beantwoord

Hanzelijn tot 15 september verstoord, geen businzet?

  • 3 September 2022
  • 58 reacties
  • 1324 Bekeken

Reputatie 6

Lees net dat Dronten-Lelystad minstens tot 15 september eruit ligt door de storing van gisteren. Gaan er snelbussen rijden op dit traject of blijft het omreizen via Amersfoort? Is daar al iets over bekend?

icon

Beste antwoord door Anonymous 3 September 2022, 16:36

Bekijk origineel

58 reacties

Dus hoe verkoop je een verstoring die misschien wel tot ergens in 2023 zal duren?

Het schijnt dat er zondag weer treinen kunnen gaan rijden, aldus ns.nl. Maar klopt dat ook? En voor hoe lang, want er is toch ook nog een keer een ERTMS-experiment aldaar?

Dat experiment is pas in 2027.

Reputatie 4

Dus hoe verkoop je een verstoring die misschien wel tot ergens in 2023 zal duren?

Het schijnt dat er zondag weer treinen kunnen gaan rijden, aldus ns.nl. Maar klopt dat ook? En voor hoe lang, want er is toch ook nog een keer een ERTMS-experiment aldaar?

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat NS in samenspraak met ProRail niet met realistischer berichten kan komen. Zeg desnoods dat het misschien wel maanden kan gaan duren voordat er weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten.

Ik kan me wel voorstellen dat er nu geen exacte datum gegeven kan worden maar wees daar eerlijk in naar de reizigers. En behalve dat er nu wat meer reistijd is zijn de bussen een goed alternatief op dit stuk.

Zodra de werkzaamheden vorderen kun je een voorzichtige datum afgeven en als het eerder klaar is dan is dat ook nog eens fijn voor de reizigers die de extra reistijd eerder kwijt zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat NS in samenspraak met ProRail niet met realistischer berichten kan komen. Zeg desnoods dat het misschien wel maanden kan gaan duren voordat er weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten.

Reputatie 7
Badge +3

Jammer dat de tekst dat dat komende week een nieuwe prognose wordt verwacht nu weg is, wel goed dat er nu vermeld is dat de reisplanner een dag van tevoren wordt bijgewerkt want ik zag veel vragen over geplande reizen verder dan 1 dag vooruit, dat de reisplanner die nog gewoon aangaf.

Het zou toch allebei moeten kunnen, eerder vanochtend stond er een update waarbij dit wel allebei stond (al werd toen aangegeven dat de reisplanner 2 dagen van tevoren zou worden bijgewerkt).

En by the way:

 

Reputatie 7
Badge +1

Het storingsbericht is wederom aangepast, maar nu is de tekst dat er later een prognose wordt verwacht verdwenen. In plaats daarvan staat er dat de reisplanner tot 3 oktober een dag van tevoren wordt bijgewerkt.

Het is er zo niet bepaald duidelijker op geworden, want ProRail verwacht nog altijd een prognose volgende week.

Ze blinken bij NS niet bepaald uit in communicatie. Juist omdat er zo onwaarschijnlijk veel stuk is, moet je dat in de communicatie heel breed uitmeten. Dan kan zelfs de grootste leek zich een beetje een voorstelling maken van de enorme hoeveelheid werk die ProRail moet laten uitvoeren.

Hou het maar op gebrek aan kennis bij de afdeling communicatie. Die komen vast rechtstreeks van buiten zonder ooit werkzaam geweest te zijn op de trein en missen daardoor gewoon kennis.

Helaas zie je dat steeds vaker in bedrijven, ik zie liever de oude school terug keren waarbij je onderaan begon om kennis op te doen en vervolgens hogerop kon klimmen. En als je dan voor een hogere functie binnen kwam dan mocht je vaak ook eerst even op de “echte” werkvloer kennis op doen en dan naar je functie waarvoor je was aangenomen maar wel met iets aan ervaring over producten of productie proces.

 

En verder weten we dat de NS gewoon totaal niet uitblinkt in communicatie naar reizigers maar daar mag je ook medewerkers voor invullen. Hoevaak ik wel niet via een omroep of CTA bord eerder de informatie meekreeg betreffende mijn trein en geregeld werd ik pas achteraf geïnformeerd van spoorwijzigingen of zelfs helemaal niet over bv extra stops die er spontaan tussen stonden.

