beantwoord

Hanzelijn tot 15 september verstoord, geen businzet?

  • 3 September 2022
  • 58 reacties
  • 1324 Bekeken

Reputatie 6

Lees net dat Dronten-Lelystad minstens tot 15 september eruit ligt door de storing van gisteren. Gaan er snelbussen rijden op dit traject of blijft het omreizen via Amersfoort? Is daar al iets over bekend?

icon

Beste antwoord door Anonymous 3 September 2022, 16:36

Bekijk origineel

58 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS zou natuurlijk ook aan de veilige kant kunnen gaan zitten en een datum als 31 december 2022 kunnen noemen. Valt het mee en is het eerder klaar dan is dat mooi meegenomen.

Verder is het natuurlijk niet zo slim om het alleen over defecte bovenleiding te hebben wanneer behalve de bovenleiding ook het beveiligingssysteem, kilometers bekabeling, onderstations en relaiskasten moeten worden vervangen of hersteld. Vast een ontwerpeis van NS om maar één storingsoorzaak te kunnen geven.

NS heeft reisinformatie van ProRail overgenomen omdat NS dat beter kon, dus dan moet NS ook het voortouw nemen. Misschien met ProRail afspraken maken over gezamenlijk, consistent communiceren. Noem het dan een “MiddelenMix”, “Format als hulpmiddel om reisinformatieberichten overzichtelijk vast te leggen tijdens de uitvoering van treindienstscenario’s bij bijzondere omstandigheden”. Grap: het bestaat al. Hosted by ProRail, overigens.

 

Ik zie niet in waarom “We weten het nog niet, de verantwoordelijke partij voor de infrastructuur denkt x/y/z” onduidelijker is dan “3 oktober, ProRail zegt dat tegen ons, maar zegt toch iets anders tegen de NOS om het voor u extra duidelijk te maken en haha dat is geen 3 oktober”.

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat NS in samenspraak met ProRail niet met realistischer berichten kan komen. Zeg desnoods dat het misschien wel maanden kan gaan duren voordat er weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten.

Reputatie 7
Badge +3

Tuurlijk, want stoomloks hebben geen seinen nodig? En hoe denken die mensen dat de hele boel hersteld moet worden als er nog constant treinen over het spoor gaan? 

Die mensen leven sowieso in een parallel universum denk ik. 

Beveiliging zou niet nodig zijn en sommigen opperen zelfs dat de Hanzelijn niet nodig is. 🤦🏻‍♂️

Gaan die mensen dan ook leven in een huis wat voor een groot deel door brand is verwoest en geen electriciteit, gas en water heeft terwijl er gewerkt wordt om het weer bewoonbaar te maken? Kan toch prima een bed staan, koken op een butaangas stelletje, wassen met een lampetstel en als toilet zo'n campingtoilet. 🤣  En waarom heb je trouwens een huis nodig? 

 

Een verstoring heeft één oorzaak inderdaad. Gelukkig kan men daar tegenwoordig wel, naast vooraf gedefinieerde opties, kiezen voor vrije tekst. Hier niet gedaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Ze blinken bij NS niet bepaald uit in communicatie. Juist omdat er zo onwaarschijnlijk veel stuk is, moet je dat in de communicatie heel breed uitmeten. Dan kan zelfs de grootste leek zich een beetje een voorstelling maken van de enorme hoeveelheid werk die ProRail moet laten uitvoeren.

Reputatie 7
Badge +1

Is dat niet juist verwarrender voor de reiziger? Dan zegt ProRail dit en NS zegt weer wat anders. 

Ik denk dat alleen een paar ingewijden hier kijken op websites van Prorail, De overgrote meerderheid van de reizigers kijkt alleen naar wat NS communiceert en denkt dus nu dat het begin of half oktober wel is geklaard met deze klus.

 

Ik ben het met @iMark eens dat je in dit soort zaken veel beter aan de veilige kant kan gaan zitten. Nu wek je dus waarschijnlijk weer valse hoop. Als het daadwerkelijk pas in december is opgelost duurt de klus dus ruim 2 keer zo lang als nu gecommuniceerd. Dat is gewoon lastig te verkopen.  

Wees blij dat de machinist dit tijdig zag want die brug belemmerd ook deels je zicht op de bovenleiding als je hier aankomt. En de trein stond dan ook nog op tijd stil, je wil niet weten wat er anders was gebeurt want er had zo een gat in de trein kunnen branden met deze spanning.

 

Frappant is ook nog dat dit dus kilometers af is van het punt waar de hoogspanningsleiding op het spoor belande.  Voor mensen die graag een indruk willen hebben de plek van de hoogspanningskabel op de bovenleiding is tussen het Observatorium Robert Morris en de A6 bij Lelystad en deze brug waar de trein net voor stilstaat is de Vuursteenweg nabij Swifterbant.

Maar zoals ik inmiddels begreep wordt er verwqcht dat het maanden werk gaat zijn om alles te vervangen. Lijkt mij dat de keuze gemaakt gaat worden om alle kabels en apparatuur op het hele traject wat onder dit onderstation valt te vervangen om zeker te zijn dat je niet nog weken later last hebt van allerlei storingen.

