Morris en de A6 bij Lelystad en deze brug waar de trein net voor stilstaat is de Vuursteenweg nabij Swifterbant.

 

Ik denk dat we blij mogen zijn dat de trein niet net op dat gedeelte reed op het moment dat de hoogspanningskabel op het spoor belandde. Trein reed met +1, heeft de vertraging gezorgd voor deze gunstige afloop?

 

Maar zoals ik inmiddels begreep wordt er verwqcht dat het maanden werk gaat zijn om alles te vervangen. Lijkt mij dat de keuze gemaakt gaat worden om alle kabels en apparatuur op het hele traject wat onder dit onderstation valt te vervangen om zeker te zijn dat je niet nog weken later last hebt van allerlei storingen.

Die eerste avond gaf ProRail aan tot het spoor ten minste het weekend buiten gebruik was, dat ze die tijd nodig hadden om de omvang van de schade vast te stellen. Herstel zou langer duren. Bij dat “langer” vroeg ik me al af of dat dagen, weken, of maanden zou zijn. Dagen zag ik niet als haalbaar, maanden was wel erg pessimistisch, dus had dan de hoop op weken. Maar na de foto's die zaterdag werden gepubliceerd was mijn verwachting toch dat het meer naar maanden zou gaan. 

 

Wees blij dat de machinist dit tijdig zag want die brug belemmerd ook deels je zicht op de bovenleiding als je hier aankomt. En de trein stond dan ook nog op tijd stil, je wil niet weten wat er anders was gebeurt want er had zo een gat in de trein kunnen branden met deze spanning.

 

Frappant is ook nog dat dit dus kilometers af is van het punt waar de hoogspanningsleiding op het spoor belande.  Voor mensen die graag een indruk willen hebben de plek van de hoogspanningskabel op de bovenleiding is tussen het Observatorium Robert Morris en de A6 bij Lelystad en deze brug waar de trein net voor stilstaat is de Vuursteenweg nabij Swifterbant.

Maar zoals ik inmiddels begreep wordt er verwqcht dat het maanden werk gaat zijn om alles te vervangen. Lijkt mij dat de keuze gemaakt gaat worden om alle kabels en apparatuur op het hele traject wat onder dit onderstation valt te vervangen om zeker te zijn dat je niet nog weken later last hebt van allerlei storingen.

 

Overigens lijkt het er ook op dat er verschillende luchtalarmen defect zijn geraakt in de regio waarbij het vermoeden is dat dat ook hiermee te maken heeft. Naast allerlei apparatuur bij huishoudens en bedrijven.

Reputatie 7
Badge +3

Hier een foto van het spoor waar de gestrande trein tot stilstand is gekomen. Dit soort vuurwerk wil je als machinist niet vlak voor je zien. 

 

 

Badge +3

Ter illustratie, ik vond deze nog… https://www.dumpert.nl/item/100040210_5fe48be4 (zal je maar gebeuren in je ‘achtertuin’) en even rekenen.

50 kA (zekering)×150 kV = 7,5 TW en dat is (dikke duim) alle zonnepanelen plus windmolen energie in heel Nederland in één keer op die bovenleiding en rails smijten (met wat weerstand van de rokende kabels, daar klopt iets niet!?.

Tennet zal wel sorry zeggen 😅 en de schade vergoeden.

Dus als die kortsluiting een minuut geduurd heeft (op vol vermogen dus echt alles ‘frituren’ wat mogelijk was) heeft dat incident ongeveer 125 MWh gekost, grofweg het jaarverbruik van pak ‘m beet toch wel 50 huishoudens.

Reputatie 7
Badge +3

Het is eigenlijk verbazingwekkend en tegelijkertijd geruststellend dat een dergelijke situatie niet (veel) vaker voorkomt. Gelukkig hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan.

Nu maar hopen dat er genoeg reserve-onderdelen op voorraad zijn om het herstel snel te kunnen uitvoeren. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is nog maar de vraag of het de 15e al gereed is aangezien de schade enorm is over een traject van enkele kilometers moet zeer waarschijnlijk alle elektra, bekabeling, relaiskasten e.d. vervangen gaan worden.

Daarnaast zag ik ook een stuk spoor wat erg warm is geweest en vervangen zal worden en het is natuurlijk de vraag of dat op meerpunten zo is.

Feitelijk moet er qua elektra, beveiligingen en kabels gewoon een stuk spoor van enkele kilometers opnieuw worden aangelegd, vraag is of daar voldoende materialen voor beschikbaar zijn in deze tijd met lange levertijden op allerlei componenten.

Ik heb wat foto's gezien, maar het zag er inderdaad niet best uit. Dit gaat nog een behoorlijke klus worden… 

Een aantal foto's van de schade in dit nieuwsbericht van de NOS.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Rijdendetreinen staat aangegeven dat de 700 en 1800 omgeleid worden. Dat zie ik in de reisplanner en andere bronnen alleen voor vandaag, voor morgen staan ze als rijdend tot aan / vanaf Lelystad en niet omgeleid. 

Op Twitter was dit te lezen:

 

Reageer