Badge +3

Ik ben het met @iMark eens dat je in dit soort zaken veel beter aan de veilige kant kan gaan zitten. Nu wek je dus waarschijnlijk weer valse hoop. Als het daadwerkelijk pas in december is opgelost duurt de klus dus ruim 2 keer zo lang als nu gecommuniceerd. Dat is gewoon lastig te verkopen.  

De term ‘vertraging’ was al taboe, want nee ‘de trein komt over ongeveer 10 minuten’ (oplopend tot ‘rijdt vandaag niet’, en opgeheven ook al staat die uiteindelijk voor je neus met +30 ‘Niet instappen!’)😥

Dus hoe verkoop je een verstoring die misschien wel tot ergens in 2023 zal duren?

Lastig… of juist niet? ‘Tot nader order niet’ en klaar. Maar wie krijgt dan de schuld? 🤣 Tegen die tijd weten de beste reizigers wel waarom (al ontbreekt het begrip ‘waarom’ soms) 😴

Reputatie 7
Badge +1

Is dat niet juist verwarrender voor de reiziger? Dan zegt ProRail dit en NS zegt weer wat anders. 

Ik denk dat alleen een paar ingewijden hier kijken op websites van Prorail, De overgrote meerderheid van de reizigers kijkt alleen naar wat NS communiceert en denkt dus nu dat het begin of half oktober wel is geklaard met deze klus.

 

Ik ben het met @iMark eens dat je in dit soort zaken veel beter aan de veilige kant kan gaan zitten. Nu wek je dus waarschijnlijk weer valse hoop. Als het daadwerkelijk pas in december is opgelost duurt de klus dus ruim 2 keer zo lang als nu gecommuniceerd. Dat is gewoon lastig te verkopen.  

NS heeft reisinformatie van ProRail overgenomen omdat NS dat beter kon, dus dan moet NS ook het voortouw nemen. Misschien met ProRail afspraken maken over gezamenlijk, consistent communiceren. Noem het dan een “MiddelenMix”, “Format als hulpmiddel om reisinformatieberichten overzichtelijk vast te leggen tijdens de uitvoering van treindienstscenario’s bij bijzondere omstandigheden”. Grap: het bestaat al. Hosted by ProRail, overigens.

 

Ik zie niet in waarom “We weten het nog niet, de verantwoordelijke partij voor de infrastructuur denkt x/y/z” onduidelijker is dan “3 oktober, ProRail zegt dat tegen ons, maar zegt toch iets anders tegen de NOS om het voor u extra duidelijk te maken en haha dat is geen 3 oktober”.

Reputatie 7
Badge +3

Is dat niet juist verwarrender voor de reiziger? Dan zegt ProRail dit en NS zegt weer wat anders. 

Sorry maar nee, NS kan echt zelfstandige beslissingen nemen over dit soort zaken. Zoals de keuze om de mogelijkheid te maken om (in deze fase) geen datum te communiceren. Dat ProRail in Spoorweb andere dingen doet is haar aangelegenheid. 

Reputatie 7
Badge +3

De ten minste datum komt bij ProRail vandaan, NS neemt die alleen maar over. Dan moet ProRail een latere datum communiceren, wat ongetwijfeld gaat gebeuren volgende week.

Reputatie 7
Badge +3

Ze blinken bij NS niet bepaald uit in communicatie. Juist omdat er zo onwaarschijnlijk veel stuk is, moet je dat in de communicatie heel breed uitmeten. Dan kan zelfs de grootste leek zich een beetje een voorstelling maken van de enorme hoeveelheid werk die ProRail moet laten uitvoeren.

Een verstoring heeft één oorzaak inderdaad. Gelukkig kan men daar tegenwoordig wel, naast vooraf gedefinieerde opties, kiezen voor vrije tekst. Hier niet gedaan. 

Reputatie 7
Badge +3

NS zou natuurlijk ook aan de veilige kant kunnen gaan zitten en een datum als 31 december 2022 kunnen noemen. Valt het mee en is het eerder klaar dan is dat mooi meegenomen.

Verder is het natuurlijk niet zo slim om het alleen over defecte bovenleiding te hebben wanneer behalve de bovenleiding ook het beveiligingssysteem, kilometers bekabeling, onderstations en relaiskasten moeten worden vervangen of hersteld. Vast een ontwerpeis van NS om maar één storingsoorzaak te kunnen geven.