 

Overigens lijkt het er ook op dat er verschillende luchtalarmen defect zijn geraakt in de regio waarbij het vermoeden is dat dat ook hiermee te maken heeft. Naast allerlei apparatuur bij huishoudens en bedrijven.

Dat is toch eiegenlijk wat er nu staat @Henk_NL ? Ik lees "Dit duurt ten minste tot".

Ja, in principe wel, maar gezien de verwachtingen die het kweekt zou een iets abstractere omschrijving beter zijn imo. Het gaat nu al snel over een verschil van 2.5 maand. 

Reputatie 7
Badge +3

Jammer dat de tekst dat dat komende week een nieuwe prognose wordt verwacht nu weg is, wel goed dat er nu vermeld is dat de reisplanner een dag van tevoren wordt bijgewerkt want ik zag veel vragen over geplande reizen verder dan 1 dag vooruit, dat de reisplanner die nog gewoon aangaf.

Het zou toch allebei moeten kunnen, eerder vanochtend stond er een update waarbij dit wel allebei stond (al werd toen aangegeven dat de reisplanner 2 dagen van tevoren zou worden bijgewerkt).

En by the way:

 

Reputatie 7
Badge +3

Ach ja, de nitwits kwaken weer eens wat. Maakt niet uit over welk onderwerp.

Ik denk dat herstel voor 2023 al heel erg optimistisch is. De onderstations zijn beschadigd, alle kabels doorgebrand, alle relaiskasten defect etc, etc. Iemand vatte het aardig samen: het is bijna net zo ingewikkeld als het aanleggen van een nieuw stuk spoor, maar dan zonder planning en voorbereiding. Het bestellen van componenten zal ook nog tegenvallers gaan opleveren.
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Frappant is ook nog dat dit dus kilometers af is van het punt waar de hoogspanningsleiding op het spoor belande.  Voor mensen die graag een indruk willen hebben de plek van de hoogspanningskabel op de bovenleiding is tussen het Observatorium Robert Morris en de A6 bij Lelystad en deze brug waar de trein net voor stilstaat is de Vuursteenweg nabij Swifterbant.

 

Ik denk dat we blij mogen zijn dat de trein niet net op dat gedeelte reed op het moment dat de hoogspanningskabel op het spoor belandde. Trein reed met +1, heeft de vertraging gezorgd voor deze gunstige afloop?

 

Maar zoals ik inmiddels begreep wordt er verwqcht dat het maanden werk gaat zijn om alles te vervangen. Lijkt mij dat de keuze gemaakt gaat worden om alle kabels en apparatuur op het hele traject wat onder dit onderstation valt te vervangen om zeker te zijn dat je niet nog weken later last hebt van allerlei storingen.

Die eerste avond gaf ProRail aan tot het spoor ten minste het weekend buiten gebruik was, dat ze die tijd nodig hadden om de omvang van de schade vast te stellen. Herstel zou langer duren. Bij dat “langer” vroeg ik me al af of dat dagen, weken, of maanden zou zijn. Dagen zag ik niet als haalbaar, maanden was wel erg pessimistisch, dus had dan de hoop op weken. Maar na de foto's die zaterdag werden gepubliceerd was mijn verwachting toch dat het meer naar maanden zou gaan. 

 

Dus hoe verkoop je een verstoring die misschien wel tot ergens in 2023 zal duren?

Het schijnt dat er zondag weer treinen kunnen gaan rijden, aldus ns.nl. Maar klopt dat ook? En voor hoe lang, want er is toch ook nog een keer een ERTMS-experiment aldaar?

Dat experiment is pas in 2027.

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.

Het is een NS ontwerpkeuze om een einddatum te vereisen. Er was vooraf best te voorzien dat er incidenteel behoefte zou zijn aan verstoringen waar een melding kan staan dat de einddatum nog onbekend is, eventueel inclusief “houdt minimaal rekening met dd-MM-yyyy”. Maar helaas.

Ok, dan vraag je je toch af of degene die de ontwerpkeuzes maakt voldoende zicht heeft op hoe het buiten langs het spoor werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Is dat niet juist verwarrender voor de reiziger? Dan zegt ProRail dit en NS zegt weer wat anders. 

Reputatie 7
Badge +1

Het storingsbericht is wederom aangepast, maar nu is de tekst dat er later een prognose wordt verwacht verdwenen. In plaats daarvan staat er dat de reisplanner tot 3 oktober een dag van tevoren wordt bijgewerkt.

Het is er zo niet bepaald duidelijker op geworden, want ProRail verwacht nog altijd een prognose volgende week.

Reputatie 7
Badge +3

Ze hebben in de reacties daar zo te zien ook al een oplossing: Gewoon met stoomlocs of diesels gaan rijden. Die deden het tenminste zonder problemen. 😉

Tuurlijk, want stoomloks hebben geen seinen nodig? En hoe denken die mensen dat de hele boel hersteld moet worden als er nog constant treinen over het spoor gaan? 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ze hebben in de reacties daar zo te zien ook al een oplossing: Gewoon met stoomlocs of diesels gaan rijden. Die deden het tenminste zonder problemen. 😉

Tuurlijk, want stoomloks hebben geen seinen nodig? En hoe denken die mensen dat de hele boel hersteld moet worden als er nog constant treinen over het spoor gaan? 

Die mensen leven sowieso in een parallel universum denk ik. 

Beveiliging zou niet nodig zijn en sommigen opperen zelfs dat de Hanzelijn niet nodig is. 🤦🏻‍♂️

Wat @iMark zegt:

Ach ja, de nitwits kwaken weer eens wat. Maakt niet uit over welk onderwerp.

Reputatie 7
Badge +3

ProRail:

 

De schade aan de infrastructuur van het spoor tussen Dronten en Lelystad is enorm. Hierdoor is er tot tenminste begin oktober 2022 geen treinverkeer mogelijk. In week van 12 september volgt een nieuwe prognose. De verwachting is dat deze prognose vanwege de omvang van de schade verder verschuift. Inspecteurs van ProRail onderzoeken momenteel samen met onderhoudsaannemer Strukton de exacte schade.

Update | 07-09-2022

Er wordt hard gewerkt om de schade van de stroomstoring in Swifterbant in kaart te brengen en een prognose te geven voor de periode van herstel. We kunnen op dit moment nog geen realistische prognose geven. We weten dat in ieder geval tot begin oktober geen treinen zullen rijden op het traject Lelystad - Dronten, maar de verwachting is dat dit langer duurt.

De periode van begin oktober, die sinds vandaag te zien is in reisplanners, is bedoeld om bij het plannen van reizen in de toekomst geen verkeerde verwachtingen te geven. In de week van 12 september verwachten we een eerste prognose te kunnen geven over hoe lang het herstel gaat duren. 

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.

Het is een NS ontwerpkeuze om een einddatum te vereisen. Er was vooraf best te voorzien dat er incidenteel behoefte zou zijn aan verstoringen waar een melding kan staan dat de einddatum nog onbekend is, eventueel inclusief “houdt minimaal rekening met dd-MM-yyyy”. Maar helaas.

Ok, dan vraag je je toch af of degene die de ontwerpkeuzes maakt voldoende zicht heeft op hoe het buiten langs het spoor werkt.

De vraag stellen is hem beantwoorden ;)

Ze blinken bij NS niet bepaald uit in communicatie. Juist omdat er zo onwaarschijnlijk veel stuk is, moet je dat in de communicatie heel breed uitmeten. Dan kan zelfs de grootste leek zich een beetje een voorstelling maken van de enorme hoeveelheid werk die ProRail moet laten uitvoeren.

Hou het maar op gebrek aan kennis bij de afdeling communicatie. Die komen vast rechtstreeks van buiten zonder ooit werkzaam geweest te zijn op de trein en missen daardoor gewoon kennis.

Helaas zie je dat steeds vaker in bedrijven, ik zie liever de oude school terug keren waarbij je onderaan begon om kennis op te doen en vervolgens hogerop kon klimmen. En als je dan voor een hogere functie binnen kwam dan mocht je vaak ook eerst even op de “echte” werkvloer kennis op doen en dan naar je functie waarvoor je was aangenomen maar wel met iets aan ervaring over producten of productie proces.

 

En verder weten we dat de NS gewoon totaal niet uitblinkt in communicatie naar reizigers maar daar mag je ook medewerkers voor invullen. Hoevaak ik wel niet via een omroep of CTA bord eerder de informatie meekreeg betreffende mijn trein en geregeld werd ik pas achteraf geïnformeerd van spoorwijzigingen of zelfs helemaal niet over bv extra stops die er spontaan tussen stonden.

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

Ze hebben in de reacties daar zo te zien ook al een oplossing: Gewoon met stoomlocs of diesels gaan rijden. Die deden het tenminste zonder problemen. 😉

Op Somda wordt ook al gesproken over minimaal eind dit jaar. Sowieso een interessante discussie om te volgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Mijn kristallen bol (en elektro achtergrond) zegt 2023… 😴

 

Electro …. dat had ik vroeger ook, leuk speelgoed. 😁 

 

Reputatie 7
Badge +1

Nee ben ik niet met je eens, Mensen scannen tegenwoordig veelal alleen de koppen en zien dus 3 oktober staan. Die datum lijkt mij inmiddels volstrekt niet meer reëel dus moet je die ook weghalen en prognose onbekend neer zetten.

De manier van vermelden zou al een hoop verschil uitmaken.

Zo staat op de website direct in de storingsmelding vermeld dat er later een nieuwe prognose wordt verwacht:

Maar moet je er in de app wel voor doorklikken en scrollen:

Het overzicht van storingen en werkzaamheden vind ik daardoor op de website een stuk overzichtelijker en duidelijker.

Reputatie 7
Badge +3

Het is eigenlijk verbazingwekkend en tegelijkertijd geruststellend dat een dergelijke situatie niet (veel) vaker voorkomt. Gelukkig hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan.

Nu maar hopen dat er genoeg reserve-onderdelen op voorraad zijn om het herstel snel te kunnen uitvoeren. 

Reageer