Dat is toch eiegenlijk wat er nu staat @Henk_NL ? Ik lees "Dit duurt ten minste tot".

Ja, in principe wel, maar gezien de verwachtingen die het kweekt zou een iets abstractere omschrijving beter zijn imo. Het gaat nu al snel over een verschil van 2.5 maand. 

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.

Het is een NS ontwerpkeuze om een einddatum te vereisen. Er was vooraf best te voorzien dat er incidenteel behoefte zou zijn aan verstoringen waar een melding kan staan dat de einddatum nog onbekend is, eventueel inclusief “houdt minimaal rekening met dd-MM-yyyy”. Maar helaas.

Ok, dan vraag je je toch af of degene die de ontwerpkeuzes maakt voldoende zicht heeft op hoe het buiten langs het spoor werkt.

De vraag stellen is hem beantwoorden ;)

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.

Het is een NS ontwerpkeuze om een einddatum te vereisen. Er was vooraf best te voorzien dat er incidenteel behoefte zou zijn aan verstoringen waar een melding kan staan dat de einddatum nog onbekend is, eventueel inclusief “houdt minimaal rekening met dd-MM-yyyy”. Maar helaas.

Ok, dan vraag je je toch af of degene die de ontwerpkeuzes maakt voldoende zicht heeft op hoe het buiten langs het spoor werkt.

Reputatie 7
Badge

Dat is toch eiegenlijk wat er nu staat @Henk_NL ? Ik lees "Dit duurt ten minste tot".

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.

Het is een NS ontwerpkeuze om een einddatum te vereisen. Er was vooraf best te voorzien dat er incidenteel behoefte zou zijn aan verstoringen waar een melding kan staan dat de einddatum nog onbekend is, eventueel inclusief “houd minimaal rekening met dd-MM-yyyy”. Maar helaas.

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.

Reputatie 7
Badge +1

Nee ben ik niet met je eens, Mensen scannen tegenwoordig veelal alleen de koppen en zien dus 3 oktober staan. Die datum lijkt mij inmiddels volstrekt niet meer reëel dus moet je die ook weghalen en prognose onbekend neer zetten.

De manier van vermelden zou al een hoop verschil uitmaken.

Zo staat op de website direct in de storingsmelding vermeld dat er later een nieuwe prognose wordt verwacht:

Maar moet je er in de app wel voor doorklikken en scrollen:

Het overzicht van storingen en werkzaamheden vind ik daardoor op de website een stuk overzichtelijker en duidelijker.

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met @Momo dat dit niet op 3 oktober gereed is.

https://www.nu.nl/binnenland/6222488/herstel-spoor-tussen-lelystad-en-dronten-gaat-nog-tijd-duren-schade-ongekend.html

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

 

Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.

Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen.  Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.

Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.

 

 

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Je zou toch verwachten dat met de tekst “Komende week wordt een nieuwe prognose verwacht” wel duidelijk is dat er nog een hoop kan veranderen. 

Nee ben ik niet met je eens, Mensen scannen tegenwoordig veelal alleen de koppen en zien dus 3 oktober staan. Die datum lijkt mij inmiddels volstrekt niet meer reëel dus moet je die ook weghalen en prognose onbekend neer zetten.

Reputatie 7
Badge +3

ProRail:

 

De schade aan de infrastructuur van het spoor tussen Dronten en Lelystad is enorm. Hierdoor is er tot tenminste begin oktober 2022 geen treinverkeer mogelijk. In week van 12 september volgt een nieuwe prognose. De verwachting is dat deze prognose vanwege de omvang van de schade verder verschuift. Inspecteurs van ProRail onderzoeken momenteel samen met onderhoudsaannemer Strukton de exacte schade.

Update | 07-09-2022

Er wordt hard gewerkt om de schade van de stroomstoring in Swifterbant in kaart te brengen en een prognose te geven voor de periode van herstel. We kunnen op dit moment nog geen realistische prognose geven. We weten dat in ieder geval tot begin oktober geen treinen zullen rijden op het traject Lelystad - Dronten, maar de verwachting is dat dit langer duurt.

De periode van begin oktober, die sinds vandaag te zien is in reisplanners, is bedoeld om bij het plannen van reizen in de toekomst geen verkeerde verwachtingen te geven. In de week van 12 september verwachten we een eerste prognose te kunnen geven over hoe lang het herstel gaat duren. 

Reageer